Vauxhall zaprezentował gamę modeli Insignia w 2008 roku na londyńskim salonie samochodowym, w dwóch wersjach: sedan i liftback, a wersja kombi pojawiła się w 2009 roku.
Podczas gdy świat motoryzacyjny załamywał się pod wpływem światowego kryzysu finansowego, europejski oddział GM był dodatkowo osłabiony przez strajki. Rozważano nawet sprzedaż Opla rosyjskiemu holdingowi kierowanemu przez Sberbank, ale ostatecznie zmieniono zdanie i uratowano zakład. W ten sposób uratowano także Vauxhall, który nie miałby szans przetrwać samodzielnie. Dlatego Opel budował model Insignia dla obu stron kanału La Manche.
Samochód zachował tę samą przednią część z charakterystycznymi światłami dziennymi w kształcie boomeranga, umieszczonymi wewnątrz reflektorów. Z boku, dłuższe, lekko opadające dachem nadwozie nadawało pojazdowi sportowy wygląd. Insignia była dłuższa od swoich „krewnych” dzięki wydłużonemu tylnemu zwisowi. Z tyłu, klapa bagażnika miała szczególny detal. Gdy była otwarta, dodatkowy zestaw świateł zamontowanych na słupkach D pozostawał włączony, co pozwalało dostrzec samochód z daleka, nawet w całkowitej ciemności, z otwartą klapą.
Wnętrze Insignii wprowadziło wiele innowacji. Oparcia przednich siedzeń były grubsze o 2 cm (0,8″), co zapewniało miększe wsparcie dla pasażerów. Przestrzeń na kolana z tyłu była większa o 3 cm (1,2″) w porównaniu do poprzedniego modelu Vectra. Nowa generacja systemu multimedialnego zawierała siedmiocalowy kolorowy monitor z możliwością wyświetlania mapy w widoku 3D, cyfrowym przewodnikiem turystycznym oraz ulepszonymi funkcjami przewijania i zoomowania. Z tyłu, dzielona kanapa zwiększała pojemność bagażnika z 540 litrów (19 cu-ft) do 1,530 litrów (54 cu-ft).
Vauxhall nie przejął wszystkich silników Opla i rozpoczął od jednostki 1,6 litra z turbodoładowaniem, podczas gdy najpotężniejsza wersja była napędzana silnikiem V-6 o pojemności 2,8 litra. Insignia Sports Tourer była dostępna zarówno w wersji z napędem na przednie koła, jak i z napędem na wszystkie koła.
Pomimo trudności ekonomicznych, Vauxhall Insignia – Europejski Samochód Roku 2009 – odniósł ogromny sukces, odwracając trend spadkowy sprzedaży i zbierając ponad 15 000 zamówień w pierwszym miesiącu, odkąd auto trafiło do salonów w Wielkiej Brytanii.
Uzupełnieniem oferty jest model Vauxhall Insignia Sports Tourer, trzeci istotny styl nadwozia w gamie Insignii i pierwszy nowy model dodany po premierze samochodu.
Z zachowaniem dynamicznej, ale eleganckiej sylwetki hatchbacka i sedana, Vauxhall Insignia Sports Tourer dostępna jest ze wszystkimi innowacjami, które znajdują się w obecnej ofercie, takimi jak FlexRide, Inteligentne AFL i Adaptacyjne 4X4, ale z większą funkcjonalnością, dzięki przestrzeniładunkowej o pojemności 540 litrów przy ustawionych tylnych siedzeniach. Złożenie tylnych siedzeń w proporcjach 60:40 przekształca Vauxhall Insignia Sports Tourer w jeszcze bardziej pojemny samochód dostawczy, o objętości do 1530 litrów.
Odpowiedzialność za połączenie funkcjonalności z sportowym, premium stylem spoczywała na projektantach Vauxhall Insignia Sports Tourer. Jednym z ich wielu rozwiązań było stworzenie charakterystycznej klapy bagażnika z dużymi, w pełni zintegrowanymi światłami, które opływają boki samochodu, nadając unikalny i spójny wygląd w tej klasie, przy zachowaniu tej samej długości rozstawu osi co w modelach hatchback i sedan.
Równocześnie z premierą Vauxhall Insignia Sports Tourer, wprowadzono szósty silnik do gamy Insignii – 180 KM 1.6 Turbo. Dostępny we wszystkich modelach z napędem na przednie koła (z wyjątkiem wersji 'S’), nowy turbodoładowany silnik benzynowy podkreśla rosnące zaangażowanie Vauxhalla w mniejsze silniki o mniejszej pojemności, które zapewniają wyjątkowe osiągi przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa i emisji C02.
