Trzecia generacja Toyoty Yaris została wprowadzona na rynek w 2011 roku, aby wzmocnić obecność japońskiego producenta w europejskim segmencie B.
W Europie konkurencja w małym segmencie była ogromna. Tradycyjni europejscy producenci samochodów, tacy jak Francuzi, Włosi i Niemcy, byli trudni do pokonania na swoim terenie. Yaris z 2011 roku oferował genialne połączenie korzyści, z nowoczesnym wyposażeniem pokładowym i przyzwoitymi silnikami.
W porównaniu do swojego poprzednika, Yaris z 2011 roku wydłużył się o 100 mm (3,9”). Połowa tej zmiany dotyczyła rozstawu osi. Odważny wygląd z przodu sprawiał, że Yaris stał się pierwszym pojazdem z nowym obliczem rodziny Toyoty. Kluczowym elementem stylizacji z przodu była zmiana proporcji górnego i dolnego grilla. Lampy tylne umieszczono w pochylonej pozycji na środkowej części tylnej klapy. Bagażnik był większy niż w poprzednim modelu o 25%. W wersji trzydrzwiowej tylne okna były stałe.
Wewnątrz pojazdu znajdowało się więcej niż wystarczająco udogodnień dla samochodu segmentu B. Klimatyzacja, komputer pokładowy oraz system audio. Ten ostatni mógł być ulepszony do prawdziwej jednostki multimedialnej, zawierającej system Toyota Touch. Używając kompatybilnego smartfona przez Bluetooth, system oferował dostęp do funkcji Google Local Search, Google Maps, Facebooka oraz usług SMS. Z tyłu było miejsce dla trzech pasażerów, chociaż środkowy miał ograniczoną ilość miejsca na nogi.
W komorze silnikowej dostępne były opcje jednostek benzynowych i wysokoprężnych. W Stanach Zjednoczonych dostępny był silnik o pojemności 1,5 litra. Standardowo oferowano 5-biegową skrzynię manualną, natomiast automatyczna z maksymalnie 7 biegami była dostępna w zależności od silnika.
Toyota Yaris
Premiera trzeciej generacji Toyoty Yaris to nowy rozdział w europejskiej historii sukcesu tego modelu. W ciągu ostatniej dekady Yaris utrzymywał się na poziomie ponad 5% udziału w segmencie. Przyczynił się do wzrostu sprzedaży Toyoty w całej Europie, poprawiając wizerunek marki i stając się kluczowym filarem europejskiej produkcji firmy.
Nowa Toyota Yaris będzie konkurować w segmencie B, który z udziałem wynoszącym 26% w całym rynku, co odpowiada około 4 milionom sprzedaży rocznie, nadal pozostaje najważniejszym obszarem sprzedaży na europejskim rynku motoryzacyjnym. W tym segmencie dominują obecnie pojazdy z silnikami benzynowymi, które stanowią ponad dwie trzecie mixu.
W ostatnich latach nastąpił przyspieszony proces fragmentacji w segmencie B, spowodowany wprowadzeniem coraz większej różnorodności nowych typów modeli, takich jak SUV-y i B-MPV. Niemniej jednak, hatchback pozostaje najważniejszym i najlepiej sprzedającym się nadwoziem w tym segmencie, stanowiąc 50% całkowitej sprzedaży.
W obliczu rosnących kosztów paliw i poziomów opodatkowania CO2, które przymuszają klientów z innych segmentów do zmniejszania rozmiarów, sprzedaż w segmencie B ma pozostać stabilna w najbliższej przyszłości.
Druga generacja Toyoty Yaris zyskała uznanie za przestronność wnętrza, trwałość, wszechstronność, efektywność silnika oraz łatwość prowadzenia w miejskim otoczeniu. Nowa Yaris połączy wszystkie mocne strony poprzedniej generacji, oferując jednocześnie bardziej dynamiczny i wyrafinowany design, wyraźny wzrost jakości sensorycznej, przełom w przystępnej łączności multimedialnej, efektywne zespoły napędowe, innowacyjną skrzynię biegów oraz większą zwinność niezbędną do jazdy w mieście.
Jakość pozostanie kluczową cechą Toyoty Yaris. Dalsze doskonalenie jakości wykonania, która była ostatnio doceniana w niemieckim raporcie TüV z 2011 roku, jest zapewnione dzięki bliskiej współpracy Toyoty Motor Manufacturing France z dostawcami od bardzo wczesnych etapów produkcji, co gwarantuje, że każdy komponent przyczynia się do ogólnej jakości pojazdu.
