Po sześciu latach obecności na rynku, Toyota nie spieszyła się z wprowadzeniem zmian w swoim małym modelu Yaris, ale dodała drugą wersję faceliftingową tego trzeciej generacji pojazdu.
Być może największą zmianą w historii Yaris było wprowadzenie tej nazwy na rynek australijski, gdzie pojazd znany był jako Echo. Jednak nie miało to zbyt dużego wpływu na rynek, ponieważ klienci byli już zaznajomieni z kształtem tego samochodu.
Z punktu widzenia designu, producent całkowicie zmienił przednią część pojazdu. Masywny przedni zderzak miał czarny, łukowaty, dolny grill oraz boczne elementy w kolorze nadwozia, co nadawało mu wygląd katamaranu. Choć nie był to kolos na kołach, to jednak stwarzał wrażenie większego pojazdu. Nowe reflektory dostępne były z diodami LED zarówno w trybie świateł drogowych, jak i mijania w wyższych wersjach wyposażenia. W wersji pięciodrzwiowej Yaris posiadał czarną B-słupkę, co dawało wrażenie pojazdu trzydrzwiowego. Dodatkowo, wznosząca się linia okien była również miejscem, gdzie umieszczono klamki drzwi. W rezultacie klamki tylnych drzwi znajdowały się wyżej niż przednich.
Wnętrze mogło pochwalić się nową jednostką multimedialną z przyciskami na kierownicy oraz dotykowym wyświetlaczem umieszczonym w centralnej konsoli nad przyciskami klimatyzacji. Jednak najważniejszą zmianą były nowości w zakresie bezpieczeństwa. Toyota wyposażyła swojego małego konkurenta Yaris w wiele nowych funkcji, takich jak automatyczne światła, które mogły wykrywać nadjeżdżający ruch, siedem poduszek powietrznych, asystenta hamowania, kontrolę stabilności, a co najważniejsze, system zapobiegania kolizjom, który automatycznie hamował pojazd.
Pod maską Toyota umieściła te same silniki benzynowe o pojemności 1.3 i 1.5 litra dla rynku europejskiego i amerykańskiego.
Toyota wprowadziła nowy design oraz poprawiła bezpieczeństwo w odświeżonej gamie modelu Yaris, co ma dodatkowo przyczynić się do sukcesu małego hatchbacka marki.
Zaawansowane funkcje bezpieczeństwa są dostępne w całej gamie – system zapobiegania kolizjom z automatycznym hamowaniem, ostrzeżenie o niezamierzonym zjeżdżaniu z pasa oraz automatyczne światła drogowe.
Te technologie są standardowe w najwyższej wersji ZR oraz dostępne za dodatkowe 650 dolarów w wariantach Ascent i średniej klasy SX.
Nowy styl zewnętrzny samochodu, z istotnymi zmianami z przodu i z tyłu, prezentuje bardziej aktywny i dynamiczny wygląd, jednocześnie wskazując na bardziej wyrafinowany kierunek. Wnętrze również zostało odświeżone nowoczesnymi, błyszczącymi czarnymi zdobieniami.
Mimo poprawy stylistycznej, cena wyjściowa w gamie pozostaje na poziomie 15 290 dolarów* za Ascent oraz 17 330 dolarów* za SX, z opcją automatycznej skrzyni biegów w cenie 1 530 dolarów. Nowa wersja auto-only ZR kosztuje 22 470 dolarów*, co odzwierciedla dodatkowy sprzęt związany z bezpieczeństwem.
Tony Cramb, dyrektor do spraw sprzedaży i marketingu w Toyocie, powiedział, że bardziej stylowy Yaris zwiększa jego atrakcyjność jako przystępnego, ekonomicznego i przyjemnego w prowadzeniu samochodu z przestronnym wnętrzem.
„Dodatkowo, Yaris teraz oferuje zaawansowane systemy bezpieczeństwa, które mogą pomóc w zapobieganiu wypadkom lub złagodzić konsekwencje, jeśli do kolizji dojdzie,” powiedział pan Cramb.
Aktualizacje stylu
Za kształt nowego Yarisa odpowiedzialne było studio projektowe Toyota ED2 w południowej Francji.
Opracowali bardziej dynamiczny i emocjonalny kształt z silniejszym trójwymiarowym charakterem oraz większym naciskiem na poziome linie, aby wyrazić szeroką, stabilną postawę i niski środek ciężkości.
Nowy przedni zderzak tworzy kształt „katamaranu”, z szerokimi częściami płynącymi z nowych świateł przednich, flanking szeroką, trapezoidalną kratkę.
Uproszczony design, który dodaje masy wokół centralnego emblematu Toyoty, wzmacnia ogólny dynamiczny efekt.
Nowa kratka przyczynia się do bardziej stanowczego wyglądu Yarisa z „stopniowanymi” poziomymi prętami, które dostarczają bardziej przykuwającego wzrok efektu 3D.
Lampy przeciwmgielne, montowane w wersjach SX i ZR, umieszczone są w bardziej zwartym wgłębieniu z pionową linią podążającą za zewnętrzną krawędzią zderzaka, z jasnym wykończeniem z chromowanym detalem.
Nowe światła przednie mają forkową ramę wokół głównego lampy, która płynnie przechodzi w jednolitą linię. Ta linia rozciąga się poza lampą w pasujący element wykończenia z chromu, który sięga w stronę centralnego emblematu Toyoty.
