Wprowadzony na rynek w 2012 roku jako model na rok 2013, odświeżony Venza podniósł poprzeczkę dla już dobrego crossovera stworzonego przez Toyotę z myślą o konkretnych rynkach.
Minęły czasy, gdy rodzina miała tylko jedną lub dwie opcje do wyboru w kategorii samochodów. W 2012 roku dostępnych było już wiele modeli, od kompaktowych kombi po duże SUV-y i wszystko pomiędzy. Toyota zbudowała ten crossover na tej samej platformie, co swój bestseller Camry. Samochód został zaprojektowany i opracowany w centrach badawczo-rozwojowych w Kalifornii i Michigan, a następnie wyprodukowany w Kentucky.
Trudno było określić, czy Venza to mniejszy SUV, czy większe kombi, ale producent potwierdził, że jest to mieszanka obu tych rodzajów. Posiadał przednią osłonę, która przypominała Camry, oraz bryłę, która nawiązywała do SUV-a Lexus RX. Cechował się krótkimi zwisami, skośnym słupkiem A oraz niską linią dachu. Skośna tylna klapa była połączeniem kształtu fastbacka i tradycyjnej klapy bagażnika.
Wnętrze zaś zostało wyposażone w dwukolorowy kokpit oraz centralny panel rozciągający się nad konsolą środkową. Dźwignia zmiany biegów umieszczona po stronie kierowcy potęgowała wrażenie, że kierowca znajduje się w osobnej strefie, z dala od pozostałych pasażerów. Panel wskaźników zawierał duży prędkościomierz na środku, z tachometrem po lewej stronie oraz wskaźnikami paliwa i temperatury po prawej. Z tyłu producent zamontował ławkę dzieloną w proporcji 60/40, co zwiększało przestrzeń ładunkową z 36,2 cu-ft (1.025 litrów) do 70,2 cu-ft (1.988 litrów).
Jeśli chodzi o napęd, Toyota oferowała dwa silniki, oba dostępne z napędem na przednie lub wszystkie koła. Oba silniki były połączone z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów z elektronicznym sterowaniem (ECT-i).
Krossover Toyota Venza teraz oferuje ulepszony wygląd zewnętrzny, dodatkową wartość dzięki nowym standardowym funkcjom wygody oraz zaktualizowane pakiety opcji, które obejmują system multimedialny Entune™ na rok modelowy 2013.
Aerodynamiczny kształt Toyoty Venza został z gustem zmodyfikowany o nowy górny i dolny grill, lampy przeciwmgielne oraz tylne światła. Uaktualniony wygląd uzupełnia nowy projekt 19-calowych felg oraz trzy nowe kolory zewnętrzne: Attitude Black, Cypress Pearl i Cosmic Gray Mica.
Model 2013 Venza jest dostępny w wersjach LE, XLE i Limited. Modele LE i XLE są dostępne z wszystkimi kombinacjami napędów: silnik czterocylindrowy, V6, napęd na przednie koła (FWD) lub napęd na wszystkie koła (AWD); Toyota Venza Limited jest napędzana tylko silnikiem V6, w konfiguracjach z napędem na przednie lub wszystkie koła. Wartość została zwiększona, a zamówienia uproszczone dzięki dodatkowym standardowym funkcjom we wszystkich trzech wersjach.
Toyota Venza została zaprojektowana specjalnie dla rynku północnoamerykańskiego, przyciągając klientów, którzy cenią sobie odważny, innowacyjny design, luksusowe i wyrafinowane wnętrze oraz doskonałe prowadzenie, ale wciąż potrzebują przestronności i wszechstronności. Venza zapewnia elastyczność SUV-a dzięki składanym tylnym siedzeniom, przestronnej przestrzeni bagażowej, podwyższonej linii wzroku kierowcy, dostępnemu AWD oraz możliwości holowania do 3500 funtów.
Projekt Toyoty Venza powstał w studiach projektowych Calty w Newport Beach w Kalifornii oraz Ann Arbor w Michigan. Projektanci Calty skłaniali się ku smukłemu konceptowi crossovera o szerokim rozstawie kół, który charakteryzował się sportowym wyglądem, ale także uwzględniali istotne cechy SUV-a, takie jak przestrzeń bagażowa, zdolność holowania i wydajność napędu na wszystkie koła.
