Po dwóch latach od wprowadzenia na rynek pierwszej generacji Xterry, Nissan zaprezentował odświeżoną wersję tego modelu na Targach Motoryzacyjnych w Chicago.
Nissan oparł się na swoim doświadczeniu w terenie, tworząc Xterrę. Model ten zbudowano na tej samej platformie co pickup Frontier i był powiązany z europejskim Pathfinderem. Skateował do pokolenia X, stąd litera X w nazwie, i starał się przekonać klientów, że poradzi sobie w trudniejszym terenie niż jego konkurenci. Jednak bliskie powiązania z pojazdem użytkowym wiązały się z podobnymi kosztami układu kierowniczego i większą masą niż inne SUV-y w segmencie kompaktowym.
Odświeżona Xterra zyskała nowy przód z grillem w kształcie litery V, podobnym do innych pojazdów Nissana. Niemniej jednak, jej okrągłe reflektory w prostokątnych osłonach wydawały się dziwne jak na samochód wprowadzony na rynek w 2001 roku. Wyprofilowane nadkola dla obu osi zapewniały miejsce na duże opony 265/65R 17 dla wersji SE i 265/70R 16 dla pozostałych modeli. Nowa, 48 mm (1,9 cala) wypukłość na masce umożliwiła zamontowanie sprężarki w wersji o najwyższej mocy.
We wnętrzu producent wprowadził nową deskę rozdzielczą z trzema okrągłymi wskaźnikami, z prędkościomierzem na środku i obrotomierzem po lewej stronie. Z kolei w prawej części znajdowały się wskaźniki poziomu paliwa i temperatury płynu chłodzącego. Ponadto, przeprojektowana centralna konsola miała kieszeń na mapy, a schowek zwiększył swoją pojemność o 25%.
Największe zmiany dotyczyły jednak silników, gdzie producent oferował wybór spośród trzech jednostek o mocy od 143 do 210 koni mechanicznych. Ta ostatnia to doładowany silnik V-6, który można było połączyć z pięciobiegową manualną skrzynią biegów. W zależności od opcji, Nissan instalował albo otwarty, albo ograniczający poślizg dyferencjał dla osi tylnej.
Volkswagen świętuje światową premierę nowej wersji Golfa na Targach Motoryzacyjnych w Paryżu: CrossGolf. Łączy on cechy funkcjonalnego SUV-a z wszechstronnością małego MPV, tworząc nowy model crossover. Podobnie jak jego mniejszy brat – udany CrossPolo – CrossGolf również został indywidualnie zaprojektowany przez zespół ekspertów w Volkswagenie w kwestiach wykończenia i pojazdów specjalnych.
Pozycjonowanie.
SUV oznacza „Sport Utility Vehicle”, co wskazuje na znacznie „cywilny” etap w kierunku „wytrzymałego” pojazdu terenowego. W kwestii nadwozia CrossGolf dzieli ten sam zapał do działania co ten pojazd. W Europie w 2005 roku sprzedano około 480 000 kompaktowych SUV-ów. MPV oznacza „Multi Purpose Vehicle”, czyli van. Dzięki wszechstronnemu i przestronnemu wnętrzu CrossGolf wypełnia także tę lukę. W 2005 roku sprzedano nieco poniżej 1,4 miliona kompaktowych SUV-ów w Europie. SUV i MPV – nowy CrossGolf jest precyzyjnie pozycjonowany pomiędzy tymi dwoma segmentami. Nie ma bezpośredniego konkurenta w tej klasie z powodu swojego pozycjonowania i koncepcji.
CrossGolf z napędem na przednie koła bazuje na Golfie Plus Sportline. Dlatego CrossGolf wyposażony jest w praktyczne szczegóły, takie jak składane tylne siedzenia, które można przesuwać wzdłuż, składane stoliki na oparciach przednich siedzeń oraz schowki poniżej, podwyższoną pozycję siedzenia oraz cztery podstawowe drzwi i dużą klapę. Nowy model nawiązuje do świata SUV-ów na zewnątrz. Cechami charakterystycznymi CrossGolfa są specjalne osłony boczne, niezależne zderzaki oraz o 20 mm wyższy prześwit, w tym 17-calowe koła i wiele innych. Na wprowadzenie na rynek europejski w listopadzie Volkswagen będzie dostępny z dwoma silnikami benzynowymi (1.6 + 1.4 TSI) oraz dwoma silnikami turbodieslowymi (1.9 TDI + 2.0 TDI) o mocy od 75 kW / 102 PS do 103 kW / 140 PS. Jak wszystkie Golfa, nowy model będzie miał w standardzie system stabilizacji ESP z funkcją przeciwskrętu oraz stabilizację przyczepy, ABS wraz z asystentem hamowania i sześć poduszek powietrznych. W standardzie: system klimatyzacji „Climatic”.
