Toyota nie odnosiła dużych sukcesów w europejskim segmencie małych samochodów, ale sytuacja zmieniła się, gdy na rynku pojawił się Yaris.
Toyota Yaris został zaprezentowany publiczności w 1999 roku jako model z 3 lub 5 drzwiami typu hatchback.
Aby upewnić się, że mały samochód przypadnie do gustu Europejczykom, zaprojektowano go w Europie.
Yaris miał wysoki dach i niską podłogę, co zapewniało łatwy dostęp oraz dużą przestrzeń nad głowami pasażerów.
Pod względem estetyki, mały Yaris nie wyróżniał się nowoczesnym wyglądem, ale miał dość radosny design z dużymi reflektorami i chromowaną osłoną chłodnicy wkomponowaną w maskę.
Wnętrze tradycyjnego kokpitu zastąpiono centralnym panelem z cyfrowym wyświetlaczem informacji. Producent uznał, że to bezpieczniejsze rozwiązanie, ponieważ kierowca mógł kontrolować ekran, a jednocześnie widzieć drogę przed sobą. Nissan próbował podobnego układu w modelu Primera, ale nie przyniosło to dobrych rezultatów, ponieważ kierowcy mieli inne nawyki i nie chcieli ich zmieniać.
Wnętrze wydawało się solidne i dobrze wykonane, jednak szare plastiki, które zostały użyte, nadawały kabinie nieco nudny wygląd.
Pod względem przestronności, kabina Yaris’a mogła pomieścić 4 dorosłych pasażerów w dużym komforcie.
Budując Yaris’a, Toyota miała na myśli trzy słowa: przystępny, ekonomiczny i praktyczny. Dlatego niezależnie od wyboru silnika – 1.0 litra lub 1.3 litra – Yaris charakteryzował się niskim zużyciem paliwa i wystarczającą mocą do jazdy po mieście.
W zależności od poziomu wyposażenia, Yaris mógł być wyposażony w klimatyzację, aluminiowe felgi, radio CD, wspomaganie kierownicy i inne udogodnienia.
Toyota Yaris zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku w 2000 roku, pokonując Fiat Multipla i Opel Zafira.
Do udanej gamy Toyoty Yaris z silnikiem 1.0-litr VVT-i o mocy 67 KM dołącza wersja z silnikiem 1.3-litra, która zadebiutowała na Międzynarodowym Salonie Samochodowym we Frankfurcie w 1999 roku. Silnik 1.3 to w zasadzie wersja o większej pojemności silnika 1.0-litra VVT-i, który niedawno zdobył prestiżową nagrodę „Międzynarodowy Silnik Roku” na 1999 rok. Nowy silnik będzie dostępny w specyfikacjach GLS i CDX oraz w nowej, bardziej młodzieżowej wersji SR. Do modeli z nowym silnikiem zaoferowana będzie także nowa, czterobiegowa automatyczna skrzynia biegów. Toyota Yaris to ogromny sukces na rynku europejskim, z łączną liczbą zamówień klientów w pierwszych 3,5 miesiąca od wprowadzenia, która przekroczyła 80 000 jednostek.
Silnik 1.3-litra z zaawansowaną technologią
Silnik 1.3-litra 2NZ-FE, o średnicy cylindra 75 mm i skoku 73,5 mm, oferuje tę samą nowoczesną technologię silnikową, co silnik Toyoty Yaris o pojemności 1.0-litra. Czterocylindrowy silnik o pojemności 1299 cm³ wyposażony jest w dwa wałki rozrządu w głowicy, cztery zawory na cylinder oraz unikalny system VVT-i Toyoty, który oznacza inteligentne zmienną synchronizację zaworów. Ta nowoczesna technologia silnikowa oferuje doskonałą równowagę między niską emisją, cichą pracą, doskonałą ekonomiką paliwową a świetnymi osiągami.
Silnik 1.3-litra Toyoty Yaris zapewnia maksymalną moc 63 kW (85 KM) przy 6000 obr./min oraz moment obrotowy wynoszący 124 Nm (91 lb ft) przy 4400 obr./min. Ważniejszy od tej wartości szczytowej jest sam płaski krzywa momentu obrotowego, oferująca znakomite cechy silnika. Od 2400 obr./min do 5400 obr./min dostępne jest ponad 110 Nm (82 lb ft). To zapewnia kierowcy ogromną elastyczność, co ma ogromne znaczenie w gęstym ruchu i podczas wyprzedzania. Płaska krzywa momentu obrotowego jest jednym z efektów starannego zaprojektowania komór spalania i systemu zmiennej synchronizacji zaworów.
Toyota Yaris 1999
System VVT-i, który wcześniej był dostępny tylko w samochodach luksusowych z dużymi silnikami, dostosowuje czas otwarcia zaworów dolotowych w zależności od warunków pracy silnika. W każdych warunkach jazdy elektroniczna jednostka sterująca silnikiem (ECU) monitoruje prędkość obrotową silnika oraz działania kierowcy, aby zwiększyć nachylenie zaworów przy niskich i średnich prędkościach obrotowych, jednocześnie redukując nachylenie przy wyższych obrotach silnika. Efektem jest maksymalny dostępny moment obrotowy w połączeniu z niskim zużyciem paliwa i obniżonymi emisjami spalin.
