W pełni nowy model na 2005 rok, Tacoma była już w swojej 6. generacji, a pierwsza generacja zadebiutowała w 1995 roku.
Uważana za znaczną poprawę w porównaniu do poprzedniej wersji, Tacoma oferowała lepszą wydajność silnika, większą przestronność wnętrza oraz wiele nowych funkcji bezpieczeństwa.
Podobnie jak większość samochodów w tej klasie, nowa Tacoma była dostępna w wersji z przedłużoną kabiną lub kabiną dla załogi, z opcją napędu na dwa lub cztery koła.
W ofercie znajdowały się dwa silniki; modele regularne i z dostępem do kabiny były napędzane silnikiem 4-cylindrowym lub 6-cylindrowym, podczas gdy wersja z kabiną dla załogi była dostępna tylko z silnikiem V6.
Stare silniki o pojemności 2.4 litra i 2.7 litra zostały zastąpione zupełnie nową jednostką 2.7 litra, która generowała 164 konie mechaniczne i 183 funty stopy momentu obrotowego.
Silnik V6 to nowa jednostka 4.0 litra, która zastąpiła stary silnik 3.4 litra, oferując 245 koni mechanicznych i 283 funty stopy momentu obrotowego.
Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, Tacoma była wyposażona w Elektroniczną Dystrybucję Hamowania z asystą hamulca jako standard. Opcjonalnie można było dodać system kontroli stabilności, z wyjątkiem modelu X-Runner. Kontrola ruszania pod górę i kontrola zjazdu były dostępne tylko w Tacomach z automatyczną skrzynią biegów.