Toyota wprowadziła odświeżenie modelu Yaris w połowie cyklu życia, próbując dotrzymać kroku konkurencji, takiej jak Volkswagen Polo i Renault Clio.
Choć japoński producent był znany z niezawodnych pojazdów, musiał stawić czoła trudnej sytuacji w segmencie małych samochodów. W Europie zmagał się z intensywną konkurencją ze strony niemieckich, francuskich, włoskich i hiszpańskich marek. Mimo że klienci byli zadowoleni z auta, potrzebowali czegoś więcej niż tylko znanej nazwy; potrzebowali świeżego wyglądu. Dlatego w 2014 roku Toyota zaprezentowała ulepszoną wersję trzeciej generacji Yarisa.
Najważniejsza zmiana w wyglądzie samochodu dotyczyła przodu. Toyota nie ograniczyła się do dodania kilku linii i uznania tego za wystarczające. Zespół projektowy firmy całkowicie zmienił przednią część, która teraz miała kształt litery X podkreślony dwoma chromowanymi detalami biegnącymi przez kratkę i dolny zderzak. Dodatkowo, nowe reflektory wyglądały jeszcze ostrzej niż wcześniej i były bardziej rozciągnięte w bok. Na koniec, z tyłu pojawił się nowy zestaw tylnych świateł, gdzie światła do jazdy wstecz były mniejsze niż w wersji przed liftingiem.
Wewnątrz deska rozdzielcza została całkowicie przeprojektowana, a zegary kierowcy zyskały smuklejszy wygląd. Na centralnej konsoli producent oferował opcję 7-calowego wyświetlacza dotykowego dla systemu infotainment, w porównaniu do 6,1-calowego poprzednika. Jeśli chodzi o wykończenie wnętrza, producent zaproponował nowe tapicerki i kolory.
Pod maską producent zachował niektóre ze starszych silników, ale zrezygnował z 1.6-litrowego silnika turbo-diesel na rzecz mniejszej jednostki 1.4-litrowej. Dodatkowo dostępna była nowa wersja hybrydowa.
Toyota Yaris
Wprowadzenie nowej Toyoty Yaris to ważne wydarzenie w historii Toyota Motor Europe. Po raz pierwszy dział planowania produktu, dział badań i rozwoju z siedzibą w Brukseli oraz europejskie centrum projektowe w Sophia Antipolis koło Nicei współpracowały ze sobą, aby stworzyć produkt, który wykracza poza granice Europy.
Prace wykonane w Belgii i Francji nad fundamentalnymi aspektami Yaris – projektem zewnętrznym, wnętrzem i platformą – zostały w pełni zaadaptowane w niektórych wersjach Vitz produkowanych w Japonii. Taka wymiana wiedzy jest dla Toyota Motor Europe pierwszym namacalnym zastosowaniem nowego myślenia, które zostało zaprezentowane w Global Vision ujawnionym w 2011 roku przez Akio Toyodę.
Podobnie jak nowy Aygo, nowa Yaris wyróżnia się bardziej charakterystycznymi aspektami stylistycznymi. Wzmacniają one emocjonalny urok Yaris, jednocześnie nie rezygnując z racjonalnych zalet pierwotnego modelu, takich jak przestronność i wytrzymałość. Alessandro Massimino, menedżer produktu w Brukseli, wyjaśnia: „Yaris zawsze był bardzo mocny w swoich wymiarach racjonalnych: świetne wykorzystanie przestrzeni, trwałość, koszty utrzymania… Chcieliśmy, aby model łączył się nie tylko z umysłami naszych klientów, ale także z ich sercami.”
Przód Toyoty Yaris korzysta z rozwoju koncepcji projektowych „Keen Look i Under Priority”, wzbogaconych krzyżową strukturą z górną i dolną częścią oddzieloną. Z tyłu, przeprojektowany zderzak z wbudowanym dyfuzorem, nowy zespół tylnych lamp LED z wzorami świateł oraz rzeźbiona osłona tablicy rejestracyjnej nadają Yarisowi silniejszą postawę na drodze.
