Vauxhall Zafira Tourer był jednym z najlepszych minivanów z siedmioma miejscami na rynku. W przeciwieństwie do innych pojazdów w swojej klasie, oparty był na platformie samochodowej, a nie na pojeździe użytkowym. Dzięki temu oferował większy komfort i lepsze wrażenia z jazdy.
Wysoki i długi Vauxhall Tourer przeszedł wiele zmian od czasów swojej pierwszej generacji, która zadebiutowała w 1999 roku, a bazowała na kompaktowym modelu Astra. Model z 2011 roku oparty był na średniej wielkości sedanach Insignia (znanym jako Holden Commodore lub Buick Regal), ale miał wydłużony rozstaw osi. To zapewniło więcej miejsca dla pasażerów w środkowej i tylnej części pojazdu. Kierowca miał dogodną pozycję za kierownicą z doskonałym widokiem na drogę. Zestaw wskaźników składał się z okrągłych tarcz oraz małego wyświetlacza dla komputera pokładowego.
Aby uzyskać więcej informacji, kierowca mógł korzystać z jednostki infotainment umieszczonej na szczycie deski rozdzielczej, która była kompatybilna z Apple CarPlay i Android Auto. W standardzie znajdowała się 6-biegowa skrzynia manualna, a 6-biegowa skrzynia automatyczna była dostępna jako opcja.
Środkowy rząd siedzeń był wyposażony w system Flex 7, który umożliwiał indywidualne przesuwanie do przodu i do tyłu oraz pochylanie każdego siedzenia. Ostatni rząd siedzeń był wystarczający dla dwóch dzieci.
Wybór silników był szeroki, począwszy od jednostki turbodoładowanej 1,4-litra, aż do silnika turbo-diesel 2,0-litra. Dzięki dobremu współczynnikowi aerodynamicznemu, Zafira Tourer była oszczędna w zużyciu paliwa w swojej klasie.
Vauxhall potwierdził, że koncepcja Zafira Tourer, zaprezentowana na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 2011 roku, wejdzie do produkcji, a pierwsze samochody będą dostępne w brytyjskich salonach już na początku 2012 roku.
Nowy model, nazwany Vauxhall Zafira Tourer, zajmie miejsce powyżej obecnego modelu Zafira w ofercie Vauxhalla i ma na celu podniesienie standardów w zakresie designu, luksusu, elastyczności i innowacji w segmencie MPV.
Projekt seryjnego samochodu, zaprezentowany w tych pierwszych oficjalnych zdjęciach, niewiele różni się od koncepcji z Genewy, ilustrując ciągły wpływ szefa designu, Marka Adamsa, na wygląd wszystkich nowych produktów Vauxhalla oraz wzmacniając jego motto „Sculptural artistry meets technical precision”.
Vauxhall Zafira Tourer nadal będzie korzystać z systemu Flex7, który ustanowił nowe standardy w zakresie integracji siedzeń w siedmiu miejscach w oryginalnej Zafirze z 1999 roku, jednak system w nowym samochodzie przeszedł radykalne zmiany, oferując jeszcze większe możliwości elastyczności, innowacyjności i komfortu. Udoskonalona jakość materiałów, więcej przestrzeni w kabinie oraz zdecydowanie przestronniejsza kabina jeszcze bardziej odróżniają Vauxhall Zafira Tourer od jego kompaktowego odpowiednika, Zafiry.
Vauxhall Zafira Tourer także przyciągnie uwagę kierowców. Nowe podwozie, wykorzystujące kluczowe komponenty z modelu Insignia, z dłuższym rozstawem osi (uzupełniającym jego 190 mm zwiększenia całkowitej długości) i szerszymi torami, zapewni doskonałe osiągi, jednocześnie oferując pasażerom więcej przestrzeni w kabinie i komfortu jazdy. Doceniany system adaptacyjnego tłumienia FlexRide od Vauxhalla – rzadkość w tej klasie – będzie także dostępny jako opcja.
Duży nacisk położono na bezpieczeństwo w Vauxhall Zafira Tourer, z szeregiem systemów wspomagających kierowcę, które po raz pierwszy pojawią się w nowym modelu. Rozpoznawanie znaków drogowych, alerty w martwym polu oraz zaawansowana asystent parkowania – który pomaga kierowcom znaleźć odpowiednie miejsce parkingowe i prowadzi ich do niego – to jedne z najważniejszych opcji.
Dwa nowe silniki – 1.4 Turbo benzynowy i 2.0 CDTi diesla (z trzema mocami) – dołączają do jednostki benzynowej 1.8 litra, oferując zakres mocy od 110 KM do 165 KM.
