Toyota zaprezentowała trzecią generację swojego największego SUV-a, Sequoii, na początku 2022 roku, budując ją na tej samej platformie co wytrzymały pickup Tundra.
Sequoia, wprowadzona na rynek ponad dwie dekady temu, w 2000 roku, zapoczątkowała obecność Toyoty w tym samym segmencie, co Ford Excursion i Chevrolet Tahoe. W 2007 roku japoński producent samochodów wprowadził drugą generację swojego flagowego SUV-a, z wyjątkiem marki Lexus. Jednak minęło kolejne 14 lat, zanim zaprezentowano zupełnie nowy model.
Od przodu, samochód dzielił główne panele z siostrzeńcem pickupem, charakteryzując się podobnymi reflektorami i masywnym grillem. Pod tłustym zderzakiem znajdował się osłona przypominająca aluminium, która chroniła dolną część pojazdu. Z boku, największy SUV Toyoty z 2022 roku chwalił się prostą linią, która wychodziła z maski do słupka D z tyłu. Powiększone błotniki i tylne panele nadwozia dawały silniejsze wrażenie. Producent zasugerował, że może przypominać wojownika sumo.
Wnętrze Sequoii oferuje miejsce dla maksymalnie ośmiu pasażerów w trzech rzędach siedzeń w konfiguracji 2-3-3, w zależności od opcji. W kabinie Toyota zainstalowała deskę rozdzielczą podobną do tej w Tundrze, chociaż dodała poziom wykończenia przed pasażerem oraz oświetlenie ambientowe, w zależności od wersji. Dodatkowo, 14-calowy ekran dotykowy dominował na górnej części centralnej konsoli, oferując łączność z Apple CarPlay i Android Auto.
Ponieważ bazowała na tej samej platformie co Tundra, miała w pełni niezależne zawieszenie przednie i pięciowahaczowe z tyłu. Napęd oferował system hybrydowy, który przekazywał moc na tylne koła lub na wszystkie cztery rogi, w zależności od poziomu wyposażenia.
Podobnie jak nadmorskie sekwoje, które dały nazwę temu modelowi, całkowicie nowa sekwoja 2023 od razu robi niezatarte wrażenie. SUV z trzema rzędami siedzeń jest zupełnie nowy, a jego celem jest podniesienie poprzeczki w segmencie pełnowymiarowych SUV-ów, oferując luksusowy komfort, imponującą technologię i zapierającą dech w piersiach wydajność dzięki nowemu, efektywnemu napędowi hybrydowemu.
Z nazwy „Sekwoja” można wywnioskować, że ten duży SUV rzeczywiście jest potężny. Jednak drzewo, które ją inspiruje, to największy gatunek na świecie, znany również ze swojej wytrzymałości i długowieczności, z niektórymi okazami mającymi prawie 2000 lat. Nazwa „Sekwoja” symbolizuje nie tylko wielkość pojazdu, ale także jego długotrwałą jakość, trwałość i niezawodność. Całkowicie nowa Toyota Sequoia 2023 ma być dostępna latem 2022 roku.
Premium i potężna
Ta trzecia generacja Toyoty Sequoia jest całkowicie przeprojektowana i zasługuje na miano „zupełnie nowego SUV-a”. Wszystkie modele Sequoia 2023 będą wyposażone w potężny hybrydowy silnik i-FORCE MAX z podwójnym turbodoładowaniem. Po raz pierwszy zaprezentowany w modelu Tundra, ten niezwykły hybrydowy napęd generuje 437 koni mechanicznych i 583 lb-ft momentu obrotowego.
i-FORCE MAX to nie tylko moc, ale również inteligentnie zaprojektowany napęd, który posiada unikalny silnik-generator umieszczony w obudowie sprzęgła pomiędzy silnikiem a 10-biegową automatyczną skrzynią biegów. Taki układ zapewnia maksymalną wydajność i niesamowitą efektywność, a także jest projektowany z myślą o dużych obciążeniach i wymaganiach. Szacunkowa efektywność paliwowa nie jest jeszcze dostępna, ale wydajność układu i-FORCE MAX ma być niezwykle konkurencyjna na szczycie segmentu i znacznie lepsza niż w poprzedniej generacji.
