Volkswagen zaprezentował odświeżoną wersję CrossGolfa na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 2010 roku, dostosowując pojazd do norm Euro 5.
W obliczu rosnącego popytu na crossovery i SUV-y, Volkswagen nie mógł pozostać bezczynny i nic nie pokazać. Jednak nie był do końca gotowy z nową gamą pojazdów i musiał polegać na już istniejących projektach.
CrossGolf to podwyższona wersja Golfa Plus, minivana zbudowanego na bazie znanego kompaktowego hatchbacka. Volkswagen zmienił wygląd przodu samochodu, wprowadzając koncept „Design DNA”, z poziomymi liniami nad grillem, które nawiązywały do poziomej formy zderzaka. Osłony lusterek pomalowane były na srebrny kolor, jak w każdym innym modelu Cross od Volkswagena.
Wnętrze CrossGolfa zaprojektowano jak w minivanie, co zapewniło dużo miejsca. Volkswagen zainstalował charakterystyczne dla CrossGolfa wkładki progowe o wyglądzie aluminium na przednich drzwiach. Miejsca na głowę było więcej niż wystarczająco nawet dla wysokich osób, a dzięki podwyższonej pozycji siedzenia, wnętrze było przestronne także dla pasażerów z tyłu. Wszystkie te cechy wynikały z wysokiego nadwozia. Co więcej, duży bagażnik mógł pomieścić do 1,450 litrów (51.2 cu-ft) bagażu, gdy tylne, dzielone siedzenia były złożone.
Wraz z faceliftingiem, Volkswagen wprowadził silniki Euro 5 do CrossGolfa w obu wersjach: benzynowej i turbodiesel. Oprócz 1.6-litrowej opcji bi-fuel (benzyna i CNG) głównie do użytku flotowego, wszystkie pozostałe silniki były turbodoładowane. Nowa automatyczna skrzynia biegów (dwusprzęgłowa) była dostępna za dodatkową opłatą dla wybranych wersji silnikowych, podczas gdy klasyczna, sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów była opcją wyłącznie dla silnika 2.0 TDI.
Nowy Volkswagen CrossGolf debiutuje na światowej premierze podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 2010 roku z nowym designem, nowymi silnikami TDI i TSI oraz nowym wyposażeniem. Po klasycznym Golfie, Golfie Plus, Golfie Variant, Golfie GTI i Golfie R, który został wprowadzony zaledwie kilka tygodni temu, gama obejmuje sześć bardzo niezależnych modeli. Niemniej jednak, modele te dzielą zaawansowane technologicznie komponenty innowacyjnie zaprojektowanego modułowego systemu. Na przykład, nowy Volkswagen CrossGolf, podobnie jak jego poprzednik, został opracowany na bazie Golfa Plus. Cross, jako uniwersalny pojazd, łączy cechy MPV (pojazd wielofunkcyjny) i SUV (pojazd sportowo-użytkowy); to znaczy, że łączy zmienność MPV z solidnością SUV. Wspólną cechą tych pojazdów jest wyższa pozycja siedząca, która jest bardziej pożądana niż kiedykolwiek.
Silniki Euro-5: pioniersko oszczędne TDI i TSI
Na rynkach początkowych, nowy VW CrossGolf będzie już dostępny do zakupu w kwietniu 2010 roku. Nabywcy sprytnie zaprojektowanego pięciodrzwiowego modelu będą mogli cieszyć się nową generacją silników, które oferują ogromne korzyści w zakresie oszczędności paliwa. Silniki te to wyłącznie silniki benzynowe z doładowaniem (TSI) i diesle (TDI z wspólną szyną paliwową) z bezpośrednim wtryskiem. Są tak zwrotne, jak i oszczędne. Przykładowo, Golf Cross 1.4 TSI o mocy 118 kW / 160 PS: Silnik benzynowy (od 1 500 obr./min) o 240 niutonometrach momentu obrotowego (Twincharger) umożliwia osiągnięcie prędkości maksymalnej 207 km/h, ale przy zmianie biegów za pomocą 6-biegowej skrzyni biegów ma średnie zużycie paliwa wynoszące zaledwie 6,8 litra (co odpowiada 159 g/km CO2). Nawet w porównaniu do silnika TSI pierwszej generacji o mocy 20 PS mniejszej, pokazuje przewagę w zużyciu paliwa wynoszącą 0,5 litra. Jako alternatywa, TSI dostępne jest z opcjonalną 7-biegową skrzynią DSG; w tym przypadku również zużycie paliwa wynosi 6,8 litra. Inne dostępne silniki TSI to warianty o mocy 77 kW / 105 PS i 90 kW / 122 PS.
Jak można się spodziewać, nowe silniki TDI z wspólną szyną paliwową w Volkswagenie CrossGolfie są niezwykle oszczędne. Mają moce 77 kW / 105 PS (1,6 litra) i 103 kW / 140 PS (2,0 litra) i są wyposażone w standardowy filtr cząstek stałych. Na przykład, 140-PS TSI, z 6-biegową skrzynią biegów, zużywa zaledwie 5,3 litra paliwa (138 g/km CO2). Moment obrotowy tego silnika osiąga już imponującą maksymalną wartość 320 niutonometrów od 1 750 obr./min.
Automatyczna skrzynia biegów na nową erę: DSG dla czterech z pięciu silników
Z wyjątkiem 105-PS TSI, wszystkie pozostałe silniki mogą być połączone z automatyczną, skrzynią biegów z bezpośrednim przełączaniem (DSG). Dla silników benzynowych i 105-PS TDI używana jest 7-biegowa wersja; w przypadku 140-PS TDI zastosowano 6-biegową wersję specjalnie zaprojektowaną do bardzo wysokich momentów obrotowych. Ponadto cała gama silników Volkswagena CrossGolf spełnia surowe normy emisji Euro-5.
