TOYOTA Verso 2009-2013

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

TOYOTA Verso 2009-2013

Przejdź do galerii zdjęćTOYOTA Verso 2009-2013

Siedmioosobowy rodzinny MPV od Toyoty został wyprodukowany w Turcji i opierał się na renomowanej marce, znanej z niezawodności japońskiego producenta samochodów. Został zaprezentowany na targach motoryzacyjnych w Genewie w 2009 roku.

Samochód pojawił się na rynku w bardzo trudnym momencie. Nie tylko że światowa gospodarka przeżywała poważny kryzys finansowy, ale także udział rynku MPV w Europie szybko malał. Plan był opracowywany długo przed rozpoczęciem produkcji. Dzięki atrakcyjnej cenie i przyzwoitym funkcjom, Verso przetrwało na rynku przez dziewięć lat.

Zbudowane na tej samej platformie Toyota New MC, co Corolla, Auris, Avensis, Lexus CT i NX, Verso stanowiło odpowiedź dla rodziców, którzy organizowali wspólne dojazdy do szkół. Oferowało również wysoki poziom bezpieczeństwa. Przód auta bardziej przypominał Corollę niż Avensisa. Była to dobra decyzja, ponieważ ten kompaktowy pojazd był bardzo popularny w Europie, gdzie sprzedawano Verso.

Wewnątrz, Verso miało deskę rozdzielczą z centralnie umieszczonym zestawem wskaźników. Język projektowania był nieco przestarzały i nijaki, gdy samochód był wprowadzany na rynek, ale wciąż spełniał potrzeby rodzinnych podróży.

Verso oferowało wybór pięciu silników benzynowych lub diesla o mocy do 177 KM, które mogły wystarczająco szybko poruszać samochodem oraz siedmioma osobami w środku, według ówczesnych standardów.

Toyota Verso łączy w sobie prawdziwą elastyczność i praktyczność pojazdu wielofunkcyjnego z komfortem oraz przyjemnością prowadzenia tradycyjnego samochodu osobowego. Jest to wybór bez kompromisów w segmencie kompaktowych MPV.

Wprowadzenie Space Cruisera w 1984 roku umocniło pozycję Toyoty jako pioniera w kategorii MPV. Od momentu wejścia w segment C w 2002 roku, firma dostrzegła, że sama elastyczność przestrzeni wewnętrznej już nie wystarcza w obliczu coraz bardziej wymagających klientów MPV.

Pierwsza Corolla Verso z 2002 roku oraz model drugiej generacji, wprowadzony dwa lata później, były w dużej mierze pochodnymi współczesnych produktów z segmentu C.

Dziś zmiana nazwy nowego C-MPV Toyoty podkreśla wykorzystanie nowo przyjętej platformy dla Verso, starannie dostosowanej do coraz bardziej zróżnicowanych potrzeb dzisiejszych klientów MPV. Zmiana nazwy odzwierciedla także fakt, że kompaktowe MPV nie jest już przedłużeniem segmentu C; jest to segment samodzielny.

Segment C-MPV osiągnął dojrzałość w 2005 roku, stanowiąc 9,3% rynku europejskiego. Współczynnik ten nieznacznie spadł do 8,4% w 2008 roku, jednak segment pozostaje piątą największą kategorią w Europie, a 17% klientów migruje z segmentu D w tym samym roku.

Nic zatem dziwnego, że 57% prognozowanej liczby 57 000 klientów nowego Toyoty Verso w 2009 roku stanowić będą rodziny, które przyciąga wszechstronność, przestronność i komfort. Wzrasta także liczba „pustych gniazd”, które potrzebują elastyczności pojazdu wielofunkcyjnego, aby sprostać swoim aktywnym stylom życia. Teraz stanowią 28% potencjalnych sprzedaży.

Dlatego Toyota Verso będzie wyborem stylu życia, a nie tylko skutkiem etapu życiowego. Została opracowana z myślą o europejskiej grupie docelowej „Postępowy Nowoczesny Mainstream”, która zazwyczaj jest wczesnym użytkownikiem innowacji. To widać w każdym aspekcie rozwoju nowego Verso.

Unikalna koncepcja Toyoty „Dynamic Lounge” łączy nowoczesny design zewnętrzny i wewnętrzny z maksymalną przestrzenią, komfortem, praktycznością i elastycznością. Oferuje najlepsze w swojej klasie funkcje bezpieczeństwa dla pasażerów i pieszych oraz jakość jazdy, komfort akustyczny i dynamiczne właściwości tradycyjnego samochodu osobowego.

W nowym wnętrzu, udoskonalony system siedzeń Toyota Easy Flat-7 oferuje więcej przestrzeni, większy komfort i łatwiejszą obsługę, z szczególnym naciskiem na udoskonaloną przestrzeń dla drugiego i trzeciego rzędu.