Nowa Toyota Yaris, zajmując centralne miejsce w segmencie B, oferuje pomysłowe połączenie korzyści. Spełnia wymagania zarówno nowoczesnych, technologicznie zorientowanych klientów, jak i bardziej konwencjonalnych użytkowników, którzy kładą nacisk na jakość, praktyczność i, oczywiście, stosunek jakości do ceny.
Wszystkie inteligentne cechy Yaris w bardziej dynamicznej formie
Od czasu europejskiej premiery pierwszej Toyoty Yaris w 1999 roku, każda kolejna generacja samochodu była rozwijana zgodnie z kluczowym założeniem: „kompaktowy na zewnątrz, przestronny wewnątrz”. Yaris szybko zyskał przydomek „Piccolo Genio” (mały geniusz) – świadectwo pomysłowości w pakowaniu pierwszych dwóch generacji samochodu.
Trzecia generacja Toyoty Yaris dziedziczy wszystkie inteligentne elementy pakowania poprzednich generacji, podczas gdy zewnętrzny wygląd prezentuje większą atrakcyjność odważniejszego, bardziej dynamicznego i eleganckiego projektu, odpowiedniego dla europejskiego samochodu kompaktowego.
Całkowita długość pojazdu wynosi teraz 3 885 mm, co oznacza ograniczony wzrost o zaledwie 100 mm. Z przeciętną długością samochodów wynoszącą 4 metry w segmencie B, nowy Yaris pozostaje jednym z najbardziej kompaktowych pojazdów w swojej klasie. Odzwierciedla to wyjątkowy promień skrętu wynoszący zaledwie 4,7 metra, co sprawia, że nowa Toyota Yaris jest szczególnie zwrotna podczas jazdy po mieście.
Szerokość nowej Yaris pozostaje na poziomie 1 695 mm, podczas gdy jej wysokość zmniejszyła się o 20 mm do 1 510 mm, co daje pojazdowi niższy środek ciężkości i bardziej sportową sylwetkę. W ramach dobrze proporcjonalnej formy, rozstaw osi został wydłużony o 50 mm, a krótkie przednie i tylne zwisy oraz wyraźne nadkola wyrażają stabilność, zwinność i dynamikę.
Odważne przednie wzornictwo identyfikuje Toyotę Yaris jako pierwszy pojazd, który prezentuje nowe oblicze nowej generacji rodziny Toyoty. Kluczowym elementem nowej stylizacji przedniej jest zmiana proporcji górnej i dolnej kratki, z naciskiem na powiększenie tej drugiej.
Elegancko wyrzeźbiona, aby podkreślić znak Toyoty, pełnowymiarowa, wklęsła górna kratka jest flankowana przez nowe, poziome reflektory w stylu „długiego oka”. Ich smukła konstrukcja zawiera podwójne lampy, a w niektórych wersjach, dymione „brwi”, które podkreślają odważniejszy, bardziej poziomy styl przedni nowej Yaris.
W obrębie dolnego zderzaka mocne, wystające centralne sekcje mieszczą duży wlot powietrza, skupiając uwagę na dolnej części pojazdu, wzmacniając niski środek ciężkości i nadając Toyocie Yaris bardziej przylegający wygląd.
Zachowując klasyczny graficzny wzór „Y” modelu, te nowe elementy stylizacji nadwozia nadają Toyocie Yaris odważniejszy, bardziej męski wygląd.
Z profilu, dynamizm pojazdu jest podkreślony przez bardziej wyraźny kształt stromej linii okien, która była kluczowym sygnałem stylizacyjnym każdej generacji Yaris.
Dolna część słupka A została przesunięta do przodu, aby wzmocnić stylową, nisko osadzoną sylwetkę Toyoty Yaris. Zwiększenie kąta nachylenia przedniej szyby poprawia współczynnik oporu powietrza pojazdu do rekordowego Cd 0.287. Widoczność z przodu i z tyłu została poprawiona dzięki większemu oknu bocznemu z przodu oraz likwidacji poprzecznego słupka tylnej szyby, co nadaje bardziej dynamiczny wygląd tylnym szybom.