Toyota Sequoia będzie oferowana w wersji 2WD lub z dostępnym systemem 4WD w wersjach SR5, Limited, Platinum i Capstone. Model TRD Pro będzie dostępny tylko w wersji 4WD. System 4WD działa na zasadzie przeniesienia napędu, kontrolowanego za pomocą dźwigni na konsoli centralnej, umożliwiającej wybór pomiędzy 2WD, 4WD wysokim i 4WD niskim.
Skupienie na drodze
Segment pełnowymiarowych SUV-ów jest wymagający. Oznacza to, że Sequoia musi radzić sobie z wieloma zadaniami. Została zbudowana z myślą o tym fakt, oparta na nowoczesnej konstrukcji opartej na ramie, dzielącej architekturę z całkowicie nowym modelem Tundra i globalną odmianą Land Cruisera (dzielącym platformę z Lexusem LX). Głównym celem tej platformy jest zapewnienie doskonałej obsługi, najwyższego komfortu i niesamowitych zdolności.
Zespół inżynieryjny, który pracował nad tym nowym modelem, zwiększył sztywność ramy oraz poprawił komfort jazdy, wykorzystując nowe technologie, takie jak innowacyjna technika spawania laserowego, która pomaga zredukować masę tam, gdzie nie jest potrzebna, jednocześnie wzmacniając istotne elementy.
Sekwoja ma niezależne zawieszenie przednie i nowy system elektrycznego wspomagania kierownicy, co poprawia odczucie prowadzenia. Nowoczesne tylnie zawieszenie wielowahaczowe zapewnia płynną jazdę oraz możliwość dodania dostępnego systemu poziomowania zawieszenia i adaptacyjnego zawieszenia (AVS) dla osób często holujących.
SUV z trzema rzędami siedzeń oferuje wiele konfiguracji zarówno dla pasażerów, jak i bagażu. W zależności od wersji, pasażerowie w drugim rzędzie mają do wyboru kanapę lub fotele kapitańskie, które można odchylać dla większego komfortu lub składać, aby uzyskać więcej przestrzeni bagażowej. Pasażerowie na trzecim rzędzie korzystają z przestronnych i odchylanych siedzeń z możliwością elektrycznego składania. Dodatkowo trzeci rząd ma jedną z najbardziej interesujących nowości w Toyota Sequoia: ekskluzywny system przesuwnego trzeciego rzędu z regulowaną półką bagażową. To pierwsza taka funkcjonalność w tym segmencie, która pozwala na przesunięcie trzeciego rzędu o 6 cali. Trzeci rząd można również złożyć, aby dostosować różne pozycje przechowywania nowego systemu półki bagażowej: wyjmowanej półki, którą można umieścić w różnych pozycjach w zależności od sytuacji. System półki bagażowej został zaprojektowany w celu zapewnienia maksymalnej elastyczności w zakresie potrzeb przechowywania.
Ponieważ pełnowymiarowe SUV-y muszą spełniać wiele wymagań, holowanie – niezależnie od tego, czy chodzi o przyczepę, łódź, czy kamper – jest jednym z najważniejszych zadań. Dlatego całkowicie nowa Sequoia oferuje imponującą maksymalną zdolność holowania wynoszącą do 9 000 funtów, co stanowi prawie 22% wzrost w porównaniu do poprzedniej generacji.
