W poszukiwaniu rekreacyjnego pickupa, Volkswagen postanowił zaryzykować z Amarokiem 2.0-TSI. Pojazd ten różnił się znacznie od ich standardowej oferty. Również od komercyjnych modeli Volkswagena był dość odległy.
Marka Volkswagen ma dwie główne dywizje: jednostkę samochodów osobowych oraz jednostkę pojazdów użytkowych. Amarok został wprowadzony przez tę drugą, przy wsparciu pierwszej, zwłaszcza jeśli chodzi o silniki i skrzynie biegów. Amarok miał być pickupem do rekreacji, czymś w stylu RAM 1500 lub Nissan Frontier.
Pojazd prezentował się twardo i solidnie dzięki konstrukcji na ramie. Amarok wnosił pewne udogodnienia zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Z silną obecnością na rynku i podłużnymi wlotami powietrza w grillu, wyglądał na poważnego konkurenta.
Wewnątrz można było wybierać między fotelami materiałowymi a skórzanymi. Proste radia lub złożony system infotainment z nawigacją. Najlepsze wersje wykończenia oferowały skórzaną tapicerkę z podgrzewanymi fotelami z przodu.
Amarok był wyposażony w mały, 2.0-litrowy silnik turbodiesel lub silnik 2.0-TSI, który był połączony albo z 6-biegową manualną skrzynią biegów, albo z 8-biegową automatyczną, w zależności od rynku. Oferowano opcję blokady tylnego dyferencjału. Amarok nie miał przekładni transferowej z niskim zakresem, ale niższe biegi były wystarczająco krótkie, aby poruszać pickupem w terenie lub wyciągnąć łódź z wody.
Volkswagen Amarok, z zaawansowanymi silnikami TDI – wszystkimi z bezpośrednim wtryskiem i doładowaniem – wyznaczy nowe standardy w zakresie oszczędności paliwa i emisji. Aktywne i pasywne systemy bezpieczeństwa oraz funkcje komfortu pickup’a dorównują standardom samochodów osobowych. Mimo to, Amarok jest niezwykle wytrzymały.
Wiele technologii zastosowanych w Volkswagenie Amarok jest stosowanych po raz pierwszy w segmencie średniej wielkości pickupów. Należą do nich doładowanie Bi-Turbo najwyższego silnika oraz opcjonalny stały napęd na cztery koła 4MOTION z dyferencjałem Torsen, który jest jednym z trzech wariantów układu napędowego nowego modelu. Jeśli chodzi o przestronność, szerokość i wysokość przestrzeni ładunkowej, zdolności ładunkowe oraz nośność, nowy VW Amarok jest „najlepszy w swojej klasie”.
Pickup od Volkswagena rozpoczyna swoją międzynarodową karierę jako Double Cab z czterodrzwiowym nadwoziem, które oferuje imponującą przestrzeń dla pięciu dorosłych pasażerów. W pierwszej połowie 2011 roku pojawi się również dwudrzwiowa wersja Single Cab, pozwalająca na dłuższą przestrzeń ładunkową. Zarówno w koncepcji, jak i stylu, Volkswagen Amarok wyraźnie odzwierciedla nową DNA designu Volkswagena. Widać to w typowym podkreśleniu poziomych linii, dobrze określonej grze powierzchni nadwozia oraz wysokiej precyzji wykonania. Szczególnie wyróżniającą cechą jest wizualna jednostka utworzona przez poziome reflektory, kratkę grilla oraz dekoracyjne akcenty. Powierzchnia rozciągająca się od przedniej części pojazdu rozwija się wzdłuż konturu błotników do okien bocznych, tworząc łuk. Starannie uformowane krzywizny bocznych paneli nadwozia pickup’a oraz maski silnika nadają Amarokowi typowy wytrzymały wygląd pickup’a. Z tyłu, wyróżniające się logo Volkswagena przyciąga wzrok na tylnej klapie, której gładka powierzchnia wciąż emanuje dużym poziomem emocji. Otaczają ją tylne światła, których charakterystyczny design szczególnie widoczny jest nocą. Wysokie standardy całego zespołu projektowego wyrażają się w szczegółach takich jak te, które pokazują Amaroka jako prawdziwego Volkswagena, wyróżniając go wśród konkurencji wysoką jakością i eleganckim designem.
