Już wcześniej chwalony za niskie zużycie paliwa i doskonałe osiągi w mieście, Toyota wprowadziła odświeżoną wersję modelu Yaris w 2008 roku.
Oprócz 3-drzwiowego hatchbacka i 4-drzwiowego sedana, Toyota zaoferowała także nową, 5-drzwiową wersję liftback.
5-drzwiowy Yaris wyposażony był w praktyczny tylny właz, a także elastyczny układ siedzeń.
Bez względu na typ nadwozia, aktualizacje skupiały się głównie na oszczędności paliwa i emisji CO2, które musiały spełniać normy emisji Euro5 obowiązujące od stycznia 2009 roku.
Pod względem estetyki, główne modyfikacje stylizacyjne dotyczyły odświeżonych reflektorów i lamp tylnych. Yaris był teraz dostępny w 12 kolorach nadwozia, w tym nowym odcieniu szarości.
We wnętrzu, oprócz drobnych poprawek, cyfrowe wskaźniki zostały zastąpione analogowymi zegarami z nowym panelem przyrządów. Ulepszono także system infotainment. Dostępny był nowy design tapicerki „Ash Brown”, który nadawał Yarisowi świeży wygląd.
Nowe, ciepłe srebrne wykończenie lub powłoka w kolorze srebra tytanowego dodano wokół centralnego panelu, kierownicy i dźwigni zmiany biegów.
Największym osiągnięciem w 2008 roku w Toyocie Yaris była wprowadzenie nowego silnika benzynowego 1.33-litra DUAL VVT-i, który był wyposażony w technologię „Stop & Start”. Nowa jednostka generowała 101 KM i 132 Nm przy 4,000 obr/min, oferując zużycie paliwa wynoszące około 5.1 litra/100 km (46.12 MPG-US) zarówno w wersji manualnej, jak i z automatyczną skrzynią biegów MMT.
Silniki benzynowy 1.0-litra VVT-i, 1.4-litra D-4D diesel oraz 1.8-litra dual VVT-i również zostały przystosowane do lepszej wydajności i niższego zużycia paliwa.
Pierwszy raz wprowadzony na rynek w 1999 roku, Toyota Yaris jest najlepiej sprzedającym się modelem w Europie i zajmuje centralną pozycję w wysoce konkurencyjnym segmencie B: segmencie, który ma przyrosnąć o maksymalnie 3% w ciągu najbliższych trzech lat (do 2011 roku), napędzanym rosnącym popytem na małe samochody.
Od momentu wprowadzenia na rynek w 2005 roku, druga generacja Toyoty Yaris przyczyniła się do wzrostu sprzedaży Toyoty i dalszego zwiększenia udziału w rynku w segmencie B (prognozowany na 5,4% w 2008 roku, wzrastający z 5,1% w 2005 roku).
Dziesięć lat ciągłego wzrostu sprzedaży Toyoty Yaris
Toyota Yaris okazała się ogromnym sukcesem dla Toyoty, zarówno na poziomie komercyjnym, jak i poprzez zwiększenie rozpoznawalności marki.
W najnowszym badaniu J.D. Power Customer Satisfaction Index z 2008 roku w trzech głównych rynkach europejskich (Wielka Brytania, Francja i Niemcy), Toyota Yaris zajęła miejsce w czołówce swojej kategorii.
Toyota Yaris miała wyjątkowy cykl życia, z ciągłym wzrostem rocznej sprzedaży, która wzrosła z 135 300 w 1999 roku do imponujących 267 100 w 2007 roku (oraz 246 000 jednostek zaplanowanych na 2008 rok). Oprócz tego, że jest najlepiej sprzedającym się modelem firmy w Europie, Yaris stanowi jedną czwartą rocznej sprzedaży samochodów Toyoty na tym kontynencie. Łącznie, od momentu wprowadzenia na rynek sprzedano ponad 2,1 miliona jednostek w całej Europie.
Koncepcja produktu Toyota Yaris
Aby wyjaśnić koncepcję stojącą za tym projektem, rozwój obecnej generacji Toyoty Yaris opierał się na trzech kluczowych punktach. Przede wszystkim, nowy produkt musiał pozostać wierny DNA Yaris: zaawansowanemu pakietowi, wysokim poziomom przestrzeni wewnętrznej i wszechstronności, wykorzystaniu zaawansowanej technologii, komfortowi, bezpieczeństwu i wydajności. Obejmuje to również nieustanne dążenie do ciągłej poprawy każdego aspektu jakości, trwałości i niezawodności.
