Opel Mokka z 2012 roku to najmniejszy pojazd 4×4 wprowadzony przez niemieckiego producenta samochodów. To crossover, który jest połączeniem modelu Opel Corsa i średniej wielkości SUV-a Antara. Jego długość wynosząca 4,3 metra (14 stóp) lokuje go w samym środku segmentu subkompaktowego. Jego zdolność do poruszania się po zatłoczonych ulicach i łatwego parkowania na krawężniku uczyniła go od razu popularnym modelem. Przed liftingiem w 2016 roku Opel sprzedał pół miliona egzemplarzy.
Wewnątrz Mokka nie ma więcej miejsca niż w Chevrolet Spark, z którym dzieli platformę. Pojazd sprzedawany jest w USA pod markami Buick Encore oraz Chevrolet Traxx. W Europie wstrzymano sprzedaż w ramach przejęcia przez francuską grupę PSA.
Przed liftingiem w 2016 roku dostępne były trzy jednostki benzynowe i jedna dieslowska. Standardowa skrzynia biegów to 5-biegowa manualna, a tylko silnik 1.4 litra turbo oraz 1.7 litra diesla otrzymały 6-biegową automatyczną skrzynię biegów.
Wnętrze, w zależności od poziomu wyposażenia, mogło być wyposażone w systemy nawigacji, przyzwoite jednostki multimedialne, a nawet skórzane fotele. Standardowe, podstawowe silniki miały jedynie elektrycznie sterowane okna oraz klimatyzację. Niektóre wersje były dostępne tylko z napędem na jedną oś, w którym tylne zawieszenie miało półsztywny typ. Jednak większość sprzedaży dotyczyła systemów napędu na wszystkie koła.
Nowy SUV Mokka kontynuuje bezprecedensową rewolucję produktową Vauxhalla i ma na celu wprowadzenie dalszych zmian dzięki odważnemu, ekspresyjnemu designowi, zaawansowanej dynamice jazdy i technologii.
Mokka dodaje nowy pojazd typu SUV do portfolio Vauxhalla oraz do rozwijającego się segmentu kompaktowych SUV-ów. Kompaktowe SUV-y mają długość poniżej 4,30 metra, co odróżnia je od większych modeli. Podczas gdy wiele innych segmentów wykazuje ograniczony wzrost, rynek kompaktowych SUV-ów wzrósł o imponujące siedem procent (pierwsza połowa 2011 versus pierwsza połowa 2012). Ten szybko rozwijający się segment, do którego należą Skoda Yeti oraz Nissan Juke i Qashqai, umożliwia Vauxhallowi wejście na zupełnie nowe terytorium.
Dzięki wyrazistemu wyglądowi, bezpieczeństwu i przestronności, Vauxhall Mokka przyciągnie szeroką gamę klientów. Badania wykazały, że typowy klient Mokka prowadzi bardzo aktywny tryb życia, w którym zajęcia rekreacyjne odgrywają centralną rolę. Dlatego Mokka z wieloma opcjonalnymi dodatkami, jak np. nośnik rowerowy FlexFix, jest idealna dla osób, które chcą zrównoważyć swoje zapracowane życie codzienne z aktywnościami rekreacyjnymi.
Nieco ponad połowa wszystkich klientów Mokki spodziewa się wyboru wersji z napędem na przednie koła, podczas gdy najpopularniejszym silnikiem będzie 1.7CDTi, który stanowi 42 procent sprzedaży. Silniki 1.4 turbo i 1.6 będą stanowić odpowiednio 20 procent i 38 procent sprzedaży.
„Mokka czerpie inspirację z większych SUV-ów i integruje je w kompaktowej, nowoczesnej formie,” powiedział Duncan Aldred, przewodniczący i dyrektor generalny Vauxhalla. „Obecnie rozwijamy przekonującą i różnorodną gamę produktów, która odpowiada zarówno klientom indywidualnym, jak i flotowym, a Mokka doskonale uzupełni tę ofertę.”
Przewiduje się również, że potencjalni klienci będą osobami znającymi się na technologiach, które wysoko oceniają funkcje bezpieczeństwa i komfortu. Vauxhall Mokka oferuje wiele technologii, które są unikalne w tym segmencie, takie jak opcjonalne ergonomiczne fotele premium, różne funkcje systemu kamer przednich oraz Adaptive Forward Lighting (AFL+).