Technologia Toyota Optimal Drive została wprowadzona w całej gamie Toyoty Verso, oferując zwiększenie mocy silnika o nawet 20% oraz redukcję zużycia paliwa i emisji CO2 o 12%. Oferta silnikowa obejmuje 126DIN KM 2.0-litrowy oraz 150 i 177DIN KM 2.2-litrowy przykład technologii turbodiesla D-4D Toyoty, a także jednostki benzynowe Valvematic o pojemności 1.6 i 1.8 litra, oferujące liderujące w klasie osiągi i emisje CO2.

Z doskonałym współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym tylko Cd 0.295, dłuższym rozstawie osi, zwiększonym rozstawie kół z przodu i z tyłu oraz gruntownie zmienioną geometrią zawieszenia, ulepszone właściwości jezdne nowego Verso oferują lepsze prowadzenie, kontrolę nad nadwoziem, stabilność i komfort jazdy.

Toyota Verso łączy wzbogacone aktywne, pasywne i ochronne funkcje bezpieczeństwa z wysoce sztywną, pochłaniającą uderzenia konstrukcją nadwozia, zawierającą dużą ilość stali o wysokiej wytrzymałości. Nowe C-MPV Toyoty zostało zaprojektowane w celu spełnienia maksymalnych wymagań 5-gwiazdkowej oceny bezpieczeństwa w rygorystycznym programie testów zderzeniowych Euro NCAP.

Korzystając z inwestycji przekraczającej 1 miliard euro oraz wzmacniając reputację zakładu w Adapazari za wyjątkową jakość wykonania, nowy Verso będzie produkowany w zakładzie Toyota Motor Manufacturing Turkey.

Koncepcja „Dynamic Lounge”

Koncepcja „Dynamic Lounge” Toyoty to znacznie więcej niż tylko ćwiczenie z zakresu stylizacji wnętrz i pakowania. Skupia się na wszystkich kluczowych atrybutach MPV z segmentu C, aby zapewnić, że Toyota Verso łączy nowoczesny design zewnętrzny i wewnętrzny z maksymalną przestrzenią, komfortem, praktycznością i elastycznością. Oferuje wiodące w swojej klasie funkcje bezpieczeństwa dla pasażerów i pieszych oraz jakość jazdy, komfort akustyczny i dynamiczne właściwości tradycyjnego samochodu osobowego.

Element „Lounge” tej unikalnej koncepcji jest wzmacniany przez komfort, jakość, wygodę, atmosferę i przestronność nowego wnętrza. Zawartość „Dynamic” Verso jest wyrażona przez dynamiczne elementy projektowe zewnętrznego i wewnętrznego oraz zaawansowaną dynamikę jazdy.

Dwustrefowy design zewnętrzny

W porównaniu do modelu, który zastępuje, Toyota Verso zwiększyła długość o 70 mm do 4440 mm, szerokość o 20 mm do 1790 mm i pozostała na wysokości 1620 mm.

Bazując na dynamicznym charakterze poprzedniego modelu, nowy Verso wprowadza unikalny język projektowania Toyoty na nowy poziom, nadając mu świeżą i unikalną interpretację. Innowacyjne, dwustrefowe stylizacje zewnętrzne dzielą pojazd na dwie wyraźne strefy, jasno wyrażając połączenie funkcjonalności i dynamizmu zawartego w nowej koncepcji MPV „Dynamic Lounge”.

Z profilu, dwustrefowa stylizacja Toyoty Verso jest wyraźnie wyrażona silną linią charakterystyczną, która płynie od przedniego zderzaka, wznosząc się w dół przez dolną krawędź drzwi, zanim wznosi się przez słupek „C”, definiując spojler montowany na dachu. W ten sposób wyróżnione są dwie wyraźne strefy; Strefa 1, maska i kabina, oraz Strefa 2, podwozie i przestrzeń ładunkowa z tyłu.

Przód nowego Verso charakteryzuje się charakterystycznymi liniami maski, które płyną od podstaw słupków „A”. Pewny, poziomy grill z podwójnym pasem zakrzywia się w dół i wokół widocznego emblematu Toyoty. Duże, mocne zespoły reflektorów, mocno wsunięte w przednie błotniki, oraz głęboki wlot powietrza dodatkowo podkreślają szeroki, muskularny stój nowego MPV.

Z profilu, ostrzeżone przednie nadkola dopełniają linii charakterystycznej dwustrefowego stylu, łagodnie wkomponowując się w górne błotniki, tworząc drugą linię charakterystyczną, która wzmacnia nadkole, zanim umiejscowi aerodynamiczne klamki drzwi, gdy biegnie wzdłuż linii bocznej pojazdu.

Z tyłu znajduje się praktyczna, górnozawiasowa klapa bagażnika otoczona dużymi, mocno widocznymi lampami, głęboko osadzona w tylnym zderzaku, która kontynuuje jako linia akcentowa wzdłuż górnych boków, zanim zwęża się przy tylnych światłach, podkreślając sylwetkę samochodu.

Oferta nowo zaprojektowanych kół 16″ i 17″ uzupełnia dwustrefowy design Toyoty Verso, a dziesięć kolorów nadwozia jest dostępnych, w tym pięć nowych kolorów: metaliczny srebrny, czerwony, metaliczny niebieski, ciemnoniebieski metaliczny i ciemnofioletowy.