W wersji ZR, z bi-LED lampami, charakterystyczny forkowy wzór jest tworzony przez prowadnice światła. W innych wersjach, które mają jednostki halogenowe, efekt osiągany jest dzięki wężowym chromowanym prętom w jednostce lampy.
Nowy profil boczny przyczynia się do większej dynamiki, z większym naciskiem na linię osi nadwozia od przodu do tyłu, prowadzącą do nowej klapy bagażnika i tylnych lamp kombinowanych.
Nowe dolne wykończenie drzwi nadaje sportowy wygląd, uzupełnione przez nowo zaprojektowane koła – 15-calowe stalowe z srebrnym wykończeniem dla Ascent i SX oraz nowe 16-calowe aluminiowe z srebrno-metalicznym wykończeniem dla ZR.
Z tyłu, nowy design klapy bagażnika podkreśla szerokość dzięki przeprojektowanym grupom świetlnym, które rozciągają się od nadkoli na klapę. Wersja ZR ma LED-owe światła stopu i tylne.
Podobnie jak w nowym designie frontalnym, stworzono architekturę „katamaranu” z nowym projektem zderzaka, który harmonizuje z liniami klapy bagażnika i rozciąga się do bocznych reflektorów oddzielonych dolnym wykończeniem zderzaka. Wersja ZR ma unikalne wykończenie w dolnym zderzaku, obramowane reflektorami i wykończone wzorem poziomych linii w kształcie żeber.
Do gamy kolorów lakieru dodano nowy żywy kolor – Niebieski Azure (zastępujący Aura, jaśniejszy niebieski), utrzymując łącznie 10 różnych odcieni.
Skupienie zmian w wnętrzu Yarisa miało na celu odświeżenie wyglądu i atmosfery kabiny poprzez zastąpienie srebrnych wykończeń nowoczesnymi, błyszczącymi czarnymi wkładkami na kierownicy, obramowaniu jednostki audio oraz wokół podstawy gałki zmiany biegów.
Kluczowe cechy
Yaris hatchback w europejskim stylu, produkowany w Japonii, oferowany jest z silnikiem czterocylindrowym 1.3-litra w wersji Ascent lub silnikiem 1.5-litra dla SX i ZR. Oba silniki są obecnie oceniane jako Euro 5 pod względem kontroli emisji.
Nowe hatchbacki Yaris są dobrze wyposażone, zawierają tempomat, system audio z wyświetlaczem z kontrolkami na ramionach kierownicy, wyświetlacz wieloinformacyjny, klimatyzację, elektryczne wspomaganie kierownicy, elektryczne szyby i lusterka oraz gniazdo akcesoryjne 12-woltowe.
Warianty SX, oprócz większego silnika, wyposażone są w przednie reflektory przeciwmgielne, tylne i boczne przyciemniane szyby oraz premium kierownicę i dźwignię zmiany biegów.
Premium cechy wyposażone w wariantach ZR to automatyczna klimatyzacja, nawigacja satelitarna, Toyota Link związana z mobilnością#, tylny spojler i automatycznie poziomujące się reflektory, a także nowy system bezpieczeństwa zapobiegającego kolizjom, ostrzeżenie o niezamierzonym zjeżdżaniu z pasa i automatyczne światła drogowe.
Każdy Yaris wyposażony jest w siedem poduszek powietrznych, kamerę cofania, kontrolę stabilności pojazdu i trakcji, hamulce przeciwpoślizgowe z elektroniczną dystrybucją siły hamowania oraz wspomaganie hamowania, a także sygnał hamowania awaryjnego, który miga światłami awaryjnymi.
Systemy bezpieczeństwa – standardowe w ZR, opcjonalne w Ascent i SX
System zapobiegania kolizjom^ wykorzystuje lasery zamontowane z przodu do monitorowania drogi przed sobą, ostrzegając kierowcę o ryzyku zbliżającej się kolizji i przygotowując hamulce do maksymalnego hamowania w momencie naciśnięcia pedału hamulca. Jeśli kierowca nie zareaguje na ostrzeżenie, system uruchomi autonomiczne hamowanie awaryjne, aby spowolnić pojazd i zredukować skutki ewentualnej kolizji.
Ostrzeżenie o niezamierzonym zjeżdżaniu z pasa^ monitoruje oznaczenia pasa na nawierzchni drogi i pomaga zapobiegać wypadkom spowodowanym przez opuszczenie pasa ruchu przez pojazd. Jeśli Yaris zaczyna zjeżdżać z pasa bez użycia kierunkowskazów, system ostrzega kierowcę wizualnie i akustycznie.
Automatyczne światła drogowe^ wykrywają zarówno światła drogowe nadjeżdżających pojazdów, jak i światła tylnych pojazdów, automatycznie przełączając pomiędzy światłami mijania a drogowymi, aby uniknąć oślepiania innych kierowców, jednocześnie zapewniając najlepsze możliwe oświetlenie podczas jazdy nocą.
Yaris w Australii
Australijscy kierowcy kupili prawie 220 000 modeli Yaris od momentu wprowadzenia ich na rynek w Australii w październiku 2005 roku.
Yaris zastąpił model Echo, który był najlepiej sprzedającym się samochodem w segmencie aut małych przez poprzednie dwa lata. Echo to nazwa, która była używana lokalnie dla pierwszej generacji Yarisa i osiągnęła prawie 82 000 sprzedaży.
Yaris prowadził segment aut małych przez cztery lata kalendarzowe i był wiceliderem pięć razy.