Vauxhall Mokka przyciągnie również klientów, którzy są nowi dla tej marki. Typowo większość klientów kompaktowych SUV-ów (75 procent) to nabywcy prywatni, podczas gdy pozostali to prawdopodobnie klienci flotowi i biznesowi. Istnieje nawet specjalna wersja skierowana do kierowców samochodów służbowych, nazywana Tech Line, z cenami zaczynającymi się od 15 995 funtów. Mokka Tech Line oferuje kierowcom firmowym wyjątkowy poziom standardowego wyposażenia, połączony z niskimi cenami P11D i atrakcyjnymi opłatami związanymi z korzyściami w naturze. Modele Tech Line są już dostępne w gamach modeli Astra i Insignia.
Vauxhall nie jest nowy na rynku SUV-ów i przez ostatnie dwie dekady zdobył udokumentowane osiągnięcia w tym segmencie. W 1991 roku Vauxhall wprowadził terenowy model Frontera z napędem na wszystkie koła. Produkowany w brytyjskiej fabryce Vauxhalla w Luton, był to pierwszy europejski model łączący cechy terenówki i SUV-a. Rok później wprowadzono Vauxhall Monterey, który był średniej wielkości pojazdem do jazdy w terenie. Po krótkiej nieobecności na rynku SUV-ów, Vauxhall powrócił w 2006 roku z modelem Antara. Ten model crossover został zaktualizowany w 2011 roku z całkowicie odnowionym wyglądem, gamą napędową oraz właściwościami jezdnymi i prowadzenia.
Vauxhall Mokka jest dostępna w czterech wersjach wyposażeniowych: S, Exclusiv, Tech Line i SE, z cenami rozpoczynającymi się od 15 995 funtów na drodze.
DESIGN
Odważny i solidny, muskularny wygląd Vauxhall Mokka uzupełniają cechy projektowe, które są unikalne dla Vauxhalla.
Przednia część pojazdu wyróżnia się wyraźną kratką, z elegancko dopasowanym chromowanym paskiem, na którym znajduje się logo Vauxhalla, otoczonym przez reflektory bi-ksenonowe „eagle eye”, w które wkomponowane są diodowe światła dzienne (standard w SE). Ochronne osłony wokół zderzaków i nadkoli kontrastują z charakterystycznym „ostrze” Vauxhalla na boku nadwozia, wznoszącym się ku tyłowi. Wyższe poziomy wyposażenia mają chromowane wstawki w oknach i klamkach, co dodaje luksusowego akcentu.
Z tyłu Vauxhall Mokka ma osłonę podwozia o polerowanym wykończeniu aluminiowym. Tylna szyba jest połączona z spojlerem dachowym oraz wyraźnie ukształtowanymi tylnymi światłami. Panele bagażnika podkreślają niemal coupé-owy kształt dachu Mokki. Unikalną w swoim segmencie opcją jest w pełni zintegrowany system nośnika rowerowego FlexFix, który można schować w tylnym zderzaku, gdy nie jest używany.
„Mokka jest bardzo różna od swoich konkurentów: mały rozmiar, ale wielki charakter,” powiedział Malcolm Ward, dyrektor ds. designu Vauxhall/Opel. „Jesteśmy dumni, że udało nam się stworzyć samochód, który jest doskonale zaprojektowany do warunków miejskich, zachowując jednocześnie typowe cechy SUV-a.”
Oferta kolorów zewnętrznych obejmuje dziesięć odcieni, w tym kolory matowe, metaliczne i nowe kolory premium z trójwarstwową powłoką. Kolory matowe obejmują Royal Blue, a wśród kolorów metalicznych znajdują się Sovereign Silver, Carbon Flash, Borocay Blue, Velvet Red, Satin Steel Grey, Misty Lake i Deep Espresso Brown. Dostępny jest również kolor premium z trójwarstwową powłoką o nazwie Snowflake White.
Prześwit wynoszący 157 mm sprawia, że prowadzenie Mokki w trudnym terenie jest możliwe, a szerokie rozstawy kół wynoszące 1540 mm wzmacniają muskularną sylwetkę SUV-a. W odróżnieniu od innych modeli w segmencie kompaktowych SUV-ów, solidne 18-calowe felgi aluminiowe są standardem we wszystkich wyższych wersjach wyposażeniowych (Exclusiv, Tech Line i SE). Wkrótce dostępne będą również opcjonalne 19-calowe felgi.
Wnętrze
Wewnątrz nowa Mokka ponownie odzwierciedla rzeźbiarski design Vauxhalla, z charakterystycznym panelem instrumentów w kształcie skrzydeł, który owija się wokół wkładek w drzwiach.