Linia charakterystyczna wzdłuż progu drzwi oraz przednie i tylne aero detale dodatkowo podkreślają niski środek ciężkości oraz elegancki profil długiego rozstawu osi. W połączeniu z licznymi elementami poprawiającymi przepływ powietrza pod podwoziem, te detale stylizacji poprawiają także osiągi aerodynamiczne, co przekłada się na lepszą efektywność paliwową.
Z tyłu, detale zespołów lamp, górne zawiasy klapy tylnej wkomponowane w zderzak oraz wykończenie dolnego zderzaka są wzajemnie powiązane, ponownie zachowując klasyczny wzór graficzny modelu „Y”. Wyższe umiejscowienie tablicy rejestracyjnej położonej pod chromowaną listwą w klapie tylniej nadaje projektowi bardziej premium wygląd.
Trzecia generacja Toyoty Yaris wyposażona jest w nowe projekty felg aluminiowych 15″ i 16″, a do wyboru jest 10 kolorów nadwozia. W palecie barw Yaris pojawia się pięć nowych kolorów, a dwa – Gin Buck i Turquoise – są nowo opracowane.
Większa jakość sensoryczna wnętrza, przestronność i komfort
Kluczowym celem projektowania wnętrza nowej Toyoty Yaris było stworzenie bardziej skierowanego na kierowcę kokpitu o symetrycznym układzie. Przestrzeń kierowcy i pasażera z przodu są wyraźnie podzielone, co podkreśla nowy nacisk na ergonomię kierowcy.
Wzorzysty z silnymi poziomymi liniami, które tworzą poczucie szerokości, deska rozdzielcza jest dominowana przez wyrzeźbiony, miękko wykończony element, który odchodzi od przestrzeni kierowcy w kierunku współczesnych, górnych paneli drzwi, podnosząc poczucie przestronności wnętrza.
Kolor deski rozdzielczej i paneli drzwi jest dopasowany do wstawek tapicerki w siedzeniach w zależności od struktury wersji, co wzmacnia wysoką jakość wnętrza.
Postrzeganie jakości sensorycznej jest dodatkowo wzmacniane poprzez wysoce dotykowe wykończenia w premium jakości. Instrumenty kierowcy, ekran dotykowy multimediów i wentylatory są wykończone pierścieniami w kolorze gun metal. A wszystkie kontrolki i przełączniki mają wypukłe wykończenia pokryte chromem.
W przeciwieństwie do wcześniejszych generacji Yaris, panel instrumentów jest teraz umiejscowiony centralnie w odniesieniu do kierownicy, a wszystkie przełączniki i kontrolki skierowane na kierowcę są ergonomicznie umiejscowione dla wysokiej widoczności i łatwości obsługi. Nowy, łatwy do odczytania, pomarańczowo-czerwony ekran zestawu wskaźników ma dużą średnicę centralnego prędkościomierza.
Aby dodatkowo poprawić komfort kierowcy, trójramienna, skórzana kierownica ma nowy, wygodniejszy kształt, kąt nachylenia kolumny kierownicy został obniżony o 3 stopnie, aby zapewnić bardziej angażującą pozycję za kierownicą, a pionowa regulacja fotela kierowcy wzrosła o 15 mm do maksymalnie 60 mm. Dodatkowo dostępny jest podłokietnik na fotelu kierowcy dla większego komfortu.
Same przednie fotele mają całkowicie nową konstrukcję, która oferuje lepsze podparcie ciała i doskonały komfort jazdy. Szerokość siedziska została zwiększona, a boczne segmenty podniesione dla lepszego podparcia. Powierzchnia siedziska została powiększona, a przednia krawędź siedziska podniesiona, aby pomóc w redukcji zmęczenia podczas długodystansowej jazdy.
Pomimo kompaktowych wymiarów zewnętrznych, przestronność pasażerska w nowej Toyocie Yaris nie została ograniczona. Długość rozstawu osi została zwiększona o 50 mm, a szerokość wnętrza o 30 mm. To, w połączeniu z oszczędnościami miejsca dzięki starannemu projektowaniu wnętrza, sprawia, że nowy Yaris jest jednym z najprzestronniejszych pojazdów w swoim segmencie.
Bez kompromisów w zakresie zarówno komfortu, jak i bezpieczeństwa, zarówno oparcia przednich, jak i tylnych siedzeń oraz klapa bagażnika zostały cieńsze, aby maksymalnie zwiększyć przestronność. Zwiększa to przestrzeń na kolana pasażerów tylnych o 35 mm do rekordowych 645 mm oraz głębokość przestrzeni ładunkowej o 145 mm do rekordowych 710 mm.