Wygląd zewnętrzny Cross: Nowe „DNA designu” definiuje przód
W swoim wyglądzie, druga generacja Volkswagena CrossGolf podąża – jak wszystkie inne nowe modele – za nowym DNA designu Volkswagena. To wyraźnie widać w poziomo ułożonej listwie grilla między reflektorami, która jest odzwierciedlona w poziomej formie przedniego zderzaka. Te linie jednoczą nowy samochód z cechami Cross, które są teraz typowe dla tych modeli.
W porównaniu do pierwszej generacji VW CrossGolf, solidne wykończenie terenowe wokół pojazdu zostało stylizowane bardziej elegancko, a jego linie zostały dostosowane do nowego „DNA designu” Volkswagena. Podobnie jak w nowym Cross Polo, wygląd został intensywnie zmodyfikowany – szczególnie w przedniej części. Zintegrowane po bokach: standardowe przednie światła przeciwmgielne. W dół, przedni koniec kończy się poprzeczką w kolorze srebrnym, która jest wizualnie zaprojektowana jako osłona podwozia. Po bokach, nowy CrossGolf prezentuje typowe poszerzenia nadkoli wraz z wykończeniem progów i dodatkowymi elementami na drzwiach. Podobnie jak przedni zderzak, tylny jest również osłonięty i wyposażony w stylizowaną osłonę podwozia w srebrnym kolorze. Jego ciemno malowane elementy dodatkowe, Volkswagen CrossGolf, którego wysokość zawieszenia została zwiększona o 20 milimetrów (standardowe zawieszenie do jazdy po nierównych drogach z prześwitem 111 milimetrów), może bez problemu poradzić sobie nawet z lżejszymi wyprawami terenowymi; jednocześnie, rzecz jasna, wykończenie chroni również samochód podczas miejskiej codzienności.
Jak to zwykle bywa w modelach Cross, osłony lusterek są zawsze malowane na srebrno i dlatego mają ten sam kolor co osłona podwozia przedniego zderzaka. Harmonizują z nimi również standardowe srebrne relingi dachowe. Zewnętrzna stylizacja dopełniają akcenty chromowane oraz podpis „CrossGolf” na wykończeniu bocznym, a także nowe 17-calowe felgi aluminiowe („Budapest”).
W zakresie kolorów nadwozia: Volkswagen oferuje nowego Volkswagena CrossGolf w sześciu kolorach nadwozia – od kontynuowanej kolorystyki „Candy White” po „United Grey”, „Reflex Silver Metallic”, „Shadow Blue Metallic” i „Cashmere Brown Metallic” aż po klasyczny „Deep Black Pearl Effect”.
Wnętrze: Dużo miejsca w dostosowanym wnętrzu
Niezapomniany styl i świeża, przyjazna atmosfera to cechy charakterystyczne wnętrza nowego VW CrossGolf. Standardowo wyposażony jest w sportowe fotele (z przodu) z dwukolorowymi pokryciami materiałowymi i starannie przeszytymi szwami. Wewnętrzne powierzchnie siedzeń i oparć są tapicerowane jasnoszarymi pokryciami siedzeń „Cellular” z kolorowymi dekoracyjnymi szwami. Boczna podpórka siedziska i tylnia część siedziska są w kolorze „Titan Black”. Oparcia przednich siedzeń wyposażone są w składane tace i kieszenie do przechowywania po bokach. Dywaniki mają dekoracyjne kolorowe szwy, co podnosi estetykę wnętrza.
Ponadto, Volkswagen CrossGolf sportowo prezentuje kratki wentylacyjne oprawione w stal nierdzewną. Kolejną standardową cechą jest „mały pakiet skórzany” z trójramienną kierownicą, wykończeniem dźwigni zmiany biegów oraz uchwytem w skórze. Ostatnim, ale nie mniej ważnym, znakiem rozpoznawczym nowego Volkswagena są nowe wkładki progowe z podpisem „CrossGolf” w przednim obszarze wejścia i osłony pedałów w luksusowym wyglądzie aluminium.
Podobnie jak Golf Plus, wnętrze nowego Volkswagena CrossGolf odznacza się wysoką różnorodnością oraz szczególnie wysoką pozycją siedzenia. Co więcej, VW CrossGolf oferuje dużo miejsca na nogi zarówno z przodu, jak i z tyłu. I to nie wszystko: w zależności od pozycji asymetrycznie dzielonej, regulowanej podłużnie i składanej tylnej kanapy, pojemność bagażnika samochodu może być zmieniana od minimum 395 litrów do maksimum 540 litrów. Po całkowitym złożeniu tylnych oparć kanapy powstaje aż do 1 450 litrów objętości bagażowej.
Standardowe wyposażenie: Cross także oznacza ekskluzywność
Volkswagen CrossGolf wychodzi z fabryki z wyposażeniem, które obejmuje elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, tylne światła w technologii LED, szkło chroniące przed ciepłem w odcieniu zielonym, światła do jazdy dziennej oraz centralne zamki z zdalnym sterowaniem RF. Przykładowe standardowe wyposażenie wnętrza obejmuje półautomatyczny system klimatyzacji „Climatic”, regulowane w wysokości siedzenie kierowcy, regulację wysokości i długości kolumny kierownicy, wyświetlacz wielofunkcyjny, zdalne otwieranie wlewu paliwa, zamykany i chłodzony schowek, lampki do czytania z przodu oraz schowki w podsufitce i kieszeniach w drzwiach, z przodu z dodatkowymi uchwytami na butelki 1,5-litrowe.