TVR Cerbera 1996-2000

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

TVR Cerbera 1996-2000

Przejdź do galerii zdjęćTVR Cerbera 1996-2000

Podczas gdy Cerber był trójgłowym psem strzegącym podziemi w mitologii greckiej, Cerbera nie była jego żoną, lecz samochodem, który mógł zrywać głowy rozproszonym kierowcom.

Brytyjski producent samochodów TVR odważył się stworzyć pojazd typu kabriolet na swój rodzimy rynek. Nie był szczególnie zainteresowany jego eksportem, więc nie zbudował go w wersji z kierownicą po lewej stronie. To wszystko miało miejsce w 1994 roku, kiedy sprzedaż producenta była wciąż wystarczająco mocna, by ich wspierać.

Cerbera to coupe zbudowane jako roadster z twardym dachem. Jego długa maska i okrągłe reflektory w stylu retro pozostały kluczowymi cechami tego samochodu. Projektanci TVR umieścili kierunkowskazy w zderzaku, flanking szeroką kratkę potrzebną do chłodzenia silnika. Z boku, krótka, wydłużona linia dachu nie wyglądała jak typowy roadster z twardym dachem, ale Cerbera miała zaskakujące wnętrze.

W środku, producent zamontował wnętrze, które było wszystko, tylko nie nudne. Tablica rozdzielcza zawierała prędkościomierz i obrotomierz, podczas gdy kolejne dwa wskaźniki znajdowały się pod kolumną kierownicy, oddzielone wentylacją! Co więcej, TVR odważył się umieścić wycieraczki, spryskiwacz, klakson i światła na osobnych przyciskach na kierownicy. Jedynym drążkiem, jaki miał, były kierunkowskazy, a znajdował się po prawej stronie. Za sportowymi kubełkowymi siedzeniami na przodzie, TVR dodał półtora siedzenia z tyłu, więc dziecko i pluszowy piesek mogły zająć wnętrze.

Brytyjski producent zaoferował cztery opcje silnikowe dla Cerbery, które mieściły się w przedziale od 350 KM do 420 KM. Warto wspomnieć, że jedyną dostępną skrzynią biegów była pięciobiegowa, a na pokładzie nie było żadnych elektronicznych pomocników, które trzymałyby samochód na drodze.

TVR Cerbera to samochód sportowy produkowany przez firmę TVR w latach 1996-2003. Nazwa pochodzi od Cerbera, trójgłowego stwora z greckiej legendy, który strzegł wejścia do Hadesu.

Przed stworzeniem modelu Cerbera, TVR korzystało z silników V8 od Roversa, które następnie dostosowywało do własnych potrzeb. Po zakupie Roversa przez BMW, Peter Wheeler nie chciał ryzykować problemów, jeśli Niemcy zdecydują się zaprzestać produkcji silnika. W odpowiedzi na sytuację, zaangażował inżyniera wyścigowego Ala Mellinga do zaprojektowania silnika V8, który TVR mogłoby produkować we własnych zakładach, a nawet oferować innym producentom. W wywiadzie dla programu telewizyjnego Top Gear, Wheeler wyjaśnił: „Zasadniczo zaprojektowaliśmy silnik jako wyścigowy. Wtedy pomyślałem, że jeśli chcemy się rozwijać, powinniśmy stworzyć coś, co moglibyśmy sprzedawać innym. Ostatecznie mamy 75-stopniowy V8 z płaskoplanowym wałem korbowym. Dolna część silnika do głowic jest dokładnie taka, jaką zobaczyć można w nowoczesnym silniku Formuły 1.”

Wheeler w chwili premiery auta powiedział, że połączenie niskiej wagi i dużej mocy było zbyt duże jak na samochód drogowy, co zapewniło mu dużą publiczność w prasie. Entuzjaści wciąż dyskutują, czy to był typowy przykład legendarnej szczerości Wheelera, czy też równie typowy przykład umiejętności jego szefa PR, Bena Samuelsona, w oszczędzaniu na reklamie poprzez tworzenie historii.

Ostateczny produkt został nazwany „Speed Eight” (oficjalne oznaczenie 'AJP8′ po Ala Mellingu, Johnie Ravenscroftcie i Peterze Wheelerze), 4,2-litrowy V8 generujący 360 koni mechanicznych (268 kW). Później zaoferowano większą wersję silnika o pojemności 4,5 litra, która generowała moc 420 koni (310 kW). Większy silnik był również wyposażony w wał korbowy ze stali, co zwiększało jego wytrzymałość i niezawodność. Mniejszy silnik umożliwił modelowi TVR Cerbera osiągnięcie prędkości do 185 mph (297 km/h).