Wnętrze przeszło istotne zmiany mające na celu poprawę komfortu jazdy i przyjemności z podróżowania. Skupiono się szczególnie na jakości materiałów, które, zarówno w dotyku, jak i wyglądzie, znacznie różnią się od poprzedniego modelu. Wyposażenie oraz wybór kolorów również zostały szeroko zróżnicowane.
Ostatecznie nowa Yaris skorzystała z dużej pracy mającej na celu znaczną poprawę komfortu zawieszenia i tłumienia dźwięków, a także efektywności prowadzenia i przyjemności z jazdy.
Toyota Yaris wciąż dostępna jest z silnikami benzynowymi 1.0 i 1.33, silnikiem diesla 1.4 D-4D oraz hybrydowym, który już teraz stanowi prawie 1 na 3 sprzedawane egzemplarze.
Ponad 84% modeli Yaris produkowanych w Valenciennes w północnej Francji jest przeznaczonych na eksport. Nie tylko do 42 krajów w Europie, ale także do Stanów Zjednoczonych, Kanady i Portoryko. W 2014 roku 26 000 modeli Yaris ma przekroczyć Atlantyk, co stanowi 12% produkcji.
OD GLOBALNEJ WIZJI DO REGIONALIZACJI
Z nowego myślenia o Global Vision Toyoty, kierowanej przez jej prezesa Akio Toyodę w 2011 roku, wynikła pewność, że aby zaspokoić potrzeby i pragnienia konsumentów na całym świecie, 17 centrów badawczo-rozwojowych na całym świecie musiało zyskać więcej odpowiedzialności i swobody.
Ta zmiana w postrzeganiu strategii grupy doprowadziła do stworzenia wyspecjalizowanych centrów w każdym regionie świata. Dyrektorzy grupy Toyota zwrócili szczególną uwagę na Europę, ponieważ jest to region, w którym kultura motoryzacyjna jest najbardziej ugruntowana, a producenci samochodów mają światowej sławy doświadczenie.
Rola Toyoty Europy w globalnej strukturze Toyoty
Ponieważ Europa jest kolebką samochodów kompaktowych, Toyota Motor Europe odgrywa wiodącą rolę w definiowaniu przyszłych aut segmentu A, B i C.
Toyota Motor Europe stała się również centrum umiejętności Toyoty w trzech obszarach, które określają specyfikę rynku europejskiego: znaczeniem silnika diesla, oczekiwania klientów względem postrzeganej jakości oraz ich wymagań dotyczących dynamiki pojazdu.
Ta specjalizacja osiągana jest poprzez zwiększoną współpracę z europejskimi dostawcami, prace prowadzone z czołowymi europejskimi uniwersytetami nad zaawansowanymi badaniami oraz dzięki lokalnym sojuszom, takim jak umowa podpisana z BMW na silniki diesla.
Ostatecznie owoce lepszego zrozumienia rynku europejskiego będą dzielone na całym świecie i pomogą w rozwoju produktów Toyoty na skalę globalną.
Wszystkie te nowe odpowiedzialności spoczywają głównie na dziale planowania produktów, Centrum Badawczo-Rozwojowym w Zaventem (blisko Brukseli) oraz Europejskim Centrum Rozwoju Projektów (EDD) z siedzibą w południowej Francji, które już wcześniej miały na swoim koncie restylizowane wersje Avensisa w 2012 roku, Verso w 2013 roku, Verso 1.6 D-4D na początku 2014 roku, a teraz nową Yaris.
Yaris, produkt regionalizacji
Flagowy produkt europejskiej gamy Toyoty, Yaris skorzystał z wyjątkowo dużej inwestycji (85 milionów euro) na potrzeby restylizacji. Poświęcono mu 576 000 godzin prac badawczo-rozwojowych, zaprojektowano ponad 1000 nowych części, a Toyota Motor Europe przyczyniła się do jego powstania w 75%, co warto porównać do 25% wkładu europejskiego przy wprowadzeniu modelu na rynek w 2011 roku.