Całkowita pojemność bagażnika w przestrzeni ładunkowej została zwiększona do 286 litrów, a po złożeniu tylnych siedzeń w proporcji 60:40 wzrasta do 768 litrów. Otwór klapy bagażnika został poszerzony o 20 mm dla większej wygody.
Przestronność i wysoka jakość sensoryczna nowego wnętrza są jeszcze bardziej podkreślone dzięki dużemu panoramicznemu szklanemu dachu Toyoty Yaris. Konstrukcja jest podzielona na sekcje przednią i tylną, co pozwala na większą elastyczność dla pasażerów z przodu i z tyłu w kwestii otwierania lub zamykania, przy czym każda ma roletę z przepuszczalnością światła wynoszącą 20%.
Efektywne, lekkie silniki i innowacyjna skrzynia biegów
Kontynuując udaną kombinację zespołów napędowych oferowanych w poprzedniej generacji, nowa Toyota Yaris będzie dostępna z trzema silnikami: benzynowymi 1.0 i 1.33 litra VVT-i oraz 1.4-litrowym turbodieslem D-4D.
Wszystkie trzy silniki korzystają z technologii Toyota Optimal Drive, zestawu środków inżynieryjnych zaprojektowanych w celu maksymalizacji osiągów i przyjemności z jazdy przy minimalnym zużyciu paliwa i emisji CO2.
Toyota Optimal Drive koncentruje się na kilku kluczowych aspektach rozwoju zespołów napędowych, takich jak lekka, kompaktowa konstrukcja, zwiększona efektywność spalania, niskie opory tarcia i technologie przyjazne dla środowiska. To, w połączeniu z działaniami mającymi na celu oszczędność wagi oraz poprawę aerodynamiki, pomaga obniżyć zużycie paliwa i emisję CO2 bez kompromisów w zakresie poziomów mocy i momentu obrotowego.
Łącząc lekkość i kompaktowy design z mocą oraz momentem obrotowym niezbędnym do jazdy w miejskich warunkach, wszystkie trzy silniki osiągają bardzo konkurencyjne wyniki w zakresie zużycia paliwa, emitują niskie i efektywne podatkowo wartości CO2 oraz spełniają normę Euro V.
Cud miniaturyzacji, 3-cylindrowy silnik benzynowy Toyoty o pojemności 1.0 litra VVT-i na czołowej pozycji w trendzie downsizingu zespołów napędowych. Pozostaje punktem odniesienia dla kompaktowej, efektywnej inżynierii. Jest najlżejszym silnikiem w swojej klasie, który zdobył kolejno nagrody Engine of the Year w kategorii poniżej 1.0 litra.
Połączony z 5-biegową manualną skrzynią biegów, najnowsza wersja jednostki 998 cm³ generuje 69 DIN hp przy 6 000 obr./min i maksymalny moment obrotowy wynoszący 93 Nm przy 3 600 obr./min. Zużycie paliwa obniżono o 4% do 4,8 l/100 km, a emisję CO2 obniżono o 7% do zaledwie 110 g/km, co czyni go idealnym silnikiem dla miejskich kierowców Yaris pokonujących krótsze trasy.
Silnik benzynowy 1.33 Dual VVT-i jest dostępny dla klientów potrzebujących silnika o większej mocy i momencie obrotowym. Silnik jest lekki i kompaktowy, z małą średnicą cylindra i długim skokiem, co przekłada się na bardzo wysoką moc w stosunku do wagi. Łączy silną dynamikę, generując 99 DIN hp przy 6 000 obr./min oraz, dzięki płynnej krzywej momentu obrotowego, maksymalny moment 125 Nm przy 4 000 obr./min. Połączony z nową skrzynią Multidrive S, zużycie paliwa wynosi zaledwie 5,1 l/100 km, a emisja CO2 wynosi 118 g/km.
Opcjonalna nowa skrzynia Multidrive S dla silnika 1.33 litra ilustruje najnowszą technologię bezstopniowej skrzyni biegów (CVT) Toyoty. Teraz wyposażona jest w nową funkcję ręcznego przełączania, sekwencyjny tryb 7-stopniowy, obsługiwany zarówno przez dźwignię zmiany biegów, jak i przez łopatki zamontowane na kierownicy.
