Toyota zaprezentowała trzecią generację minivana Sienna podczas Targów Motoryzacyjnych w Los Angeles w 2009 roku, a jego nowy wygląd charakteryzował się poprawionymi funkcjami bezpieczeństwa i komfortu.
Na przestrzeni lat, Toyota zdołała zrozumieć potrzeby użytkowników minivanów i zrealizować je w jednym pakiecie. Sienna nie zdobyła wielu nagród za design, ale zdecydowanie zyskała wielu fanów wśród klientów, będąc nie tylko prawdziwym samochodem siedmioosobowym, ale także jedynym minivanem z napędem na wszystkie koła przez wiele lat na amerykańskim rynku.
Projektantom trudno było stworzyć Siennę z powodu skomplikowanej architektury pojazdu i udogodnień, które musiały być w niej zamontowane. W rezultacie, samochód potrzebował krótkiego zwisu z przodu i wysokiego przedniego pasa, który musiał pasować do stylistyki pozostałych modeli Toyoty. Jego szczelinowa osłona chłodnicy i opadające reflektory wyglądały podobnie do tych zamontowanych w modelu Avalon. Szeroka i wysoka szyba czołowa była ustawiona pod stromszym kątem niż krótki przedni błotnik. Po bokach, podwójne przesuwne drzwi zapewniały szerokie wejście dla łatwego wsiadania i wysiadania.
Wewnątrz, producent zaprojektował deskę rozdzielczą z dwoma odrębnymi strefami dla kierowcy i pasażera z boku. Dzięki temu kierowca mógł skupić się bardziej na prowadzeniu, a mniej na regulacji temperatury w kabinie. Mimo to, system audio miał przycisk głośności po lewej stronie.
Platforma Sienny nie była całkowicie nowa, a Toyota użyła starszego silnika V6 z poprzedniej generacji. Ponieważ był to bardzo niezawodny silnik, nikt się tym nie przejmował. Co więcej, do końca trzeciej generacji w 2020 roku, był to jedyny minivan dostępny na rynku masowym z napędem na wszystkie koła.
Toyota zaprezentowała całkowicie nową, trzecią generację minivana Toyota Sienna podczas konferencji medialnej na targach motoryzacyjnych w Los Angeles w 2009 roku. Toyota Sienna jest dobrze znana jako rozwiązanie transportowe do wygodnego i efektywnego przewożenia ludzi i ładunków. Trzecia generacja Toyoty Sienna będzie bardziej przypominać sedan zarówno pod względem wyglądu, jak i prowadzenia, spełniając nowoczesne wymagania dotyczące komfortu osobistego, łatwo pomieści ładunek i poradzi sobie z dużymi obciążeniami.
Nowa Sienna z 2011 roku została przekształcona, aby sprostać tym potrzebom, przechodząc w stronę bardziej ekspresyjnego i dynamicznego pojazdu o mocniejszym profilu, wyraźnej linii ramion i responsywnym prowadzeniu. Z nowoczesnymi funkcjami i satysfakcjonującą dynamiką jazdy, jest to pojazd, który miłośnicy samochodów uznają za przyjemny do prowadzenia. Toyota Sienna wprowadzi nowe modele, w tym sportową wersję SE oraz silnik czterocylindrowy, kontynuując bycie jedynym przedstawicielem w segmencie z opcją napędu na cztery koła.
„Całkowicie nowa Toyota Sienna to przykład zaangażowania Toyoty w prowadzenie rynku, wyprzedzając potrzeby konsumentów i zmiany stylu życia,” powiedział Bob Carter, wiceprezydent i dyrektor generalny Toyota Division, Toyota Motor Sales, U.S.A. Trzecia generacja Sienny łączy nowoczesny styl z funkcjami, które wcześniej nie były widoczne w minivanach, oraz radosnym duchem jazdy, który zaskoczy wielu, w połączeniu z elastycznością, przestronnością i cechami, które zdefiniowały ten segment.
Sienna została zaprojektowana przez Calty Design Research Toyoty i opracowana w Toyota Technical Center w Ann Arbor w stanie Michigan, a montaż odbywa się w Toyota Motor Manufacturing w Indianie.
