Po trzech latach obecności na rynku, Yaris przeszedł istotne zmiany, które całkowicie odmieniły mały model Toyoty.
Pomimo dobrej reputacji w zakresie jakości wykonania, Toyota miała trudności z zdobyciem większego udziału w rynku europejskim z powodu silnej konkurencji ze strony lokalnych producentów samochodów. Poza markami premium, wszystkie inne miały coś do zaoferowania w segmencie B.
Choć japoński producent samochodów słynął z niezawodności swoich modeli, w segmencie małych aut także musiał stawić czoła zaciętej konkurencji ze strony niemieckich, francuskich, włoskich i hiszpańskich marek. Mimo że klienci byli zadowoleni z pojazdu, potrzebowali czegoś więcej niż tylko rozpoznawalnej marki; potrzebowali świeżego wyglądu. Dlatego w 2014 roku Toyota zaprezentowała zmodernizowaną wersję trzeciej generacji Yarisa.
Najważniejsza zmiana w wyglądzie samochodu miała miejsce z przodu. Zespół projektowy Toyoty całkowicie zmienił przednią część, która teraz charakteryzowała się kształtem X, uwydatnionym przez dwa chromowane akcenty biegnące po grillu i dolnym zderzaku. Dodatkowo nowe reflektory wyglądały jeszcze ostrzej niż wcześniej i były szersze po bokach. Z profilu, mały trzydrzwiowy Yaris miał dłuższe drzwi niż wersja pięciodrzwiowa, a dla pasażerów z tyłu zainstalowano węższe okna.
W środku, deska rozdzielcza została całkowicie przeprojektowana, a pulpit kierowcy zyskał smuklejszy wygląd. Na centralnej konsoli producent zaoferował opcję 7-calowego wyświetlacza dotykowego dla systemu multimedialnego, w porównaniu do 6.1-calowego w poprzedniku. Jeśli chodzi o wykończenia wnętrza, producent zaproponował nową tapicerkę i kolory.
Pod maską, producent zachował niektóre ze starszych silników, ale zrezygnował z jednostki 1.6-litrowej turbo-diesla na rzecz mniejszej, 1.4-litrowej. Dodatkowo, dostępna była nowa wersja hybrydowa.
Toyota Yaris
Premiera nowego modelu Toyota Yaris to ważne wydarzenie w historii Toyota Motor Europe. Po raz pierwszy Dział Planowania Produktów, Dział Badań i Rozwoju z siedzibą w Brukseli oraz Europejskie Centrum Projektowe w Sofii Antipolis koło Nicei współpracowały ze sobą, aby stworzyć produkt, który wykracza poza europejskie granice.
Prace prowadzone w Belgii i Francji nad kluczowymi aspektami Yaris – designem zewnętrznym, wewnętrznym oraz platformą – zostały w pełni przyjęte w niektórych wersjach Vitz produkowanych w Japonii. Taka wymiana wiedzy stanowi dla Toyota Motor Europe pierwszą namacalną realizację nowego myślenia, które zostało zaprezentowane przez Akio Toyodę w 2011 roku w ramach Global Vision.
Podążając za trendem zapoczątkowanym przez nowego Aygo, nowy Yaris cechuje się bardziej wyrazistymi aspektami stylistycznymi. Wzmacniają one emocjonalny urok Yaris, nie rezygnując z racjonalnych cech oryginalnego modelu, takich jak przestronność i trwałość. Alessandro Massimino, menedżer produktu w Brukseli, wyjaśnia: „Yaris zawsze był wyjątkowo mocny w swoich racjonalnych aspektach: świetne wykorzystanie przestrzeni, trwałość, koszty eksploatacji… Naszym celem było połączenie modelu nie tylko z umysłami naszych klientów, ale również z ich sercami.”
Przód Toyoty Yaris korzysta z rozwoju koncepcji projektowania „Keen Look i Under Priority”, wzmocnionej przez krzyżową strukturę z oddzielnymi górnymi i dolnymi częściami. Z tyłu, przeprojektowany zderzak z dyfuzorem, nowy zestaw lamp tylnych LED z wzorami świateł oraz rzeźbiona osłona tablicy rejestracyjnej nadają Yarisowi bardziej zdecydowany wygląd na drodze.
