TOYOTA Yaris GRMN 2017-2020

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

TOYOTA Yaris GRMN 2017-2020

Przejdź do galerii zdjęćTOYOTA Yaris GRMN 2017-2020

Mały model GRMN był inspirowanym rajdowym samochodem Toyoty, Toyotą Yaris WRC. Nazwa GRMN jest skrótem od Gazoo Racing Master of Nurburgring.

GRMN miał unikalny kolor z czerwonymi i czarnymi paskami. Choć wciąż przypominał Yarisa, miał bardziej agresywny design i dużą tylną lotkę.

Wnętrze GRMN wyposażone było w masywne sportowe fotele, które były bardzo wygodne oraz aluminiowe pedały, dopełniające sportowy wygląd. Kierownica również różniła się od tej w standardowym Yarisie.

Tylnie fotele miały ograniczoną przestrzeń na głowę i nogi, co czyniło je nieodpowiednimi dla dorosłych.

Wnętrze zaprojektowano w sposób skupiający się na kierowcy.

Pod maską GRMN znajdował się doładowany silnik benzynowy o pojemności 1,8 litra, który rozwijał 212 KM. Jedynym silniejszym samochodem w tym segmencie w tamtym czasie był Renault Clio 4.

Wiele części zostało wymienionych, aby osiągnąć wydajność GRMN, w tym zawieszenie, które stało się lepsze, niższe i jednocześnie sztywniejsze.

Kierownica była naprawdę szybka i stosunkowo precyzyjna, jednak nie oferowała tak dużej informacji zwrotnej, jak prawdziwy samochód sportowy.

Mały GRMN bardzo dobrze radził sobie w zakrętach, niemal nie przechylając się.

Kupno GRMN byłoby trudnym zadaniem, ponieważ wyprodukowano tylko 600 egzemplarzy na całym świecie, z czego tylko 80 trafiło do Wielkiej Brytanii w 2018 roku.

Yaris GRMN czerpie inspirację i wpływy z Yaris WRC, samochodu, dzięki któremu Toyota powróciła do Mistrzostw Świata w Rajdach FIA, odnosząc sukcesy w zawodach. Jego sportowy charakter podkreślają lekkie 17-calowe felgi BBS, większe hamulce, centralny owalny wydech oraz unikalne wykończenie na zewnątrz w kolorach białym, czarnym i czerwonym, reprezentujących zespół Toyota Gazoo Racing. Pod maską kryje się silnik o pojemności 1,8 litra, dostrojony do osiągania 212 KM DIN i korzystający z kompresora, co jest cechą unikalną wśród sportowych hatchbacków segmentu B.

Rozwój na Nürburgringu

Już po ukończeniu pierwszego prototypu Yaris GRMN w 2015 roku, samochód został wysłany do zakładu Toyoty w pobliżu legendarnego toru wyścigowego Nürburgring w Niemczech. Tam zespół specjalistów od tuningu Toyoty z Europy i Japonii doskonalił osiągi i prowadzenie pojazdu, pracując zarówno na torze Nordschleife, jak i na różnych drogach w okolicy – od ultra-szybkich autostrad po wąskie górskie trasy. Toyota wierzy, że jeśli samochód potrafi udowodnić swoje możliwości w tym środowisku, poradzi sobie wszędzie.

Nazwa GRMN oznacza szczególne starania, jakie zostały włożone w ten pojazd, co oznacza Gazoo Racing dostrojony przez Mistrza Nürburgringu. Zespół pracujący nad samochodem zdobył umiejętności dzięki uczestnictwu w motorsporcie, współpracując z profesjonalnymi kierowcami wyścigowymi oraz w programach rozwoju samochodów sportowych. Mogli także korzystać z doświadczenia zdobytego przez Toyota Gazoo Racing na torze.

Od momentu debiutu samochodu w Genewie, kontynuowano prace nad optymalnym kształtem strategicznych obszarów nadwozia. Każda część została dokładnie zweryfikowana, aby Yaris GRMN był w doskonałej kondycji na rozpoczęcie produkcji w zakładzie Toyota Motor Manufacturing France w Valenciennes tej jesieni. Produkcję nadzorować będzie zespół najbardziej doświadczonych członków TMMF, a każdy samochód przejdzie specjalną kontrolę jakości, w tym konkretną jazdę testową.

Silnik i osiągi

Serce Yaris GRMN to czterocylindrowy silnik o pojemności 1 798 cm3, jednostka 16-zaworowa, wyposażona w kompresor Magnusson Eaton oraz inteligentne zmienne sterowanie czasem otwarcia zaworów Dual VVT-i dla zaworów dolotowych i wylotowych. Jednostka 2ZR-FE jest produkowana przez Toyota Manufacturing UK i została specjalnie dostosowana do mniejszej platformy Yaris.

Przy współczynniku sprężania 10:1, silnik osiąga maksymalnie 212 KM DIN (156 kW) przy 6 800 obr./min oraz moment obrotowy wynoszący 250 Nm przy 5 000 obr./min. Napędzając przednie koła przez sześciobiegową manualną skrzynię biegów, silnik umożliwia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w około 6,3* sekundy; prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 230 km/h.

Zainstalowanie kompresora stanowiło szczególne wyzwanie, ponieważ w komorze silnika Yaris GRMN było bardzo ograniczone miejsce. Rozwiązanie dotyczące pakowania łączy kompresor, chłodzenie i dolot powietrza w jedną, oszczędzającą miejsce jednostkę. Chłodzenie jest kluczowe, dlatego zastosowano intercooler dla kompresora oraz chłodnicę oleju, obie umiejscowione przed chłodnicą silnika, a także powiększony dolot powietrza, aby wspierać lepsze oddychanie silnika. System paliwowy również został usprawniony, z wykorzystaniem komponentów z silnika V6.