Inteligentny projekt wnętrza

Dalsze odzwierciedlenie koncepcji „Dynamic Lounge” znajduje się w całkowicie nowym wnętrzu, którym dominuje „Dynamizm Inteligentnej Fali” w konstrukcji deski rozdzielczej, podnosząc styl kabiny znacznie powyżej konwencjonalnej funkcjonalności tradycyjnego MPV.

Projekt ten uwzględnia zaawansowaną ergonomię przełączników, a dźwignia zmiany biegów jest umieszczona jak najbliżej kierownicy. Potężna, pionowa definicja konsoli centralnej oddziela skoncentrowaną funkcjonalność strefy kierowcy od zrelaksowanego komfortu strefy pasażera z przodu.

Obie strefy są połączone wyraźną linią „fali” biegnącą na całej szerokości deski rozdzielczej, w której znajduje się przyrząd kierowcy. Przyrząd ten, zawierający cylindryczne wskaźniki prędkościomierza i obrotomierza, jest przesunięty, aby zmaksymalizować widok kierowcy na drogę z przodu, pozostając jednocześnie w jego polu widzenia.

Atmosfera, wybór kolorów i jakość materiałów są podstawowe dla koncepcji „Dynamic Lounge”. Gdy zbliżamy się do Toyoty Verso i otwieramy ją za pomocą zdalnego kluczyka, podświetlenie na lusterkach drzwiowych oświetla ziemię obok samochodu, a dyskretne, pomarańczowe oświetlenie w przednim przedziale powita pasażerów po otwarciu drzwi.

Połączenie miękkiej w dotyku, technicznej faktury na górnej desce rozdzielczej i faktury skórzanej na ciemniejszej dolnej desce podkreśla poczucie przestrzeni i przestronności w kabinie. Wykończenie o wysokiej jakości uzupełniają akcenty o wykończeniu tytanowym na panelu przyrządów, konsoli centralnej, kierownicy i klamkach drzwiowych.

Przestronność kabiny jest dodatkowo wzmocniona przez największy, jednolity, panoramiczny szyberdach w klasie C-MPV. Rozciągający się od górnej części przedniej szyby aż za słupki B, szyberdach ma długość 1160 mm, szerokość 1180 mm i posiada elektrycznie zasilaną żaluzję lamelową, którą można otworzyć na dowolny punkt wzdłuż długości szyberdachu.

Poprawiona widoczność kierowcy

Siedzisko o regulowanej wysokości w połączeniu z regulacją odległości i nachylenia kierownicy zapewnia klientom Verso wszystkich rozmiarów idealną pozycję do jazdy. Widoczność również została poprawiona dzięki wielu środkom.

Zwiększenie hip punktu kierowcy o 25 mm do wysokości 640 mm znacznie zmniejszyło martwy punkt pod maską o 1550 mm. Dodatkowe małe, stałe okno boczne z przodu jeszcze bardziej poprawia widoczność podczas manewrowania. Lusterka drzwiowe, które teraz są o 35,5 mm wyższe i 15,4 mm szersze, zostały powiększone o 40% bez zwiększania całkowitej szerokości Toyoty Verso.

Nowy Verso ma również wbudowane lustro do rozmów w konsoli nad głową. Kolejna europejska nowość Toyoty, umożliwia kierowcy widzieć pasażerów na tylnych siedzeniach podczas rozmowy i obserwować dzieci.

Tylna szyba ma 10% większą powierzchnię wycierania, a widoczność z tyłu jest dodatkowo poprawiona dzięki tylniej kamerze. W modelach bez ekranu konsoli centralnej nawigacji satelitarnej obraz z kamery pojawia się w lusterku wstecznym. System ten umożliwia kierowcy zobaczenie tego, co normalnie byłoby martwym punktem podczas manewrowania.

Opcje reflektorów Toyoty, zarówno halogenowe, jak i o dużej intensywności, mają szerszy, dłuższy wzór wiązki, co poprawia widoczność nocną. Tylne reflektory LED i wysokie światła stopu nie tylko zużywają o 88% mniej energii niż konwencjonalne żarówki, ale także zapalają się szybciej. Podczas jazdy z prędkością 100 km/h, kierowcy jadący za mają dodatkowe 180 milisekund, czyli sześć metrów, czasu na reakcję.

System siedzeń Toyota Easy Flat-7

System Toyota Easy Flat-7 oferuje 32 różne konfiguracje siedzeń i jest już uznawany za jeden z najbardziej praktycznych, elastycznych i intuicyjnych projektów siedzeń. System Verso został znacznie zrewidowany, aby skorzystać z zwiększonej o 30 mm długości rozstawu osi nowego MPV. Zapewnia indywidualne siedzenia w drugim i trzecim rzędzie, oferując uproszczoną obsługę, większy zakres przesuwania siedzeń, więcej miejsca na nogi i poprawiony komfort siedzeń w całym zakresie.

