Kiedy Volkswagen Atlas zadebiutował w 2017 roku, był to największy samochód sprzedawany przez niemiecką markę w Stanach Zjednoczonych. Pełnowymiarowy, siedmiomiejscowy pojazd z impetem zaprezentował się na Los Angeles Auto Show podczas specjalnego wydarzenia na molo w Santa Monica.
Przyzwoite wyniki sprzedaży modelu Volkswagen Touareg skłoniły niemieckiego producenta do podjęcia kolejnego kroku i wprowadzenia na rynek SUV-a z siedmioma miejscami. Touareg miał tylko pięć miejsc, co w pewnym sensie było postrzegane jako problem. Dlatego wykorzystano platformę MQB, maksymalnie ją eksploatując.
Przód Atlasa przypominał bardziej pickupa Amarok niż inne pojazdy Volkswagena. Długie, poziome linie na atrapie chłodnicy i nowe, charakterystyczne reflektory nadawały mu inny charakter w porównaniu do innych modeli Volkswagena. Dzięki wysokiej, długiej i szerokiej sylwetce Atlas robił imponujące wrażenie.
Wewnątrz Volkswagen oferował różne udogodnienia, w tym zaawansowany technologicznie zestaw wskaźników o nazwie Volkswagen Digital Cockpit, który działał niemal identycznie jak Audi Virtual Cockpit. Na centralnej konsoli jednostka infotainment wyposażona była w Android Auto i Apple CarPlay.
Drugi rząd siedzeń miał możliwość przesuwania w przód i w tył oraz oparcia, które można było pochylić. W trzecim rzędzie było wystarczająco miejsca dla pasażerów o średnim wzroście.
Pod maską podstawową ofertę stanowił turbodoładowany silnik o pojemności 2,0 litra, natomiast wersja najwyższej specyfikacji posiadała silnik V6 o pojemności 3,6 litra i mocy 280 KM. Standardowa skrzynia biegów to automatyczna, 8-biegowa.
Światowa premiera Volkswagena Atlasa w Kalifornii! Nowy siedmiomiejscowy SUV na rynek amerykański został zaprezentowany na molo w Santa Monica, na końcu historycznej Route 66. VW Atlas otwiera nowy rozdział w amerykańskiej historii firmy. Nowy model będzie produkowany w Chattanooga (Tennessee) na rynek północnoamerykański i oferuje innowacyjną technologię oraz przestronność. Dodatkowo, nowy Atlas zachwyca charakterystycznymi dla Volkswagena właściwościami jezdnymi oraz dbałością o szczegóły.
„To największy i najbardziej odważny Volkswagen, jaki kiedykolwiek zbudowaliśmy w Stanach Zjednoczonych, oferujący charakterystyczny design i rzemiosło, z miejscem dla siedmiu osób,” powiedział Hinrich J. Woebcken, dyrektor generalny Volkswagena dla regionu Ameryki Północnej.
Volkswagen Atlas otwiera ważny segment dla marki: SUV-y średniej wielkości, jak je nazywają Amerykanie, stanowiły już dziesiątą część wszystkich nowych rejestracji w USA w 2015 roku. Po raz pierwszy Atlas Volkswagena oferuje model w tej klasie o dużej sprzedaży, w kategorii pomiędzy Tiguanem a Touaregiem, który jest w pełni dostosowany do amerykańskich potrzeb.
Bazując na modułowej macierzy poprzecznej (MQB) Volkswagena, Atlas rodzi się z najnowszym DNA designu Volkswagena. Klasyczne proporcje i czyste linie tworzą poczucie ponadczasowości i precyzji. Z przodu, standardowe reflektory LED oraz LED-owe światła dzienne łączą się w unikalny wizualny znak rozpoznawczy, a opcjonalne LED-owe tylne światła dopełniają wygląd.
O długości 5 037 mm (198,3 cala), szerokości 1 979 mm (77,9 cala) i wysokości 1 768 mm (69,6 cala) Atlas 2018 jest większy niż jakikolwiek inny Volkswagen dostępny w USA.
W środku, VW Atlas maksymalnie wykorzystuje swoje wymiary, oferując miejsce dla siedmiu dorosłych i ich bagażu. Trzeci rząd siedzeń można łatwo osiągnąć dzięki innowacyjnemu rozwiązaniu składanych siedzeń. Przejrzyste, skoncentrowane na kierowcy wyświetlacze wzbogacają doświadczenie prowadzenia. Dodatkowo, opcjonalny Wyświetlacz Informacyjny (nazywany w USA „Wirtualnym Kokpitem Volkswagena”) daje kierowcom szerokie możliwości konfiguracji wyświetlacza.
Volkswagen Car-Net oferuje szeroki wachlarz usług online, w tym standardową technologię App-Connect, która zapewnia integrację z trzema głównymi platformami smartfonowymi – Apple CarPlay™, Android Auto™ i MirrorLink®. Nowy model Atlasa zawiera również system audio Fender® Premium, oferujący wyrafinowane doznania dźwiękowe z dwunastoma głośnikami i wzmacniaczem o mocy 480 W.
Volkswagen Atlas oferuje wybór zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy w SUV-ach. W zależności od wersji wyposażenia, w ich skład wchodzą: Adaptacyjny Tempomat (ACC); Ostrzeżenie o Kolizji i Autonomiczne Hamowanie Awaryjne (Front Assist); Monitor Martwego Punktu z Ostrzeżeniem o Ruchu Tylnym; Ostrzeżenie o Wyjeździe Z Linii (Lane Assist) oraz Asystent Parkowania (Park Assist).
Volkswagen Atlas jest również jedynym pojazdem w swojej klasie oferującym Automatyczny System Hamowania Po Kolizji. Automatycznie uruchamia on spowolnienie pojazdu, gdy czujniki poduszek powietrznych wykryją główną kolizję, co pomaga zredukować pozostałą energię kinetyczną i zmniejszyć szansę na dodatkowe uszkodzenia.
Nowy Volkswagen Atlas pojawia się z wyborem dwóch jednostek napędowych: 2,0-litrowy czterocylindrowy TSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem, o mocy 175 kW / 238 KM oraz dostępny już silnik VR6 o pojemności 3,6 litra z mocą 206 kW / 280 KM. Oba silniki przekazują moc za pośrednictwem ośmiobiegowej skrzyni biegów.
Atlas może być skonfigurowany jako napęd na przednie koła lub z systemem 4Motion na wszystkie koła w połączeniu z silnikiem VR6. System 4Motion ma funkcję wyboru trybu jazdy, która pozwala kierowcy wybrać konkretne parametry w oparciu o warunki jazdy. Szacunkowe wartości zużycia paliwa według Agencji Ochrony Środowiska USA (EPA) zostaną ogłoszone przed premierą na wiosnę 2017 roku.
Atlas 2018 będzie produkowany obok Passata dla Ameryki Północnej w zakładzie montażowym Volkswagena w Chattanooga (Tennessee). Volkswagen zainwestował dodatkowe 900 milionów euro w ten zakład. Fabryka w Chattanooga jest jedynym zakładem produkującym samochody na świecie, który uzyskał Platynową certyfikację za doskonałość w zakresie ochrony środowiska w programie LEED (Leadership in Energy & Environmental Design) U.S. Green Building Council.