Po drugie, poziom wyrafinowania poprzez bardziej dopracowane wykonanie powinien zostać podniesiony. Przełożyłoby się to na poprawę postrzeganej jakości, niższe poziomy hałasu i wibracji oraz bardziej zaawansowane napędy.
Wreszcie, Toyota chciała zapewnić klientom 2009 roku Toyoty Yaris bardziej wyrafinowane odczucia w porównaniu do obecnego modelu. Metoda polegała na głębokim podejściu do wielu różnych obszarów, takich jak dynamika jazdy i ogólna jakość, a nawet bardziej szczegółowe aspekty, takie jak dźwięk zamykania drzwi.
Oczywiście, Toyota Yaris 2009 pozostaje wierna powyżej zdefiniowanym celom, ale główny inżynier, Masao Inoue, określił dodatkowe cele dla modelu 2009: „Aby znacząco poprawić efektywność paliwową i emisję CO2 oraz wzmocnić atrakcyjność produktu przez cały cykl życia produktu.”
Kluczowe cechy Toyoty Yaris
Po wprowadzeniu na rynek w 2005 roku, Toyota Yaris charakteryzowała się następującymi kluczowymi atrybutami produktu:
- Poczucie jakości – liczba elementów została poprawiona w porównaniu do pierwszej generacji, od postrzeganej jakości wnętrza, poziomów hałasu i wibracji, po dynamikę jazdy
- Bezpieczeństwo – poprawiony pakiet wyposażenia i znacznie bardziej solidna konstrukcja nadwozia pomogły stworzyć bezpieczniejszy cały pakiet osiągając 5 gwiazdek w Euro-NCAP w 2005 roku (w zakresie ochrony dorosłych)
- Design – dzięki stylizacji stworzonej przez europejskie studio projektowe Toyoty, ED2, druga generacja Toyoty Yaris uchwyciła DNA pierwszego modelu, jednocześnie kierując się nowym kierunkiem w designie
- Dynamika jazdy – całkowicie nowa platforma (50% sztywniejsza niż poprzednia) i zupełnie nowy system zawieszenia osiągają najlepszą możliwą kombinację dobrego prowadzenia i komfortu jazdy
- Napędy – nowa Yaris przyjmuje szereg zaawansowanych jednostek Toyota Optimal Drive, które łączą dobre osiągi z niskim zużyciem paliwa i emisją
- Pakiet i wszechstronność – kilka innowacji doprowadziło do lepszego wykorzystania przestrzeni wewnętrznej i pomogło zapewnić zwiększoną wszechstronność
W obecnej Yaris, Toyota celuje w klientów, którzy są głównie dobrze wykształconymi osobami z aktywnym stylem życia, w wieku od 30 do 35 lat. Są miłośnikami technologii i innowacji, a jednocześnie doceniają Toyotę Yaris za sprytny design i zaawansowane funkcje w kompaktowym pakiecie.
Toyota Optimal Drive
Model Toyoty Yaris z 2009 roku skorzysta z nowej koncepcji Toyota Optimal Drive, szereg technologii wprowadzonych na Pariskim Salonie Motoryzacyjnym w 2008 roku, mających na celu wzmocnienie przewagi Toyoty w zrównoważonej mobilności.
Od wczesnych lat Toyoty, celem firmy było przyczynianie się do zrównoważonego, niskowęglowego społeczeństwa poprzez produkcję i sprzedaż samochodów. W dążeniu do tego celu zespoły badawcze Toyoty nieustannie starają się opracować jeszcze bardziej wydajne napędy oraz innowacje technologiczne w zakresie zrównoważonego rozwoju. W rzeczywistości, ogólna efektywność paliwowa samochodów Toyoty wzrosła o 28% w ciągu ostatnich 10 lat.
Technologia hybrydowa odgrywa kluczową rolę w tym – sprzedano już ponad 120 000 jednostek w Europie (do września ’08). Jednak Toyota chce również wzmocnić swoją pozycję jako lidera w technologii konwencjonalnych napędów. Po ustanowieniu przewagi w dziedzinie hybryd z Hybrid Synergy Drive®, Toyota wprowadziła teraz Toyota Optimal Drive. Koncepcja jest prosta – zwiększona wydajność przy jednoczesnym obniżeniu emisji CO2 i zużycia paliwa.
Zbudowana na legendarnej tradycji „Kaizen” Toyoty ciągłej optymalizacji, inżynierowie Toyoty poprawili wydajność spalania, zmniejszyli wagę silnika/napędu oraz zredukowali tarcie, aby wyprodukować nowe silniki, które dostarczają więcej mocy, a jednocześnie są bardziej wydajne i oszczędne.