Zapłon bezpośredni
Kolejną cechą nowego silnika 1.3-litra Yaris jest system zapłonu bezpośredniego Toyoty, który pierwotnie został opracowany dla modeli z wyższej półki, takich jak Camry V6. Tradycyjny rozdzielacz został zastąpiony przez cztery niezależne transformatorów wysokiej wydajności, które działają bezpośrednio na każdą świecę zapłonową.
Każda świeca zapłonowa może być precyzyjnie kontrolowana i indywidualnie czasowana, ale także zapłon bezpośredni eliminuje potrzebę konserwacji rozdzielacza oraz problem z różnymi czasami zapłonu między przeglądami pojazdu.
Nowy silnik 1.3-litra dzieli z wersją 1.0-litra projekt wałka korbowego z przesunięciem, co redukuje straty tarcia w silniku i zapewnia najniższe możliwe zużycie paliwa. Silnik 1.3-litra jest lekki dzięki precyzyjnemu odlewaniu bloku cylindrów, który wykonany jest z aluminium. Kompaktowa głowica cylindrów oraz projekt kolektora dolotowego z żywicy również przyczyniają się do redukcji masy.
Osiągi
Wyposażony w silnik VVT-i o pojemności 1.0-litra, Toyota Yaris już oferuje doskonałe osiągi, z maksymalną prędkością 96 mph (156 km/h) oraz czasem przyspieszenia od zera do 62 mph wynoszącym około 14,1 sekund.
Wersja 1.3-litra o mocy 85 KM teraz oferuje jeszcze lepsze osiągi. Przyspieszenie od zera do 62 mph (100 km/h) osiągane jest w 11,7 sekund. Prędkość maksymalna to 109 mph (175 km/h).
Dzięki nowoczesnej technologii silnika, silnik Toyoty Yaris o pojemności 1.3-litra oferuje unikalne połączenie wysokich osiągów z niskim zużyciem paliwa i emisjami. Ekonomika paliwowa w trybie 93/116/EC pokazuje skonsolidowane zużycie wynoszące 47,8 mpg (5,9 l/100 km) i emisję CO2 wynoszącą 141 g/km. Nowa Toyota Yaris 1.3-litra jest świetna w prowadzeniu, oferując jednocześnie doskonałą ekonomikę paliwową.
Skrzynia biegów automatyczna
Podobnie jak wersja 1.0-litra, Toyota Yaris 1.3-litra wyposażona jest w lekką i kompaktową 5-biegową skrzynię ręczną. Jednak wersja 1.3-litra jest również dostępna z w pełni automatyczną skrzynią biegów, która została specjalnie opracowana dla Yaris. Czterobiegowa automatyczna skrzynia biegów o przełożeniu nadbiegowym ma unikalny, kompaktowy i lekki design oraz oferuje bardzo wysoką efektywność dzięki niskiemu tarciu wewnętrznemu.
Dzięki wprowadzeniu najnowszej technologii w zakresie sterowania obiegiem hydraulicznym, nowa automatyczna skrzynia biegów oferuje 50-procentowe skrócenie czasu zmiany biegów w porównaniu do wcześniejszej automatycznej skrzyni biegów oferowanej w małych Toyotach.
Harmonogram serwisowy Toyoty Yaris
Główne interwały serwisowe co 20 000 mil/2 lata. 30-minutowe kontrole bezpieczeństwa, wymiany oleju i filtrów „Health Check” co roku/10 000 mil.
Prostsza i tańsza obsługa klientów Toyoty Yaris była priorytetem w europejskim projekcie Yaris od samego początku. Toyota Yaris wymaga o 45% mniej czasu pracy (przez trzy lata/60 000 mil) niż obecny model Starlet, który zastępuje. Łączne koszty utrzymania (w tym opony i hamulce) są niższe o 25-30%. To wszystko oznacza tańsze koszty serwisowe i większą wygodę dla klientów Toyoty Yaris.
Postępy technologiczne i ulepszone procesy konserwacji Toyoty Yaris umożliwiły ustalenie głównych usług na długi okres dwóch lat lub 20 000 mil. Zaawansowany silnik 1.0-litra 16v z „pierwszą w klasie” zmienną synchronizacją zaworów cechuje się bezobsługowymi dźwigienkami zaworowymi, bezobsługowym zapłonem bezpośrednim (brak rozdzielacza), zmianą świec zapłonowych co 40 000 mil przy użyciu standardowych świec oraz bezobsługowym łańcuchem rozrządu (bez konieczności wymiany paska rozrządu). Tylne zawieszenie Toyoty Yaris z belką skrętową również ma funkcję korygowania kąta ustawienia, co optymalizuje trwałość opon.
Między głównymi usługami klienci Toyoty Yaris są zobowiązani jedynie do wymiany oleju i filtra oleju co 10 000 mil, kiedy ich dealer przeprowadzi również darmowy „Health Check” pod kątem elementów bezpieczeństwa, w tym świateł, poziomów płynów, opon i hamulców. Zaawansowany silnik Yaris został zaprojektowany do pracy z tańszym olejem mineralnym, zamiast droższych olejów półsyntetycznych i syntetycznych, które niektórzy konkurenci wymuszają.
Łatwą opiekę Toyoty Yaris