Holowanie może być przerażającym zadaniem dla niektórych kierowców. Ale nie ma się co martwić! Dzięki technologii dostępnej w Sequoi, holowanie staje się znacznie mniej skomplikowane. Pakiet Tow Tech, dostępny w każdej wersji jednak standardowy w modelach TRD Pro i Capstone, oferuje zestaw funkcji, w tym przewodnik podczas manewrowania z przyczepą oraz asystenta prostego toru, który pomaga utrzymać prostą linię holowanej przyczepy w trakcie cofania.
Drive Mode Select to nowa funkcjonalność w Toyocie Sequoia, oferująca różne tryby jazdy w zależności od preferencji kierowcy, w tym standardowe ustawienia Eco, Normal i Sport. Przy dostępnych ustawieniach zawieszenia Load-Leveling Rear Height Control Air Suspension i Adaptive Variable Suspension można także korzystać z opcji Comfort, Sport S+ i Custom. Korzystając z ustawienia SPORT lub SPORT S+, na przykład, układ napędowy i-FORCE MAX wykorzystuje natychmiastową reakcję silnika elektrycznego. Podczas gdy silnik elektryczny pracuje głównie przy niższych prędkościach, po przekroczeniu 18 mph uruchamia się silnik benzynowy dla doskonałej wydajności w średnim i wysokim zakresie prędkości. W trybie TOW/HAUL system i-FORCE MAX działa w tandemie, zapewniając imponujące przyspieszenie i moment obrotowy przy potrzebach holowania.
Widoczność wokół tego oszałamiającego SUV-a została również poprawiona dzięki licznej liczbie kamer, wyświetlających różne kąty widoku na dostępnych ekranach dotykowych o przekątnej 14 cali lub na lusterku wstecznym z wyświetlaczem cyfrowym. Osoby holujące docenią panoramiczny monitor widoku, który wyświetla widok z lotu ptaka na SUV-a i otaczający go teren. Opcje obejmują tylny widok podzielony, który pokazuje, co znajduje się w pobliżu po obu stronach przyczepy, oraz widok haka w celu ułatwienia podpinania przyczepy. Po raz pierwszy w Sequoi dostępne są też elektrycznie składane, wysuwane i chowane lusterka do holowania, które zapewniają dodatkowy komfort podczas holowania.
Trzy rzędy, pięć wersji
Toyota Sequoia oferuje przestrzeń dla rodzin, które jej potrzebują – niezależnie od tego, czy chodzi o przewóz pasażerów, sprzętu, czy obu rzeczy. Będzie dostępna w pięciu wersjach: SR5, Limited, Platinum, TRD Pro oraz nowej wersji Capstone. Każda wersja ma swój unikalny wygląd i charakter, ale zespół studio projektowego Calty Toyoty w Ameryce Północnej odpowiadał za stylizację i miał na celu osiągnięcie wyraźnych cech w całej gamie.
„Naszym głównym celem projektowym dla Sequoia było stworzenie wyrafinowanego, ale jednocześnie mocnego SUV-a, który wygląda na zdolnego do spełnienia różnorodnych potrzeb związanych z wielkimi przygodami,” mówi Kevin Hunter, prezydent Calty. „To prawda, czy to wieczorne wyjście z przyjaciółmi, holowanie łodzi nad jezioro z rodziną, czy bardziej ekstremalne przygody off-road.”
Wersja Sequoia zaczyna się od dobrze wyposażonego modelu SR5, który oferuje solidne podstawy mocy, wydajności i technologii. Charakteryzuje się imponującymi standardowymi funkcjami, w tym układem napędowym i-FORCE MAX dopasowanym do standardowej 10-biegowej automatycznej skrzyni biegów, standardowym systemem bezpieczeństwa Toyota Safety Sense 2.5, panoramicznym dachem, podgrzewanymi siedzeniami i innymi. Oferuje również standardowy 12,3-calowy wyświetlacz cyfrowy oraz panoramiczny monitor widoku (PVM). Przy przejściu do pakietu SR5 Premium, Sequoia dodaje 14-calowy wyświetlacz multimedialny Toyota Audio, elektryczne składanie trzeciego rzędu, bezdotykową klapę bagażnika, fotele z materiału Softex oraz gniazda zasilające 120 V w kabinie i bagażniku.