Regulowane w wysokości przednie siedzenia korzystają z poprawionego wsparcia dla ramion, a podstawa siedzenia została wydłużona o 20 mm i pogrubiona o 5 mm. Wysokość siedziska została podniesiona o 40 mm. Odległość „couple” między punktami biodrowymi pasażerów w pierwszym i drugim rzędzie została zwiększona o 50 mm do najlepszych w klasie 975 mm.

Dostępu do drugiego rzędu siedzeń można dokonać przez tylne drzwi o takiej samej wielkości jak w przednich, a fotele drugiego rzędu skorzystają z 20 mm dłuższej poduszki oraz poprawionego wsparcia. Odległość przesuwu drugiego rzędu została zwiększona o 30 mm, aby poprawić przestronność i dostęp do trzeciego rzędu. Każde z trzech miejsc w środkowym rzędzie można przesuwać o 195 mm, a funkcja pamięci przywraca każde oparcie do wcześniej wybranego kąta.

Korzystając z nowego, niskoprofilowego wzoru zagłówka, który eliminuje potrzebę demontażu zagłówków w jakimkolwiek momencie, wszystkie siedzenia w drugim i trzecim rzędzie mogą być składane indywidualnie na płasko. Składanie trzeciego rzędu uproszczono dzięki mechanizmowi z pojedynczym, ręcznym paskiem. Oparcia siedzeń w trzecim rzędzie zawierają również regulację kąta nachylenia dla większego komfortu.

Przestrzeń ładunkowa i przechowywanie

Po całkowitym złożeniu drugiego i trzeciego rzędu, przestrzeń ładunkowa Toyoty Verso została wydłużona o 185 mm do 1830 mm i poszerzona o 240 mm do 1585 mm. Przy wszystkich trzech rzędach siedzeń położonych, objętość bagażu wzrosła z 63 do 155 litrów, co należy do najlepszych w segmencie.

Pod przestrzenią ładunkową z tyłu znajduje się nowy system zarządzania bagażem, idealny do przechowywania cennych przedmiotów z dala od wzroku. Jego pojemność zmienia się w zależności od używania pięciu lub siedmiu miejsc, a także wyboru pełnowymiarowego lub zapasowego koła awaryjnego. Przestrzeń ta zapewnia również przechowywanie dla pokrywy bagażnika, gdy nie jest używana.

Jak przystało na prawdziwego wielofunkcyjnego pojazdu, nowy Verso oferuje szeroki zakres schowków. W tym podwójna przegródka w schowku, która zawiera chłodną górną sekcję wystarczającą na 1,5 litrową butelkę i dolną sekcję, oferującą wystarczająco miejsca na książki i mapy, przestronną skrzynkę konsoli centralnej, konsolę sufitową i obszerne kieszenie drzwiowe. Szuflada pod siedzeniem pasażera z przodu oferuje łatwo dostępne ukryte przechowywanie. A zarówno kierowca, jak i pasażer z przodu mają dodatkowe kieszenie na przechowywanie telefonu komórkowego i odtwarzacza MP3.

Drugi rząd ma przechowywanie w oparciach siedzeń, pod stylowymi, składanymi stolikami o konstrukcji lotniczej z integralnymi uchwytami na kubki, obszerne kieszenie w drzwiach oraz podwójne schowki podpodłogowe, z których każdy jest wystarczająco duży, aby pomieścić zapasową parę butów.

Hałas, wibracje i szorstkość

Szczególną uwagę zwrócono na minimalizację hałasu, wibracji i szorstkości (NVH) wpływających do kabiny. Toyota Verso oferuje nie tylko najlepsze w klasie właściwości NVH dla MPV z segmentu C, ale także dorównuje wielu samochodom osobowym z segmentu D.

Oprócz tradycyjnych technik tłumienia akustycznego, nowy Verso łączy w sobie światową pierwszą aplikację dwuczęściowego linersa górnego i dolnego po stronie kabiny przegrody. Gęstość wyściółki jest optymalizowana tylko w najważniejszych punktach, co minimalizuje niepotrzebny wzrost wagi. Drugi liner akustyczny po stronie silnika łączy się z izolacją pod maską w celu dalszego zredukowania hałasu silnika.

Tuned floor silencing panels zostały zainstalowane pod siedzeniami i w komorze na zapasowe koło. Nowy Verso wprowadza również pierwsze zastosowanie przez Toyotę nowego materiału akustycznego z folią izolacyjną, który łączy izolację i absorpcję hałasu w podłogach.

Wibracje deski rozdzielczej zostały zminimalizowane dzięki krzyżowym wzmocnieniom, które łączą strukturę panelu przyrządów z słupkiem „A”, poprzecznym belkowaniem i podłogą. Druga belka, zamontowana na podłodze, przebiega przez samochód pod tylnymi siedzeniami. Dodatkowo osłony nadkola i żywiczne osłony progów pomagają zredukować hałas kamieni, a izolator między słupkiem „A” a wewnętrzną sztabą dalej izoluje kabinę od hałasu.

W połączeniu z kompleksowym pakietem aerodynamiki, który przyznaje Toyocie Verso najlepszy w klasie współczynnik oporu powietrza wynoszący zaledwie Cd 0.295, te rozbudowane środki NVH łączą się, aby znacząco zmniejszyć hałas w kabinie o 2,5 dBA w porównaniu do poprzedniego modelu.