Przy masie własnej wynoszącej zaledwie 1 135 kg, Yaris GRMN osiąga najlepszy stosunek mocy do wagi w swojej klasie, wynoszący 5,35 kg na 1 KM.

Podwozie i prowadzenie

Aby zapewnić, że moc Yaris GRMN jest płynnie przekazywana na drogę, samochód wyposażony jest w dyferencjał o ograniczonym poślizgu Torsen. Sztywność podwozia zwiększa poprzeczna belka między wieżami zawieszenia przedniego, a dodatkowe wzmocnienia podwozia znajdują się z przodu i z tyłu.

Krótsze sprężyny pozwalają samochodowi lepiej przylegać do podłoża (24 mm niżej niż standardowy Yaris) i współpracują z dedykowanymi amortyzatorami, opracowanymi z firmą Sachs, oraz większą średnicą (26 mm) przedniego stabilizatora. Zawieszenie jest rozwinięciem konstrukcji MacPhersona z przodu i belki skrętnej z tyłu Yaris.

Aby osiągnąć bardzo precyzyjną kontrolę nad hamowaniem, przednie hamulce tarczowe o średnicy 275 mm są wyposażone w zaciski czterotłokowe; z tyłu znajdują się tarcze o średnicy 278 mm. Zaciski to wyróżniający się element, pomalowany na charakterystyczny biały kolor Toyota Gazoo Racing, widoczny przez smukłe szprychy felg.

Felgi to 17-calowe lekki wieloszprychowe felgi BBS, które nie tylko oszczędzają na wadze, ale także zapewniają wystarczająco miejsca na większe hamulce. Wyposażone w opony Bridgestone Potenza RE050 205/45R17, przyczyniają się również do bardzo precyzyjnego odczucia kierownicy Yaris GRMN.

System wydechowy o wysokiej wydajności

Układ wydechowy został całkowicie przeprojektowany, co stanowiło wyzwanie ze względu na ograniczone miejsce oraz konieczność zarządzania ciepłem pod podłogą. Cele to redukcja ciśnienia w układzie wydechowym oraz kontrola emisji i hałasu. Sukces tej misji poprawił moc silnika i stworzył ekscytujący dźwięk wydechu. Projekt pomógł również w redukcji całkowitej wagi samochodu.

Nadwozie i stylizacja

Podobnie jak jego odpowiednik w rajdach, Yaris GRMN korzysta z wersji trzydrzwiowej nowego nadwozia Yaris. Wprowadza szereg dedykowanych cech, w tym czarny tylny spojler w stylu skrzydła, unikalny design tylnego zderzaka, tylny dyfuzor, kratkę wentylacyjną w kształcie plastra miodu oraz – ponownie nawiązując do stylizacji samochodu rajdowego – centralny owalny wydech.

Ma również specjalne wykończenie lakieru – białe z czerwonymi i czarnymi detalami na masce i progach, nawiązujące do barw Toyota Yaris WRC, oraz czarny dach z unikalną anteną w kształcie rekina, charakterystyczną dla segmentu. Przedni zderzak wyróżnia się czerwonym akcentem, a reflektory LED zyskują dodatkowy efekt wizualny dzięki czarnemu ornamentowi na górze.

Projekt wnętrza

Wnętrze również odzwierciedla sportowy charakter samochodu, z przednimi sportowymi fotelami stworzonymi specjalnie dla niego przez Toyota Boshoku, zapewniającymi najlepsze w swojej klasie wsparcie ciała.

Autentyczne detale sportowe to przycisk uruchamiania silnika oraz kierownica o małej średnicy, pokryta skórą, pochodząca z Toyoty GT86 i dodatkowo dostosowana do specjalnych wymagań Yaris GRMN. Znajduje się tam także aluminiowy zestaw pedałów sportowych, detale wykończeniowe z aluminium oraz unikalny, wysokiej jakości wyświetlacz kombimetrów z wyświetlaczem TFT, zaprojektowany z myślą o odzwierciedleniu wyjątkowego sportowego charakteru samochodu.

Sprzedaż i ceny

Na europejskim rynku dostępnych będzie zaledwie 400 sztuk Yaris GRMN, w tym modele z kierownicą po prawej i lewej stronie. Cena wynosi 29 900 €, z różnicami rynkowymi w zależności od podatków i innych lokalnych czynników.

1.8L 6MT (212 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1798 Cm3
Moc155.9 Kw @ 6800 Rpm
212 Hp @ 6800 Rpm
209 Bhp @ 6800 Rpm
Moment obrotowy184 Lb-Ft @ 5000 Rpm
250 Nm @ 5000 Rpm
Układ paliwowyDoładowany Wtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna143 Mph (230 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h6.3 S
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegów6-biegowa manualnana
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze
Rozmiar opony205/45R17
Długość155.3 In (3945 Mm)
Szerokość66.7 In (1694 Mm)
Wysokość59.4 In (1509 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)57.7/57.3 In (1
Rozstaw osi98.8 In (2510 Mm)
Prześwit4.6 In (117 Mm)
Pojemność bagażnika10.1 Cuft (286 L)
Aerodynamika (Cd)0.31
Masa własna2502 Lbs (1135 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita3406 Lbs (1545 Kg)
Średnie spalanie31.4 Mpg Us (7.5 L/100Km)
Emisja CO2170 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.