Akcenty chromowane w centralnej części kabiny mają na celu nadanie premium wygląd. Mimo to, Vauxhall Mokka pozostaje praktyczna i przyjazna dla użytkownika, z 19 przestrzeniami do przechowywania, w tym sprytnie ukrytym podłokietnikiem w tylnej kanapie, który również zawiera uchwyt na kubki oraz przestrzeniami do przechowywania przed i za dźwignią zmiany biegów.
Z pojemnością 1 372 litrów, Mokka oferuje wiele wszechstronnych rozwiązań, w tym sprytnie zaprojektowaną półkę bagażową, którą można łatwo dostosować ręcznie, oraz tylną kanapę, która może być dzielona i składana w proporcji 60:40, oferując jeszcze większą elastyczność w załadunku i transporcie. Vauxhall Mokka to zdecydowanie samochód stworzony dla kierowcy, z doskonałą ergonomią i komfortem; wysoka pozycja siedząca zapewnia świetny widok na drogę, a skórzane fotele w dwóch kolorach są standardem w SE.
Najwyższa wersja Mokka SE ma standardowe w swoim wnętrzu wytłoczone skórzane przeszycia w dwóch kolorach. Panel instrumentów i drzwi pokryte są uderzającą folią Tungsten Brush (fotele Jet Black) lub Sephia Bronze. Klienci mogą również wybierać fotele skórzane w kolorze Cocoa/Saddle Up.
W wersjach S, Exclusiv i Tech Line dostępne są wysokiej jakości tkane materiały w kolorze Jet Black lub Cocoa/Dark Adriatic (w zależności od wersji), miękkie wstawki siedzeń, panel instrumentów w kolorze płynnego platynowego oraz dekoracyjne listwy przy drzwiach i chromowane klamki.
PODWOZIE I SILNIKI
Prowadzenie zupełnie nowej Vauxhall Mokka jest angażujące i zwinne, z komfortową jazdą dzięki inteligentnemu systemowi zawieszenia z napędem na przednie koła lub technologią AWD. Mokka dostępna jest z zestawem ekonomicznych silników benzynowych i wysokoprężnych oraz z manualną lub automatyczną skrzynią biegów.
Podwozie
Gerry Baker, menedżer ds. dynamiki pojazdów Vauxhalla z siedzibą w Millbrook, był zaangażowany w rozwój podwozia Vauxhall Mokka od wczesnych etapów. „Wczesne prototypy były testowane w Wielkiej Brytanii w 2011 roku, aby ustalić, czy wymagane są specjalne ustawienia amortyzatorów dla samochodów sprzedawanych w Wielkiej Brytanii,” powiedział Gerry. „Jednak różnice między ostatecznymi ustawieniami na rynek brytyjski i europejski były tak niewielkie, że zdecydowaliśmy się na wspólne ustawienie dla wszystkich samochodów. Ta sama strategia została zastosowana po testach układu kierowniczego w Wielkiej Brytanii.” Właściwie znaczną część testów wytrzymałościowych Mokki przeprowadzono w Millbrook.
Aby zapewnić maksymalny komfort jazdy i właściwości jezdne, inżynierowie Vauxhalla dodatkowo rozwijali sprawdzone kolumny MacPerson na przedniej osi.
Dodano sprężyny boczne, aby zrekompensować siły boczne. Wzmocnione mocowania kolumn, solidne stabilizatory i podwójne elementy tłumiące poprawiają prowadzenie oraz wydajność na drodze, a także redukują hałas i wibracje. Ustawienia amortyzatorów i sprężyn zostały dostosowane do charakterystyki podwozia Mokki. Standardowe 18-calowe felgi aluminiowe z oponami 215/55 R18 są montowane w wersjach Exclusiv, Tech Line i SE.
W zawieszeniu tylnym inżynierowie Vauxhalla włączyli belkę skrętną w kształcie U, umieszczoną przed kołami. Ta złożona oś skrętna została opracowana w dwóch różnych wersjach, aby pasowała do wariantów AWD oraz z napędem na przednie koła. Dzięki temu kierowcy mogą doświadczyć najlepszej możliwej kontroli nad nadwoziem i właściwości jezdnymi w każdej wersji silnikowej. Amortyzatory umieszczone za tylnymi kołami zapewniają dobrą jakość tłumienia oraz efektywną wydajność tłumienia. Ostatecznie oznacza to lepsze prowadzenie i jeszcze dokładniejsze kierowanie, dając kierowcy najlepsze możliwe właściwości jezdne oraz kontrolę nad pojazdem. Mini-blokowe sprężyny dla wariantu AWD zapewniają, że amortyzatory mogą odbić się nawet przy pełnym obciążeniu. We wszystkich wariantach napędowych Mokka może holować ładunek o wadze do 1 200 kg.