Technologia Toyota Optimal Drive

Toyota Optimal Drive prezentuje połączenie różnorodnych zaawansowanych technologii i programów ulepszających, mających na celu maksymalizację mocy i reakcji, jednocześnie minimalizując zużycie paliwa i emisję CO2.

Te różnorodne technologie rdzeniowe koncentrują się na trzech kluczowych aspektach rozwoju układu napędowego:

Po pierwsze, redukcja masy układu napędowego dzięki stosowaniu super lekkich i wysoko kompaktowych komponentów silnikowych i skrzyń biegów, co osiągnięto dzięki silnikowi 1.33-litrowemu Dual VVT-i.

Po drugie, minimalizacja strat mechanicznych poprzez zastosowanie technologii Valvematic, która jest dalszym rozwojem inteligentnego systemu zmiennych faz rozrządu VVT-i, po raz pierwszy wprowadzonego w Europie w Toyocie Auris 1.6-litrowej w 2006 roku, nowej technologii wałków o rolkach, mniejszych, lżejszych tłoków, oleju o niskiej lepkości oraz nowej, manualnej i Multidrive S skrzyni biegów. Po trzecie, maksymalizacja efektywności spalania. Osiągnięto to w zakresie silników benzynowych Verso poprzez zastosowanie wysokich, 11,5:1 współczynników sprężania, udoskonalenie projektowania portów dolotowych i komór spalania oraz wprowadzenie chłodzenia tłoków przez strumień oleju.

Wszystkie nowe jednostki D-4D w Verso korzystają z ulepszonego systemu wtrysku paliwa, w tym nowych wtryskiwaczy piezoelektrycznych z ciśnieniem na szynie wspólnej 2000 bar.

Toyota Verso jest dziewiątym modelem korzystającym z technologii Toyota Optimal Drive. Oferta silnikowa obejmuje 126DIN KM 2.0-litrowy oraz 150 i 177DIN KM 2.2-litrowy przykład technologii turbodiesla D-4D Toyoty, a także jednostki benzynowe Valvematic o pojemności 1.6 i 1.8 litra, oferujące klasy najlepsze osiągi i emisje CO2.

Zastosowanie Toyota Optimal Drive w nowej gamie Verso doprowadziło do istotnej redukcji emisji CO2. Średnia emisji CO2 w modelu Verso spadła z 174 g/km w 2008 roku do 168 g/km w 2009 roku. W 2010 roku, który będzie pierwszym pełnym rokiem sprzedaży Verso, liczba ta spadnie dalej do zaledwie 162 g/km. Te wartości odgrywają istotną rolę w wspieraniu celu Toyoty, jakim jest osiągnięcie całkowitej emisji CO2 pojazdów na poziomie 140 g/km w 2009 roku.

Silniki benzynowe Valvematic

Oferując najlepszą w klasie efektywność, moc i moment obrotowy, Valvematic jest dalszym rozwojem wysoko udanego systemu zmiennych faz rozrządu VVT-i.

Valvematic rozwija technologię VVT-i, dodając kontrolę unoszenia i czasu trwania do zmiennego rozrządu zaworów dolotowych. Poprawia to objętość przepływu powietrza dolotowego i zarządzanie prędkością – a tym samym zarządzanie procesem spalania – w celu dostarczenia większej mocy przy mniejszym zużyciu paliwa oraz zmniejszeniu emisji CO2. Wprowadzenie Valvematic również zmniejsza tarcie i straty pompowania przy lekkich obciążeniach silnika, dalej obniżając zużycie paliwa.

Wydajność Valvematic jest dodatkowo poprawiana dzięki zastosowaniu zmiennego długości kolektora dolotowego. Działa on jako przyspieszacz przy niskich i średnich prędkościach obrotowych silnika, maksymalizując prędkość powietrza dolotowego dla optymalnej efektywności spalania. Przy wyższych prędkościach obrotowych silnik działa w trybie pełnym otwarcia. Umożliwia to powietrzu podróżować krótszą drogą, maksymalizując objętość powietrza wchodzącego do komory spalania, a tym samym moc silnika.

Wprowadzenie technologii Valvematic w gamie silników benzynowych Toyoty Verso doprowadziło do redukcji emisji CO2 i zużycia paliwa o do 12% oraz zwiększenia mocy silnika o do 20%.

Połączony z nową, sześciobiegową skrzynią manualną, nowy silnik Valvematic o pojemności 1.6 litra rozwija 132DIN KM, co stanowi 22DIN KM więcej niż jednostka 1.6-litrowa VVT-i, którą zastępuje, a maksymalny moment obrotowy wzrósł o 10Nm do 160Nm przy 4400 obr./min. Z drugiej strony, emisje CO2 zostały zredukowane o 20 g do 158 g/km, a średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 6.7 l/100km.