Wizualnie intrygująca
Toyota Sienna będzie dostępna w pięciu wygodnych wersjach, wszystkie dzielące wyraźnie nowy kierunek wizualny i funkcjonalności. Trzecia generacja Toyoty Sienna bada nowoczesny, odważny design. Sportowa linia profilu jest uzupełniona charakterystycznymi kształtami okien. Pracując blisko z inżynierami, projektanci Toyoty Sienna stworzyli wysokie i szerokie ramiona, aby subtelnie ukryć suwak drzwi w grafice okna.
Silne wysokie ramiona i wyraźne nadkola wizualnie podkreślają koła. Wymiary nowej Toyoty Sienna są podobne do poprzedniej generacji, ale jest szersza i nieco krótsza ogólnie.
Z przodu znajduje się odważny design. Wyrafinowane reflektory, ustawione wyżej niż kratka, nadają pojazdowi pewny wygląd z przodu. Rzeźbiarski tył oddziela Toyotę Sienna od kwadratowych minivanów, otaczając funkcjonalne, a jednocześnie eleganckie LED-owe światła tylne.
Wnętrze charakteryzuje się wysoką jakością i elegancją, a każdy element jest logiczny i funkcjonalny. Charakterystyczny kształt deski rozdzielczej tworzy wrażenie większej przestrzeni osobistej zarówno dla kierowcy, jak i pasażera. Staranna dbałość o szczegóły dodaje wartości każdemu komponentowi. Smukłe wzory siedzeń zapewniają elastyczność i przestronność, natomiast centralne sterowanie klimatyzacją i audio zintegrowane są w jednym elemencie graficznym.
Ogólnie rzecz biorąc, nowa Sienna ma sportowy, bardziej elegancki wygląd. Współczynnik oporu powietrza Cd wynoszący 0.306 jest wynikiem starannej pracy projektowej i przyczynia się do utrzymania cichego wnętrza oraz zapewnienia doskonałej ekonomii paliwowej.
Moc i efektywność
Do wyboru będą dostępne dwa responsywne silniki DOHC: 3.5-litrowy V6 lub 2.7-litrowy silnik czterocylindrowy. Oba silniki oferują najnowsze technologie, w tym podwójne zmienne sterowanie zaworami z inteligencją (VVT-i), rolkowe dźwigienki oraz system indukcji akustycznej (ACIS), który zmienia długość rury dolotowej, aby dostarczyć więcej momentu obrotowego na żądanie.
3.5-litrowy V6 generuje moc 266 koni mechanicznych przy 6200 obr./min, z przewidywaną oceną zużycia paliwa od EPA wynoszącą 18 mpg w mieście / 24 mpg na autostradzie (16 mpg w mieście / 22 mpg na autostradzie w modelach AWD). Ma także zdolność holowania 3500 funtów. Z mocą 187 koni mechanicznych przy 5800 obr./min, 2.7-litrowy silnik czterocylindrowy generuje responsywną moc, która przewyższa osiągi niektórych konkurentów z silnikiem V6, jednocześnie dostarczając oczekiwaną ocenę efektywności paliwowej wynoszącą 19 mpg w mieście i 26 mpg na autostradzie.
Oba silniki są połączone z nowoczesnymi, elektronicznie sterowanymi sześciobiegowymi skrzyniami biegów z sekwencyjnym przełączaniem, które zapewniają płynne przełączanie biegów, cichą pracę i lekką, kompaktową budowę.
Zawieszenie wykorzystuje przednie kolumny MacPhersona, połączone z kierownicą z przekładnią zębatą i zębatką dla płynnego, liniowego odczucia kierowania. Elektroniczne wspomaganie kierownicy (EPS) zapewnia bardziej solidne odczucie prowadzenia. Przy szerszym rozstawie, nowa Toyota Sienna ma bardziej bezpośrednie odczucie prowadzenia. Podwozie aerodynamiczne również przyczynia się do dynamicznych osiągów.
Modele i cechy
Toyota Sienna będzie dostępna w pięciu wersjach: Sienna, LE, SE, XLE i Limited. Napęd na cztery koła będzie dostępny z silnikiem V6 w modelach LE, XLE i Limited.
Dzięki pięciu wyraźnym modelom, nowa Toyota Sienna może być dostosowana do różnorodnych potrzeb i możliwości finansowych. Toyota Sienna może być skonfigurowana na siedem lub osiem miejsc, w wersji z napędem na przednie lub cztery koła, z różnymi cenami i funkcjami, aby spełnić różne potrzeby użytkowników.