Silnik 1.6 Turbo dołącza do oferty silników benzynowych Insignii obok 1.8, 2.0T i 2.8T V6, a silniki diesla 2.0 CDTi 130 KM i 160 KM również są dostępne w Vauxhall Insignia Sports Tourer. Wszystkie silniki spełniają najnowsze normy emisji Euro 5.
Nowo opracowane podwozie Vauxhall Insignia Sports Tourer, zaprojektowane z myślą o zapewnieniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa i komfortu, może być wzbogacone o innowacyjny system FlexRide, który oferuje kierowcom wybór trzech dynamicznych ustawień – Standard, Tour i Sport – w zależności od stylu jazdy i panujących warunków. Dodatkowo, Sports Tourer dostępny jest w wyborze dwóch podstawowych wersji podwozia: Sport, które jest standardowe we wszystkich modelach SRi; oraz Comfort, które jest standardowe w modelach S, Exclusiv, SE i Elite.
„Kupujący w segmencie samochodów kombi średniej wielkości pragną większej funkcjonalności niż kiedykolwiek wcześniej, by zaspokoić potrzeby rodzin i aktywności związanych z stylem życia,” powiedział Andy Gilson, dyrektor marketingu Vauxhalla. „Jednak nie zamierzają iść na kompromis w kwestii stylu i kosztów eksploatacji, dlatego Vauxhall Insignia Sports Tourer jest idealnym wyborem w tym rosnącym sektorze.”
Wielka Brytania od zawsze była silnym rynkiem dla samochodów kombi, dlatego Vauxhall przewiduje, że ponad 15 procent wszystkich sprzedaży Insignii będzie przypisane temu modelowi. Tak jak w przypadku hatchbacka i sedana, większość kupujących zdecyduje się na model SRi, a SE i Elite również będą stanowić dużą część sprzedaży Vauxhall Insignia Sports Tourer.
Niezwykle konkurencyjna emisja CO2 wynosząca 159 g/km oraz niskie zużycie paliwa sprawią, że silniki 2.0 CDTi 130 KM i 160 KM cieszyć się będą popularnością zarówno wśród klientów indywidualnych, jak i flotowych, stanowiąc około 69 procent wszystkich sprzedaży. Niemniej jednak, nowy silnik 1.6 Turbo będzie istotnym dodatkiem, przyciągając kupujących, którzy wciąż preferują osiągi samochodu na benzynę, ale są świadomi związanych z tym emisji i kosztów paliwa.
Exterior
Projektanci chcieli zachować charakterystyczne cechy stylistyczne hatchbacka i sedana Insignii, ale równie mocno pragnęli nadać Sports Tourerowi jego własną tożsamość. „Ten pojazd ma swoją indywidualną osobowość – to nie jest po prostu wersja kombi sedana lub hatchbacka,” powiedział Mark Adams, wiceprezydent GM Europe Design urodzony w Wielkiej Brytanii. „Wszystkie elementy nadwozia za słupkiem B są unikalne dla Sports Tourera. Zadbaliśmy również o to, aby jego design łączył w sobie rzeźbiarską sztukę oraz techniczną precyzję innych Insignii.”
Efektem jest dynamiczny, sportowy wygląd kombi, które elegancko ukrywa swój wysoki stopień funkcjonalności. Aby to osiągnąć, projektanci zreinterpretowali szereg elementów. Wciągnęli 'wraparound’ klapę głęboko w boki samochodu i podkreślili ją dużymi, charakterystycznymi i w pełni zintegrowanymi światłami. Chromowa listwa z odświeżonym symbolem Vauxhall Griffin przebiega po klapie bagażnika, podkreślając jej głęboki łuk, a cała jednostka integruje się z tylnym zderzakiem, nadając samochodowi luksusowy i elegancki wygląd.
Z profilu, dach Vauxhall Insignia Sports Tourer oraz tylna kabina dramatycznie opadają w kierunku tyłu samochodu, co podkreślają relingi dachowe. Spoiler dachowy skutecznie wydłuża linię dachu, optymalizując przepływ powietrza i zmniejszając zarówno opór powietrza, jak i unoszenie tylnej części, podczas gdy dwa pionowe finy, które łączą spoiler z lampami tylnymi zapewniają, że sportowe proporcje sedana są zachowane.
Te sprytne elementy designu sprawiają, że przepływ powietrza jest zdecydowanie odcinany na tyle Sports Tourera, co ponownie zmniejsza unoszenie, zwiększa stabilność i przyczynia się do całkowitej wartości współczynnika oporu powietrza wynoszącego nieco poniżej 0,30, co czyni to najbardziej aerodynamicznym kombi Vauxhall, jakie kiedykolwiek stworzono.