Krótko mówiąc, samochody z technologią Toyota Optimal Drive są świetną zabawą do jazdy, a jednocześnie są przyjazne dla planety.
Nowy zaawansowany silnik benzynowy 1.33-litra Dual VVT-i o zmniejszonej emisji i zużyciu paliwa
Ważnym postępem dostępnym w Toyocie Yaris z 2009 roku jest nowy silnik benzynowy 1.33-litra Dual VVT-i z innowacyjną technologią „Stop & Start”.
Nowy silnik jest wyposażony w najnowocześniejszy Dual VVT-i (inteligentny czas zaworów), produkuje moc 74kW/101Hp i ma najwyższy na świecie współczynnik sprężania dla silnika benzynowego (11.5:1). Czterocylindrowy silnik benzynowy w układzie prostym osiąga także najwyższy poziom wydajności dynamicznej oraz moment obrotowy 132Nm@4,000rpm, przy zużyciu paliwa wynoszącym zaledwie 5.1l/100km zarówno w przekładni manualnej, jak i MMT.
W sumie zaawansowane technologie Toyota Optimal Drive w silniku 1.33-litra z Stop & Start doprowadziły do spadku emisji CO2 o 21g. Udoskonalenia wprowadzone zostały we wszystkich obszarach silnika i przekładni oraz w aerodynamice, zapewniając doskonałą ciszę w kabinie oraz wydajność środowiskową.
Udoskonalona inżynieria została zastosowana w całym nowym silniku benzynowym 1.33-litra. Inżynierowie Toyoty uprościli kanał dolotowy silnika, wykorzystali symulację komputerową do optymalizacji przepływu powietrza, wygładzili wszystkie powierzchnie, aby zredukować turbulencje oraz zaokrąglili wszystkie kąty i ostre krawędzie wewnątrz silnika.
Zastosowano pokrywę cylindrów z żywicy i kolektor dolotowy, co osiągnęło znaczne zmniejszenie wagi. Dodatkowo, wysokosztywny aluminiowy blok silnika (miska olejowa) jest połączony z obudową przekładni, zwiększając sztywność połączenia w układzie napędowym, co pozwala na zmniejszenie tarcia i hałasu. Stworzono także zupełnie nowy profil wałka rozrządu, zredukowano tarcie i wagę w układzie zaworowym oraz opracowano bezobsługową hydrauliczną regulację luzu zaworowego.
Wszystkie powyższe ulepszenia rozwiązały paradoks produkcji silnika, który jest mniejszy i lżejszy, a jednocześnie dostarcza więcej momentu obrotowego i poprawia efektywność paliwową.
Technologia Stop & Start
Innowacyjny nowy system Stop & Start jest standardem w nowym silniku 1.33-litra, aby jeszcze bardziej zmniejszyć zużycie paliwa i emisję.
Gdy Yaris jest zatrzymany, ten system wyłącza silnik, gdy dźwignia zmiany biegów jest przełączona na pozycję N, a pedał sprzęgła jest zwolniony, co zwiększa wydajność paliwową. Silnik uruchomi się ponownie po naciśnięciu sprzęgła i jednoczesnym zwolnieniu hamulca.
Natychmiastowe uruchomienie jest możliwe dzięki stale zaangażowanemu mechanizmowi przekładni. Silnik rozrusznika nie jest zrealizowany za pomocą napędu pasowego – dlatego nie ma ograniczeń momentu obrotowego dla całego systemu, zarówno w gorącym, jak i zimnym czasie pracy.
Ten przełomowy system pozwala na:
Zmniejszone zużycie paliwa
Ciche, płynne i natychmiastowe ponowne uruchomienie, poprawiony komfort
Nagrodzony silnik benzynowy 1.0-litra VVT-i o zmniejszonej emisji i zużyciu paliwa
Jako jeden z najlżejszych silników na rynku dzisiaj, ten silnik oferuje wiodące w klasie wartości mocy i momentu obrotowego. Inżynierowie Toyoty nieustannie pracowali nad poprawą wydajności w silniku 1.0-litra 3-cylindrowym i dzisiaj wprowadzono następujące ulepszenia:
- Nowo opracowany system odcięcia oszczędza paliwo podczas zmiany biegów
- Udoskonalenia w zarządzaniu Elektronicznym Wtryskiem Paliwa (EFI)
- Użycie oleju o niskiej lepkości dla mniejszego oporu silnika
- System recyrkulacji spalin i odstęp wody w bloku cylindrów używane są dla większej efektywności
Ponadto, opony o niskim oporze toczenia we wszystkich modelach i klasach Toyoty Yaris (z wyjątkiem klasy S) przyczyniają się do niższego zużycia paliwa i wartości CO2. Wszystkie powyższe działania skutkują redukcją CO2 o blisko 10% w porównaniu do modelu poprzedniego (z 127g/km do 115g/km).