Multidrive S działa w szerszym zakresie przełożeń niż tradycyjna skrzynia biegów, co umożliwia lepsze przyspieszenie z miejsca i poprawia efektywność paliwową przy prędkościach podróżnych. Włączenie trybu Multidrive S Sport powoduje zbliżenie prędkości silnika i pojazdu, co nadaje bardziej liniowe uczucie przyspieszenia w sposób zbliżony do tradycyjnej skrzyni manualnej. Tryb Sport wzmacnia osiągi przyspieszeniowe, zapewniając kierowcy bardziej dynamiczne wrażenia z jazdy.
Modele Toyoty Yaris wyposażone w silnik benzynowy 1.33 litra Dual VVT-I mogą być wyposażone w ulepszoną wersję systemu Stop & Start Toyoty. Dostępny w wybranych rynkach, system ten charakteryzuje się dłuższym czasem wyłączenia silnika i będzie działał w szerszym zakresie temperatur.
Na koniec, dla klientów, którzy pragną połączyć mocne osiągi z wysokim przebiegiem, dostępny jest silnik diesla o pojemności 1.4 litra D-4D, standardowo wyposażony w filtr cząstek stałych (DPF). Wyposażony w 6-biegową manualną skrzynię biegów, generuje 90 DIN hp przy 3 800 obr./min i maksymalny moment obrotowy 205 Nm przy 1 800-2 800 obr./min. Zużycie paliwa obniżono o 7% do 3,9 l/100 km, a emisję CO2 o 6% do zaledwie 103 g/km.
Jako opcja w wersjach diesla 1.4 D-4D nowej Yaris, MultiMode to zautomatyzowana manualna skrzynia biegów z całkowicie automatycznym trybem zmiany biegów i bez pedału sprzęgła. Oferuje kierowcy wybór dwóch, całkowicie automatycznych trybów zmiany biegów lub manualnej, sekwencyjnej zmiany biegów z łopatkami zamontowanymi na kierownicy.
Nowa struktura wersji: większa wartość i poprawione wyposażenie standardowe
Nowa gama modeli Toyoty Yaris będzie dostępna w czterech wersjach – Entry, Active, Style i Lounge. Zaprojektowane tak, aby wzmocnić różnice między nimi, każda wersja będzie oferować klientom unikalny styl i charakter, z dedykowanymi strefami wnętrza do personalizacji.
Oferując doskonały stosunek jakości do ceny, z wysokim poziomem wykończenia wnętrza i niezwykle hojnym standardowym wyposażeniem, wersja Active przyciągnie nowych klientów do marki Toyota i oczekuje się, że będzie stanowić największy odsetek sprzedaży nowych Yarisów.
Wyposażona w wykończenie deski rozdzielczej i paneli drzwi w miękkim dotyku, wstawki w kolorze gun metal, przełączniki audio i Bluetooth na kierownicy, regulację wysokości siedzenia kierowcy oraz srebrne przeszycia w skórzanej kierownicy i obudowie dźwigni zmiany biegów. Zintegrowany w pełni multimedialny interfejs audio 6,1” z łącznością Bluetooth i USB/Aux zawiera kamerę tylną, a manualna klimatyzacja jest standardem. Z siedmioma poduszkami powietrznymi, ABS i VSC, wersja Active oferuje także najwyższe standardy bezpieczeństwa.
Wersja Style dociera do młodszych klientów, oferując najwyższe poziomy standardowego wyposażenia oraz najbardziej dynamiczne, sportowe wykończenie wnętrza. Zewnętrznie charakteryzuje się sztywniejszym zawieszeniem, 16-calowymi felgami aluminiowymi, przednimi lampami przeciwmgielnymi z chromowanymi obramowaniami oraz wbudowanym tylnym spojlerem. Wnętrze zawiera ekskluzywny kolor, wykończenie i instrumenty kierowcy, regulację wysokości siedzeń kierowcy i pasażera z przodu oraz podłokietnik, a także pomarańczowe przeszycia w kierownicy i hamulcu ręcznym.
Wersja Lounge została zaprojektowana z myślą o właścicielach Yaris oraz tych, którzy zmieniają na mniejsze auta z segmentu C. Oferuje specyficzną szarość dla panelu deski rozdzielczej i drzwi, ekskluzywne wykończenie siedzeń, regulację wysokości siedzeń kierowcy i pasażera z przodu oraz podłokietnik, nowy, automatyczny system klimatyzacji z podziałem na strefy oraz elektryczne tylne szyby.