Wnętrze przeszło ważne modyfikacje mające na celu poprawę przyjemności z jazdy i komfortu podróżujących. Szczególną uwagę zwrócono na jakość materiałów, które w dotyku i wyglądzie znacząco różnią się od poprzedniego modelu. Wyposażenie i wybór kolorów również zostały szeroko zróżnicowane.
Na koniec, nowy Yaris przeszedł znaczną poprawę pod względem komfortu zawieszenia, izolacji akustycznej, a także efektywności prowadzenia i przyjemności z jazdy.
Toyota Yaris nadal jest dostępna z silnikiem benzynowym 1.0 i 1.33, 1.4 D-4D, a także jako model hybrydowy, który dziś stanowi już prawie 1 na 3 sprzedawane samochody.
Ponad 84% modeli Yaris produkowanych w Valenciennes w północnej Francji jest przeznaczonych na eksport. Nie tylko do 42 krajów w Europie, ale także do Stanów Zjednoczonych, Kanady i Portoryko. W 2014 roku 26 000 modeli Yaris ma zostać wysłanych przez Atlantyk, co stanowi 12% produkcji.
OD GLOBALNEJ WIZJI DO REGIONALIZACJI
Z nowego myślenia o Global Vision Toyoty, promowanej przez jej prezesa Akio Toyodę w 2011 roku, wynikła pewność, że aby zaspokoić potrzeby i pragnienia konsumentów na całym świecie, trzeba przyznać większe odpowiedzialności i wolność 17 Centrum Badań i Rozwoju na całym świecie.
Taka zmiana w podejściu do strategii całej grupy doprowadziła do powstania specjalistycznych ośrodków w każdym regionie świata. Dyrektorzy grupy Toyota zwrócili szczególną uwagę na Europę, ponieważ to region, w którym kultura motoryzacyjna jest najsilniej zakorzeniona, a producenci samochodów mają światowej renomy ekspertyzę.
Rola Toyota Europe w globalnej Toyocie
Ponieważ Europa jest kolebką samochodów kompaktowych, Toyota Motor Europe otrzymała wiodącą rolę w definiowaniu przyszłych samochodów segmentów A, B i C.
Toyota Motor Europe stała się również centrum umiejętności Toyoty w trzech obszarach, które identyfikują specyfikę rynku europejskiego: znaczenie silnika diesla, oczekiwania klientów dotyczące postrzeganej jakości oraz ich wymagania dotyczące dynamiki pojazdów.
Ta specjalizacja osiągana jest poprzez zwiększoną współpracę z europejskimi dostawcami, prace prowadzone z wiodącymi europejskimi uczelniami nad zaawansowanymi badaniami oraz lokalne alianse, takie jak umowa podpisana z BMW na silniki diesla.
Ostatecznie owoce tego lepszego zrozumienia rynku europejskiego będą dzielone na całym świecie i pomogą w rozwijaniu produktów Toyoty na globalną skalę.
Wszystkie te nowe odpowiedzialności przypadają konkretnie Działowi Planowania Produktów, Centrum Badań i Rozwoju w Zaventem (koło Brukseli) oraz Europejskiemu Centrum Rozwoju Projektów (EDD) z siedzibą w południowej Francji, które już mogły pochwalić się restylizowanymi wersjami Avensisa w 2012 roku, Verso w 2013 roku, Verso 1.6 D-4D na początku 2014 roku i teraz nowym Yarisem.
Yaris, produkt regionalizacji
Flagowy produkt europejskiej oferty Toyoty, Yaris, skorzystał z wyjątkowo dużej inwestycji (85 milionów euro) na potrzeby swojego restylingu. 576 000 godzin badań i rozwoju zostało na to poświęcone, zaprojektowano ponad 1000 nowych części, a Toyota Motor Europe wnosi 75% wkładu w jego powstanie, co należy porównać z 25% europejskiego wkładu zainwestowanego przy wprowadzeniu modelu na rynek w 2011 roku.