Toyota Venza została głównie zaprojektowana w Centrum Technicznym Toyoty w Ann Arbor w Michigan. Jest montowana w zakładzie Toyota Motor Manufacturing Kentucky (TMMK) w Georgetown w Kentucky. Ponad 70 procent komponentów Venzę pochodzi od dostawców z Ameryki Północnej.
Wydajność i Ekonomia
Toyota Venza 2013 oferuje modele z silnikiem czterocylindrowym i V6 w wersjach FWD i AWD. Silnik czterocylindrowy o pojemności 2,7 litra dostarcza 181 koni mechanicznych przy 5800 obr./min i 182 lb-ft momentu obrotowego przy 4200 obr./min. Czterocylindrowa Venza ma ocenę EPA wynoszącą 21 MPG w mieście/27 MPG na autostradzie dla wersji FWD oraz 20/25 dla AWD.
Silnik V6 o pojemności 3,5 litra generuje 268 koni mechanicznych przy 6200 obr./min i 246 lb-ft momentu obrotowego przy 4700 obr./min. Model V6 FWD ma szacunkowe wartości zużycia paliwa wynoszące 19 MPG w mieście/26 MPG na autostradzie oraz 18/25 dla AWD. Oba silniki są połączone z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów z elektronicznym sterowaniem (ECT-i). Sześciobiegowa ECT-i zapewnia angażujące doznania z jazdy i pomaga zoptymalizować zużycie paliwa. Logika zmiany biegów na wzniesieniach i spadkach wybiera odpowiedni bieg w zależności od warunków jazdy i pomaga zapewnić umiarkowane hamowanie silnikiem podczas zjazdu.
Systemaktywny kontrola momentu obrotowego AWD Toyoty Venza optymalizuje rozkład momentu obrotowego między przednimi a tylnymi kołami, aby zapewnić stabilne przyspieszenie i płynne pokonywanie zakrętów na wszystkich nawierzchniach drogi. AWD oferuje lepszą przyczepność i pomaga zapewnić doskonałe prowadzenie w trudnych warunkach pogodowych.
Pakiet przygotowania do holowania dostępny w modelach V6 wyposażony jest w chłodnicę oleju silnikowego, większy wentylator chłodnicy i alternator o dużej wydajności.
Prowadzenie i Jazda
Toyota Venza została zaprojektowana z niższym środkiem ciężkości niż typowe SUV-y, aby zapewnić dynamiczne prowadzenie, które jest jeszcze bardziej podkreślone przez duże koła i opony. Modele czterocylindrowe są wyposażone w standardowe 19-calowe, 10-ramienne felgi aluminiowe. Charakteryzujące się unikalnym wzorem 20-calowe pięcio-ramienne felgi aluminiowe są standardem w modelu V6. Wspomagane hydraulicznie, wentylowane przednie i solidne tylne hamulce tarczowe są standardem we wszystkich modelach.
Struktura nadwozia Toyoty Venza opiera się na stali o wysokiej wytrzymałości, wzmocnieniach i belkach poprzecznych, co zapewnia jej siłę, sztywność i zoptymalizowaną wagę. Zawieszenie przednie składa się z usztywnionego wózka MacPhersona z belką stabilizacyjną, a zawieszenie tylne to zestaw podwójnych wahaczy MacPhersona z belką stabilizacyjną. Elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS), o idealnie wyważonym wysiłku kierowniczym, przyczynia się do dynamicznych właściwości jezdnych Venty. EPS pomaga zapewnić bardziej bezpośrednie odczucie kierownicy zarówno przy wysokich, jak i niskich prędkościach oraz dostarcza odpowiednie wsparcie podczas manewrowania pojazdem w wąskich miejscach parkingowych.
Bezpieczeństwo
System Bezpieczeństwa STAR Toyoty jest standardem we wszystkich modelach Toyoty i obejmuje ulepszony system kontroli stabilności pojazdu (VSC), kontrolę trakcji (TRAC), system hamulcowy z ABS, elektroniczną dystrybucję siły hamowania (EBD), wspomaganie hamulców i technologię Smart Stop (SST).