Nowy silnik Valvematic o pojemności 1.8 litra oferuje podobne zwiększenia mocy w porównaniu z poprzednikiem 1.8-litrowym VVT-i. Moc wzrosła o 18 DIN KM do 147 DIN KM, a maksymalny moment obrotowy wzrósł o 10 Nm do 180 Nm przy 4400 obr/min. Silnik można sparować z nową sześciobiegową skrzynią manualną lub nową skrzynią Multidrive S, przykładem najnowszej technologii bezstopniowej skrzyni biegów Toyoty.

Wyposażony w sześciobiegową skrzynię manualną, emisje CO2 silnika zostały zredukowane o 22 g do 162 g/km, a średnie zużycie paliwa wynosi tylko 6.9 l/100km. Po zamontowaniu skrzyni Multidrive S, emisje CO2 wynoszą 165 g/km, a zużycie paliwa to 7.0 l/100km.

Silniki diesla D-4D

Gamę ulepszonych silników diesla D-4D Verso również dotknęła strategia Toyota Optimal Drive, maksymalizując osiągi i prowadzenie, jednocześnie minimalizując zużycie paliwa, emisje CO2 oraz cząstek stałych.

Nowej generacji wtryskiwacze piezoelektryczne dokładniej kontrolują objętość paliwa oraz czas wtrysku. To, w połączeniu z wyższymi ciśnieniami wtrysku na wspólną szynę wynoszącymi 2000 bar, skutkuje krótszymi czasami wtrysku. Rezultatem jest poprawiony zakres układu napędowego oferujący redukcję CO2 i zużycia paliwa o do 18%.

Każdy turbodiesel D-4D w nowej gamie Verso spełnia normy emisji Euro 5. Jednostka 2.0-litrowa może być wyposażona w filtr cząstek stałych (DPF) lub katalizator (CCo). Wszystkie warianty silnika 2.2-litrowego są wyposażone w technologię kontroli emisji Toyoty Diesel-Clean Advanced Technology (Toyota D-CAT), która zawiera filtr redukcji cząstek stałych i NOx (DPNR).

Katalizator DPF oczyszcza węglowodory i tlenek węgla, jednocześnie redukując cząstki stałe. Cząstki stałe są zatrzymywane w ścianach substratu filtra. System zarządzania silnikiem spalania następnie spala sadzę, co sprawia, że DPF samoczyszczy się i nie wymaga długoterminowej konserwacji.

Działając w podobny sposób, DPNR dodatkowo redukuje cząstki stałe i emisje NOx do poziomów znacznie poniżej norm Euro 5. Wtryskiwacz portowy (EPI) wprowadza paliwo do strumienia spalin na wtórne spalanie w komorze katalizatora, minimalizując zarówno emisje NOx, jak i cząstek stałych. Wydajny chłodnica recyrkulacji spalin (EGR) dodatkowo redukuje emisje NOx.

Gama silników diesla Verso wprowadza nową jednostkę D-4D o pojemności 2.0 litra, dostępną z DPF. Sparowany z sześciobiegową skrzynią manualną, generuje 126DIN KM i maksymalny moment obrotowy 310Nm w zakresie 1800-2400 obr./min. Emisje CO2 wynoszą zaledwie 140g/km w jednostkach wyposażonych w CCo, oraz 146g/km w tych z DPF. Toyota Verso 2.0-litrowy D-4D 7-miejscowy ma najlepszy w klasie poziom emisji CO2 dla przedziału mocy 110-140DIN KM, będąc rdzeniem segmentu C-MPV.

Zmodernizowany blok silnika D-4D 2.2-litrowy dostarcza teraz 150DIN KM i maksymalny moment obrotowy 340Nm pomiędzy 2000 a 2800 obr./min. Ten silnik posiada kontrolę emisji Toyoty D-CAT oraz nową sześciobiegową skrzynię automatyczną. Generuje emisje CO2 wynoszące 178g/km i zwraca średnie zużycie paliwa wynoszące 6.8 l/100km.

Kontynuując z poprzedniego modelu, drugi turbodiesel 2.2-litrowy D-4D, również dostępny z sześciobiegową skrzynią manualną, dostarcza 177DIN KM i maksymalny moment obrotowy 400Nm w zakresie 2000-2800 obr./min. Emisje CO2 zostały zredukowane o 19g do 159g/km.

Nowe skrzynie manualne, automatyczne i Multidrive S

Nowa sześciobiegowa skrzynia manualna z szerokim zakresem przełożeń została zaprojektowana w celu optymalizacji zużycia paliwa i obniżenia emisji CO2. Efektywność paliwowa została również poprawiona poprzez zmniejszenie strat mechanicznych za pomocą niskotłumiących łożysk, oleju o niskiej lepkości oraz separatora oleju, aby zmniejszyć mieszanie oleju.

NVH zostało zredukowane poprzez rozwój mocnych, owalnych i stożkowych komponentów. Zastosowanie inżynierii wspomaganej komputerowo (CAE) doprowadziło do perfekcji geometrii zębów biegów oraz optymalizacji kształtu obudowy skrzyni biegów, wsparcia łożysk oraz układu wzmocnień.