EXTERIOR – SUV W CROSSGOLF
Z zewnątrz wiele modyfikacji odróżnia CrossGolf od klasycznego designu GolfPlus. Szczególnie rzucająca się w oczy jest nowa kolorystyka CrossGolf „Ice Silver”, nowe zderzaki oraz zintegrowane osłony z wytrzymałego, wysokiej jakości włókna węglowego w kolorze „Anthracite Satin Effect”. Osłony boczne, nadkola, ramki drzwi i zderzaki są pokryte.
Część przednia.
Wysokiej klasy pokrycie nadwozia otacza dolne wloty powietrza chłodnicy oraz zintegrowane tam reflektory przeciwmgielne, które są standardowym wyposażeniem. Środkowa część zderzaka została zaprojektowana w stylu osłony przedniej; ma srebrny odcień. Jej kształt V kontynuuje się w konturowej linii pokrywy silnika.
Część tylna.
Również wyróżniającym się elementem jest tylny zderzak z stylizowaną osłoną, która również cieszy się popularnością wśród SUV-ów; ten element dominuje na zderzaku dzięki swojej dużej szerokości. W swoim efekcie projektowym, srebrna osłona podkreśla mocny wygląd nowego CrossGolfa.
Część boczna.
Standardowe relingi dachowe są wykończone w srebrnym kolorze „Brilliant Chrome”. W kwestii designu, 17-calowe felgi aluminiowe również nawiązują do kół CrossPolo. Oprócz tych jasnych elementów, to ponownie kontrast z ciemnymi osłonami nadaje sylwetce CrossGolfa jej niepowtarzalny charakter. Nadkola również zostały osłonięte podobnie jak w udanym CrossPolo. Osłona ochronna w łatwym terenie przechodzi od nadkoli do boków zderzaków oraz do progów bocznych. Te z kolei mają silny efekt, ponieważ dolne ramki drzwi również są osłonięte i wizualnie tworzą jedną całość z archami. Razem z wzmocnionym wykończeniem bocznym zapewniają skuteczną ochronę przed wgnieceniami, które mogą wystąpić na wrednych ulicach miejskich, gdy drzwi równolegle zaparkowanych samochodów są otwierane bez ostrożności.
WNĘTRZE – MPV W CROSSGOLF
Podobnie jak na zewnątrz, wnętrze CrossGolfa cechuje wysokokontrastowy świat kolorów. Wykończenie wnętrza zostało specjalnie opracowane dla nowego modelu. Obejmuje to materiały i kolorystykę pokryć siedzeń i drzwi oraz wyposażenie deski rozdzielczej.
Siedzenia.
Wewnętrzne części siedzeń i podłokietników mają strukturę wafelka; kontrastują także kolorystycznie z bokami i plecami siedzeń. Plecy foteli kierowcy i pasażera zostały również wyposażone w składane stoliki i kieszenie na drobiazgi. Pod każdym z standardowych sportowych foteli znajduje się praktyczny schowek. Pokrycia drzwi pasują do siedzeń pod względem wyglądu. Tapicerka wnętrza utrzymana jest w tym samym odcieniu, co wewnętrzne sekcje siedzeń.
Kokpit.
CrossGolf wyróżnia się także wykończeniem deski rozdzielczej w srebrnym kolorze metalicznym. W przeciwieństwie do Golf Plus, osiem okrągłych otworów wentylacyjnych w całości posiada pierścienie „Ice Silver Metallic”. Również standardowym wyposażeniem nowego CrossGolfa jest trójramienna skórzana kierownica, skórzana gałka zmiany biegów, specjalnie zaprojektowana gałka zmiany biegów (nie w przypadku DSG), wiele schowków, wewnętrzne wykończenie drzwi z logo CrossGolf, nakładki pedałów w wykończeniu z wysokiej jakości aluminium oraz dywaniki podłogowe oprawione w kontrastującym odcieniu zieleni.
Wymiary wnętrza.
Podobnie jak podstawowy Golf Plus, wnętrze CrossGolfa charakteryzuje się wysoką wszechstronnością i wyraźnie dobrą ergonomią. Z przodu kierowca i pasażer korzystają z równej przestrzeni: połączenie stosunkowo wysokiej deski rozdzielczej i podwyższonej pozycji siedzenia o 7,5 cm wyższej niż w „klasycznym” Golfie (8,5 cm z tyłu) tworzy poczucie przestronności podobne do tego, jakie oferuje kompaktowy SUV. Wrażenie to wzmacnia wysokość wnętrza wynosząca 100,7 cm (97,6 cm z tyłu). Ponadto CrossGolf oferuje dużo miejsca na nogi zarówno z przodu, jak i z tyłu. I to nie wszystko: W zależności od pozycji tylnego siedzenia, które można dzielić, przesuwać wzdłuż lub składać, objętość bagażnika może wynosić od minimum 395 do maksimum 505 litrów. Jeśli oparcia tylnego siedzenia są całkowicie złożone, dostępne jest aż 1,450 litrów pojemności bagażnika. Podłoga bagażnika jest również regulowana: dodatkowa przestrzeń bagażowa powstaje, gdy zostanie umieszczona w wyższej z dwóch możliwych pozycji.
TECHNOLOGIA NAPĘDOWA