Funkcje bezpieczeństwa również były kluczowe w założeniach projektowych. Lampy tylne zostały umieszczone stosunkowo wysoko na klapie bagażnika, co chroni je w przypadku drobnej kolizji. Plastikowa osłona między lampami a zderzakiem potrafi absorbować drobne uderzenia bez problemu i nie jest kosztowna w wymianie w przypadku poważniejszego wypadku.
Unikalne w tej klasie są dodatkowe lampy tylne Vauxhall Insignia Sports Tourer, które są odsłonięte po otwarciu klapy bagażnika. Zawierają światła hamowania, lampy tylne i kierunkowskazy, te jednostki pozwalają innym użytkownikom drogi zobaczyć tył samochodu, na przykład, gdy ładunki są rozładowywane z bagażnika w nocy lub przy złej widoczności.
Wnętrze
Dynamiczny wygląd Vauxhall Insignia Sports Tourer obejmuje przestronne wnętrze, które oferuje wystarczająco miejsca dla pięciu pasażerów. Wnętrze zapewnia również pasażerom tylnym dużo przestrzeni nad głową, a pojemność bagażnika przy ustawionych siedzeniach wynosi 540 litrów. Chociaż rozstaw osi jest identyczny z hatchbackiem i sedanem Insignii (2740 mm), długość ładunkowa Sports Tourera wzrosła o 80 mm do 1910 mm po złożeniu tylnych siedzeń, co zapewnia maksymalną pojemność 1530 litrów. Całkowita długość Vauxhall Insignia Sports Tourer wynosi 4908 mm, co jest o 78 mm dłuższe niż hatchback i sedan.
W standardzie we wszystkich modelach SE i Elite znajduje się elektryczna klapa bagażnika, która może być otwierana i zamykana elektrycznie za pomocą przycisku na pilocie lub za pomocą przycisków umieszczonych na wewnętrznej stronie drzwi kierowcy i na podstawie klapy bagażnika. System ma regulowaną wysokość otwarcia, aby zapobiec uszkodzeniu klapy w niskich garażach.
Standardem we wszystkich modelach Sports Tourer jest składana osłona bagażnika i podwójna podłoga bagażnika, która zawiera przestrzeń do przechowywania pod podłogą. Wszystkie modele, z wyjątkiem aut w specyfikacji S, mają również gniazdo zasilania 12-woltowego w bagażniku oraz relingi dachowe w srebrnym kolorze (modele S mają czarne). Przyciemnione szkło Solar Protect jest standardowe we wszystkich modelach, z wyjątkiem S i Exclusiv, podczas gdy pionowa siatka zabezpieczająca jest dostępna opcjonalnie w całej gamie.
Opcjonalnie w całej gamie Sports Tourer znajduje się system Vauxhalla FlexOrganiser, który dzieli i zabezpiecza ładunki. Uzupełnia on już szeroką gamę tacek i przestrzeni do przechowywania, w tym schowków w przednich drzwiach, które mogą pomieścić butelkę o pojemności 1,5 litra, dużego schowka oraz zamkniętej skrytki na wartości pasażerów. Schowki na tylnej części przednich siedzeń oferują dodatkową przestrzeń na mapy i książki.
Fotele, wspólne z hatchbackiem i sedanem Insignii, oferują szeroki zakres regulacji – nie tylko w zakresie przesuwania i odchylenia siedziska – ale także wysokości i regulacji lędźwiowej w czterech kierunkach, oprócz kolumny kierowniczej regulowanej w zakresie zasięgu oraz nachylenia. Opcjonalnie dostępny jest aktywny system wentylacji z Ergonomicznymi Fotelami Sportowymi (tylko modele SRi), które oferują również czterokierunkowe wsparcie lędźwiowe, dodatkową regulację kąta i ergonomiczne kontury siedziska. Fotele sportowe uzyskały bardzo pożądaną pieczęć aprobaty od ARG, niezależnego europejskiego panelu ekspertów i lekarzy.
Napęd
Dzięki nowemu silnikowi 1.6 Turbo, Vauxhall Insignia Sports Tourer jest teraz dostępny z wyborem sześciu silników – czterech benzynowych i dwóch dieslowych – które spełniają surowe normy emisji Euro 5. Każdy silnik jest bardzo konkurencyjny pod względem emisji CO2 i zużycia paliwa, a nabywcy mają szeroki wybór mocy i konfiguracji, od jednostki 1.8-litra 140 KM po 2.8-litra turbodoładowany V6 o mocy 260 KM.