Bazując na cechach, które uczyniły model sukcesem od momentu jego wprowadzenia, szczególnie na jego wyjątkowym charakterze – hybrydowym napędzie, który stanowi prawie 1 na 3 sprzedawane egzemplarze, multimedia czy kamera tylna – zespół działu planowania produktu pracował nad wzmocnieniem jakości i charakteru Yaris.
Analiza medialnego pokrycia oraz badania przeprowadzone wśród nabywców – i osób które nie kupiły – dostarczyły głębokich informacji na temat tego, co powinno przynieść inicjatywa restylizacji. Komentarze jednogłośnie koncentrowały się na potrzebie dodania emocjonalnego i dynamicznego wymiaru do modelu, którego funkcjonalne cechy już były bardzo doceniane.
Badania ponownie potwierdziły, że kluczowym powodem zakupu w europejskim segmencie B jest wygląd, dlatego zarówno design, jak i jakość sensoryczna muszą być doskonałe.
Wyniki te zostały potwierdzone przez analizę trendów rynkowych, dzięki czemu zespół działu planowania produktów mógł przygotować jasne wytyczne dla projektantów EDD i inżynierów R&D. Następnie te trzy podmioty kontynuowały bliską współpracę, dopracowując swoje podejście na każdym etapie projektu.
Z punktu widzenia projektowania, instrukcje z działu planowania produktów jasno podkreślały konieczność afirmacji charakteru Yaris, co już rozpoczęto przy wprowadzeniu wersji hybrydowej w 2012 roku.
Z kolei inżynierowie z Centrum Badawczo-Rozwojowego w Zaventem opracowali specyfikacje niezbędnych zmian technicznych, po przeprowadzeniu dogłębnych badań nad Yaris 2011 w zakresie komfortu, wydajności i izolacji akustycznej.
Aby osiągnąć te cele, musieli opracować nowy belkę skrętną i zmodyfikować części samej platformy, aby osiągnąć wymagane poziomy wydajności dotyczące hałasu i wibracji. Tego rodzaju szeroki rozwój był nowością dla europejskiego Centrum R&D, które postanowiło dodać wczesny etap prototypowy, aby zweryfikować modyfikacje w wcześniejszym terminie, podczas gdy normalne etapy prototypowe umożliwiły ostateczne dopracowanie i przeprowadzenie bardziej szczegółowych badań dotyczących wpływu tych modyfikacji na ogólną wydajność pojazdu.
Bliskość geograficzna pozwoliła wszystkim uczestnikom projektu – menedżerom produktu, projektantom i inżynierom, a także przedstawicielom dostawców części – na częste spotkania. To znacznie ułatwiło ostatnie dostosowania i przyspieszyło proces podejmowania decyzji.
„Czym różni się ten projekt od innych, które zrealizowaliśmy,” mówi Serkan Karaman, starszy menedżer projektu w Centrum R&D w Zaventem, „to fakt, że zakres treści rozwoju w porównaniu do typowego liftingu był znacznie większy i mogliśmy przejąć prowadzenie w Europie dla globalnego pojazdu, którego treści zostały przyjęte w innych regionach, takich jak Japonia i USA. W przeszłości zarządzanie projektami odbywało się głównie w Japonii. To oni ustalali harmonogram i przydzielali konkretne zadania zespołowi w Europie. Ale tym razem to my byliśmy za kierownicą. Mieliśmy wolność decydowania, co robić, kiedy to robić i jak się do tego zabrać. W rezultacie nowa Yaris naprawdę zawiera europejską wiedzę i europejski gust. A jeśli chodzi o nasze operacje, to dodało to zespołowi cennego doświadczenia.”