System AWD
System AWD w Vauxhall Mokka jest efektywny, inteligentny i ekonomiczny dla szerokiego kręgu klientów. Główne komponenty systemu AWD to różnicowy napęd osi przedniej, wał napędowy, napęd osi tylnej 4×4 oraz moduł sterujący, a także elektro-magnetyczny sprzęgło wielopłytkowe. Czujniki nieustannie dostarczają modułom sterującym dane, takie jak kąt obrotu, przyspieszenie boczne i podłużne, kąt skrętu, prędkość kół, położenie pedału przyspieszenia oraz obroty i moment obrotowy silnika. W normalnych warunkach, gdy nawierzchnia jest sucha, przednie koła napędzają pojazd do przodu, utrzymując niskie zużycie paliwa. W zależności od warunków drogowych zasięg wynosi od 100 procent napędu na przednie koła do maksymalnego rozkładu momentu obrotowego 50 procent na przedniej i tylnej osi, gdy na przykład na drodze znajduje się woda lub śnieg. Gdy wymagana jest przyczepność, elektroniczne urządzenie transferu momentu obrotowego (TTD) automatycznie i bezproblemowo przekazuje moment obrotowy na tylne koła.
System AWD dodatkowo podkreśla zwinne cechy jezdne Mokki. Jest to szczególnie zauważalne, gdy samochód musi pokonać zakręty przy wyższych prędkościach lub przyspieszyć. Aktywuje się automatycznie w ułamku sekundy, gdy występuje poślizg kół z powodu braku przyczepności. System AWD z wszystkimi swoimi komponentami waży zaledwie 65 kg, co sprawia, że Mokka jest zarówno efektywna, jak i przyjazna dla środowiska.
Technologia bezpieczeństwa
W wentylowanych tarczach hamulcowych o średnicy 300 mm z przodu i 268 mm z tyłu zapewniają wysoką odporność na ciepło oraz doskonałą wydajność hamowania w każdej sytuacji. To zostało przetestowane w ekstremalnych warunkach na północnej pętli toru wyścigowego Nürburgring, w Alpach i na zwykłych drogach. Tarcze hamulcowe są dodatkowo wspierane przez system ABS z kontrolą hamowania na zakręcie i systemem wspomagania hamowania, a także elektroniczną dystrybucją siły hamowania. Elektroniczny program stabilizacyjny (ESP®Plus), który jest standardem w Mokce, obejmuje kontrolę trakcji oraz dodatkowo asystenta ruszania na wzniesieniach (HSA) i kontrolę zjazdu na wzniesieniach (HDC). Ten ostatni zapewnia utrzymanie prędkości podczas zjazdu z wymagających wzniesień przy niskim tarciu, żwirze lub innych trudnych nawierzchniach. Pozwala kierowcy wybrać odpowiedni zakres prędkości od 3 mph do 12 mph.
Asystent ruszania na wzniesieniach ułatwia samochodowi ruszanie i parkowanie na wzniesieniach bez cofania. Aby uzyskać maksimum z podwozia pojazdu, inżynierowie Vauxhalla zastosowali nowoczesny system elektrycznego wspomagania kierownicy (EPS), który jest standardem w całej gamie. System EPS oferuje precyzyjny system regulacji zużycia, który został zoptymalizowany do współpracy z przekładnią kierowniczą i redukuje tarcie. System EPS Vauxhall Mokka zapewnia bardziej wrażliwe na prędkość wspomaganie kierownicy z dużą responsywnością, a jednocześnie oferuje niższe zużycie paliwa w porównaniu z systemem hydraulicznym. Kolumna kierownicza może być regulowana pod względem wysokości i długości, aby kierowca mógł znaleźć swoją idealną pozycję siedzącą.
Silniki
Mokka jest dostępna z wyborem trzech efektywnych silników. Wszystkie manualne skrzynie biegów są wyposażone w system start/stop. Do wyboru są dwa silniki benzynowe, w tym silnik 1.6-litrowy (115 KM) z pięciobiegową manualną skrzynią biegów, osiągający 43,5 mpg i całkowite emisje CO2 na poziomie 153 g/km.