Oprócz powyższych silników, tej jesieni w ofercie zadebiutuje silnik BiTurbo o mocy 190 KM, który będzie pierwszym dieslem z napędem na cztery koła w Insignii. Istniejąca jednostka 2.0 CDTi 160 zostanie również wykorzystana w oczekiwanym modelu Insignia ecoFLEX, który obiecuje niską emisję CO2 bez istotnego obniżenia osiągów. Oba nowe silniki będą dostępne w gamie Vauxhall Insignia Sports Tourer, a także w istniejących modelach hatchback i sedan.
Z wyjątkiem modelu V6 260 KM dostępnego tylko w automacie, każdy silnik w ofercie Sports Tourera jest połączony z sześciobiegową skrzynią manualną, a wszystkie modele oprócz silników benzynowych 1.8-litra i 1.6 Turbo są dostępne z opcjonalną sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów. Adaptacyjne 4X4 jest standardowe w wszystkich modelach V6 i niektórych modelach 2.0T.
1.8i 16v VVT ECOTEC-4
Podstawowy silnik benzynowy to czterocylindrowy 1.8 ECOTEC, wprowadzony niedawno w innych modelach w ofercie Vauxhalla. Osiąga 140 KM przy 6300 obr/min i maksymalny moment obrotowy 175 Nm przy 3800 obr/min. Techniczne cechy tej jednostki obejmują zmienną fazę rozrządu, dwufazowy przewód wlotowy oraz nowy czujnik wału korbowego – jeden z wielu sposobów, w jakie Vauxhall pracował nad zmniejszeniem masy swoich silników.
Mimo że 1.8 ECOTEC waży jedynie 118 kg – o 20 procent mniej niż jego poprzednik – znaczne wzmocnienie głowicy i bloku doprowadziło do większej sztywności i wytrzymałości strukturalnej.
Podwójna faza rozrządu umożliwia zmienne czasy kontroli zaworów, co z kolei pozwala silnikowi dostosować się do różnych prędkości i obciążeń cylindrów. Korzyści to wyższe osiągi, lepszy moment obrotowy w szerokim zakresie obrotów, niższe emisje (186 g/km dla Vauxhall Insignia Sports Tourer 1.8), niższe zużycie paliwa i zmniejszony hałas silnika.
1.6i 16v Turbo ECOTEC-4
Nowy 1.6 Turbo został wprowadzony w ramach strategii downsizingu Vauxhalla, która ma na celu osiągnięcie wyższych osiągów poprzez zwiększenie efektywności mniejszych silników przy pomocy nowoczesnej technologii. Podobnie jak silnik 2.0 Turbo w Insignii, 1.6 Turbo rywalizuje z osiągami, mocą i momentem obrotowym większych jednostek, ale zużywa znacznie mniej paliwa.
Z maksymalną mocą wynoszącą 180 KM przy 5500 obr/min, 1.6 Turbo przyspiesza Sports Tourera od 0 do 100 km/h w 8.7 sekundy, osiągając jednocześnie średnie zużycie paliwa wynoszące 35.8 MPG i emisję CO2 na poziomie 186 g/km – nieco mniej niż silnik 1.8, mimo mniejszej pojemności i wyższej wydajności.
Vauxhall Insignia Sports Tourer z silnikiem 1.6 Turbo jest także niezwykle przyjemny w prowadzeniu, dzięki dostępności momentu obrotowego wynoszącego 230 Nm od zaledwie 2200 obr/min aż do 5500 obr/min. Ponadto system overboost dostarcza dodatkowe 15 procent momentu (aż do 266 Nm) w razie potrzeby.
Integracja turbosprężarki w odlewie kolektora wydechowego – cecha charakterystyczna Vauxhalla – optymalizuje oszczędność masy i zapewnia szybszą reakcję na pedał gazu.
2.0i 16v Turbo ECOTEC-4
Silnik 2.0 Turbo to nowość w segmencie średniej wielkości Vauxhalla. Silnik o mocy 220 KM z bezpośrednim wtryskiem paliwa jest wykonany w pełni z aluminium i generuje moment obrotowy wynoszący 350 Nm w zakresie od 2000 do 4000 obr/min, z podwójnymi wahaczami dla zapewnienia płynnej pracy. Podobnie jak 1.6 Turbo, ten silnik ilustruje politykę downsizingu Vauxhalla i osiąga wydajność porównywalną z samochodami pięcio- i sześciocylindrowymi, jednocześnie mając mniejsze zużycie paliwa i emisje.
Wyposażony w ten silnik, Vauxhall Insignia Sports Tourer przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7.5 sekundy (7.6 sekundy dla automatu) i osiąga maksymalną prędkość 147 mph, a jednocześnie osiąga 31.4 MPG w cyklu mieszanym.