Klasy Sienna i LE są dostępne z silnikiem 2.7-litrowym czterocylindrowym lub 3.5-litrowym V6. Klasa Sienna, nastawiona na wartość, oraz popularne LE są wyposażone w szereg standardowych funkcji, które obejmują: tempomat, światła dzienne z ręcznym włączaniem/wyłączaniem, klimatyzację z trzema strefami, fotel kierowcy z sześcioma lub ośmioma sposobami regulacji, elektryczne szyby z automatycznym podnoszeniem/opuszczaniem i ochroną przed zacięciem, odtwarzacz AM/FM CD z czterema głośnikami, kompatybilność z XM, złącze aux, elektryczne zamki drzwi, pilot zdalnego dostępu oraz trzy gniazda 12V, wśród innych udogodnień. System bezpieczeństwa Star Safety SystemTM, który obejmuje ABS, EBD, BA, VSC oraz TRAC, jest standardowy we wszystkich modelach.
Model LE V6 jest ulepszony o dodatkowe funkcje, w tym podwójne elektryczne drzwi przesuwne oraz elektryczne tylne drzwi, elektrycznie regulowany fotel kierowcy z wsparciem lędźwiowym, elektrochromatyczne lusterko wsteczne z systemem Homelink™, kamerę cofania, osłony przeciwsłoneczne w oknach tylnych, odtwarzacz AM/FM/MP3 CD, zintegrowane radio satelitarne XM® (wymagana subskrypcja), złącze audio, port USB z łącznością iPoda® oraz funkcję telefonii bezprzewodowej i strumieniowania muzyki przez technologię Bluetooth®, a te funkcje można dodać do modelu czterocylindrowego jako pakiet.
Model XLE bazuje na LE, dodając takie elementy jak skórzane obicia siedzeń, panoramiczny dach oraz system antywłamaniowy z immobilizerem silnika, zdalne wprowadzenie klucza i podgrzewane przednie siedzenia. Wybrane opcjonalne wyposażenie XLE obejmuje system audio premium JBL® z 10 głośnikami z nawigacją DVD aktywowaną głosem oraz panoramiczną kamerę tylną ze zintegrowanymi przewodnikami do cofania, XM® NavTraffic (wymagana subskrypcja), tylny system rozrywki Dual View oraz złącze audio i port USB z łącznością iPoda®.
Model Limited jest zaprojektowany dla klientów, którzy chcą pełnego wyposażenia z dodatkowymi luksusami. Lista standardowego wyposażenia jest obszerna, w tym nowe siedzenia Lounge w drugim rzędzie i elektryczne tylne siedzenie 60/40 Split & Stow, sonar parkowania z przodu i z tyłu, podwójny panoramiczny dach, Smart Key oraz Safety Connect™. Wybrane opcje obejmują te dostępne w modelu XLE, plus reflektory HID automatyczne z funkcją długich świateł, wycieraczki reagujące na deszcz oraz system Pre-Collision System (PCS) z Dynamicznym Tempomatem Radarowym.
Nowa sportowa wersja SE
Dzięki nowoczesnej konstrukcji, każdy model Toyoty Sienna zapewni komfort jazdy i pewne prowadzenie w zakrętach, ale żaden bardziej niż najnowszy dodatek do linii: sportowa wersja SE.
SE jest zaprojektowana dla tych, którzy doceniają jeszcze bardziej sportowy design z responsywną wydajnością. Przód ma bardziej agresywny wygląd, a boczne skirtingi wizualnie obniżają pojazd. Aerodynamiczne kształty przytulają standardowe 19-calowe felgi aluminiowe, które są specjalnie dostosowane do sportowego prowadzenia. Dodatkowo, dymione światła tylne tworzą wyraźne wrażenie, odróżniając SE od innych wersji. SE jest niższa, ma sportowe zawieszenie dla szybszej reakcji i lepsze prowadzenie. Dodatkowo, SE jest wyposażona w ekskluzywne wskaźniki oraz unikalne kolory i wykończenia wnętrza.
Komfort pozostaje kluczowy
Kabina nowej Toyoty Sienna to krok naprzód w koncepcji, łącząc opcje większej przestrzeni osobistej, lepszej pojemności bagażowej i poprawionej interakcji grupowej.
Wnętrze jest dłuższe o ponad dwa cale, a siedzenia mają teraz większy zakres regulacji, co umożliwia wygodne pomieszczenie szerszego zakresu wysokości i rozmiarów.