Vauxhall Zafira Tourer zadebiutuje na świecie podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego we Frankfurcie (15-25 września).
WNĘTRZE – jakość i przestronność na poziomie limuzyny połączona z nowymi poziomami elastyczności
Flex7 był rewelacją, kiedy został wprowadzony w oryginalnej Zafirze z 1999 roku, oferując właścicielom możliwość szybkiej i prostej transformacji samochodu z pięcio- na siedmioosobowy. Choć Vauxhall Zafira Tourer zachowuje podstawową koncepcję Flex7, wprowadza znaczne ulepszenia w funkcjonowaniu tego systemu.
Cała trzecia rząd siedzeń nadal może być składana na równi z podłogą bagażnika, ale zamiast ławki, drugi rząd składa się teraz z trzech oddzielnych siedzeń, które można składać i przesuwać do przodu i do tyłu o 210 mm, co daje pasażerom na trzecim siedzeniu dodatkową przestrzeń w porównaniu do obecnej Zafiry.
Pasażerowie w drugim rzędzie również korzystają z nowych poziomów przestrzeni i wszechstronności. Dzięki sprytnej mechanizmowi składania (dostępnemu w niektórych modelach), tył środkowego siedzenia teraz składa się do przodu i obraca, zapewniając pasażerom zewnętrznych siedzeń indywidualne podłokietniki. W tej konfiguracji zewnętrzne siedzenia mogą przesuwać się do przodu i do tyłu o 280 mm (+80 mm w porównaniu do obecnej Zafiry) oraz przesuwać się o 50 milimetrów w stronę środka samochodu, co daje pasażerom poprawioną przestrzeń na ramiona i łokcie oraz poczucie przestronności i komfortu na poziomie limuzyny.
Pojemności bagażowe Vauxhall Zafira Tourer również wzrosły w porównaniu do istniejącej Zafiry. W trybie pięcioosobowym, bagażnik może teraz pomieścić do 710 litrów (wzrost o 65 litrów w porównaniu do obecnej Zafiry), a do 1860 litrów (+40 litrów) po złożeniu wszystkich tylnych siedzeń.
FlexConsole, centralny system przechowywania biegnący między przednimi siedzeniami (podobny do tego, który znajduje się w modelu Meriva), pozwala pasażerom utrzymać dużą kabinę w porządku. Moduł podłokietnika, który zawiera schowek oraz uchwyt na kubek, przesuwa się i blokuje w pożądanej pozycji, dając pasażerom z przodu większą elastyczność podczas jazdy.
Po raz pierwszy w modelu Zafira dostępny jest również nowej generacji FlexFix. Zintegrowany bagażnik na rowery zgrabnie mieści się w tylnym zderzaku i wysuwa się jak szuflada, aby pomieścić dwa rowery, bez potrzeby używania jakichkolwiek specjalnych narzędzi.
DESIGN – premium i przestronny z wysokiej jakości materiałami i wykończeniem
Gdy Vauxhall zaprezentował koncepcję Zafira Tourer w Genewie, Mark Adams – wiceprezydent ds. designu Vauxhalla/Opela – określił go jako „lounge on wheels”, łącząc wysoki poziom luksusu z elastycznością i przestronnością.
Ta zasada została zachowana w samochodzie produkcyjnym. Jego charakterystyczny przód, z wyraźnym centralnym wgłębieniem i podwójną trapezoidalną kratką, jest dość unikalny w tej klasie samochodów. Duże, „bumerangowe” grafiki rozciągają się od górnej części reflektorów do dolnej części świateł przeciwmgielnych i obramowują kratkę. Podobnie jak w innych modelach, reflektory mają grafikę świateł dziennych w kształcie skrzydeł Vauxhalla.
Smukły, aerodynamiczny kształt Vauxhall Zafira Tourer cechuje linia pasa, która wznosi się ku górze i wizualnie porusza pojazd do przodu, podczas gdy „ostrze” Vauxhalla rzeźbi i dodaje dynamiki bokom nadwozia.
Grafika w kształcie skrzydeł z reflektorów powtarza się na lampach tylnej części. Pozioma belka z logo Vauxhalla rozciąga się w elementy świetlne, nadając Vauxhall Zafira Tourer szeroki, sportowy wygląd z tyłu.
Szczególną uwagę zwrócono również na projekt wnętrza. Widoczność została poprawiona dzięki całkowicie nowemu rozkładowi przodu, z cienkimi słupkami A, dużymi bocznymi oknami i przestawionymi lustrami (teraz przymocowanymi bezpośrednio do panelu drzwi).