VSC automatycznie dostosowuje moc silnika i siłę hamowania pojazdu na każdym kole, aby pomoc w kontrolowaniu utraty przyczepności podczas pokonywania zakrętów. TRAC pomaga utrzymać przyczepność w trudnych warunkach jazdy. Wspomaganie hamulców jest zaprojektowane tak, aby określić, czy kierowca podejmuje próbę hamowania awaryjnego. Jeśli kierowca nie nacisnął wystarczająco mocno na pedał hamulca, aby włączyć ABS, wspomaganie hamulców uzupełnia zastosowaną siłę hamowania, aż kierowca zwolni pedał. Technologia Smart Stop zapewnia dodatkowy poziom bezpieczeństwa, automatycznie redukując moc silnika, gdy pedały hamulca i przyspieszenia są naciśnięte jednocześnie w określonych warunkach jazdy, co pomaga w kontrolowanym zatrzymaniu pojazdu. Kontrola wspomagania ruszania na wzniesieniu (HAC), również standardowa we wszystkich modelach Venza, tymczasowo zapewnia ciśnienie w hamulcach, gdy pojazd jest zatrzymany na wzniesieniu, aby ułatwić ruszanie bez stoczenia się.
Ponadto Toyota Venza oferuje siedem poduszek powietrznych, w tym poduszkę powietrzną kolanową kierowcy, boczne poduszki powietrzne umieszczone w przednich fotelach dla kierowcy i pasażera oraz boczne poduszki powietrzne w słupkach przednich i tylnych. Napinacze pasów bezpieczeństwa z przodu cofną pas bezpieczeństwa w przypadku poważnego zderzenia czołowego, podczas gdy podwójne ograniczniki siły pomagają ograniczyć siłę pasów bezpieczeństwa stosowanych na klatkę piersiową kierowcy i pasażera z przodu.
Fotele kierowcy i pasażera z przodu mają aktywne zagłówki. W przypadku uderzenia pojazdu z tyłu, mechanizm z napędem kablowym przesunie zagłówek w górę i do przodu, aby ograniczyć ruch głowy pasażera.
Komfort i Wygoda
Venza oferuje wiele praktycznych miejsc do przechowywania oraz oświetlenia. Regulowana konsola centralna ma przesuwany pokrowiec i podłokietnik, trzy uchwyty na iPod®/odtwarzacz MP3 z funkcją ukrycia przewodów oraz dużą komorę na rzeczy.
Komora konsoli centralnej jest również wyposażona w port USB, złącze audio oraz gniazdo zasilania 12V. Górna część konsoli centralnej pomieści dźwignię zmiany biegów, co ułatwia i komfortuje dostęp kierowcy. Przełącznik włączania/wyłączania na konsoli sufitowej umożliwia pasażerom z przodu obsługę wszystkich czterech osobistych lamp oświetleniowych w kabinie.
Przestrzeń do przechowywania wewnętrznego jest dodatkowo wzbogacona o łącznie 10 uchwytów na napoje z przodu i z tyłu (sześć uchwytów na butelki i cztery uchwyty na kubki). W skład tych elementów wchodzą podwójne, podświetlane, przesuwane uchwyty na kubki z przodu w konsoli centralnej, dwa w podłokietniku tylnej kanapy oraz uchwyty na butelki w drzwiach przednich i tylnych.
System Multimedialny Entune
Venza 2013 oferuje teraz system multimedialny Toyota Entune. System ten wykorzystuje smartfony, aby zapewnić bogatsze wrażenia w pojeździe z pełną integracją dostępu do usług nawigacyjnych, rozrywkowych i informacyjnych.
Toyota Entune obsługuje mobilne aplikacje, takie jak Bing, OpenTable i movietickets.com, a także dostęp do przydatnych usług związanych z podróżowaniem, takich jak dostęp do informacji o pogodzie, ruchu drogowym, cenach paliw (lokalizacja i cena), notowaniach giełdowych i sporcie. Toyota Entune ma szeroki wybór opcji muzycznych dostępnych w pojeździe, w tym ponad 750 stacji iHeartRadio oraz spersonalizowaną usługę muzyczną Pandora.