Przednie siedzenia mają większy tylny skok, a kierownica jest ustawiona w bardziej poziomej pozycji, co pozwala kierowcy przyjąć wygodną postawę podczas jazdy. Instrumenty i kontrolki kierowcy są klarowne i zwięzłe, a większa szerokość kabiny pomaga stworzyć wydłużoną przestrzeń osobistą dla kierowcy i pasażera z przodu.
Liczne schowki, uchwyty na kubki i przestrzenie ładunkowe zostały strategicznie umieszczone w wygodnych lokalizacjach. Lustro do rozmowy, wbudowane w pokrywę na okulary w konsoli sufitowej, umożliwia wzrokowy kontakt z pasażerami tylnych siedzeń.
W całej kabinie znajduje się otwarta przestrzeń widoku, aby stworzyć przestronną atmosferę. Dzięki szerszym polom widzenia pasażerowie z tyłu mogą łatwiej widzieć do przodu.
Kabiny dla siedmiu i ośmiu pasażerów mogą być skonfigurowane dla pełnej grupy pasażerów, ładunku lub wygodnej mieszanki obu. W kabinach siedmioosobowych, fotele w drugim rzędzie przesuwają się o 23 cale, co pozwala stworzyć miejsce na nogi dla najwyższych pasażerów oraz łatwiejsze wsiadanie i wysiadanie. Mogą być przesuwane blisko przednich siedzeń, aby ułatwić opiekę nad małym pasażerem, a także umożliwić łatwy dostęp do pasażerów w trzecim rzędzie.
Przesuwana konsola środkowa w modelach XLE z napędem na cztery koła i Limited może być dzielona między przednimi siedzeniami a pasażerami w drugim rzędzie. Podświetlana konsola przesuwa się w obszar drugiego rzędu, aby zapewnić łatwy dostęp dla obu rzędów, czyli potrzeby przechowywania i komfortu pasażerów mogą być zaspokojone równocześnie.
Dla jeszcze większego komfortu pasażerów, w standardzie w modelu Limited znajdą się siedzenia lounge w drugim rzędzie, które obejmują wsparcie na nogi i stopy. Fotele kapitańskie w drugim rzędzie we wszystkich wersjach mają podwójne podłokietniki oraz mechanizm uwalniający w jednym ruchu, w przypadku gdy fotel musi zostać usunięty.
W modelach dla ośmiu pasażerów, środkowe siedzenie w drugim rzędzie można usunąć i schować po lewej stronie tylnej przestrzeni bagażowej. Po schowaniu środkowego siedzenia, odsłaniany jest uchwyt na kubki i półka na drobiazgi. Wnętrze ośmiopasażerskie można łatwo dostosować do siedmiu pasażerów, a następnie szybko przystosować z powrotem dla ośmiu.
Siedzenia w drugim rzędzie mają także funkcję Tip Up i Long Slide, co pozwala na przesuwanie ich do przodu i do tyłu na przedłużonych szynach, co zwiększa przestrzeń dla osób lub ładunków w razie potrzeby. Wszystkie siedzenia w drugim rzędzie, niezależnie od konfiguracji, przesuwają się na bok jednym dotknięciem, aby ułatwić dostęp do siedzeń w trzecim rzędzie.
Siedzenie trzeciego rzędu 60/40 Split and Stow składa się płasko jednym ruchem ręcznym, przy czym model Limited z napędem na przednie koła otrzymuje funkcję elektryczną. Siedzenie trzeciego rzędu zostało przesunięte o około dwa cale do tyłu dla zwiększenia komfortu. Przy użyciu siedzenia trzeciego rzędu można pomieścić pięć torb golfowych lub cztery duże walizki. Cztery praktyczne haki na zakupy, po dwa z tyłu i dwa w oparciach siedzeń w drugim rzędzie, zwiększają wygodę przechowywania.
Ładowanie Toyoty Sienna jest łatwiejsze niż kiedykolwiek, dzięki szerszym drzwiom i jednym dotykowym siedzeniom w drugim rzędzie. Przesuwając siedzenia w drugim rzędzie maksymalnie do tyłu, tworzy się przejście, co ułatwia wejście, wyjście, montaż fotelika dziecięcego lub umieszczenie dziecka w fotelu. Siedzenia w drugim rzędzie można przesunąć maksymalnie do przodu, tuż za pierwszym rzędem, aby zmaksymalizować pojemność ładunkową z tyłu, szczególnie z płaskim złożonym trzecim rzędem.