YARIS: WYPRODUKOWANA WE FRANCJI PRZEZ EUROPEJSKICH INŻYNIERÓW DLA EUROPEJSKICH KLIENTÓW
Dla Alessandro Massimino, menedżera produktu w Brukseli, cel był jasny: „Aktualna Yaris już spełnia podstawowe wymagania nabywców segmentu B: jej kompaktowość względem przestronności, jej funkcjonalne aspekty i nowatorskie wyposażenie, szczególnie system multimedialny i tylną kamerę. Nasze badania oraz bardzo pozytywna odpowiedź na wersję hybrydową przekonały nas, że musimy teraz dążyć do bardziej wyrazistego stylu i zwiększyć ogólną dynamikę samochodu, zarówno pod względem designu, jak i przyjemności z jazdy. Dzięki temu celowi mogliśmy ściśle współpracować z Centrum Projektów i Działem Badań i Rozwoju, aby stworzyć nową Yaris”.
Projekt zewnętrzny
Elvio D’Aprile, odpowiedzialny za projekt Toyoty Yaris, powiedział: „Segment B jest być może najbardziej konkurencyjnym segmentem w Europie. Musieliśmy zrobić coś, co naprawdę wyróżnia się w tłumie. Nasze cele to unikanie stereotypów segmentu B, harmonizacja ogólnego stylu wszystkich wersji napędu i odwaga bycia innym niż konkurencja”.
W rezultacie bardzo charakterystyczny wygląd nowej Yaris cechuje się jeszcze silniejszym, bardziej dynamicznym wykonaniem śmiałego języka projektowego Toyoty, podkreślonego detalami Keen Look.
Wąskie górne i duże, trapezoidalne dolne wloty, które charakteryzują projekt Toyoty Under Priority, łączą się teraz w logo, tworząc mocną, krzyżową strukturę.
Logo jest podkreślone przez chromowaną listwę, która biegnie przez długość górnego wlotu do nowych zespołów reflektorów Keen Look, łącząc elementy przednie w potężny, horyzontalny akcent szerokości pojazdu.
Same zespoły reflektorów zawierają nową technologię lamp projekcyjnych zarówno dla świateł drogowych, jak i mijania, oraz LED-owe dzienne światła (DRL).
Podkreślona przez „wiszący” spoilera, który jeszcze bardziej wzmacnia dominację języka projektowego Under Priority, duża, trapezoidalna dolna kratka skupia uwagę na dolnej części nowej Yaris, podkreślając dynamiczny potencjał przy niskim środku ciężkości.
Z profilu nowa Toyota Yaris korzysta z nowego elementu wykończenia drzwi, opcjonalnych elektrycznie składanych lusterkach i wyboru czterech nowych felg aluminiowych 15″ i 16″.
Z tyłu nowy projekt zderzaka nadaje wrażenie szerszej, niższej postawy, podczas gdy integralny dyfuzor wzmacnia obecność nowej Yaris na drodze, nadając jej bardziej sportowy, pewny siebie wizerunek.
W towarzystwie rzeźbionej osłony tablicy rejestracyjnej, zaktualizowane tylne lampy zawierają nową grafikę świetlną LED, która jeszcze bardziej wzmacnia osobowość pojazdu dzięki unikalnemu podpisowi świetlnemu, możliwemu dzięki technologii prowadzenia światła.
W przeciwieństwie do poprzedniej generacji Yaris, wszystkie wersje napędowe teraz dzielą ten sam ogólny styl, a jedynie subtelne oznaczenia identyfikują różne wersje, w tym Yaris Hybrid.
Elvio D’Aprile dodaje: „To, że projekt ten był całkowicie zarządzany z Europy, znacznie pomogło w ostatecznym designie. Na co dzień mogliśmy dyskutować z inżynierią i planowaniem produktów. Elementy projektowe, które normalnie zostałyby odrzucone, ponieważ byłyby niezgodne z niektórymi wcześniejszymi założeniami dotyczącymi specyfikacji technicznych, nagle stały się negocjowalne. W rezultacie mogliśmy naprawdę przenieść naszą wizję od pierwszych propozycji do ostatecznego samochodu.”