Nowa sześciobiegowa skrzynia automatyczna zapewnia szybką, płynną zmianę biegów, utrzymując jednocześnie imponujący poziom komfortu, eliminując szorstkie uderzenia zmiany biegów. Nowa skrzynia wyposażona jest w kontrolę AI-SHIFT (Artificial Intelligence Shift Control). AI-SHIFT monitoruje otwarcie przepustnicy i sygnały hamulca, a także prędkości pojazdu i silnika, aby automatycznie dostosować wzór zmiany biegów do stylu jazdy właściciela.

Kontrola AI-SHIFT wprowadza tryb „Sport”, oferując bardziej agresywny wzór zmiany biegów. Kierowca może również ręcznie zmieniać biegi, korzystając z dźwigni zmiany biegów lub sterując dźwigniami na kierownicy.

Inżynierowie Toyoty dodali także tryb „Sport Direct Shift Response” do ręcznego działania nowej skrzyni biegów. Wprowadzają „blokadę” między drugim a szóstym biegiem, aby wykorzystać pełne obroty silnika, oferując sportową jazdę podobną do pełnej manualnej skrzyni biegów, z „blipowaniem” przepustnicy podczas redukcji biegów.

Multidrive S ukazuje najnowszą technologię bezstopniowej skrzyni biegów Toyoty. Dzięki dwóm stożkowatym kołom pasowym i wysokowydajnemu stalowemu paskowi w kształcie litery V, skrzynia oferuje nieskończoną liczbę przełożeń. System nieustannie i bezproblemowo dostosowuje przełożenie pasów, aby optymalizować moment obrotowy silnika i zużycie paliwa, przy zachowaniu najefektywniejszych prędkości obrotowych silnika.

Podczas intensywnej jazdy skrzynia symuluje zachowanie konwencjonalnej skrzyni automatycznej o siedmiu biegach. Pomaga to eliminować dźwięki, które normalnie wiążą się z tą skrzynią na intensywnym przyspieszeniu. Podczas kick-down, skrzynia wraca do normalnego zachowania, aby optymalizować dostarczanie mocy.

Przycisk „Sport” oferuje dalszą optymalizację mocy i reakcji przepustnicy, dla większej kontroli kierowcy. Multidrive S ma również sekwencyjny tryb ręczny o siedmiu biegach, który można obsługiwać za pomocą dźwigni zmiany biegów lub dźwigni na kierownicy.

Wskaźnik eko-jazdy oraz wskaźnik zmiany biegów

Wskaźnik eko-jazdy znajduje się w przyrządach modeli Verso wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów i Multidrive S, pomagając w promowaniu ekologicznego stylu jazdy o niskiej emisji.

W modelach manualnych nowy wskaźnik zmiany biegów przypomina kierowcy o zmianie biegów w górę lub w dół dla maksymalnej efektywności paliwowej. Monitorując warunki jazdy, prędkość pojazdu i wejścia przepustnicy, system może pomóc w zmniejszeniu zużycia paliwa o 0,5 – 3,0%.

Koszt posiadania

Koszt posiadania jest jednym z podstawowych czynników, które klienci biorą pod uwagę w bardzo konkurencyjnym europejskim segmencie C-MPV i był kluczowym czynnikiem w rozwoju nowego Verso.

Opinie klientów postawły Corollę Verso na czołowej pozycji w badaniach dotyczących kosztów posiadania i satysfakcji; trend, który nowy model ma na celu utrzymanie.

Efektywna podatkowo technologia Toyota Optimal Drive

Zastosowanie Toyota Optimal Drive w gamie Verso zapewnia, że nowe C-MPV nie tylko demonstruje optymalną równowagę między wydajnością a emisją, ale także, że jego zużycie paliwa i emisje CO2 są jednymi z najniższych w segmencie.

Toyota Verso 2.0-litra D-4D z manualną skrzynią biegów może pochwalić się emisją CO2 wynoszącą zaledwie 140 / 146 g/km, a 1.8-litrowa Valvematic tylko 162 g/km. Te znaczne redukcje emisji CO2 przyniosą właścicielom korzyści podatkowe w wielu rynkach, w tym w Portugalii, Irlandii, Hiszpanii i Holandii.

Niskie ubezpieczenie

Typowe stawki ubezpieczeniowe Verso w Wielkiej Brytanii będą wynosić Grupę 14 dla modeli benzynowych i Grupę 15 dla wersji turbodieslowych. W Niemczech te same modele zakwalifikują się odpowiednio do Grup 16 i 19. Te niskie oceny zostały osiągnięte częściowo dzięki opracowaniu licznych, łatwych do naprawy, przyjaznych dla ubezpieczeń komponentów, takich jak struktury przednie przykręcane i łatwo wymienialne zespoły reflektorów.

Interwał serwisowy 15,000 km

Harmonogram serwisowy Toyoty na 15 000 km został zaprojektowany, aby oferować klientom najlepszą w swojej klasie konserwację i koszty napraw. Cykl wymiany komponentów został wydłużony bez kompromisowania niezawodności, trwałości czy bezpieczeństwa, ani bez użycia kosztownego oleju syntetycznego. Starannie przemyślany układ komory silnika i dostęp do komponentów również pomogły zminimalizować czas pracy i, w związku z tym, koszty.