Bezpośredni system wtrysku benzyny w silniku 2.0 Turbo przyczynia się do wydajności jednostki, zapewniając dokładniejsze spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Dodatkowo zastosowano turbosprężarkę typu twin-scroll, której pulsujące strumienie gazów optymalizują przepływ gazu i pozwalają na gromadzenie ciśnienia już od 1400 obr/min, co zapewnia szybsze przyspieszenie.
Wyposażony w odlewane aluminiowe tłoki połączone za pomocą kutych prętów z kutym wałem korbowym, silnik 2.0 Turbo jest dostępny zarówno z sześciobiegową skrzynią manualną, jak i automatyczną.
2.8i V6 24v Turbo ECOTEC
Najpotężniejszym silnikiem w ofercie Sports Tourer jest 2.8 V6 Turbo, który rozwija moc 260 KM oraz moment obrotowy wynoszący 350 Nm w zakresie 1900-4500 obr/min. Posiada szereg wysokiej technologii funkcji: klasyczny kąt cylindrów wynoszący 60 stopni oraz wałki rozrządu napędzane podwójnymi łańcuchami; zmienną kontrolę zaworów oraz wał korbowy z czterema łożyskami wykonany z mikropiaskowanej stali – materiału często używanego w silnikach wyścigowych.
Zaawansowana konstrukcja V6 obejmuje takie szczegóły, jak tłoki z powłoką zmniejszającą tarcie. Posiadają one twardą anodowaną szczelinę pierścieniową dla większej trwałości, pracują w odlewanych żeliwnych tulejach, które są chłodzone przez natrysk oleju. Kute stalowe korbowody, zawory wylotowe wypełnione sodem dla lepszego chłodzenia oraz miska olejowa odlana w aluminium dla dodatkowej sztywności także ilustrują zaawansowany ogólny projekt silnika.
Wydajność silnika V6 Turbo jest tak imponująca, jak sugeruje jego specyfikacja. Około 90 procent maksymalnego momentu obrotowego 350 Nm generowane jest już przy 1500 obr/min, a wartość szczytowa jest dostępna w przedziale 1900-4500 obr/min. Wszystkie V6 Turbos są standardowo wyposażone w sześciobiegową skrzynię automatyczną oraz Adaptacyjne 4X4.
2.0 CDTi 16v ECOTEC-4 turbo diesel (130 & 160 KM)
Silniki diesla nowej generacji Vauxhalla 2.0-litra w Vauxhall Insignia Sports Tourer oferują większą moc i moment obrotowy, a także doskonałą ekonomię paliwa. Dostępne z mocą 130 lub 160 KM, oba silniki spełniają normy emisji Euro 5 i mają filtry cząstek stałych, które nie wymagają konserwacji. Silnik 160 KM będzie również używany w nadchodzącym modelu Insignia ecoFLEX, który wkrótce pojawi się na rynku w Wielkiej Brytanii.
Oba silniki są niezwykle ekonomiczne, a po wyposażeniu w standardową sześciobiegową skrzynię manualną (dostępna za dodatkową opłatą sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów) osiągają 47.9 MPG w cyklu mieszanym. Pomimo tego, Sports Tourer 2.0 CDTi 160 przyspieszy od 0 do 100 km/h w 9.3 sekundy i osiągnie maksymalną prędkość 132 mph.
Oba silniki 2.0 CDTi mają dwa wałki rozrządu, cztery zawory na cylinder oraz wtrysk paliwa z wieloma otworami, a także turbosprężarkę o zmiennej geometrii dla szybkiej reakcji na pedał gazu przy niskich obrotach. Dzięki dużemu zbiornikowi paliwa o pojemności 70 litrów oba modele diesla mają zasięg wynoszący około 750 mil, oparty na cyklu mieszanym.
Podwozie
W przypadku Sports Tourera, Vauxhall zachował to samo, całkowicie nowe, zaawansowane podwozie, które stanowi podstawę dla hatchbacka i sedana Insignii. Jednak z powodu nieco wyższego środka ciężkości i większej nośności Vauxhall Insignia Sports Tourer – cechy charakterystyczne samochodu kombi – wyzwaniem dla inżynierów Vauxhalla było utrzymanie charakterystyki jazdy, prowadzenia i kontroli nadwozia, które zdobyły uznanie dla hatchbacka i sedana.
Chociaż konstrukcja zawieszenia pozostała taka sama dla obu podstawowych podwozi (Sport i Comfort) używanych w ofercie Sports Tourera, ustawienia sprężyn i stabilizatorów zostały zmodyfikowane, aby pasowały do dynamicznych osiągów hatchbacka/sedana. Na przykład, w przypadku stabilizatorów, zastosowano większe elementy, zapewniające dodatkowe 50 Nm/stopień oporu.