Bazując na cechach, które uczyniły model sukcesem od momentu jego wprowadzenia, szczególnie na unikalnym charakterze, takim jak hybrydowy napęd, który stanowi prawie 1 na 3 sprzedawane egzemplarze, wyposażenie multimedialne czy tylna kamera, zespół Działu Planowania Produktów pracował nad wzmocnieniem cech i charakteru Yaris.
Analiza relacji prasowych i badania przeprowadzone wśród nabywców – i potencjalnych nabywców – dostarczyły dogłębnych informacji, jakie zmiany powinien przynieść projekt restylizacji. Komentarze jednogłośnie skupiały się na potrzebie dodania emocjonalnego i dynamicznego wymiaru do modelu, którego funkcjonalne cechy były już bardzo doceniane.
Badania potwierdziły, że kluczowym powodem zakupu w europejskim segmencie B jest wygląd, dlatego zarówno design, jak i jakość sensoryczna muszą być w pełni dopracowane.
Wyniki tych badań zostały potwierdzone przez analizę trendów rynkowych, dzięki czemu zespół Działu Planowania Produktów był w stanie przygotować jasne wytyczne dla projektantów EDD i inżynierów R&D. Następnie te trzy podmioty kontynuowały ściśle współpracując, udoskonalając podejście na każdym etapie projektu.
Z perspektywy projektowania, wytyczne z Działu Planowania Produktów wyraźnie podkreśliły potrzebę afirmacji charakteru Yaris, co rozpoczęto już przy wprowadzeniu wersji hybrydowej w 2012 roku.
Z kolei inżynierowie z Centrum Badań i Rozwoju w Zaventem przygotowali specyfikacje dotyczące niezbędnych modyfikacji technicznych, po przeprowadzeniu dogłębnych badań nad Yaris 2011 w zakresie komfortu, wydajności i izolacji akustycznej.
Aby zrealizować te cele, musieli opracować nową belkę skrętną oraz zmodyfikować części samej platformy, aby osiągnąć wymagane poziomy wydajności dla hałasu i wibracji. Tak obszerne prace rozwojowe były pierwsze w Europejskim Centrum R&D, które od tego momentu postanowiło dodać wczesny etap prototypowy, aby potwierdzić modyfikacje w wcześniejszym terminie, podczas gdy normalne etapy prototypowe pozwalały na dokonywanie ostatecznych poprawek i przeprowadzanie bardziej szczegółowych badań nad wpływem tych modyfikacji na ogólną wydajność samochodu.
Bliskość geograficzna oznaczała dla wszystkich zaangażowanych w projekt – menedżerów produktów, projektantów i inżynierów, a także przedstawicieli dostawców części – możliwość częstego organizowania spotkań. To znacznie ułatwiło końcowe poprawki i przyspieszyło proces decyzyjny.
„Co odróżnia ten projekt od innych, które zrealizowaliśmy, ” mówi Serkan Karaman, starszy menedżer projektu w Centrum R&D w Zaventem, „to znacznie większa skala treści rozwojowej w porównaniu do typowego liftingu. Mieliśmy możliwość liderowania w Europie nad globalnym pojazdem, którego zawartość została przyjęta w innych regionach, takich jak Japonia i USA. W przeszłości zarządzanie projektami odbywało się głównie w Japonii. To oni decydowali o harmonogramie i przydzielali konkretne zadania zespołowi w Europie. Ale tym razem to my byliśmy w fotelu kierowcy. Mieliśmy swobodę decydowania, co robić, kiedy to robić i jak do tego podejść. W rezultacie nowy Yaris naprawdę wchłonął europejską wiedzę i gust. A jeśli chodzi o nasze operacje, dodało to zespołowi bezcennego doświadczenia.”