Projekt wnętrza
Pierre Romeo, odpowiedzialny za nowy projekt wnętrza Yaris, powiedział: „Nowy projekt wnętrza jest wynikiem trzech kluczowych celów, opartego na opiniach klientów: po pierwsze, zwiększenia poczucia przestronności i dynamiki w kabinie; po drugie, poprawy jakości sensorycznej otoczenia; a po trzecie, połączenia ogólnej wizualnej prostoty z poprawioną różnorodnością kolorów i bardziej wyszukanym wykończeniem.”
Tworząc bardziej poziome wrażenie na desce rozdzielczej, górna część panelu instrumentów jest teraz cieńsza, a górna powierzchnia deski kierowcy została przekształcona na smuklejszy wygląd. Wraz z tym, panel drzwi został również przeprojektowany, aby połączyć bardziej płynny, dynamiczny wygląd z większym obszarem miękkiego dotyku i większą funkcjonalnością.
Konsola centralna została podniesiona o 23 mm, aby skrócić długość dźwigni zmiany biegów o 30 mm dla lepszej ergonomii zmiany biegów, a dodano zamkniętą przestrzeń do przechowywania. Konsola z najnowszymi systemami multimedialnymi Toyota Touch 2 ma teraz powiększony ekran dotykowy z 6.1″ do 7″. To wizualnie podkreśla jedną z unikalnych cech Yaris.
Wykończenie górnej części panelu instrumentów zmieniono z Technical na Animal grain dla poprawy dotyku i mniej błyszczącego wyglądu, a to jest uzupełnione przez szerszą listwę ozdobną.
Poprawiając zarówno wygląd, jak i dotyk, charakterystyczny dla Yaris rzeźbiony centralny panel deski rozdzielczej zyskał na grubości wyściółki i zmieniono materiał powierzchniowy na PVC. Tekstura różni się w zależności od wersji – Animal, Technical lub Geometrical – co przyczynia się do różnych charakterów, które obecnie są częścią oferty.
Obszar wykończeń w dotyku został zwiększony wewnątrz kabiny. Wszędzie, tradycyjne wykończenie chromowane zostało zastąpione satynowym chromem, nadając nowoczesny, wyrafinowany wygląd.
Nowa Yaris korzysta również z nowej gamy obicia siedzeń, z nowym wzorem tkaniny i kolorem dla każdego poziomu. Różnicowanie poziomów jest wzmocnione przez zwiększoną liczbę schematów kolorystycznych wnętrza; wykończenia w odcieniach czerwieni, brązu i czerni teraz uzupełniają istniejące szare/czarnoszare wnętrze.
PRZYJEMNOŚĆ Z JAZDY
Nowa Yaris oferuje kompleksowe, oparte na opiniach klientów poprawki w zakresie komfortu jazdy i prowadzenia, z znaczną redukcją hałasu, wibracji i szorstkości (NVH). Serkan Karaman, starszy menedżer projektu w TME R&D, powiedział: „Po raz pierwszy w historii Działu Badań i Rozwoju w Europie wzięliśmy inicjatywę i dokonaliśmy istotnych zmian w platformie dotyczących dynamiki pojazdu, które wykraczają daleko poza granice liftingu”.
Poprawiony komfort jazdy i prowadzenie
Nowa Toyota Yaris została zaprojektowana z bardziej sztywną górną i dolną strukturą nadwozia, oferując bardziej bezpośrednią i liniową reakcję na ruchy kierownicy, co pozwala na bardziej komfortową jazdę przy jednoczesnym zachowaniu zrównoważonej kontroli nad nadwoziem.
Sztywność przodu została zwiększona poprzez zastosowanie nowego materiału do klejenia szyby oraz grubszej konstrukcji strefy kompozytowej deski rozdzielczej. Zarówno belka panelu instrumentów, jak i jej połączenia z deską rozdzielczą oraz centralnym tunelem zostały usztywnione w celu poprawy reakcji na kierownicy.