Poza tymi drobnymi modyfikacjami konfiguracja Insignii pozostaje niezmieniona. Jej zawieszenie przednie MacPhersona ma podwójne górne mocowania w strukturze nadwozia, oddzielające przenoszenie obciążeń sprężyny i tłumika. Aby zmniejszyć masę niesprężynową, wspornik zwrotnicy i zawieszenia jest wykonany z aluminium, a stabilizator z materiału stalowego wypełnionego powietrzem.
Kierownica i dolne ramiona zawieszenia są połączone poprzez dwa mocowania z solidnym przednim sub-frame, który jest przykręcany przez cztery mocowania do podłużnych członów struktury przedniej. Ta technika izolowanych mocowań pomaga zmniejszyć przenoszenie wstrząsów drogowych i hałasu do kabiny. Hydrauliczne tłumienie mocowania tylnego ramienia również przyczynia się do komfortu jazdy.
Zawieszenie tylne składa się z niezależnego układu czterowahaczowego, przy czym drugi dolny wahacz wykonany jest z aluminium. W aplikacjach z napędem na cztery koła używany jest dolny wahacz w kształcie litery H. Osłony w tylnej części wahaczy są tłumione hydraulicznie, aby zapobiec przenoszeniu wstrząsów drogowych i wibracji przez kierownicę.
System FlexRide
Nowy system FlexRide umożliwia kierowcom wybór ustawienia podwozia, które odpowiada ich stylowi jazdy. Oprócz standardowego ustawienia jazdy, FlexRide umożliwia kierowcy wybór zrelaksowanego (Tour) ustawienia lub sztywniejszego ustawienia zawieszenia (Sport) przez naciśnięcie jednego z dwóch przycisków na desce rozdzielczej. Dezaktywacja trybu Sport lub Tour przywraca jazdę do standardowego ustawienia. We wszystkich trybach system zarządzania zawieszeniem automatycznie dostosowuje tłumienie w czasie rzeczywistym w zależności od stylu jazdy i warunków na drodze.
W trybie Sport, FlexRide zapewnia nie tylko sztywniejsze tłumienie, ale także szybszą reakcję na pedał gazu. Zmienia również ustawienia w systemie Zmienna Siła Kierownicy (VES), podnosi punkty zmiany automatycznej skrzyni biegów do wyższych obrotów i dostosowuje system Adaptacyjne 4X4 do większego napędu na tylne koła. W trybie Sport, system Inteligentne AFL reaguje szybciej, a podświetlenie na desce rozdzielczej zmienia się z białego na czerwony, aby wzmocnić wrażenia z jazdy.
W menu dostosowań, dostępnym za pośrednictwem wyświetlacza infotainment (dostępnego z nawigacją satelitarną), kierowca może spersonalizować tryb Sport, określając, które funkcje są aktywowane po naciśnięciu przycisku Sport. Na przykład, elektronicznie sterowane tłumiki, VES i napęd na cztery koła mogą być dodane lub wyłączone.
W sercu FlexRide znajduje się kontroler trybu jazdy (DMC), który nadzoruje i realizuje ustawienia systemu, umożliwiając samochodowi reakcję na nagłe zmiany stylu jazdy lub sytuacje awaryjne. Na przykład, jeśli trzeba uniknąć przeszkody, gdy samochód jest w trybie 'Tour’, różne czujniki podwozia przekazują to do DMC, a tłumiki są dostosowywane w ułamku sekundy, optymalizując przyspieszenie, hamowanie i pokonywanie zakrętów.
FlexRide jest standardowy we wszystkich modelach benzynowych, z wyjątkiem 1.8 ECOTEC, gdzie jest dostępny opcjonalnie w modelach SRi. Wszystkie modele 130 KM 2.0CDTi SRi można zamówić z opcjonalnym FlexRide, podczas gdy SE, Elite i modele SRi z silnikiem 160 KM 2.0CDTi również otrzymają FlexRide jako opcję.
Adaptacyjne 4X4
Oba turbodoładowane silniki benzynowe Insignii są dostępne z nowoczesnym, zaawansowanym systemem napędu na cztery koła. System ten będzie również dostępny w przyszłych, mocniejszych wersjach diesla. Nazywany Adaptacyjnym 4X4, został zaprojektowany w celu optymalizacji prowadzenia i stabilności jazdy w każdych warunkach, a także zwiększenia trakcji przy ruszaniu i na śliskich nawierzchniach. Pod kontrolą elektroniczną, hydrauliczna jednostka sprzęgła Haldex ciągle dostosowuje i optymalizuje rozkład momentu obrotowego między przednią a tylną osią.