AJP8 ma jedne z najwyższych mocy wyjściowej wśród naturalnie aspirujących V8 w motoryzacji, wynoszącą 83,3 KM/l dla wersji 4,2 oraz 93,3 KM/l dla modelu 4,5. Późniejsze modele silnika o pojemności 4,5 litra miały opcję specyfikacji 'Red Rose’, która zwiększała moc do 440 KM (97,7 KM/l) przy użyciu super bezołowiowego paliwa (wysokooktanowego), a kierowca naciskał niezaznaczony przycisk na desce rozdzielczej, co zmieniało mapowanie silnika.

W niektórych przypadkach rzeczywiste osiągi produkowanych V8 (szczególnie 4,5) były niższe od podawanych przez TVR. Niektóre z tych silników przeszły pewną formę modyfikacji (ECU, indukcja, wydech itp.), aby przywrócić moc do fabrycznych wartości.

Jedną z unikalnych atrakcji V8 Cerbery dla wielu właścicieli były głośne dźwięki strzelania i uderzeń, które wydobywały się podczas zwolnienia gazu, zazwyczaj przy niskich prędkościach. W rzeczywistości było to wynikiem kłótni w fabryce między jednym z kierowników TVR a inżynierami mapującymi silnik. Inżynierowie chcieli wyeliminować tę „nieregularność”, aby poprawić wydajność paliwową i emisję CO2, podczas gdy kierownik nalegał, że to właśnie takie rzeczy przypadną właścicielom do gustu. Ostatecznie osiągnięto kompromis, w którym strzały i uderzenia pozostały w modelach 4,5 L.

Silnik jest także niezwykle kompaktowy jak na V8. Według TVR, całkowita waga gotowego silnika wynosi 121 kilogramów.

Dzięki sukcesowi programu Speed Eight, Wheeler zajął się także zaprojektowaniem silnika „Speed Six”, który miał go uzupełniać. Ten silnik również zadebiutował w TVR Cerbera. W przeciwieństwie do Speed Eight, nowy silnik to 4,0-litrowy sześciocylindrowy silnik w układzie ukośnym (I6). Różni się on także od V8, ponieważ ma cztery zawory na cylinder, podczas gdy Speed Eight ma dwa.

Samochód został zaprojektowany od początku jako czteroosobowy. Tylne siedzenia są mniejsze niż przednie, co określa się jako „2+2”. Jednak wnętrze jest zaprojektowane tak, aby siedzenie pasażera mogło przesuwać się dalej w przód niż siedzenie kierowcy. Dzięki temu osoba siedząca z tyłu przedniego pasażera ma więcej miejsca. TVR określa to jako „projekt 3+1”.

TVR zachowało swoją tradycję budowania samochodów, które były nie tylko wyjątkowo mocne, ale również bardzo lekkie w stosunku do ich rozmiaru i mocy. Waga TVR Cerbera była podawana przez TVR na 1100 kilogramów, chociaż klienci twierdzili, że waga wahała się między 1060 kg (2337 lb) a 1200 kg (2646 lb).

Deska rozdzielcza została zaprojektowana specjalnie dla TVR Cerbera i wykorzystuje kierownicę z dwoma ramionami, w przeciwieństwie do typowej trójramiennej, wcześniej spotykanej w większości modeli TVR. Powód tego jest taki, że mniej ważne wskaźniki znajdują się na małym panelu poniżej kierownicy, a trzecie ramię w kole kierownicy utrudniłoby ich odczyt.

Jak wszystkie TVR z ery Petera Wheelera, TVR Cerbera miała dźwignię przepustnicy o długim skoku, aby zrekompensować brak elektronicznej kontroli trakcji oraz bardzo ostrą kierownicę. Samochody z silnikiem V8 miały dwa obroty od skrajności do skrajności, a model Speed Six 2,4 obrotu. Ułatwiało to doświadczonym kierowcom utrzymanie lub odzyskanie kontroli nad samochodem w przypadku utraty przyczepności, ale niektórzy mniej doświadczeni kierowcy narzekali, że sprawiało to, że samochody wydawały się „nerwowe” i bardziej reagujące niż by sobie tego życzyli.

W 2000 roku TVR nieco zmieniło stylizację samochodu, modyfikując reflektory, aby bardziej przypominały te z modelu TVR Tuscan. „Facelifting” był dostępny we wszystkich trzech konfiguracjach silnikowych. Dodatkowo samochody wyposażone w silnik 4,5-litrowy oferowane były w opcji „lightweight”, co pozwoliło na zmniejszenie masy o 40 kilogramów dzięki zastosowaniu lżejszych paneli nadwozia oraz nieco zmienionemu wnętrzu.