Przy schowanym siedzeniu trzeciego rzędu i usuniętym siedzeniu drugim, obszar bagażowy ma około osiem stóp długości i cztery stopy szerokości. Otwór tylnych drzwi jest szeroki i przestronny, umiejscowiony na wysokości, która ułatwia ładowanie i rozładowywanie.
Filtr powietrza kabinowego jest standardowy, a także system klimatyzacji, który kontroluje temperaturę w trzech osobnych strefach.
Innowacyjne technologie
Nowością jest pierwszy w Toyocie tylno-siedzeniowy Dual View Entertainment Center. System wykorzystuje dwa wyświetlacze obok siebie, tworząc bezszwowy obraz w formacie 16.4 cala z jednego źródła. Gdy wymagane są dwa oddzielne opcje rozrywki, system może podzielić ekran na dwa indywidualne ekrany, z każdym z osobnym źródłem. Używany jako jeden ekran, może być łatwo widziany z trzeciego rzędu i można nim sterować z dowolnego siedzenia za pomocą pilota. Używany jako dwa ekrany, system może dostosować się do preferencji dwóch oddzielnych pasażerów, którzy mogą chcieć jednocześnie grać w grę wideo lub oglądać drugi film DVD poprzez złącza pomocnicze.
Inne ulepszenia technologiczne obejmują pierwszy w Toyocie monitor tylny Panorama Camera. Zapewnia dwa widoki za pojazdem, w tym widok 180 stopni, oraz przewodniki do cofania na ekranie, co pomaga kierowcom wyjeżdżać z miejsc parkingowych czy podjazdów.
Bezpieczeństwo dla wszystkich
Ulepszona wersja systemu kontroli stabilności pojazdu (VSC) Toyoty jest standardem we wszystkich modelach Sienna z 2011 roku. VSC koordynuje system przeciwblokady kół (ABS), elektroniczny rozdział siły hamowania (EBD), wspomaganie hamowania z kontrolą trakcji (TRAC) oraz elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS), aby zapewnić kierowcy lepiej zintegrowany i kontrolowany pojazd w przypadku manewrów awaryjnych.
System Pre-Collision (PCS) z systemem pasów bezpieczeństwa prekolizyjnych jest dostępny jako opcja w modelu Limited, podobnie jak najnowsza zaawansowana technologia kontroli pojazdu: Zintegrowane Zarządzanie Dynamiką Pojazdu (VDIM). System VDIM koordynuje kontrolę hamulców z mocą silnika i wejściami kierowniczymi, pozwalając wszystkim systemom kontroli i bezpieczeństwa działać w harmonii. W przeciwieństwie do reaktywnych systemów trakcji, VDIM działa proaktywnie. Podczas normalnej jazdy system działa sprawnie, aby zwiększyć kontrolę, nawet przed osiągnięciem przez pojazd swoich granic.
Siedem poduszek powietrznych to standardowe wyposażenie, w tym poduszki powietrzne o podwójnym etapie z przodu i boczne, zamontowane w fotelach kierowcy i pasażera, oraz nowa poduszka powietrzna dla kolan po stronie kierowcy. Poduszki powietrzne wzdłuż kurtyny pokrywają długość kabiny, od przednich siedzeń do trzeciego rzędu.
Nowy system telematyczny Safety Connect™ jest standardowy w modelu Limited i opcjonalny w XLE. Safety Connect oferuje cztery funkcje bezpieczeństwa i ochrony: automatyczne powiadamianie o wypadku, lokalizacja skradzionego pojazdu, przycisk pomocy awaryjnej (SOS) oraz pomoc drogowa. W cenie zawarty jest roczny bezpłatny okres próbny.
W przypadku aktywacji poduszki powietrznej lub ciężkiego wypadku z tyłu, automatyczne powiadomienie o wypadku jest zaprojektowane, aby automatycznie zadzwonić do centrum reagowania. Jeśli agent reagujący nie może skontaktować się z pasażerami, może skontaktować się z najbliższym świadczeniem usług ratunkowych, aby wysłać pomoc.
Naciśnięcie przycisku „SOS” w pojeździe pozwala kierowcom dotrzeć do centrum reagowania, aby poprosić o pomoc w nagłych przypadkach oraz w różnorodnych potrzebach pomocy drogowej. Jeśli Toyota Sienna wyposażona w Safety Connect zostanie skradziona, agenci mogą współpracować z lokalnymi służbami w celu zlokalizowania i odzyskania pojazdu.