Jednostka sterująca Adaptacyjnego 4X4 jest w pełni zintegrowana z innymi systemami sterowania Insignii. Składa się z jednostki poboru mocy (PTU) w przednim napędzie, która przesyła moment obrotowy silnika przez wał do tylnego modułu napędowego (RDM), który zawiera urządzenie transferowe momentu obrotowego (TTD). Tylne elektroniczne ograniczone poślizgowe dyferencjały (eLSD) są także standardowe we wszystkich modelach Vauxhall Insignia Sports Tourer z napędem na cztery koła.
Adaptacyjne 4X4 przetwarza sygnały z czujników ESP, czujnika kąta kierownicy i pozycji pedału gazu, aby dostosować rozkład mocy do panujących warunków jazdy. Oferując lepszą trakcję na nawierzchniach o niskim współczynniku przyczepności, zaawansowana obsługa Adaptacyjnego 4X4 poprawia stabilność w każdych warunkach.
Adaptacyjne 4X4 jest połączone z elektronicznie sterowanym eLSD, które jeszcze bardziej rozwija kontrolę podwozia. Zainstalowane obok RDM, działa poprzez sprężone tarcze sprzęgła na zasadzie podobnej do większego TTD. Na przykład w warunkach oblodzonych lub mokrych stosuje informacje z czujników prędkości tylnych kół i może przenieść do 50% momentu obrotowego między wałkami napędowymi, do których koła mają lepszą przyczepność.
eLSD zapewnia również kierowcy lepszą kontrolę podczas ostrego pokonywania zakrętów lub przeprowadzania manewru przy dużej prędkości, takiego jak zmiana pasa, poprzez chwilowe zwiększanie lub zmniejszanie momentu obrotowego dla jednego z kół, aby pomóc tylnej części samochodu w podążaniu za kierunkiem przednich kół. W ten sposób eLSD utrzymuje lepszą równowagę Insignii i zapewnia bardziej precyzyjne prowadzenie bez potrzeby wtrącania się ESP.
Pakiet holowniczy
Opcjonalnie w modelach Sports Tourer Exclusiv, SE i Elite (we wszystkich silnikach) dostępny jest pakiet holowniczy, który obejmuje program stabilizacji przyczepy, automatycznie regulowane tylnie zawieszenie i chowany hak holowniczy. Maksymalne obciążenia holownicze Vauxhall Insignia Sports Tourer, przy użyciu przyczepy z hamulcami, wynoszą od 1350 kg dla 1.8-litra do 1800 kg dla 2.0-litra Turbo z Adaptacyjnym 4X4.
Hamulce i koła
Wszystkie Insignie są standardowo wyposażone w hamulce tarczowe z wentylacją z przodu. Modele 2.0T i 2.8 V6 Turbo mają również wentylowane tarcze z tyłu. Podstawowe modele Insignii wyposażone są w 16-calowe obręcze i opony 215/60 R 16 V, podczas gdy wersja Exclusiv ma 17-calowe obręcze Structure z oponami 225/55 R17 W. Modele SE i SRi mają 17-calowe felgi aluminiowe, a 18-calowe felgi aluminiowe są dostępne bez dodatkowych kosztów, podczas gdy modele SE i Elite mają standardowo 18-calowe felgi aluminiowe, z 19-calowymi obręczami z oponami 245/40 R19 Y jako opcją. Po raz pierwszy w segmencie średniej wielkości Vauxhalla, 20-calowe obręcze z oponami 245/35 R20 Y również są dostępne jako opcja w modelach SRi.
Inteligentne Adaptacyjne Oświetlenie Przednie (AFL)
Podobnie jak w modelach hatchback i sedan Insignii, Sports Tourer korzysta z tego inteligentnego systemu oświetlenia zakrętowego, w którym wiązka świateł przednich samochodu automatycznie dostosowuje się do panujących warunków drogowych i pogodowych. AFL ma teraz łącznie dziewięć funkcji świetlnych, dzięki czemu kierowcy lepiej widzą drogę, na przykład podczas skręcania w zakręt lub jazdy po wiejskiej drodze w nocy. Dodatkowo, LED-owe światła dzienne, w tym automatyczne włączanie świateł, są standardowe, poprawiając widoczność samochodu w ciągu dnia. AFL jest dostępne opcjonalnie we wszystkich modelach Vauxhall Insignia Sports Tourer, ale standardowo w modelach Elite.