Toyota Touch
Odzwierciedlając dzisiejsze bardzo podłączone społeczeństwo, systemy multimedialne na pokładzie są coraz bardziej poszukiwane przez klientów wszystkich segmentów motoryzacyjnych, niezależnie od ceny pojazdu czy wersji modelu. Ci klienci wymagają systemu, który daje zcentralizowaną, dotykową kontrolę nad najszerszym możliwym zakresem funkcji pojazdu, jak również łączność z zewnętrznymi urządzeniami takimi jak telefony komórkowe i przenośne odtwarzacze muzyczne.
Toyota Touch to 6,1-calowy, kolorowy interfejs dotykowy, który stanowi nowe podejście do przystępnych systemów multimedialnych na pokładzie. Standardowo instalowany w nowej Yaris od wersji Active, zawiera radio AM/FM, odtwarzacz CD/MP3, łączność Bluetooth z funkcją strumieniowania muzyki oraz automatyczną synchronizację książki telefonicznej przy każdym połączeniu. Port USB umożliwia podłączenie przenośnych odtwarzaczy muzycznych z możliwością wyświetlania okładek albumów iTunes.
Wyświetlane na ekranie informacje o pojeździe obejmują pozostały zasięg paliwa, aktualne zużycie paliwa, średnie zużycie paliwa na minutę w ciągu ostatnich 15 minut i czas, jaki upłynął od ostatniego uruchomienia silnika. System dostępny jest w językach: francuskim, angielskim, niemieckim, włoskim, hiszpańskim, niderlandzkim i rosyjskim.
Dodatkowo system zawiera kamerę tylną, montowaną standardowo. Obraz jest wyświetlany na ekranie Toyoty Touch, gdy włączony jest bieg wsteczny, co pomaga w manewrowaniu podczas parkowania.
Toyota Touch & Go
Na bazie multimedialnej Toyoty Touch, Toyota Touch & Go wyposażają nową Toyotę Yaris w system nawigacyjny, który stanowi najlepszy stosunek jakości do ceny na rynku.
System obejmuje wszystkie najpopularniejsze funkcje nawigacji, takie jak zaawansowane pokrycie ruchu, konfigurowalne limity prędkości, ostrzeżenia o radarach oraz oznakowanie autostradowe.
Ponadto oferuje kierowcom wybór najszybszej lub najkrótszej drogi do celu, a także najniższego wpływu na środowisko – opcję trasy „ekologicznej”. Korzystając z kompatybilnego telefonu, poprzez Bluetooth, system oferuje łączność z funkcją Google Local Search – największą i najaktualniejszą bazą danych wyszukiwania na świecie. Za pomocą Google Maps, można zdalnie wprowadzać miejsca docelowe z domu lub biura i pobierać Punkty Interesujące jako cele podróży.
Instalacja Touch & Go aktualizuje również jednostkę bazową multimediów przez dodanie funkcji wysyłania/odbierania SMS-ów na ekranie, w tym wyświetlanie zdjęcia osoby kontaktowej oraz funkcji przeglądania zdjęć z portu USB.
Kilka aplikacji Touch & Go będzie dostępnych do pobrania od samego początku, takich jak informacje o cenach paliw, prognozy pogody oraz dostępności miejsc parkingowych. Dodatkowo opracowano specjalną aplikację Facebook, która pozwala właścicielom Toyoty Yaris pozostać w kontakcie z 180 milionami europejskich użytkowników Facebooka podczas podróży.
Toyota Touch & Go została zaprojektowana tak, aby była zarówno elastyczna, jak i przystępna. System może być aktualizowany o najnowsze funkcje lub najnowsze mapy, gdy tylko będą dostępne.
Pakiety wyposażenia dostosowane do potrzeb
Starannie dostosowane w celu zwiększenia komfortu i wygody na pokładzie, szereg pakietów opcjonalnych oferuje klientom Yaris wyjątkowy stosunek jakości do ceny.
Pakiet VIP zawiera częściowe skórzane wykończenie, przyciemniane szyby oraz oświetlenie strefy nóg kierowcy i pasażera z przodu.