Sztywność centralna i tylna nadwozia została zwiększona poprzez użycie 36 dodatkowych punktów spawania, zaprojektowanego na nowo wzmocnienia tunelu, aby zwiększyć sztywność podłogi pojazdu, przeprojektowany obszar nadkola oraz wzmocnione mocowanie tylnego zderzaka w celu zmniejszenia deformacji przewracania nadwozia.
Tylne zawieszenie zostało zaprojektowane na nowo, aby wprowadzić nową, sztywniejszą belkę skrętną połączoną z miększymi sprężynami cylindrycznymi oraz nową długą tłumiczką poliuretanową. Poprawia to komfort jazdy, zachowując dobrą kontrolę nad przewracaniem nadwozia, a także zwiększa równowagę przyczepności przodu/tyłu pojazdu, aby zredukować tendencje do podsterowności.
Przednie zawieszenie również charakteryzuje się miększymi sprężynami cylindrycznymi dla większego komfortu jazdy. Jednocześnie wprowadzenie sprężyn odbiciowych w tłumikach zwiększa sztywność przeciwprzewrotową przodu, poprawiając prowadzenie i redukując przewracanie nadwozia podczas zakrętów.
Dodatkowo, nowa technologia zaworów amortyzatorów przodu i tyłu redukuje przesyłanie wibracji z nawierzchni drogi i dodatkowo poprawia jakość jazdy nowej Yaris bez kompromisu w zakresie zwinności prowadzenia.
Ostatecznie nowa logika sterowania systemem elektrycznego wspomagania kierownicy wykorzystuje te wzmocnienia sztywności nadwozia i zawieszenia, aby oferować klientom znacznie lepsze odczucie kierownicy, responsywność i dokładność dla bardziej angażującego doświadczenia z jazdy.
Zmniejszenie hałasu, wibracji i szorstkości (NVH)
Wzmacniając redukcję niepożądanych wibracji dzięki zwiększonej sztywności nadwozia i przeprojektowaniu zawieszenia, nowa Yaris korzysta również z wyraźnej redukcji poziomu hałasu wewnętrznego.
Na podstawie opinii klientów inżynierowie Toyoty zidentyfikowali trzy priorytety redukcji hałasu. Po pierwsze, redukcję hałasu wysokich częstotliwości z silnika i nawierzchni drogi. Po drugie, redukcję hałasu niskich częstotliwości z silnika. A po trzecie, redukcję hałasu wiatru podczas jazdy z dużą prędkością.
Aby zminimalizować przenikanie wysokich częstotliwości hałasu przez strefę kompozytową deski rozdzielczej i podłogę pojazdu, całkowicie przeprojektowano tłumik deski rozdzielczej, zaktualizowano materiał dźwiękochłonny panelu instrumentów i pudełka konsoli oraz wprowadzono wykładzinę dźwięko-optimizowaną.
Powierzchnia tłumika deski rozdzielczej została maksymalnie zwiększona przez zmniejszenie rozmiarów wszystkich otworów przejściowych, a jego grubość zwiększono, a skład materiałowy zoptymalizowano dla lepszej izolacji akustycznej. Podobne zasady zastosowano w komorach panelu instrumentów i pudełka konsoli, które teraz zawierają podwójną ilość materiału dźwiękochłonnego.
Te działania poprawiają wydajność akustyczną kabiny zarówno podczas przyspieszania, jak i podczas jazdy z stałą prędkością.
Niskoczęstotliwościowe brzmienie silnika zostało zminimalizowane poprzez zastosowanie nowego, zaprojektowanego na nowo roboczego ust. Zmiana i przemiejscowienie wieszaków układu wydechowego.
Wnikanie hałasu wiatru przy dużej prędkości zostało zredukowane poprzez zastosowanie nowego, spoilerowatego kształtu wlotu, który zmniejsza turbulencje powietrza u podstawy szyby, nowy projekt uszczelki drzwiowej, który poprawia uszczelnienie, szczególnie w okolicach lusterka oraz podwojoną ilość materiału dźwiękochłonnego w komorze drzwi.