YARIS: WYPRODUKOWANY WE FRANCJI PRZEZ EUROPEJSKICH INŻYNIERÓW DLA EUROPEJSKICH KLIENTÓW
Dla Alessandro Massimina, menedżera produktu w Brukseli, cel był jasny: „Aktualny Yaris spełnia już podstawowe wymagania nabywców segmentu B: jego kompaktowe wymiary w stosunku do przestronności, jego cechy funkcjonalne oraz innowacyjne wyposażenie, szczególnie system multimedialny i tylna kamera. Nasze badania oraz bardzo pozytywna reakcja na wersję hybrydową przekonały nas, że musimy przejść w kierunku bardziej śmiałego stylu i zwiększyć ogólną dynamikę samochodu, zarówno pod względem designu, jak i przyjemności z jazdy. Używając tego jako naszego celu, mogliśmy ściśle współpracować z Centrum Projektowym oraz Działem Badań i Rozwoju, aby st stworzyć nowego Yaris’a”.
Design Zewnętrzny
Elvio D’Aprile, odpowiedzialny za projekt Yaris, powiedział: „Segment B to może najbardziej konkurencyjny segment w Europie. Musieliśmy zrobić coś, co naprawdę wyróżnia się w tłumie. Naszymi celami było unikanie stereotypów segmentu B, harmonizacja ogólnego stylu wszystkich wersji napędowych i odwaga, aby być różnym od konkurencji”.
W rezultacie, bardzo charakterystyczny wygląd nowego Yaris charakteryzuje się jeszcze mocniejszą, bardziej dynamiczną interpretacją odważnego języka projektowania Toyoty, Under Priority, z detalami Keen Look.
Wąskie górne oraz duże, trapezoidalne dolne kratki, które definiują projekt Toyoty Under Priority, łączą się teraz przy logo, tworząc potężną krzyżową strukturę.
Logo jest podkreślone chromowaną listwą, która biegnie przez górną kratkę do nowych, zestawów reflektorów Keen Look, łączących elementy przednie z potężnym poziomym akcentem szerokości pojazdu.
Same reflektory zawierają nową technologię lamp projekcyjnych zarówno dla świateł drogowych, jak i mijania oraz lampy dzienne LED (DRL).
Podkreślone przez 'wiszący’ spojler, który dodatkowo wzmacnia dominację języka projektowania Under Priority, duża, trapezoidalna dolna kratka kieruje uwagę na dolną część nowego Yaris’a, wzmacniając dynamiczny potencjał jego niskiego profilu i niskiego środka ciężkości.
W profilu, nowa Toyota Yaris korzysta z nowego wykończenia listwy drzwiowej, opcjonalnych, elektrycznie składanych lusterkach oraz wyboru czterech nowych, 15″ i 16″ felg aluminiowych.
Z tyłu, nowy projekt zderzaka nadaje szerszy, niższy wygląd, podczas gdy zintegrowany dyfuzor wzmacnia obecność nowego Yaris’a na drodze, nadając mu bardziej sportowy, pewny siebie wizerunek.
Flankując rzeźbioną osłonę tablicy rejestracyjnej, zaktualizowane tylne lampy zawierają nową, LED-ową grafikę świetlną, która dodatkowo podkreśla osobowość pojazdu dzięki unikalnemu sygnaturze świetlnej, możliwej dzięki zastosowaniu technologii światłowodowej.
W przeciwieństwie do poprzedniej generacji Yaris, wszystkie wersje napędowe teraz dzielą tę samą ogólną stylistykę, a jedynie subtelne różnice identyfikują różne wersje, w tym Yaris Hybrid.
Elvio D’Aprile dodaje: „Fakt, że ten projekt był całkowicie zarządzany z Europy, znacznie pomógł w ostatecznym projekcie. Na co dzień mogliśmy omawiać kwestie z Działem Inżynieryjnym i Planowania Produktu. Elementy projektowe, które normalnie zostałyby odrzucone, ponieważ byłyby niezgodne z niektórymi koncepcjami dotyczącymi specyfikacji technicznych, nagle stały się negocjowalne. W rezultacie mogliśmy naprawdę zrealizować naszą wizję od pierwszych propozycji po ostateczny samochód.”
