Mały model GRMN był inspirowanym rajdowym samochodem Toyoty, Toyotą Yaris WRC. Nazwa GRMN jest skrótem od Gazoo Racing Master of Nurburgring.
GRMN miał unikalny kolor z czerwonymi i czarnymi paskami. Choć wciąż przypominał Yarisa, miał bardziej agresywny design i dużą tylną lotkę.
Wnętrze GRMN wyposażone było w masywne sportowe fotele, które były bardzo wygodne oraz aluminiowe pedały, dopełniające sportowy wygląd. Kierownica również różniła się od tej w standardowym Yarisie.
Tylnie fotele miały ograniczoną przestrzeń na głowę i nogi, co czyniło je nieodpowiednimi dla dorosłych.
Wnętrze zaprojektowano w sposób skupiający się na kierowcy.
Pod maską GRMN znajdował się doładowany silnik benzynowy o pojemności 1,8 litra, który rozwijał 212 KM. Jedynym silniejszym samochodem w tym segmencie w tamtym czasie był Renault Clio 4.
Wiele części zostało wymienionych, aby osiągnąć wydajność GRMN, w tym zawieszenie, które stało się lepsze, niższe i jednocześnie sztywniejsze.
Kierownica była naprawdę szybka i stosunkowo precyzyjna, jednak nie oferowała tak dużej informacji zwrotnej, jak prawdziwy samochód sportowy.
Mały GRMN bardzo dobrze radził sobie w zakrętach, niemal nie przechylając się.
Kupno GRMN byłoby trudnym zadaniem, ponieważ wyprodukowano tylko 600 egzemplarzy na całym świecie, z czego tylko 80 trafiło do Wielkiej Brytanii w 2018 roku.
Yaris GRMN czerpie inspirację i wpływy z Yaris WRC, samochodu, dzięki któremu Toyota powróciła do Mistrzostw Świata w Rajdach FIA, odnosząc sukcesy w zawodach. Jego sportowy charakter podkreślają lekkie 17-calowe felgi BBS, większe hamulce, centralny owalny wydech oraz unikalne wykończenie na zewnątrz w kolorach białym, czarnym i czerwonym, reprezentujących zespół Toyota Gazoo Racing. Pod maską kryje się silnik o pojemności 1,8 litra, dostrojony do osiągania 212 KM DIN i korzystający z kompresora, co jest cechą unikalną wśród sportowych hatchbacków segmentu B.
Rozwój na Nürburgringu
Już po ukończeniu pierwszego prototypu Yaris GRMN w 2015 roku, samochód został wysłany do zakładu Toyoty w pobliżu legendarnego toru wyścigowego Nürburgring w Niemczech. Tam zespół specjalistów od tuningu Toyoty z Europy i Japonii doskonalił osiągi i prowadzenie pojazdu, pracując zarówno na torze Nordschleife, jak i na różnych drogach w okolicy – od ultra-szybkich autostrad po wąskie górskie trasy. Toyota wierzy, że jeśli samochód potrafi udowodnić swoje możliwości w tym środowisku, poradzi sobie wszędzie.
Nazwa GRMN oznacza szczególne starania, jakie zostały włożone w ten pojazd, co oznacza Gazoo Racing dostrojony przez Mistrza Nürburgringu. Zespół pracujący nad samochodem zdobył umiejętności dzięki uczestnictwu w motorsporcie, współpracując z profesjonalnymi kierowcami wyścigowymi oraz w programach rozwoju samochodów sportowych. Mogli także korzystać z doświadczenia zdobytego przez Toyota Gazoo Racing na torze.
Od momentu debiutu samochodu w Genewie, kontynuowano prace nad optymalnym kształtem strategicznych obszarów nadwozia. Każda część została dokładnie zweryfikowana, aby Yaris GRMN był w doskonałej kondycji na rozpoczęcie produkcji w zakładzie Toyota Motor Manufacturing France w Valenciennes tej jesieni. Produkcję nadzorować będzie zespół najbardziej doświadczonych członków TMMF, a każdy samochód przejdzie specjalną kontrolę jakości, w tym konkretną jazdę testową.
Silnik i osiągi
Serce Yaris GRMN to czterocylindrowy silnik o pojemności 1 798 cm3, jednostka 16-zaworowa, wyposażona w kompresor Magnusson Eaton oraz inteligentne zmienne sterowanie czasem otwarcia zaworów Dual VVT-i dla zaworów dolotowych i wylotowych. Jednostka 2ZR-FE jest produkowana przez Toyota Manufacturing UK i została specjalnie dostosowana do mniejszej platformy Yaris.
Przy współczynniku sprężania 10:1, silnik osiąga maksymalnie 212 KM DIN (156 kW) przy 6 800 obr./min oraz moment obrotowy wynoszący 250 Nm przy 5 000 obr./min. Napędzając przednie koła przez sześciobiegową manualną skrzynię biegów, silnik umożliwia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w około 6,3* sekundy; prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 230 km/h.
