Stworzony z myślą o krajach wschodnich, trzecią generację Toyoty Vios wprowadzono na rynek w marcu 2013 roku, a już na pierwszy rzut oka można dostrzec, że to znacznie bardziej dojrzały pojazd niż wcześniejsze modele. Nazwa „Vios” pochodzi od łacińskiego słowa „vio”, które oznacza „iść naprzód”.
Jego design był dość interesujący, z charakterystycznym noskiem w kształcie litery V oraz dużą trapezoidalną kratką, przyciemnionymi reflektorami i dużymi czarnymi powierzchniami, które nadają mu bardziej wyrazisty wygląd. Kolejną istotną zmianą wizualną i funkcjonalną jest to, że reflektory wyposażono w projektory świetlne zamiast klasycznych żarówek z odbłyśnikiem. Ten budżetowy sedan jest dość duży jak na swoją klasę, mierzy 4 410 mm długości i 1 700 mm szerokości.
Wnętrze zostało przeprojektowane i charakteryzuje się ostrymi, dynamicznymi liniami oraz zegarami umieszczonymi za kierownicą. Posiada sportowy, trzyczęściowy design z czerwoną podświetleniem, podczas gdy wyświetlacze i guziki na centralnej konsoli są podświetlone na niebiesko.
Toyota zawsze opierała swoją pracę na koncepcji niezmieniania tego, co działa, ale ulepszania, aby było lepiej, dzięki czemu ich samochody były głównie kupowane ze względu na niezawodność, a nie wygląd. Oczywiście Vios nie był brzydki, po prostu nie był pięknym samochodem, ale klienci liczyli na to, że dowiezie ich z punktu A do B bez zbędnych problemów.