Design Wnętrza
Pierre Romeo, odpowiedzialny za nowy wystrój wnętrza Yaris, powiedział: „Nowa koncepcja wnętrza jest wynikiem trzech kluczowych, informowanych przez feedback klientów zadań: po pierwsze, zwiększenie poczucia przestronności i dynamizmu w kabinie; po drugie, poprawa jakości sensorycznej środowiska; a po trzecie, połączenie ogólnej wizualnej prostoty z poprawioną różnorodnością kolorów i bardziej wyrafinowanymi wykończeniami.”
Tworząc bardziej poziomy wygląd deski rozdzielczej, górny panel instrumentów został teraz cieńszy, a górna powierzchnia wnęki dla kierowcy została przeprojektowana, aby nadać jej szczuplejszy look. Wraz z tym, panel drzwiowy został także przeprojektowany, aby połączyć bardziej płynny, dynamiczny wygląd z większą strefą miękkiego dotyku i nowymi funkcjami.
Konsola centralna została podniesiona o 23 mm, aby skrócić długość dźwigni zmiany biegów o 30 mm dla lepszej ergonomii zmiany biegów, a także dodano zamkniętą przestrzeń do przechowywania. Konsola oferuje teraz najnowsze systemy multimedialne Toyota Touch 2, a ekran dotykowy został powiększony z 6.1″ do 7″. To wizualnie podkreśla jedną z unikalnych cech Yaris.
Wykończenie górnego panelu instrumentów zmieniono z Technicznego na zwierzęce, aby poprawić funkcjonalność i nadać mniej błyszczący wygląd, co jest uzupełnione grubszą listwą dekoracyjną.
Poprawiając zarówno wygląd, jak i funkcjonalność, rzeźbiony centralny panel deski rozdzielczej Yaris zyskał na grubości wykończenia z miękkiego materiału oraz zmienił materiał powierzchni na PVC. Wzór się różni w zależności od wersji – Zwierzęcy, Techniczny czy Geometryczny – co przyczynia się do różnorodności charakterów, które teraz są częścią oferty.
Powierzchnia wykończenia miękkiego dotyku została zwiększona w kabinie. Wszędzie tam, gdzie normalny wykończenie chromowane zostało zastąpione satynowym chromem, nadając nowoczesny, elegancki wygląd.
Nowy Yaris ma także nową gamę tapicerki siedzeń, z nowym wzorem materiału i kolorem dla każdej wersji. Różnicowanie wersji dodatkowo wzmocniono przez zwiększenie liczby schematów kolorów wnętrza; czerwone, brązowe i czarne wykończenia teraz uzupełniają istniejące szare/ciemnoszare wnętrze.
PRZYJEMNOŚĆ Z JAZDY
Nowy Yaris oferuje pełen zestaw ulepszeń opartych na feedbacku klientów, które poprawiają komfort jazdy i prowadzenie, znacząco redukując hałas, wibracje i szorstkość (NVH). Serkan Karaman, starszy menedżer projektu w TME R&D powiedział: „Po raz pierwszy w historii Działu Badań i Rozwoju w Europie, podjęliśmy inicjatywę i dokonaliśmy ważnych zmian w platformie dotyczących dynamiki pojazdu, które wykraczają poza granice liftingu”.
Poprawa komfortu jazdy i prowadzenia
Nowa Toyota Yaris została zaprojektowana z bardziej sztywną górną i dolną konstrukcją nadwozia, oferując bardziej bezpośrednią i liniową reakcję na ruchy kierownicy, umożliwiając bardziej komfortową jazdę przy zachowaniu zrównoważonej kontroli nadwozia.
Sztywność przednia została zwiększona dzięki zastosowaniu nowego materiału do klejenia szyby przedniej oraz grubszej konstrukcji przekładki deski rozdzielczej. Zarówno belka panelu instrumentów, jak i jej połączenia z deską rozdzielczą i centralnym tunelem zostały wzmocnione, aby poprawić reakcję na ruchy kierownicy.