Silne, wyrafinowane i oszczędne paliwowo: przełomowe silniki TDI
W zakresie napędu, Volkswagen Samochody Użytkowe wprowadza imponujące osiągnięcie technologiczne już przy premierze VW Amarok: przy mocy 120 kW / 163 PS i pojemności 2,0 litra, silnik TDI korzysta z bezpośredniego wtrysku paliwa typu common rail z dwustopniowym sterowaniem doładowaniem bi-turbo, generując maksymalny moment obrotowy 400 Nm przy niskich 1 500 obr./min. Ta doskonała wydajność kontrastuje z niezwykle niskim, średnim zużyciem paliwa wynoszącym zaledwie 7,6 litra oleju napędowego na 100 kilometrów (Amarok 4×2).
Druga wariant silnika, który pojawi się w połowie 2010 roku, to kolejny silnik TDI z czterema cylindrami o mocy 90 kW / 122 PS. Jego technologia obejmuje turbosprężarkę o zmiennej geometrii wirnika. „Mały” TDI rozwija już imponujący moment obrotowy 340 Nm od 2 000 obr./min. Ten TDI zużywa zaledwie 7,5 l/100 km. W ten sposób oba silniki TDI przekraczają limit emisji CO2 wynoszący 200 g/km, który był uważany za barierę w tej klasie. Tankowanie staje się drugorzędnym problemem z Volkswagenem Amarok, który dzięki niskiemu średniemu zużyciu paliwa może pokonać dystans ponad 1 000 kilometrów. Silniki diesel z bezpośrednim wtryskiem również spełniają normę emisji Euro-5. Pickup dostępny jest ze standardową sześciobiegową skrzynią biegów.
Dynamiczny i bezpieczny w każdych warunkach
Klienci Volkswagena Amarok mogą wybierać spośród trzech różnych wersji układu napędowego: stały napęd na cztery koła, wybieralny napęd na cztery koła (oba 4MOTION) oraz napęd na tylną oś (4×2). Ten ostatni stanowi wersję bazową i powinien zainteresować klientów, którzy są głównie zainteresowani stylem nadwozia pickup’a i jego wszechstronnością. Obie wersje z napędem na cztery koła doskonale sprawdzają się w każdych warunkach terenowych.
VW Amarok 4MOTION z wybieralnym napędem na cztery koła i czerwonym „4” w oznaczeniu to idealny wybór na wyprawy w górzystym terenie. Wykorzystuje sztywną blokadę w napędzie na cztery koła, cechę, która sprawdziła się w segmencie pickupów. Po włączeniu jednym naciśnięciem przycisku przenosi solidnie moc na osie. Do najtrudniejszych zadań dostępne jest także zmniejszone przełożenie terenowe, które ułatwia pokonywanie skomplikowanych tras off-road. Nawet 100-procentowe nachylenia o kącie 45 stopni przy pełnym ładunku nie stanowią przeszkody. Jednocześnie progresywnie dostosowany pakiet sprężyn Heavy Duty z trzema głównymi i dwoma dodatkowymi pakietami sprężyn zapewnia wysoki współczynnik bezpieczeństwa przy dużym obciążeniu oraz równomierny komfort w każdej sytuacji ładunkowej.
Volkswagen Amarok 4MOTION z czarnym „4” pojawia się z permanentnym napędem na cztery koła i większym komfortem. Wykorzystuje zalety napędu na cztery koła, aby zapewnić doskonałą dynamikę pojazdu także na utwardzonych drogach. Jego dyferencjał Torsen to rzadkość w tej klasie. Rozkłada siły napędowe dynamicznie między przednie i tylne osie; w domyślnym ustawieniu moc jest rozdzielana w proporcji 40:60, co prowadzi do doskonałej dynamiki pojazdu i wysokiej przyczepności. Ten system będzie dostępny w Brazylii od połowy roku. Ta wersja z napędem na cztery koła będzie dostępna przy premierze wszystkich wersji Euro-5 VW Amarok.
Wszystkie układy napędowe mają także elektroniczną blokadę dyferencjału, która wykorzystuje automatyczną interwencję hamulca; ten system poprawia przyczepność na wszystkich rodzajach nawierzchni. Ponadto, dostępna jest opcjonalna mechaniczna blokada tylnego dyferencjału, idealna do trudnych warunków jazdy z Volkswagenem Amarok.
Linie wyposażeniowe: Od ciężarówki roboczej do lifestyle pickup’a
Volkswagen Amarok wprowadzany jest na rynek w trzech liniach wyposażeniowych. Wersja bazowa opiera się na czysto mechanicznym i niezwykle wytrzymałym wyposażeniu: podnoszenie szyb, mechanizmy zamków drzwi i regulacja lusterek są wszystkie ręczne. Przedni zderzak, klamki drzwi i lusterka są niepomalowane, co czyni je idealnymi do intensywnego użytkowania. Inne standardowe funkcje to: przednie siedzenia z regulacją wysokości, składana tylna ławka, zamek w schowku oraz oświetlenie przestrzeni ładunkowej. Ciekawym rozwiązaniem jest zintegrowanie anten radia i nawigacji w lusterkach drzwiowych.