Systemy audio połączone z Entune oferują najlepszy w swojej klasie zaawansowany system rozpoznawania głosowego, który pomaga kierowcy zachować skupienie poprzez eliminowanie potrzeby zapamiętywania tysięcy komend głosowych.
Obfitość Standardowych Funkcji
Wersja Toyota Venza LE jest dobrze wyposażona w nowe standardowe funkcje, które obejmują lustro martwego pola oraz zewnętrzne kierunkowskazy w lusterkach z lampami oświetlającymi. Dodatkowe kluczowe funkcje to automatyczna klimatyzacja o podwójnej strefie z filtrem powietrza oraz wentylacja dla drugiego rzędu siedzeń; ośmiostopniowe elektrycznie regulowane siedzenie kierowcy z regulacją lędźwiową; wyświetlacz LCD o przekątnej 3,5 cala; regulowana kolumna kierownicy zintegrowanymi przyciskami audio; konsola sufitowa z lampkami do mapy; lampki do czytania dla pasażerów z tyłu i trzy gniazda zasilania 12V.
LE jest również standardowo wyposażona w system audio Display, który obejmuje 6,1-calowy ekran dotykowy, odtwarzacz AM/FM CD z możliwością odtwarzania MP3/WMA, sześć głośników, złącze audio, port USB z możliwością podłączenia iPoda® oraz kontrolę, informacje o pojeździe, możliwość prowadzenia rozmów telefonicznych bez użycia rąk, dostęp do książki telefonicznej i przesyłania muzyki przez Bluetooth®.
Dostępny Pakiet Wygody dla Venza LE dodaje elektrycznie otwieraną tylną klapę oraz kamerę pomocniczą z tyłu. Pakiet Preferowany dodaje panoramiczny szklany dach z elektrycznie otwieranym oknem i systemem Display Audio z nawigacją i Entune.
Venza XLE zapewnia znaczne ulepszenie luksusu i wygody pojazdu oraz dodaje standardowe funkcje, takie jak skórzane obicia siedzeń, kierownicy i gałki zmiany biegów; czterostopniowe elektrycznie regulowane siedzenie pasażera; wielostopniowe ogrzewanie przednich siedzeń; pamięć ustawienia siedzenia kierowcy; zewnętrzne lusterka odchylane w dół podczas cofania, system Display Audio z nawigacją i Entune; system antykradzieżowy z alarmem i blokadą silnika; system Smart Key z przyciskowym uruchamianiem i podświetlanym wejściem; elektrycznie otwieraną tylną klapę oraz kamerę pomocniczą. Również standardem w XLE jest wyświetlacz TFT o wielu informacjach, który można dostosować do zmiany rozmiaru czcionki i treści, oraz instrukcje głosowe nawigacji dostępne w języku hiszpańskim, francuskim lub angielskim (XM Traffic jest dostępny tylko w języku angielskim).
Oprócz wyborów napędu, XLE oferuje jedną główną opcję Pakiet Premium, który zawiera panoramiczny szklany dach z elektrycznie otwieranym oknem oraz system Display Audio z nawigacją, Entune i JBL®, który obejmuje 6,1-calowy ekran dotykowy, odtwarzacz AM/FM CD z możliwością odtwarzania MP3/WMA, 13 głośników JBL® Synthesis, w tym subwoofer, możliwość radia satelitarnego SiriusXM™ (obejmuje trzy miesiące próbnej subskrypcji pakietu XM Select), radio HD™ z funkcją tagowania iTunes®, złącze audio, port USB z możliwością podłączenia iPoda® oraz kontrolę, informacje o pojeździe, możliwość prowadzenia rozmów telefonicznych bez użycia rąk, dostęp do książki telefonicznej, zaawansowane rozpoznawanie głosu oraz przesyłanie muzyki przez Bluetooth®.