Sztywność centralnej i tylnej części nadwozia została zwiększona dzięki zastosowaniu 36 dodatkowych punktów spawania, przeprojektowanej konstrukcji tunelu w celu zwiększenia sztywności podłogi pojazdu, przeprojektowanemu obszarowi nadkola oraz wzmocnieniu mocowania tylnych zderzaków, aby zredukować odkształcenia nadwozia podczas jazdy.
Tylne zawieszenie zostało przeprojektowane, aby uwzględnić nową, sztywniejszą belkę skrętną połączoną z miększymi sprężynami śrubowymi i nowym długim poliuretanowym ogranicznikiem. To poprawia komfort jazdy, jednocześnie zachowując dobrą kontrolę nad odkształceniem nadwozia, a także poprawia równowagę przyczepności przód/tył pojazdu, aby zredukować tendencje do podsterowności.
Przednie zawieszenie także charakteryzuje się miększymi sprężynami śrubowymi dla większego komfortu jazdy. Równocześnie wprowadzenie sprężyn odbiciowych w amortyzatorach zwiększa sztywność przeciw-przechyłową z przodu, poprawiając prowadzenie i redukując przechyły nadwozia podczas pokonywania zakrętów.
Dodatkowo, nowa technologia zaworów amortyzatorów przednich i tylnych redukuje przenoszenie wibracji z nawierzchni drogi i dodatkowo poprawia komfort jazdy nowego Yaris’a, nie kompromitując jego zwinności w prowadzeniu.
Wreszcie, nowa logika sterowania systemem elektrycznego wspomagania kierownicy wykorzystuje te wzmocnienia sztywności nadwozia i zawieszenia, aby zapewnić klientom znacznie poprawione odczucie kierowania, reakcję i precyzję dla bardziej angażującego doświadczenia jazdy.
Zredukowany hałas, wibracje i szorstkość (NVH)
Oprócz redukcji niepożądanych wibracji dzięki zwiększonej sztywności nadwozia i przestrojeniu zawieszenia, nowy Yaris korzysta również z wyraźnej redukcji poziomów hałasu wewnątrz.
Na podstawie opinii klientów, inżynierowie Toyoty zidentyfikowali trzy priorytety redukcji hałasu. Po pierwsze, zmniejszenie hałasu wysokich częstotliwości z silnika i nawierzchni drogi. Po drugie, redukcja hałasu niskiej częstotliwości z silnika. Po trzecie, redukcja hałasu wiatru podczas jazdy z dużą prędkością.
Aby zminimalizować penetrację wysokoczęstotliwościowego hałasu przez przekładkę deski rozdzielczej i podłogę pojazdu, wyciszacz deski rozdzielczej został całkowicie przeprojektowany, materiał tłumiący dźwięk w panelu instrumentów i konsoli został ulepszony, a wprowadzono także dywaniki zoptymalizowane pod kątem hałasu.
Powierzchnia wyciszacza deski rozdzielczej została maksymalnie zwiększona poprzez zmniejszenie rozmiarów wszystkich otworów przejściowych, a jego grubość zwiększona i skład materiałowy zoptymalizowano dla lepszej izolacji akustycznej. Podobna zasada została zastosowana w komorach panelu instrumentów i konsoli, które teraz zawierają podwójną ilość materiału tłumiącego dźwięk.
Te działania poprawiają akustykę kabiny zarówno podczas przyspieszania, jak i jazdy z stałą prędkością.
Niskoczęstotliwościowe dudnienie silnika zostało zminimalizowane dzięki zastosowaniu nowo zaprojektowanego drążka momentu silnika (dla modeli diesla 1.4) oraz przeprojektowaniu i relokacji uchwytów układu wydechowego.
Penetracja hałasu wiatru przy dużych prędkościach została zredukowana dzięki zastosowaniu nowego, spoilerowego przyłbicy, który redukuje turbulencje powietrza na dolnej krawędzi szyby przedniej, nowego projektu uszczelki drzwiowej, który poprawia uszczelnienie, szczególnie wokół obszaru lusterek, oraz podwójnej ilości materiału tłumiącego dźwięk w komorze drzwi.