Drugi silnik benzynowy to 1.4-litrowy Turbo (140 KM), który osiąga 44,1 mpg i całkowite emisje CO2 wynoszące 149 g/km. AWD jest standardem, a moment obrotowy wynosi 200 Nm (w przedziale od 1850 do 4900 rpm). Silnik ten ma aluminiową głowicę cylindrów i bezobsługowe działanie zaworów oraz jest oferowany z sześciobiegową manualną skrzynią biegów. W późniejszym czasie będzie dostępny również w wersji z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów. Manualna sześciobiegowa wersja z napędem na wszystkie koła osiąga maksymalną prędkość 118 mph i przyspiesza od 0 do 60 mph w 9,4 sekundy.
Silnik turbo z czterema cylindrami ma elektroniczny moduł sterujący silnikiem, co zapewnia jeszcze precyzyjniejsze sterowanie spalaniem oraz komponenty zoptymalizowane pod kątem tarcia. Podwójne wałki rozrządu z regulowanym czasowaniem zaworów napędzają cztery zawory na cylinder. Zmiennoprzepływowa pompa olejowa dostarcza silnikowi niezbędne smarowanie. Elektronicznie sterowany termostat zapewnia najlepsze możliwe zarządzanie temperaturą silnika. Pod pełnym obciążeniem chłodzi on silnik, natomiast podczas pracy przy częściowym obciążeniu utrzymuje stałą temperaturę.
Klienci preferujący silniki wysokoprężne mogą zamówić Mokkę z silnikiem 1.7CDTi (130 KM) turbo z maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 300 Nm (w przedziale od 2000 do 2500 rpm). Ten silnik jest dostępny z sześciobiegową manualną skrzynią biegów w wersji z napędem na przednie koła lub AWD, lub jako sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów z napędem na przednie koła. W wersji z napędem na przednie koła i manualną skrzynią biegów jednostka wysokoprężna osiąga 62,8 mpg i emisje CO2 wynoszące 120 g/km, co czyni ją jednym z najbardziej oszczędnych modeli w swoim segmencie. Wyniki osiągów mówią same za siebie: z sześciobiegową manualną skrzynią biegów oraz napędem na przednie koła Vauxhall Mokka osiąga maksymalną prędkość 116 mph i przyspiesza do 60 mph w 10,5 sekundy.
Silnik 1.7CDTi korzysta z innowacyjnej technologii „Clean Tech” z czujnikami ciśnienia w cylinderach, co zapewnia najlepszą kontrolę spalania. Efekt końcowy: znaczne zmniejszenie emisji tlenków azotu (NOx) i cząstek stałych oraz maksymalna efektywność paliwowa. Trzecia generacja systemu wspólnej szyny pracuje przy ciśnieniach wtrysku sięgających do 1600 barów. Elektro-magnetyczne wtryskiwacze zapewniają bardzo precyzyjną kontrolę spalania.
Nowe silniki Vauxhalla
Vauxhall Mokka wykorzystuje drugą generację sześciobiegowej automatycznej skrzyni biegów, skoncentrowaną na zwiększonej efektywności (zużycie paliwa spadło o sześć procent w porównaniu do poprzednika), skróceniu czasów zmiany biegów oraz redukcji hałasu i wibracji. Dzięki zastosowaniu małego konwertera momentu obrotowego inżynierowie Vauxhalla byli w stanie zredukować inercję. Optymalizowane łożyska, pierścienie łączące i elementy tarcia zapewniają wyższy poziom efektywności. Kluczową cechą jest również sprężyna wewnętrzna w konwerterze momentu obrotowego. Współczynnik sprężyny został zmniejszony o połowę, co poprawiło tłumienie wibracji.
Zmiany biegów w sześciobiegowej automatycznej skrzyni biegów możliwe są dzięki funkcji ActiveSelect, aktywowanej za pomocą przycisku na dźwigni zmiany biegów. Adaptive electronic transmission control obejmuje szereg inteligentnych funkcji: automatyczne wahadło pomaga zaoszczędzić paliwo. Ta funkcja utrzymuje ciśnienie oleju na optymalnym poziomie podczas pierwszego ruchu sprzęgła napędu do przodu. Umożliwiają to czujniki i urządzenia regulacyjne, które są zmienne w zależności od prędkości silnika i innych danych. Niższe obciążenia dla wałów osi i podpór silnika pomagają zmniejszyć poziom hałasu. Program wzniesienia zmienia elektroniczne parametry zmiany biegów w zależności od nachylenia wzniesienia lub zjazdu.