Pakiet Sound obejmuje wzmacniacz o mocy 280 watów oraz 8 wysokiej jakości głośników. Pakiet Vision oferuje klientom przednie lampy przeciwmgielne oraz panoramiczny dach z niezależnymi, przednimi i tylnymi osłonami przeciwsłonecznymi.
Pakiet Senso wyposażony jest w automatyczne wycieraczki i reflektory oraz elektrochromatyczne lusterko wsteczne. Pakiet Senso Smart dodaje inteligentny dostęp do zawartości pakietu Senso. A pakiet Design to felgi aluminiowe 15″ oraz przednie lampy przeciwmgielne.
Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) – Utrzymywanie najwyższych standardów jakości wykonania w segmencie B
Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) produkuje Toyotę Yaris od dekady. Niezmiennie dąży do dostarczania pojazdów o najwyższych standardach jakości wykonania w segmencie B.
Toyota Yaris zyskała już reputację doskonałej jakości, trwałości i niezawodności. Taką jakość można zapewnić jedynie dzięki kompleksowej integracji w każdy aspekt procesu produkcyjnego Toyoty.
Rozwój nowego projektu Yaris w TMMF oparty był na trzech kluczowych filarach:
Po pierwsze, identyfikacji punktów poprawy w każdym z obecnych obszarów produkcji Toyoty Yaris oraz wczesnym uwzględnieniu tych wymagań w rozwoju nowej struktury pojazdu.
Po drugie, zapewnieniu płynnego przekazania nowych operacji montażowych Yaris członkom zakładu poprzez odpowiednie szkolenie i przegląd podstawowych umiejętności.
Po trzecie, dalszym doskonaleniu jakości wykonania w procesach produkcji firmy, opartym na zasadach systemu produkcji Toyoty.
Inżynierowie TMMF uczestniczyli w rozwoju nowej Toyoty Yaris przez trzy lata przed rozpoczęciem produkcji – o półtora roku dłużej niż w przypadku poprzedniej generacji pojazdu.
Wszystkie działy produkcji i jakości wysłały kilku inżynierów do Japonii na okres od 6 do 18 miesięcy, aby studiować i dalej poprawiać projekt pojazdu. Uzyskane informacje zwrotne okazały się niezwykle korzystne w minimalizacji potencjalnych problemów z jakością produkcji.
Kluczowym elementem utrzymania jakości wykonania w dłuższej perspektywie czasowej, TMMF skoncentrowało się także na zapewnieniu, że każda część została zaprojektowana w celu osiągnięcia bardziej spójnej jakości w trakcie powtarzalnej produkcji, co pozwala na większą kontrolę zarówno nad precyzją dopasowania, jak i jakością wykonania.
Ustanowiono również międzyfunkcyjne zespoły reformy biznesowej skupione na projektowaniu, jakości, dostawcach i produkcji. Ich celem jest przegląd krytycznych cech procesów, aby zagwarantować jakość wykonania pięciu kluczowych funkcji – hamowania, przyspieszania, skręcania, wycieków paliwa i potencjalnych punktów zapłonu. To również zwiększa świadomość jakości wśród członków zespołu, a także wzmacnia zarządzanie gwarancjami oraz audyt krytycznych procesów.
Bezpośrednie zaangażowanie dostawców w proces przygotowania produkcji pojazdu było również istotne dla zapewnienia jak najwyższej jakości.
Angażowanie się dostawców przybiera formę różnorodnych działań: W ramach intensywnego programu rozwoju dostawców, inżynierowie Toyoty są osadzeni w strategicznych zakładach dostawców, aby dzielić się wiedzą i pomagać w osiąganiu oczekiwanych standardów jakości.
W przypadku nowych części Toyota stosuje Symultaniczne Inżynierstwo – wczesną wymianę pomysłów na projekt części i technik produkcyjnych pomiędzy firmą a dostawcą – oraz zespoły śledzenia części u dostawcy – wielokrotne wizyty u dostawcy w celu zapewnienia realizacji kamieni milowych jakości – aby rozwiązać problemy jeszcze przed rozpoczęciem produkcji.
Bezpośrednio przed rozpoczęciem masowej produkcji nowej Yaris, każdy dostawca regularnie odwiedzał TMMF, zarówno przed, jak i w trakcie okresów próbnych montażu. To pozwalało na szeroką dyskusję, przegląd projektów oraz dopasowanie części próbnych, z zamiarem zidentyfikowania wszystkich potencjalnych problemów.