Udoskonalony silnik diesla 1.4-litra D-4D
Silnik diesla 1.4-litra D-4D wyposażony jest w najnowszą technologię common rail z turbosprężarką z intercoolerem. Moc silnika wynosi 66kW / 90hp, a maksymalny moment obrotowy wynosi 205Nm przy 1800rpm. To poprawa o 15Nm przy jeszcze niższych obrotach w porównaniu do poprzedniego silnika 1.4-litra D-4D. Zużycie paliwa wynosi tylko 4.1 litra/100km (4.2-litra z MMT) przy wiodących w klasie emisjach 110g CO2/km (111g CO2/km z MMT) dla nowej wersji DPF (Filtr Cząstek Stałych). Odpowiada to poprawie o 9g CO2/km i 0.3l/100km w porównaniu do poprzedniego silnika 1.4-litra CCO.
Ulepszenie wartości mocy i momentu obrotowego jest wynikiem dwóch głównych zmian w silniku: Po pierwsze, po integracji najnowszej technologii common rail, ten silnik diesla cechuje się wyjątkowo wysokim ciśnieniem wtrysku wynoszącym 160MPa oraz niższym współczynnikiem sprężania. To skutkuje minimalnym hałasem i wibracjami oraz pozwala na wyjątkowo jednorodne spalanie. Przyczynia się to także do bardzo niskiej emisji NOx i cząstek stałych.
Po drugie, wtryskiwacze piezoelektryczne dostarczają większe, precyzyjne objętości diesla z prędkością dwa razy wyższą niż konwencjonalne wtryskiwacze paliwa. Dzięki swojej dużej prędkości roboczej, mogą dostarczać wielokrotne wtryski na cykl spalania. Dodatkowo, system common rail oraz turbosprężarka VNT (turbina ze zmienną geometrią) prowadzą do około 10% poprawy momentu obrotowego przy niskich obrotach, najlepszych poziomów zużycia paliwa oraz czystszych emisji.
Inne usprawnienia silnika obejmują odstęp wody, automatyczny napinacz wieloklinowy, pompę olejową „w misce olejowej”, olej o niskiej lepkości i zmniejszone napięcie paska.
Silnik 1.8-litra Dual VVT-i dla Toyoty Yaris T Sport
Toyota Yaris T Sport ma 133DIN hp silnik benzynowy 1.8-litra Dual VVT-i, najpotężniejszy napęd w ofercie. Moc jest przekazywana poprzez przeprojektowaną 6-biegową skrzynię biegów manualnych, która obniża zarówno emisję CO2, jak i zużycie paliwa.
Yaris T Sport oferuje wiele detali, takich jak tylny spojler i boczne listwy, ekskluzywne zderzaki, chromowany końcowy wydech, 17-calowe felgi aluminiowe i przyciemniane szyby. Unikalne dla Toyoty Yaris T Sport są tylne światła LED. Wewnątrz znajduje się stylowy analogowy prędkościomierz z pomarańczowym podświetleniem i sportowe siedzenia, a także manualna klimatyzacja w standardzie.
Nowa zaawansowana 6-biegowa skrzynia manualna dla 1.33-litra Dual VVT-i, 1.8-litra Dual VVT-i T Sport i 1.4-litra D-4D
W ramach technologii Toyota Optimal Drive opracowano nową 6-biegową skrzynię biegów dla silników 1.33-litra Dual VVT-i, 1.8-litra Dual VVT-i T Sport i 1.4-litra D-4D. Ta nowa skrzynia biegów zapewnia światowej klasy poziom efektywności przekładni i poprawę zużycia paliwa dzięki szerokiemu współczynnikowi przełożenia 6. biegu. Oferuje także nowoczesne osiągi podczas jazdy.
Nowa 6-biegowa skrzynia manualna poprawia również odczucie zmiany biegów, korzystając z nowej struktury zmiany, aby zapewnić wysoki poziom ciszy poprzez optymalizację biegów i płynne odczucie sprzęgła.