W modelach SR5 można także zamówić pakiet TRD Sport, który poprawia standardowe 18-calowe koła do 20-calowych, matowych czarnych kół TRD. Aby uzupełnić sportowe prowadzenie, dodaje amortyzatory TRD sportowe tune i sprężyny dostosowane przez TRD. Wnętrze wzbogacają aluminiowe pedały i czerwony przycisk uruchamiania TRD.
Wersja Limited rozwija model SR5, kładąc wyraźny nacisk na dodatkową wygodę. Oprócz standardowego 14-calowego ekranu multimedialnego, zyskuje również standardowe podgrzewane i wentylowane fotele przednie z ustawieniami pamięci, standardową podgrzewaną kierownicę, elektryczne składanie trzeciego rzędu oraz bezdotykową klapę bagażnika. Wersja Limited otrzymuje również standardowe manualne zasłony przeciwsłoneczne w drugim i trzecim rzędzie, aby w razie potrzeby osłonić tylną część SUV-a od słońca.
Dostępny zarówno w modelach SR5, jak i Limited 4×4, pakiet TRD Off-Road to pierwszy w Sequoi. Podczas gdy TRD Sport koncentruje się bardziej na cechach drogowych, TRD Off-Road zwiększa zdolności terenowe dzięki dodatkowemu blokowanemu dyferencjałowi tylniemu, Multi-Terrain Select, które kontroluje poślizg kół dla lepszej trakcji oraz Downhill Assist Control, aby pomóc w stromych zjazdach. Crawl Control działa również standardowo, pełniąc funkcję tempomatu off-road do nawigacji po szlakach w 4WD Low. Aby lepiej monitorować przeszkody na szlaku, TRD Off-Road posiada także Multi-Terrain Monitor, który zapewnia lepszy widok na trudno widoczne miejsca dla kierowcy. Amortyzatory Bilstein monotube w wersji TRD oraz sprężyny tune przez TRD są dodane, a czerwony wałek napędowy z przodu dodaje stylu. Wnętrze wzbogacają aluminiowe pedały gazu i hamulca, a czerwony przycisk uruchamiania TRD podkreśla sportowy wygląd. Zarówno modele SR5, jak i Limited wyposażone są w unikalne 18-calowe felgi z tego pakietu.
Awans do wersji Platinum kładzie nacisk na dodatkowy komfort i wysokiej jakości cechy, dzięki podgrzewanym i wentylowanym fotelom przednim oraz w drugim rzędzie, kapitańskim krzesłom w drugim rzędzie, standardowemu systemowi audio JBL® Premium z 14 głośnikami, panoramicznemu dachowi, wyświetlaczowi Head-Up i innym. Dodano wysokiej klasy reflektory LED i tylne światła, a także sekwencyjne kierunkowskazy. Do wersji Platinum dodano także czujniki deszczu oraz standardowe ładowanie bezprzewodowe Qi.
TRD Pro to doskonała opcja dla rodzin, które planują regularne zjeżdżanie z utartych szlaków. TRD Pro to nie tylko pojazd terenowy, ale również pełen luksusowych funkcji, takich jak standardowe kapitańskie krzesła w drugim rzędzie, podgrzewana kierownica TRD oraz akcenty TRD na siedzeniach i gałce zmiany biegów. TRD Pro ma dodatkowe opcje załadunku dzięki dachowemu bagażnikowi TRD. Amortyzatory FOX tune przez TRD oferują płynną jazdę na drodze, ale najważniejsze, że pewnie radzą sobie w terenie, gdy szlak staje się trudny. Ochronę szlaku zapewnia stalowa płyta chroniąca przed uderzeniami o grubości 1/4 cala. Toyota Sequoia TRD Pro oferuje również dodatkowe możliwości terenowe, dzięki blokowanemu dyferencjałowi, Multi-Terrain Select, CRAWL Control i Downhill Assist Control. TRD Pro dumnie prezentuje grill w stylu dziedzictwa z napisem „TOYOTA” i ukrytą lampą TRD oraz światłami sygnalizacyjnymi na górze grilla. Wyposażony jest w czarne 18-calowe felgi TRD, które mają większy offset, aby zapewnić szerszą postawę. Podwójna końcówka wydechowa TRD Pro zapewnia bardziej agresywny dźwięk i wizualny urok.