W połączeniu, te działania znacząco zmniejszą hałas wewnątrz kabiny, poprawiając komfort pasażerów we wszystkich warunkach jazdy.
NAPĘDY
Oferta Toyoty Yaris obejmuje 4 napędy, dwa benzynowe, jeden diesla i jeden hybrydowy. Ostatni z nich, który już stanowi jedną trzecią sprzedaży tego modelu, został dostosowany do standardu Euro 6 i skorzystał z modyfikacji, które uczyniły jego emisję CO2 jeszcze niższą, wynoszącą 75 g/km w porównaniu do 79. Jest niezwykle ekonomiczny (poniżej 3.3l/100) i czysty (niemal zerowa emisja tlenków azotu i cząstek stałych), ten napęd oferuje unikalne cechy w segmencie B. Hybrydowa wersja Yaris wyróżnia się cichym działaniem, komfortem i łatwym prowadzeniem, szczególnie w obszarach miejskich, gdzie system hybrydowy pozwala na jazdę wyłącznie w trybie elektrycznym lub z ograniczonym – a zatem cichym – użyciem silnika spalinowego. Automatyczna skrzynia biegów zapewnia płynność jazdy bez szarpania, co daje komfortowe i uspokajające wrażenia zarówno dla kierowcy, jak i dla pasażerów.
Silniki benzynowe 1.33 oraz diesla 1.4 skorzystały z drugorzędnych modyfikacji mających na celu redukcję hałasu i wibracji: po pierwsze, poprzez zastosowanie drążka momentu, a po drugie, poprzez lepszą izolację układu wydechowego.
Co do trzycylindrowego silnika benzynowego 1.0, przeszedł on gruntowną modernizację w celu poprawy jego wydajności, redukcji emisji oraz poziomów hałasu i wibracji. Zgodnie z normą Euro 6 osiąga ona poziom sprawności cieplnej – części energii zawartej w paliwie, która jest przetwarzana na energię mechaniczną – wynoszący ponad 37%, co jest znakomitym wynikiem wśród masowo produkowanych silników benzynowych, które średnio mają sprawność cieplną w przedziale 30-35%. Emisja CO2 wersji 1.0 została więc zredukowana z 110 do 99 g/km i osiąga 95 g/km z systemem Stop & Start.
Aby to osiągnąć, inżynierowie przede wszystkim dążyli do optymalizacji stosunku wagi do mocy. Z tego punktu widzenia, połączenie cylindra i głowicy kolektora wydechowego zmniejszyło masę i poprawiło kompaktowość.
Aby zredukować zużycie paliwa, zachowując jednocześnie osiągi, zwiększono stopień sprężania do 11.5:1, przeprojektowano porty dolotowe i tłoki w celu zwiększenia efektu obrotowego (pionowego wiru w komorze spalania), a także zwiększono chłodzenie tłoków, aby opóźnić pojawienie się stukania. Zwiększono recyrkulację spalin, aby promować szybkość spalania i zredukować straty pompowania, a zawór EGR teraz działa w połączeniu z systemem VVT-i, który również został dostosowany do nowych charakterystyk silnika.
Na koniec, poziom tarcia został zredukowany przez zmianę materiałów napędu zaworu, obróbkę powierzchni tłoków, napęd łańcucha rozrządu i kształt miski olejowej, aby silnik szybciej osiągał temperaturę roboczą.
SUKCES YARISA WZMOCNIONY TECHNOLIGIĄ HYBRYDOWĄ
Europa jest najszybciej rozwijającym się rynkiem hybrydowym na świecie. Sprzedaż wzrosła o 34% w 2013 roku, a region ten stanowi 12% całkowitej globalnej sprzedaży hybryd.
W tym samym okresie europejska sprzedaż hybryd Toyoty wzrosła o około 43%, a 1 na 5 wszystkich sprzedawanych samochodów osobowych Toyoty to obecnie hybrydy.