Zainstalowanie kompresora stanowiło szczególne wyzwanie, ponieważ w komorze silnika Yaris GRMN było bardzo ograniczone miejsce. Rozwiązanie dotyczące pakowania łączy kompresor, chłodzenie i dolot powietrza w jedną, oszczędzającą miejsce jednostkę. Chłodzenie jest kluczowe, dlatego zastosowano intercooler dla kompresora oraz chłodnicę oleju, obie umiejscowione przed chłodnicą silnika, a także powiększony dolot powietrza, aby wspierać lepsze oddychanie silnika. System paliwowy również został usprawniony, z wykorzystaniem komponentów z silnika V6.
Przy masie własnej wynoszącej zaledwie 1 135 kg, Yaris GRMN osiąga najlepszy stosunek mocy do wagi w swojej klasie, wynoszący 5,35 kg na 1 KM.
Podwozie i prowadzenie
Aby zapewnić, że moc Yaris GRMN jest płynnie przekazywana na drogę, samochód wyposażony jest w dyferencjał o ograniczonym poślizgu Torsen. Sztywność podwozia zwiększa poprzeczna belka między wieżami zawieszenia przedniego, a dodatkowe wzmocnienia podwozia znajdują się z przodu i z tyłu.
Krótsze sprężyny pozwalają samochodowi lepiej przylegać do podłoża (24 mm niżej niż standardowy Yaris) i współpracują z dedykowanymi amortyzatorami, opracowanymi z firmą Sachs, oraz większą średnicą (26 mm) przedniego stabilizatora. Zawieszenie jest rozwinięciem konstrukcji MacPhersona z przodu i belki skrętnej z tyłu Yaris.
Aby osiągnąć bardzo precyzyjną kontrolę nad hamowaniem, przednie hamulce tarczowe o średnicy 275 mm są wyposażone w zaciski czterotłokowe; z tyłu znajdują się tarcze o średnicy 278 mm. Zaciski to wyróżniający się element, pomalowany na charakterystyczny biały kolor Toyota Gazoo Racing, widoczny przez smukłe szprychy felg.
Felgi to 17-calowe lekki wieloszprychowe felgi BBS, które nie tylko oszczędzają na wadze, ale także zapewniają wystarczająco miejsca na większe hamulce. Wyposażone w opony Bridgestone Potenza RE050 205/45R17, przyczyniają się również do bardzo precyzyjnego odczucia kierownicy Yaris GRMN.
System wydechowy o wysokiej wydajności
Układ wydechowy został całkowicie przeprojektowany, co stanowiło wyzwanie ze względu na ograniczone miejsce oraz konieczność zarządzania ciepłem pod podłogą. Cele to redukcja ciśnienia w układzie wydechowym oraz kontrola emisji i hałasu. Sukces tej misji poprawił moc silnika i stworzył ekscytujący dźwięk wydechu. Projekt pomógł również w redukcji całkowitej wagi samochodu.
Nadwozie i stylizacja
Podobnie jak jego odpowiednik w rajdach, Yaris GRMN korzysta z wersji trzydrzwiowej nowego nadwozia Yaris. Wprowadza szereg dedykowanych cech, w tym czarny tylny spojler w stylu skrzydła, unikalny design tylnego zderzaka, tylny dyfuzor, kratkę wentylacyjną w kształcie plastra miodu oraz – ponownie nawiązując do stylizacji samochodu rajdowego – centralny owalny wydech.
Ma również specjalne wykończenie lakieru – białe z czerwonymi i czarnymi detalami na masce i progach, nawiązujące do barw Toyota Yaris WRC, oraz czarny dach z unikalną anteną w kształcie rekina, charakterystyczną dla segmentu. Przedni zderzak wyróżnia się czerwonym akcentem, a reflektory LED zyskują dodatkowy efekt wizualny dzięki czarnemu ornamentowi na górze.
Projekt wnętrza
Wnętrze również odzwierciedla sportowy charakter samochodu, z przednimi sportowymi fotelami stworzonymi specjalnie dla niego przez Toyota Boshoku, zapewniającymi najlepsze w swojej klasie wsparcie ciała.
Autentyczne detale sportowe to przycisk uruchamiania silnika oraz kierownica o małej średnicy, pokryta skórą, pochodząca z Toyoty GT86 i dodatkowo dostosowana do specjalnych wymagań Yaris GRMN. Znajduje się tam także aluminiowy zestaw pedałów sportowych, detale wykończeniowe z aluminium oraz unikalny, wysokiej jakości wyświetlacz kombimetrów z wyświetlaczem TFT, zaprojektowany z myślą o odzwierciedleniu wyjątkowego sportowego charakteru samochodu.
Sprzedaż i ceny
Na europejskim rynku dostępnych będzie zaledwie 400 sztuk Yaris GRMN, w tym modele z kierownicą po prawej i lewej stronie. Cena wynosi 29 900 €, z różnicami rynkowymi w zależności od podatków i innych lokalnych czynników.