Wersja Capstone wieńczy ofertę Sequoia, rozwijając wspaniałe cechy wersji Platinum, dodając kolejne luksusowe elementy, aby uczynić ją najbardziej luksusową Sequoia w historii. Capstone posiada unikalne akcenty chromowane, które nadają elegancki wygląd, a najbardziej rzucającą się w oczy cechą są standardowe 22-calowe chromowane felgi – pierwszy raz w Sequoi i ekskluzywne dla Capstone. Luksusowe wnętrze zaczyna się od pierwszego kroku dzięki standardowym elektrycznym progom, które umożliwiają dostęp do standardowych foteli pokrytych pół-anilinową skórą. Fotele nie tylko są najwyższej jakości, ale także wyróżniają się stylowym perforowaniem i unikalną kombinacją kolorów czarno-białych dla Capstone. Konsola środkowa i deska rozdzielcza pasażera mają akcenty z autentycznego orzecha amerykańskiego o wykończeniu otwartym, które podkreślają słoje drewna. Na desce rozdzielczej elementy orzechowe otaczają logo Capstone, które podświetla się LED-owym oświetleniem nastrojowym, gdy drzwi są otwierane. Aby zapewnić jeszcze cichsze wnętrze, Capstone jest jedyną wersją Sequoia z akustycznym szkłem w przednich drzwiach, co zwiększa tłumienie dźwięków z zewnątrz.
Cała gama kolorów jest dostępna w całkowicie nowej Toyocie Sequoia, w tym Biały, Wind Chill Pearl, Celestial Silver, Lunar Rock, Magnetic Gray Metallic, Blueprint, Army Green, Midnight Black Metallic, Smoked Mesquite, Supersonic Red oraz ekskluzywny dla TRD Solar Octane. Luksusowe kolory Wind Chill Pearl i Supersonic Red są dostępne, a kolor Solar Octane jest ekskluzywny dla modeli TRD Pro.
Nowy system multimedialny Toyota
Toyota Sequoia zostanie wyposażona w nowy system multimedialny, który po raz pierwszy zainstalowano w modelu Tundra. Na jego czołowej pozycji znajduje się duży ekran dotykowy o przekątnej 8 cali lub dostępny 14-calowy, który kontroluje całkowicie nowy system multimedialny Toyota Audio, zaprojektowany przez zespół Connected Technologies z siedzibą w Teksasie. System Toyota Audio Multimedia oferuje lepsze doświadczenia użytkownika dzięki nowym funkcjom wizualnym, dotykowym i głosowym. Dzięki Inteligentnemu Asystentowi dostępnym poprzez Drive Connect, proste polecenia takie jak „Cześć Toyota” budzą system i umożliwiają wydawanie komend głosowych, takich jak wyszukiwanie tras, znajdowanie punktów zainteresowania, regulowanie ustawień audio czy zmiana temperatury w kabinie. Chmurowa nawigacja oferowana przez Drive Connect pozwala na aktualizacje map i punktów zainteresowania (POI) w czasie rzeczywistym, a dane POI z Google są zintegrowane, aby zapewnić bieżące możliwości wyszukiwania. Obsługuje również standardową kompatybilność bezprzewodową Apple CarPlay® i Android Auto.