W połączeniu te działania znacznie zredukują hałas wewnątrz kabiny, poprawiając komfort pasażerów w każdych warunkach jazdy.
NAPĘDY
Gama Toyoty Yaris oferuje 4 napędy, dwa benzynowe, jeden diesla i jeden hybrydowy. Ten ostatni, który już stanowi jedną trzecią sprzedaży tego modelu, został dostosowany do standardu Euro 6 i skorzystał z modyfikacji, które obniżyły jego emisję CO2 do 75 g/km w porównaniu do 79 g/km. Bardzo oszczędny (poniżej 3.3l/100) i czysty (praktycznie zerowe emisje tlenków azotu i cząstek stałych), ten napęd wyróżnia się unikalnymi cechami w segmencie B. Hybrydowa Yaris wyróżnia się cichą pracą, komfortem i łatwością obsługi, szczególnie w obszarach miejskich, gdzie system hybrydowy pozwala na jazdę wyłącznie w trybie elektrycznym lub z ograniczonym – a więc cichym – użyciem silnika spalinowego. Automatyczna skrzynia biegów zapewnia płynną jazdę bez szarpania, co daje komfortowe i uspokajające doświadczenia zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów.
Silniki benzynowe 1.33 i silnik diesla 1.4 również skorzystały z wtórnych modyfikacji mających na celu redukcję hałasu i wibracji: po pierwsze, poprzez zastosowanie roboczego ust i po drugie, poprzez lepszą izolację układu wydechowego.
Jeśli chodzi o silnik benzynowy 3-cylindrowy 1.0, przeszedł on dużą metamorfozę w celu poprawy jego wydajności, zmniejszenia emisji oraz poziomu hałasu i wibracji. Zgodnie z normą Euro 6, osiąga poziom efektywności termicznej – część energii zawartej w paliwie, która przekształca się w energię mechaniczną – wynoszącą powyżej 37%, co jest doskonałym wynikiem wśród masowo produkowanych silników benzynowych, które średnio mają efektywność termiczną między 30 a 35%. Emisja CO2 wersji 1.0 została zredukowana z 110 do 99 g/km i osiąga 95 g/km z systemem Stop & Start.
Aby to osiągnąć, inżynierowie przede wszystkim dążyli do optymalizacji stosunku wagi do mocy. Z tego punktu widzenia połączenie cylindra i głowicy kolektora wydechowego zmniejszyło wagę i poprawiło kompaktowość.
W celu zmniejszenia zużycia paliwa przy jednoczesnym zachowaniu wydajności, zwiększono stopień sprężania do 11.5:1, zmodyfikowano kanały dolotowe i tłoki, aby zwiększyć efekt wiru (pionowy wir w komorze spalania), a chłodzenie tłoków zostało zwiększone, aby opóźnić detonację. Zwiększono także recyrkulację spalin, aby promować prędkość spalania i redukować straty związane z pompowaniem, a zawór EGR teraz działa w połączeniu z systemem rozrządu VVT-i, który również został dostosowany do nowych cech silnika.
Ostatecznie poziom tarcia został zmniejszony poprzez zmianę materiałów aktorów zaworu, obróbkę powierzchni tłoków, napęd łańcucha rozrządu oraz kształt miski olejowej, aby upewnić się, że silnik szybciej osiąga odpowiednią temperaturę.
SUKCES YARIS ZASILIŁ HYBRYDOWY SYSTEM NAPĘDOWY
Europa jest najszybciej rozwijającym się rynkiem hybrydowym na świecie. Sprzedaż wzrosła o 34% w 2013 roku, a region ten stanowi 12% globalnej sprzedaży hybryd.
W tym samym okresie europejska sprzedaż hybryd Toyoty wzrosła o około 43%, a 1 na 5 wszystkich sprzedawanych samochodów osobowych Toyoty to teraz hybryda.
Dzięki powszechnemu uznaniu technologii hybrydowej jako powszechnego napędu, co skutkuje coraz silniejszymi wartościami rezydualnymi, Yaris Hybrid jest obecnie traktowany na równi z alternatywami benzynowymi i dieslowskimi przez potencjalnych klientów segmentu B.