Z powszechnym uznaniem technologii hybrydowej jako standardowego napędu, co skutkuje coraz silniejszymi wartościami rezydualnymi, Yaris Hybrid zyskuje teraz równą uwagę ze strony potencjalnych klientów segmentu B, co napędy benzynowe i diesla.
Przed swoją premierą dwa lata temu, wydawało się nie do pomyślenia, że model segmentu B z napędem hybrydowym mógłby osiągnąć sprzedaż na poziomie prawie 50 000 sztuk rocznie. Jednak Yaris Hybrid sprzedał 49 774 sztuk w 2013 roku – co daje łącznie 74 507 sztuk od momentu wprowadzenia na rynek w 2012 roku – i zmierza ku przekroczeniu 100 000 sztuk po zaledwie dwóch latach na rynku.
W tym roku, do tej pory, Yaris Hybrid stanowił 31% całkowitej sprzedaży Yaris w zachodniej Europie. To najlepiej sprzedający się alternatywny napęd w segmencie B oraz drugi najlepiej sprzedający się samochód na całym europejskim rynku alternatywnych napędów (EV, Hybrid, PHV i FCV), tuż za Toyotą Auris Hybrid.
Pomimo faktu, że ponad dwie trzecie Europejczyków mieszka w miastach (współczynnik ten ma wzrosnąć o kolejne 10% do 2050 roku), 74% z nich wciąż podróżuje samochodem, co prowadzi do coraz większych problemów z zatorami i zanieczyszczeniem.
Hybrydowy Yaris łączy w sobie kompaktowe, poprawiające zwinność wymiary i najefektywniejszy napęd w segmencie B, co stanowi idealny antidotum na stres i frustrację związane z jazdą po mieście.
Hybrydowy napęd Toyoty oferuje klientom wyjątkowo płynne, ciche i intuicyjne wrażenia z jazdy. Zapewnia mocne, bezszwowe przyspieszenie z miejsca oraz, działając tylko na mocy elektrycznego silnika, niemal bezgłośną jazdę bez emisji CO2, NOx i cząstek stałych.
Dzięki tym cechom wszystkie hybrydy Toyoty nie tylko generują znacznie silniejszą lojalność wobec marki niż napędy benzynowe czy diesla, ale także konsekwentnie wykazują większą lojalność wobec hybrydowych napędów niż jakikolwiek inny producent.
Co więcej, technologia hybrydowa firmy odgrywa dominującą rolę w przyciąganiu nowych klientów do marki, z 6 na 10 klientów hybrydowych Toyoty reprezentujących sprzedaż przejęta.
W związku z tym, że hybrydy konkurencji dopiero wchodzą na różnorodne segmenty rynku, wczesna inwestycja Toyoty w tę technologię pozwoliła jej utrzymać wyraźną przewagę w zakresie technologii alternatywnych napędów. Przewiduje się, że do 2020 roku 15% wszystkich pojazdów pasażerskich będzie wyposażonych w hybrydowy napęd.
WERSJE
Nowa Toyota Yaris zyskuje na atrakcyjności dzięki ofercie, która zawiera wyraźnie różne i zróżnicowane wersje, aby dopasować się do szerszej bazy klientów segmentu B.
Ta różnorodność zostanie wzmocniona przez specyficzne dla wersji schematy kolorów wnętrza oraz różne wykończenia licznych elementów zewnętrznych i wewnętrznych, w tym dolnej kratki, felg aluminiowych, siedzeń, konsoli centralnej, panelu instrumentów i wstawek w kole kierownicy.
Na przykład, różne wykończenia dolnej kratki (niena malowana, metaliczna lub czarna fortepianowa) i wstawek otaczających kratkę (chromowane, satynowe lub czarne fortepianowe) będą identyfikować różne wersje modelu. Yaris Hybrid będzie miał czarną fortepianową kratkę z satynowym wykończeniem, co odzwierciedla jego zaawansowane technologicznie cechy.
Wysoki poziom wyposażenia występuje w całej strukturze wersji, gdzie skórzana kierownica, klimatyzacja i system multimedialny Toyota Touch 2 są standardem już od wersji Active.