Najwyższa wersja Toyota Venza Limited, dostępna tylko z silnikiem V6, standardowo wyposażona jest w system Premium HDD Navigation z Entune™ i multimedia JBL®. System ten wyposażony jest w siedmiocalowy ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości z możliwością podziału ekranu, odtwarzacz AM/FM CD z możliwością odtwarzania MP3/WMA, 13 głośników JBL® Synthesis™, w tym subwoofer, możliwość radia satelitarnego SiriusXM™ (obejmuje trzy miesiące próbnej subskrypcji pakietu XM Select); radio HD™ z funkcją tagowania iTunes®, złącze audio, port USB z możliwością podłączenia iPoda® oraz kontrolę, informacje o pojeździe, możliwość prowadzenia rozmów telefonicznych bez użycia rąk, dostęp do książki telefonicznej, zaawansowane rozpoznawanie głosu oraz przesyłanie muzyki przez Bluetooth®.
Venza Limited łączy system Premium HDD Navigation z Entune i JBL oraz panoramiczny szklany dach z elektrycznie otwieranym oknem, a także dodatkowymi reflektorami HID z automatycznym przełączaniem świateł drogowych i dziennych świateł LED. Funkcja świateł drogowych wykrywa nadjeżdżające pojazdy i automatycznie przełącza reflektory z wysokich na niskie.
Klienci poszukujący pojazdu przyjaznego dla zwierząt znajdą szeroką gamę akcesoriów dla zwierząt dostępnych w salonach Toyoty. Wśród dostępnych wyborów znajdują się tylna rampa dla zwierząt, fotelik z uprzężą, zapięcia dla zwierząt oraz uprzęże w stylu zipline dla tylnych siedzeń, transportery dla zwierząt oraz pokrowce na fotele przednie i tylne w stylu maty, ławki i wodoodporne pokrowce na siedzenia.
Wygląd Zewnętrzny
Venza charakteryzuje się aerodynamicznym kształtem z krótkimi zwisami, przednim słupkiem A, wyrazistymi liniami charakterystycznymi i niską linią dachu. Kontinuowane linie biegną od grilla do słupka D. Odważny przód wyróżnia się charakterystycznym grillem, reflektorami i światłami przeciwmgielnymi, co nadaje mu sportowy, ale wyrafinowany wygląd. Wyrafinowany i pewny wygląd Toyoty Venza dopełniają ukośne tylne drzwi, spojler i szerokie okrągłe tylne światła, które łączą się z drzwiami tylnej klapy. Wąskie szczeliny między oponami a nadwoziem przyczyniają się do ekskluzywnego, wyrafinowanego wizerunku.
Projekt Venza jest bardzo praktyczny, z wysokością załadunku na tył, która jest niemal tak niska, jak w minivanie Sienna. Generously sized liftgate opening enhances the vehicle’s utility. W dostępnej elektrycznie otwieranej tylnej klapie zastosowano zabezpieczenie przed przycięciem, które wykrywa przeszkodę na drodze drzwi i cofa silnik. Venza zapewnia niski próg podnoszenia dla lepszej ergonomii, a ponieważ zamknięte drzwi zakrywają panele boczne, kierowca i pasażerowie są chronieni przed nagromadzonym kurzem drogowym podczas wsiadania i wysiadania z pojazdu.
Wygląd Wewnętrzny
Wnętrze Toyoty Venza zaprojektowano z myślą o poprawie przyjemności z jazdy i zapewnieniu wysokiego komfortu. Venza jest dostępna w trzech kolorach wnętrza: kości słoniowej, jasnoszarym i czarnym, co jest nowością w roku 2013. Każdy kolor oferowany jest w tkaninie w wersji LE oraz skórze w wersjach XLE i Limited.
Kształt konsoli centralnej tworzy unikalny projekt „60/60”, który daje zarówno kierowcy, jak i pasażerowi z przodu wrażenie, że 60% przestrzeni jest dostępnych z ich pozycji siedzącej. Wszystkie wersje mają standardowy prędkościomierz i obrotomierz Optitron®. Możliwe jest również zamontowanie wyświetlacza TFT w kolorze wielofunkcyjnym w wersjach XLE i Limited. Podwójne strefy automatycznej klimatyzacji znajdują się w centralnym miejscu na górnej konsoli, co zapewnia łatwy dostęp zarówno dla kierowcy, jak i pasażera z przodu.