4.0L Speed Six 5MT FWD (350 KM)

ParametrWartość
CylindryL6
Pojemność3996 Cm3
Moc258 Kw @ 6800 Rpm
350 Hp @ 6800 Rpm
346 Bhp @ 6800 Rpm
Moment obrotowy330 Lb-Ft @ 5000 Rpm
448 Nm @ 5000 Rpm
Układ paliwowyElectronic Injection
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna170 Mph (274 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h4.4 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów5-biegowa Manualna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony225/50 Zr 16
Długość168.5 In (4280 Mm)
Szerokość73.4 In (1864 Mm)
Wysokość48 In (1219 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)57.6/57.9 In (1
Rozstaw osi101 In (2565 Mm)
Prześwit5.1 In (130 Mm)
Pojemność bagażnika13.8 Cuft (391 L)
Aerodynamika (Cd)0.32
Masa własna2491 Lbs (1130 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita3087 Lbs (1400 Kg)
Średnie spalanie15.7 Mpg Us (15 L/100Km)
Emisja CO2357 G/Km

4.2L Speed Eight 5MT FWD (360 KM)

ParametrWartość
CylindryV8
Pojemność4185 Cm3
Moc265 Kw @ 6500 Rpm
360 Hp @ 6500 Rpm
355 Bhp @ 6500 Rpm
Moment obrotowy321 Lb-Ft @ 4500 Rpm
435 Nm @ 4500 Rpm
Układ paliwowyElectronic Injection
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna180 Mph (290 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h4.2 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów5-biegowa Manualna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony225/45 Zr16 || 245/45 Zr 16
Długość168.5 In (4280 Mm)
Szerokość73.4 In (1864 Mm)
Wysokość48 In (1219 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)57.6/57.9 In (1
Rozstaw osi101 In (2565 Mm)
Prześwit5.1 In (130 Mm)
Pojemność bagażnika13.8 Cuft (391 L)
Aerodynamika (Cd)0.32
Masa własna2425 Lbs (1100 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita3087 Lbs (1400 Kg)
Spalanie miasto11.8 Mpg Us (19.9 L/100Km)
Spalanie trasa19.6 Mpg Us (12 L/100Km)
Średnie spalanie14.7 Mpg Us (16 L/100Km)
Emisja CO2380.8 G/Km

4.5L Red Rose 5MT (440 KM)

ParametrWartość
CylindryV8
Pojemność4475 Cm3
Moc324 Kw @ 7250 Rpm
440 Hp @ 7250 Rpm
434 Bhp @ 7250 Rpm
Moment obrotowy402 Lb-Ft @ 5500 Rpm
545 Nm @ 5500 Rpm
Układ paliwowyElectronic Injection
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna193 Mph (311 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h3.9 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów5-biegowa Manualna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony225/35 Zr18 || 255/35 Zr18
Długość168.5 In (4280 Mm)
Szerokość73.4 In (1864 Mm)
Wysokość48 In (1219 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)57.6/57.9 In (1
Rozstaw osi101 In (2565 Mm)
Prześwit5.1 In (130 Mm)
Pojemność bagażnika13.8 Cuft (391 L)
Aerodynamika (Cd)0.32
Masa własna2624 Lbs (1190 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita3087 Lbs (1400 Kg)
Spalanie miasto11.8 Mpg Us (19.9 L/100Km)
Spalanie trasa19.6 Mpg Us (12 L/100Km)
Średnie spalanie14.7 Mpg Us (16 L/100Km)
Emisja CO2380.8 G/Km

4.5L Speed Eight 5MT (420 KM)

ParametrWartość
CylindryV8
Pojemność4475 Cm3
Moc309 Kw @ 7500 Rpm
420 Hp @ 7500 Rpm
414 Bhp @ 7500 Rpm
Moment obrotowy380 Lb-Ft @ 5000 Rpm
515 Nm @ 5000 Rpm
Układ paliwowyElectronic Injection
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna180 Mph (290 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h4.2 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów5-biegowa Manualna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony225/35 Zr18 || 255/35 Zr18
Długość168.5 In (4280 Mm)
Szerokość73.4 In (1864 Mm)
Wysokość48 In (1219 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)57.6/57.9 In (1
Rozstaw osi101 In (2565 Mm)
Prześwit5.1 In (130 Mm)
Pojemność bagażnika13.8 Cuft (391 L)
Aerodynamika (Cd)0.32
Masa własna2425 Lbs (1100 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita3087 Lbs (1400 Kg)
Spalanie miasto11.8 Mpg Us (19.9 L/100Km)
Spalanie trasa19.6 Mpg Us (12 L/100Km)
Średnie spalanie14.7 Mpg Us (16 L/100Km)
Emisja CO2380.8 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.