Dodatkowo, uczucie przestronności Vauxhall Zafira Tourer jeszcze bardziej poprawia opcjonalna panoramiczna szyba przednia, która współpracuje z dużym szkleńsłonecznym w niektórych modelach.
PAŃSTWO – poprawione osiągi dynamiczne i rzadko dostępna w tej klasie opcja adaptacyjnego tłumienia
W porównaniu do obecnej Zafiry, rozstaw osi i tory Zafiry Tourer znacznie się zwiększyły, co poprawia zarówno komfort jazdy, jak i stabilność samochodu. Rozstaw osi wynosi teraz 2760 mm (+57 mm), podczas gdy tory wynoszą 1584 mm z przodu (+96 mm) i 1588 mm z tyłu (+78 mm).
Vauxhall Zafira Tourer czerpie przednią oś z wyróżnionego tytułem European Car of the Year modelu Insignia, co oznacza wydzieloną subramę i kolumny MacPhersona. Z tyłu, Tourer zachowuje oś tylną z wahaczem kompaktowym (podobną do obecnej Zafiry), ale dodaje połączenie Watta, co czyni ją unikalnym rozwiązaniem w klasie MPV. Połączenie wahacza kompaktowego z linką Watta dobrze nadaje się do tego typu pojazdów, oferując doskonałą efektywność przestrzenną, niewielką wagę oraz wysoką stabilność/kontrolę.
Ulepszonym osiągom dynamicznym podstawowego podwozia towarzyszy opcja systemu adaptacyjnego tłumienia FlexRide od Vauxhalla, rzadkości w klasie MPV. FlexRide automatycznie dostosowuje tłumienie samochodu do warunków drogowych, prędkości zakrętu, ruchów pojazdu i stylu jazdy danej osoby. Dodatkowo, kierowcy mogą wybierać spośród trzech ustawień – Standard, Tour i Sport – aby zapewnić bardziej komfortową jazdę lub lepszą kontrolę nad karoserią w sposób ciągły.
BEZPIECZEŃSTWO – inteligentne systemy bezpieczeństwa zwiększają atrakcyjność dla kierowcy
W Vauxhall Zafira Tourer wbudowano szereg innowacyjnych systemów wspomagania kierowcy lub są dostępne opcjonalnie w niektórych modelach.
Nowy, radarowy system adaptacyjnego tempomatu (ACC) z systemem redukcji kolizji (CMB) nieustannie monitoruje odległość do pojazdów przed nim i zmniejsza prędkość pojazdu lub w ekstremalnych przypadkach stosuje hamowanie awaryjne, aby zapobiec kolizji.
System przedniej kamery z funkcjami ostrzeżenia o zmianie pasa ruchu (LDW) i rozpoznawania znaków drogowych (TSR). Kamera również wspiera…
Wskazanie odległości do pojazdu (FDI) – wizualnie informuje kierowcę o odległości do pojazdu przed nim.
Ostrzeżenie o zderzeniu (FCA) – ostrzega kierowcę za pomocą sygnałów wizualnych i akustycznych o nadchodzącym zderzeniu z pojazdem przed nim.
Dodatkowo, Vauxhall Zafira Tourer można wyposażyć w następujące technologie:
System inteligentnego zasięgu świateł (ILR) – dodatkowa funkcja do istniejącego systemu automatycznego oświetlenia do przodu + opcja. System sterowany laserowo ciągle dostosowuje wzór światła do odległości od pojazdu przed nim, optymalizując oświetlenie, unikając oślepiania innych pojazdów.
Ostrzeżenie o martwym polu (SBSA) – ostrzega kierowcę o nadchodzącym zderzeniu podczas zmiany pasa.
Zaawansowany asystent parkowania (APA) – pomaga kierowcom znaleźć odpowiednie miejsce do parkowania, a następnie prowadzi ich do niego. Również dostępny z kamerą tylnego widoku.
NAPĘDY – nowe silniki benzynowe i diesla dołączają do oferty Vauxhall Zafira Tourer
Oferta silników diesla Vauxhall Zafira Tourer będzie obejmować trzy wersje zgodnej z normą Euro-5 jednostki 2.0 CDTi z wtryskiem paliwa common rail, która znajduje się również w modelach Insignia i Astra. Moc jednostek zaczyna się od wyboru 110 KM lub 130 KM, podczas gdy najmocniejszy silnik został ulepszony do mocy 165 KM.
Oferta silników benzynowych obejmuje mniejszą jednostkę 1.4 Turbo o mocy 140 KM oraz wolnossącą jednostkę 1.8-litrową o mocy 140 KM. Informacje o dostępności systemu Start/Stop w niektórych silnikach benzynowych i diesla zostaną ujawnione później w tym roku.