Infotainment
Nowy system nawigacji satelitarnej, obsługiwany za pomocą centralnie umiejscowionego kontrolera wielofunkcyjnego, jest dostępny we wszystkich Insigniach jako opcja. System obejmuje siedmiocalowy monitor, widok mapy w 3D oraz ulepszone funkcje przewijania i powiększania. System, znany jako DVD800, zawiera również port do funkcji iPod lub MP3 USB. W trybie MP3 system umożliwia lepszy dostęp do plików i katalogów, a w trybie iPod pełną kontrolę z odczytem na 7-calowym kolorowym monitorze.
Łatwiej jest uzyskać dostęp do tych funkcji dzięki nowemu kontrolerowi wielofunkcyjnemu Insignii, standardowemu w modelach SE i Elite. W połączeniu z systemem nawigacji satelitarnej, kontroler wykorzystuje działanie wybierania obrotowego/naciśnięcia, które znajduje się na konsoli środkowej między przednimi siedzeniami (w połączeniu z elektryczną hamulcem ręcznym). Ta kontrola jest korzystna dla wysokich kierowców, którzy siedzą daleko w swoich siedzeniach, a kolejne pokrętło, sterujące tymi samymi funkcjami, można również znaleźć poniżej monitora.
Oferta
Wszystkie modele Vauxhall Insignia Sports Tourer są wyposażone w wysoki poziom standardowego wyposażenia, w tym ESP, dezaktywację poduszki powietrznej pasażera, automatyczne światła, elektrycznie regulowany fotel kierowcy i regulację lędźwiową w czterech kierunkach. Tempomat jest również standardowy w całej gamie, obok poduszek powietrznych przednich, bocznych i kurtynowych, Isofix we wszystkich trzech tylnych siedzeniach oraz ABS.
Vauxhall Insignia Sports Tourer S
Wysoka jakość zaczyna się od poziomu S, który charakteryzuje się chromowanymi akcentami o metalicznym wykończeniu. Wnętrze ma metalowe wykończenia na desce rozdzielczej, konsoli środkowej i drzwiach, podczas gdy materiał w kolorze węgla ma klasyczny wzór 'labiryntu’. Model S oferuje hojny standardowy zestaw wyposażenia, w tym komfortowe elementy, takie jak manualna klimatyzacja, system audio CD 300 z siedmioma głośnikami, elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne, dzielona tylna kanapa (60:40), komputer pokładowy, tempomat, sterowanie audio na kierownicy oraz kierownicę w skórze.
Vauxhall Insignia Sports Tourer Exclusiv
Model Exclusiv dostępny jest w dwóch kolorach tapicerki, węgla lub beżu. Materiał 'Dune’ ma wzór inspirowany organiczną grafiką we wnętrzach domowych. Podobnie jak w wersji S, wnętrze ponownie ma metalowe wstawki na desce rozdzielczej, konsoli środkowej i drzwiach. Specyfikacja wykraczająca poza wersję S obejmuje klimatyzację jednorazową, 17-calowe obręcze z oponami 225/55, środkowy podłokietnik z przestrzenią do przechowywania oraz podświetlenie wnętrza.
Vauxhall Insignia Sports Tourer SE
Model SE również dostępny jest w wyborze wykończenia siedzisk, węgla lub beżu, i posiada wsparcie na oparciach foteli Morrocana. W standardzie w modelu SE znajdują się 17-calowe, 7-ramienne felgi aluminiowe z oponami 225/55; 18-calowe felgi aluminiowe z oponami 245/45 są dostępne bez dodatkowych kosztów. Standardowo znajduje się również elektryczna hamulec ręczny, wycieraczki czułe na deszcz, elektrycznie regulowane tylne okna, elektrycznie regulowane fotele pasażerów oraz regulacja lędźwiowa w czterech kierunkach. Dodatkowo model SE otrzymuje ulepszenie audio do systemu CDC400 z integralnym automatycznym zmieniarką na sześć płyt, formatem MP3 i cyfrowym radiem DAB. FlexRide jest również standardowy w silniku benzynowym 2.0 Turbo.
Vauxhall Insignia Sports Tourer Elite
Model Elite bazuje na SE, dodając pełne skórzane wykończenie foteli, dostępne w węglu lub beżu, elektrycznie regulowane fotele kierowcy w ośmiu kierunkach, klimatyzację w dwóch strefach, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, Inteligentne Adaptacyjne Oświetlenie Przednie, światła przeciwmgłowe oraz elektrycznie składane lusterka. FlexRide (Technologia Adaptacyjnej Stabilności) jest standardowy w silnikach benzynowych 2.0 Turbo i 2.8 V6, a 4X4 również jest standardowy w modelu 2.8 V6.
Vauxhall Insignia Sports Tourer SRi