Wyższa wersja komfortowa to Volkswagen Amarok Trendline. W tej wersji przedni zderzak, klamki drzwi i obudowy lusterek są pomalowane w kolorze nadwozia. Podnoszenie szyb, zamki drzwi i regulacja lusterek są elektryczne. Dodatkowo standardowe wyposażenie obejmuje radio z odtwarzaczem CD, półautomatyczny system klimatyzacji (Climatic), wyświetlacz wielofunkcyjny, tempomat oraz przednie światła przeciwmgielne. 16-calowe felgi aluminiowe podkreślają mocny wizerunek pickup’a.
VW Amarok Highline oferuje ekskluzywne cechy. Budując na bazie wyposażenia Trendline, Highline ma udoskonalenia takie jak częściowo chromowane obudowy lusterek, różne chromowane akcenty na zewnątrz i wewnątrz pojazdu oraz nadkola w kolorze nadwozia, które tworzą przestrzeń na 17-calowe felgi aluminiowe. Dodatkowo, najwyższa linia wyposażeniowa charakteryzuje się kontrastową kolorystycznie deską rozdzielczą (w zależności od konfiguracji pojazdu), automatycznym systemem klimatyzacji (Climatronic), który oferuje wyjątkowy komfort, systemem audio o wyższej wydajności oraz eleganckimi pokrowcami na siedzenia.
Oprócz licznych standardowych cech pickup’a, dla Amaroka oferowany jest również rozbudowany program akcesoriów – dostępne akcesoria to między innymi bar stylizacyjny, stopnie, pokrywa ładunkowa, wszechstronny system montażowy Multi-Connect (standard od Trendline) oraz szeroki wybór felg aluminiowych.
Największa przestronność wnętrza i szerokość ładunkowa w swojej klasie
Wyjątkowe wymiary wnętrza pickup’a sprawiają, że jest on najbardziej przestronnym w swojej klasie. Doskonale dopasowana ergonomia pojazdu jest typowa dla Volkswagen Samochody Użytkowe oraz Amaroka. Łatwe wejście, przestronny układ siedzeń i dużo miejsca nad głową charakteryzują miejsce pracy za kierownicą. Obszerna przestrzeń na nogi na tylnej ławce sprawia, że Amarok jest w pełni funkcjonalnym pięcioosobowym pojazdem. Gdy na pokładzie są tylko dwie osoby, tylne siedzenie składa się, zwiększając przestrzeń ładunkową wnętrza.
Ważne: Przestrzeń ładunkowa Volkswagena Amarok Double Cab również ma największe wymiary w swojej klasie. Ma 1 555 milimetrów długości i 1 620 milimetrów szerokości, co daje imponującą powierzchnię ładunkową wynoszącą 2,52 metra kwadratowego. I to nie wszystko. Także „najlepsza w klasie” jest maksymalna szerokość ładunkowa pickupa wynosząca 1 222 mm między nadkolami. Po raz pierwszy w średniej wielkości pickupie, umożliwia to załadunek palet euro (1,2 x 0,8 m) w poprzek, co oszczędza miejsce. Dzięki dużym wymiarom, wysokości krawędzi załadunkowej wynoszącej 780 milimetrów oraz nośności wynoszącej do 1,15 tony metrycznej, łatwo można transportować sprzęt sportowy, taki jak quady, jak i ciężki sprzęt. Cztery oczka do mocowania w rogach przestrzeni ładunkowej chronią ładunek podczas jazdy. Przy holowaniu przyczepy, pickup może obsłużyć ładunek przyczepy do 2,8 tony metrycznej.
VW Amarok wyznacza nowe standardy bezpieczeństwa w segmencie pickupów
Pakiet bezpieczeństwa Volkswagena Amarok wyznacza nowe standardy w swojej klasie. Oprócz poduszek powietrznych dla kierowcy i pasażera z przodu, znajdują się także poduszki powietrzne boczne/thorax – wciąż rzadkie w tym segmencie. W standardzie znajduje się również regulowane wysokościowo zagłówki oraz trzypunktowe pasy bezpieczeństwa we wszystkich zewnętrznych miejscach siedzących. Z przodu pasy mają napinacze, a po stronie kierowcy znajduje się wizualny i akustyczny system ostrzegania o pasach. Wyposażenie może się różnić w zależności od konkretnego kraju.