Vauxhall wprowadził model Meriva na brytyjski rynek małych samochodów w 2003 roku, aby odpowiedzieć na potrzeby klientów poszukujących małego, ale przestronnego pojazdu.
Ten mały samochód oparty był na modelu Vauxhall Corsa i w przeciwieństwie do swojego małego kuzyna miał sylwetkę MPV z wyższym nadwoziem. Miał zapewnić więcej miejsca wewnątrz, jednocześnie pozostając tańszym niż inne minivany dostępne na rynku. Wynik był zaskakująco dobry, ale rynek zaczynał już przechodzić w kierunku segmentu SUV.
Z przodu, mały MPV prezentował czarny grill ozdobiony dużym, chromowanym znakiem Vauxhall w kształcie litery V. Jego reflektory były bardziej pionowe niż poziome, co tworzyło wrażenie wyższego pojazdu. Maskownica była krótka i bardzo stroma, połączona z słupkami A i przednią szybą. Samochód miał nietypową liczbę okien bocznych, cztery, jak na tak mały pojazd. Mimo dużej uwagi poświęconej kształtowi pojazdu, producent nie zdecydował się na zainstalowanie klamek i lusterek w kolorze nadwozia.
W środku, Meriva oferowała wysoko umieszczone fotele z przodu, które miały niewielkie wsparcie boczne. Miały one zapewnić łatwy dostęp. W zależności od poziomu wyposażenia i opcji, producent zamontował oddzielny panel dla komputera pokładowego w środkowej części deski rozdzielczej, podczas gdy zestaw wskaźników miał układ czterech tarcz do głównych informacji. Największą zaletą Merivy była aranżacja siedzeń w wnętrzu z tylną kanapą o rozkładanym oparciu w proporcjach 60/40.