System Toyota Audio Multimedia umożliwia jednoczesne podłączenie dwóch telefonów przez Bluetooth. Subskrypcja Wi-Fi Connect oferuje łączność 4G dla pięciu urządzeń, przekształcając Sequoi w hotspot AT&T oraz umożliwiając podłączenie osobnych subskrypcji Apple Music® i Amazon Music do pojazdu za pomocą zintegrowanego strumieniowania.
Aktywny system bezpieczeństwa: Toyota Safety Sense
Wszystkie wersje Sequoia są standardowo wyposażone w system Toyota Safety Sense 2.5. Ten aktywny system bezpieczeństwa obejmuje System Przedkolizyjny z Wykrywaniem Pieszych, który ma wiele usprawnień w porównaniu do poprzedniej generacji, w tym nie tylko wykrywanie pojazdu przed sobą, ale także pieszych w słabym oświetleniu, rowerzystów w ciągu dnia, nadjeżdżających pojazdów oraz pieszych na skrzyżowaniach podczas skręcania. W przypadku skrzyżowań system jest zaprojektowany do wykrywania nadjeżdżających pojazdów lub pieszych podczas skręcania w lewo i wydawania dźwiękowych/wizualnych powiadomień oraz automatycznego hamowania w określonych warunkach. Dodatkowo dostępna jest funkcja wspomagania kierowania w sytuacjach awaryjnych, która ma na celu wykrywanie pieszych i stabilizowanie awaryjnych manewrów kierownicy kierowcy, pomagając zapobiegać opuszczeniu pasa ruchu.
Toyota Sequoia będzie wyposażona w Dynamiczny Tempomat Radarowy (DRCC). System ostrzegania o niebezpiecznym zjeździe z pasa ruchu z asystą kierownicy informuje kierowcę za pomocą dźwiękowych i wizualnych powiadomień oraz lekkiego nacisku na kierownicę, jeśli wykryje opuszczenie pasa bez włączenia kierunkowskazu. Kiedy DRCC jest ustawiony i włączony, Lane Tracing Assist korzysta z widocznych znaczników pasa lub pojazdu z przodu, aby pomóc utrzymać pojazd na swoim pasie.
Automatyczne Długie Reflektory mają na celu wykrywanie nadjeżdżających lub poprzedzających pojazdów oraz automatyczne przełączanie między długimi a krótkimi światłami. System Rozpoznawania Znaków Drogowych ma na celu rozpoznawanie pewnych informacji o znakach drogowych przy użyciu kamery z przodu i wyświetlanie ich na wyświetlaczu multimedialnym (MID).
Przypomnienie o tylnych siedzeniach Toyoty jest standardowe w wersji Capstone i wszystkich modelach Sequoia 2023. Funkcja ta może zauważyć, czy tylne drzwi były otwierane w ciągu 10 minut od włączenia pojazdu, lub w dowolnym momencie po włączeniu pojazdu, z przypomnieniem w zestawie wskaźników po wyłączeniu silnika, towarzyszącym wielotonowym dźwiękom.
Obok systemu TSS 2.5, inne standardowe funkcje bezpieczeństwa obejmują Monitor Martwego Pola, który ma na celu pomoc w wykrywaniu i ostrzeganiu o pojazdach zbliżających się lub znajdujących się w sąsiednich pasach. System Ostrzegania o Ruchu Poprzecznym z Tyłu może zapewnić dodatkowy spokój, pomagając wykrywać pojazdy zbliżające się z każdej strony podczas wycofywania się oraz ostrzegając wizualnie i dźwiękowo. System Asystenta Parkowania Z Przodu i Z Tyłu z Automatycznym Hamowaniem ma na celu wprowadzenie kontroli hamulców w przypadku możliwości kolizji z nieporuszającym się obiektem, nadjeżdżającym pojazdem lub podczas parkowania.
Gwarancja ograniczona i ToyotaCare