Wszystkie silniki korzystają z bezobsługowego łańcucha rozrządu oraz tańszych o 45% elementów filtrów oleju. Cienkie, długie świece zapłonowe nie tylko poprawiają chłodzenie głowicy cylindrów, ale są również tańsze o 23%.

Trzyletnia gwarancja / 100,000 km

Nowe Verso objęte jest trzyletnią gwarancją / 100 000 km, ale wiele komponentów zaprojektowano, aby przetrwały znacznie dłużej. Wszystkie silniki korzystają z maksymalnej liczby komponentów bezobsługowych, a nawet opony zostały tak dobrane, aby zapewnić najlepszą równowagę między wydajnością a trwałością.

Dynamika jazdy

Dzięki całkowicie nowej, wysoce sztywnej konstrukcji nadwozia, która zapewnia 5% poprawę sztywności torsyjnej, 30 mm dłuższemu rozstawowi osi, zwiększonemu rozstawowi kół z przodu i z tyłu o 23 i 48 mm odpowiednio oraz gruntownie zmienionej geometrii zawieszenia, nowy Verso został zaprojektowany, aby zapewnić pełną zwrotność, kontrolę nad nadwoziem, stabilność i komfort jazdy tradycyjnego samochodu osobowego.

Aerodynamika na najwyższym poziomie

Z doskonałym współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym tylko Cd 0.295 i współczynnikiem wyporu -0.056, starannie przemyślany projekt aerodynamiczny Toyoty Verso jest fundamentem kontrolowania nadwozia, stabilności przy dużych prędkościach, redukcji hałasu wiatru oraz poprawy wydajności paliwowej. Od samego początku analiza w tunelu aerodynamicznym koncentrowała się na czystej jednorodności projektu nadwozia, co uczyniło zbędnym stosowanie wtórnych, dodatkowych komponentów aerodynamicznych.

Szczególną uwagę zwrócono na przepływ powietrza pod MPV. Gładkie podwozie z pokrywami silnika, zbiornika paliwa i podłogi z tyłu, nadkolami oraz pionowym finem w kształcie skrzydła z tyłu przyczyniają się do wygładzania przepływu powietrza, kontrolowania pionowego ruchu nadwozia oraz optymalizacji współczynników wyporu z przodu i z tyłu. Rezultatem jest płynniejsza jazda na prostych, bardziej kontrolowana reakcja na skręty oraz zwiększona stabilność z tyłu, zwłaszcza w bocznych wiatrach.

Zmienione zawieszenie

Zespół przedniego zawieszenia MacPhersona został teraz zmodyfikowany i wyposażony w podwójne górne mocowania. Sztywniejsze zewnętrzne mocowanie lokalizuje sprężynę, a miększe wewnętrzne mocowanie lokalizuje amortyzator. Format podwójnego mocowania łączy optymalne prowadzenie z niskim przenoszeniem hałasu i komfortem jazdy w pierwszej klasie.

Zawieszenie przednie dodatkowo korzysta z zwiększenia kąta pochylenia do 6,5 stopnia oraz zwiększonej sztywności przechyłu do 1720 Nm/stopień, przyczyniając się do doskonałej stabilności na prostych oraz poprawionego odczucia i zwrotności kierownicy. Dodatkowo mocowanie przedniego stabilizatora zawieszenia na przegubach kulowych optymalizuje również odczucie kierownicy.

Wybrane ze względu na swoją kompaktową i lekką konstrukcję, oferującą minimalne wtłaczanie do przestrzeni ładunkowej, system zawieszenia z tylną belką skrętną zintegrowanym stabilizatorem również został zmodyfikowany. Kąt ramienia składającego został zoptymalizowany w celu poprawy reakcji kierownicy, podczas gdy oddzielenie mocowań sprężyny i amortyzatora poprawiło efektywność pakowania, komfort jazdy i prowadzenie.

Poprzez bezpośrednie zamocowanie płyty końcowej do końca ramienia, sztywność skręcająca została zwiększona o 50% do 1400 Nm/stopień. Sztywność przechyłu wzrosła do 1020 Nm/stopień, a siła skrętna tego systemu również została poprawiona.

Elektromechaniczne wspomaganie kierownicy

To pierwszy przypadek Toyoty w Europie, zmienne wspomaganie Elektromechaniczne Wspomaganie Kierownicy teraz ma aktywną kompensację siły kierownicy. Jeśli system wykryje zbyt wysoką prędkość wejścia kierownicy dla wymaganej reakcji pojazdu, automatycznie zmniejszy dostarczanie mocy wspomagania, aby ograniczyć wejście na kierownicy i, w ten sposób, wspierać płynniejszą jazdę.

Dodatkowo, gdy czujnik momentu kierownicy wykrywa wibracje z kół, aktywny program kontroli wibracji w ECU może wygenerować sygnał kompensacyjny, aby zredukować wibracje, zanim dotrą do kierownicy.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.