Przed wprowadzeniem na rynek dwa lata temu, było nie do pomyślenia, aby model segmentu B z hybrydowym napędem mógł osiągnąć sprzedaż niemal 50 000 sztuk rocznie. Ale Yaris Hybrid sprzedał 49 774 jednostek w 2013 roku – osiągając łącznie 74 507 sprzedaży od momentu wprowadzenia w 2012 roku – i zmierza do przekroczenia liczby 100 000 po zaledwie dwóch latach na rynku.
W tym roku do tej pory Yaris Hybrid stanowi 31% całkowitej sprzedaży Yarisów w Europie Zachodniej. Jest to najlepiej sprzedający się alternatywny napęd w segmencie B oraz drugi najlepiej sprzedający się samochód w całym europejskim rynku alternatywnych napędów (EV, hybrydy, PHV i FCV) zaraz za Toyotą Auris Hybrid.
Mimo że ponad dwie trzecie Europejczyków mieszka w miastach (wskaźnik ten ma wzrosnąć o kolejne 10% do 2050 roku), 74% z nich nadal podróżuje samochodem, co prowadzi do problemów z zatłoczeniem i zanieczyszczeniem, które stają się coraz większym problemem.
Połączenie Yaris Hybrid – kompaktowe, zwiększające zwinność wymiary i najbardziej efektywny napęd w segmencie B, stanowi idealny antidotum na stres i frustrację związane z jazdą w obszarach miejskich.
Hybrydowy napęd Toyoty oferuje klientom wyjątkowo płynne, ciche i całkowicie intuicyjne doświadczenie z jazdy. Oferuje silne, płynne przyspieszenie z miejsca i, korzystając tylko z mocy silnika elektrycznego, niemal bezgłośną jazdę z zerowymi emisjami CO2, NOx i cząstek stałych.
Dzięki tym cechom wszystkie hybrydy Toyoty nie tylko generują znacznie silniejsze przywiązanie do marki niż napędy benzynowe lub dieslowskie, ale także konsekwentnie wzmacniają lojalność wobec napędów hybrydowych niż przy każdej innej marce.
Co więcej, technologia hybrydowa firmy odgrywa dominującą rolę w przyciąganiu nowych klientów do marki, a 6 na 10 klientów hybryd Toyoty to klienci pozyskani.
W miarę wchodzenia konkurencyjnych hybryd na różne segmenty rynku, wcześniejsze inwestycje Toyoty w tę technologię pozwoliły jej utrzymać wyraźną przewagę w technologii alternatywnych napędów. I przewiduje, że do 2020 roku 15% wszystkich samochodów osobowych będzie wyposażonych w hybrydowy napęd.
TYPY
Nowa Toyota Yaris zyskuje na atrakcyjności dzięki gamie, która obejmuje wyraziste i wyraźnie zróżnicowane typy, aby dopasować się do rozszerzonej bazy klientów segmentu B.
To zróżnicowanie zostanie wzmocnione poprzez specyficzne dla typów schematy kolorystyczne wnętrza oraz różne wykończenia wielu elementów zewnętrznych i wewnętrznych, w tym dolnej kratki, felg aluminiowych, siedzeń, konsoli centralnej, panelu instrumentów i wkładek kierownicy.
Na przykład, różnorodne wykończenia dolnej kratki (niepomalowane, wykończenie metaliczne czy fortepianowe czarne) oraz wkładki otaczające kratkę (chromowane, satynowe chrom lub fortepianowe czarne) będą identyfikować różne poziomy modelu. Yaris Hybrid będzie miała czarną kratkę fortepianową z satynowym chromowanym obramowaniem, co odzwierciedla jej wysokotechnologiczne walory.
Wysokie poziomy wyposażenia cechują całą strukturę poziomów, a skórzana kierownica, klimatyzacja i system multimedialny Toyota Touch 2 są standardem już od poziomu Active.