Nowa 6-biegowa skrzynia MultiMode (MMT) dla 1.33-litra Dual VVT-i i 1.4-litra D-4D
Toyota Yaris 1.33-litra Dual VVT-i i 1.4-litra D-4D mogą być zamawiane z najnowszą 6-biegową wersją systemu MultiMode Toyoty. Ta efektywna nowa skrzynia biegów jest elektrycznie sterowaną (zrobotyzowaną) skrzynią manualną, wykorzystującą dwa silniki elektryczne i elektronicznie sterowane sprzęgło do produkcji zarówno automatycznej, jak i sekwencyjnej zmiany biegów. MMT działa w 3 trybach: 'M’, który pozwala na sekwencyjną zmianę biegów; 'E’ dla automatycznej zmiany biegów; i 'Es’ dla szybszej automatycznej zmiany biegów.
Skrzynia MMT w Toyocie Yaris 2009 ma teraz sportowe strojenie jak nigdy dotąd, co pozwala na szybkie zmiany biegów. Czas aktywacji sprzęgła został w tym celu skrócony, co jednocześnie zmniejsza wstrząs podczas zmiany biegów dzięki zredukowanemu czasowi przerwy w napędzie. Dodatkowo, dla bardziej sportowych kierowców, standardowo dostępny jest system paddle shift w wersji MMT silników 1.33-litra i 1.4-litra D-4D.
Ulepszenia zewnętrzne
Przednia sekcja teraz zawiera bliższą integrację maski i zderzaka, a dynamiczne ochronne listwy zostały włączone, aby zwiększyć poczucie bezpieczeństwa. Ponadto, kratka chłodnicy ma nową falistą siatkę, która radiuje z centralnego znaku Toyoty. Te ulepszenia, w połączeniu z powiększonym przednim spojlerem i spats, oraz inżynierią poprawiającą aerodynamikę podwozia, przyczyniają się do gładkiej aerodynamiki samochodu.
Przednie reflektory również zostały lekko przekształcone, aby nadać im bardziej nowoczesny i odważny wygląd.
Zderzak tylny i integracja tylnych lampek LED również zostały odświeżone. Odwrócony kształt L na lampie tylnej faktycznie kontynuuje z zderzaka, przechodząc przez światło, aby podkreślić szeroką postawę samochodu, podczas gdy dolna część zderzaka przyjmuje design spojlera, aby podkreślić sportowość Toyoty Yaris.
Wprowadzono serię świeżych i atrakcyjnych kolorów, wśród których nowy szary popiołu jest kolorem wyróżniającym, zwiększając liczbę kolorów nadwozia do 12.
Ulepszenia wnętrza
Wewnątrz, nowy wzór materiału – z opcją znaną jako „Ash Brown” – nadaje Toyocie Yaris odświeżający i nowoczesny wygląd.
Konsola centralna jest teraz w stylowym czarnym kolorze, podczas gdy pokrętło ręcznej regulacji ogrzewania otrzymało bardziej dotykową powierzchnię z diamentowym żłobieniem.
Ciepłe srebrne wykończenie lub wykończenie srebrno-tytanowe zostało dodane wokół centralnej konsoli, dźwigni zmiany biegów i wykończenia kierownicy. Ornamenty z chromowanej stali są dostępne dla pierścieni rejestru wentylacji, wewnętrznych uchwytów drzwi oraz gałek dźwigni hamulca ręcznego. Atrakcyjne detale z srebrnej nici zostały dodane do kierownicy, dźwigni zmiany biegów oraz osłony wokół dźwigni zmiany biegów w opcji skórzanej.
Dla większej wygody, deska bagażnika została usunięta – co zwiększa przestrzeń bagażową, gdy oba tylne siedzenia zostały złożone.
Nowe dwa poziomy wyposażenia
Aby zwiększyć atrakcyjność Toyoty Yaris w tym rozwijającym się segmencie B, Toyota wprowadziła dwa nowe stylowe poziomy, które uzupełniają paneuropejską strukturę poziomów 7:
Poziom „S”
Tutaj, dla sportowego kierowcy Toyoty Yaris, nacisk kładziony jest na osiągi. Pakiet obejmuje nowo zaprojektowane 15-calowe sportowe felgi aluminiowe, przednie reflektory przeciwmgielne, przyciemniane szyby i przyciemnione obudowy reflektorów. Całość wykończona jest sportowymi siedzeniami, a analogowy prędkościomierz ma pomarańczowe podświetlenie, podczas gdy „Sportowa” kierownica i dźwignia zmiany biegów mają atrakcyjne tłoczenie.
Poziom „Lux”