Wzrost zapotrzebowania na pojazdy typu crossover skłonił Volkswagena do podjęcia decyzji, że może zrobić więcej niż tylko prowadzić badania nad nowymi modelami i dostosowywać swoje standardowe samochody do rynku.
Po tym, jak producent z Niemiec stworzył model CrossPolo, zauważył, że klienci byli z niego zadowoleni, więc zaoferował wersję Cross dla modelu Touran. W ten sposób MPV bazujące na Golfie zyskało zasłużoną uwagę i zostało zaprezentowane na Targach Motoryzacyjnych w Bolonii w 2006 roku. Choć Touran nie był już nowym modelem, ponieważ zadebiutował w 2003 roku, nowa wersja przyciągnęła do niego część klientów.
CrossTouran dzielił główną karoserię z modelem Touran, ale były między nimi pewne różnice. Na początek, przedni zderzak został przeprojektowany i zyskał wykończenie inspirowane modelem Touareg, które otaczało kratkę i schodziło w dół do zderzaka. Zestaw czarnych plastikowych osłon ozdabiał dolny zderzak, progi oraz drzwi, tworząc strefy ochronne przed zarysowaniami i uderzeniami. Okazały się one szczególnie przydatne w walce z wózkami zakupowymi. Prześwit był o 12 mm (0,5”) wyższy niż w standardowym Touranie i był ukryty za dodatkowymi czarnymi, niepomalowanymi elementami plastikowymi umieszczonymi wokół nadkoli.
Wnętrze samochodu miało na celu zaimponowanie klientom unikalnymi kolorami tapicerki, w tym intensywnym pomarańczowym, którego nie można było zamówić w jego zwykłym odpowiedniku. W zależności od opcji, Volkswagen oferował system infotainment Discover Pro umieszczony na centralnej konsoli. Podobnie jak jego odpowiednik, był dostępny w wersji z pięcioma lub siedmioma miejscami.
Pod maską producent ograniczył się do kilku silników, które uznano za najbardziej odpowiednie dla CrossTourana. Były to trzy turbodoładowane jednostki benzynowe lub trzy turbodiesle.
Tuż przed końcem roku Volkswagen prezentuje kolejnego członka rodziny „Cross” na 30. Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w Bolonii. CrossTouran. Po premierze modeli CrossPolo i CrossGolf crossoverowy wariant popularnego vana uzupełnia dostępne opcje. Wyrazisty design, napęd na przednie koła, sprawia, że Touran staje się praktycznym i nastawionym na styl uniwersalnym talentem. Nowy CrossTouran spełnia wymagania dotyczące przyjemności z jazdy, wysokiej jakości wykonania oraz atrakcyjnego stosunku ceny do wartości. Na europejski rynek, który zadebiutuje na wiosnę 2007 roku, CrossTouran będzie dostępny z trzema silnikami benzynowymi oraz trzema jednostkami TDI o mocy od 75 (102 KM) do 125 kW (170 KM). Na pewno największą atrakcją będzie silnik 125 kW (170 KM) TSI Twincharger z automatyczną skrzynią DSG.
ZEWNETRZNE
Solidne zderzaki, nadkola, boczne listwy oraz większy prześwit
Na zewnątrz liczne modyfikacje wyróżniają CrossTouran na tle klasycznego designu Tourana. Szczególnie zauważalne jest zestawienie wszystkich elementów nadwozia widocznych z zewnątrz. Srebrne anodowane relingi dachowe z czarnym mocowaniem harmonizują z matowo-chromowanym wyglądem nowego przedniego spojlera. Centralny wlot powietrza w przednim spojlerze również ma obrzeże w matowo-chromowanym stylu. Wszystkie pozostałe elementy nadwozia osłonowego (dolne sekcje zderzaków, boczne progi, nadkola, boczne ochraniacze) wykonane są z solidnego, wysokiej jakości włókna węglowego w czarnym kolorze. CrossTouran ma napisy bezpośrednio nad bocznymi listwami. Osłony lusterka i uchwyt klapy tylnej malowane są w kolorze nadwozia, co nadaje mu całkowicie niezależny charakter.
Nowe, świeże kolory nadwozia dostępne dla CrossTourana tworzą harmonijny kontrast z aplikacjami. Paleta kolorów obejmuje od „Candy White” do „Deep Black”. Kolor „Red Rock” szczególnie podkreśla unikalny charakter CrossTourana: to elastyczny wszechstronny model, który koncepcyjnie pokazuje prawdziwe zdolności i równocześnie wyraża pozytywne podejście do życia.
Już sam rysunek sylwetki wyróżnia CrossTourana jako unikalny model. Mieszana konfiguracja opon z felgami 6,5 cala i średnicy 17 cali na oponach 215/50 z przodu oraz 8-calowymi felgami na oponach 235/45 z tyłu podkreśla stabilność CrossTourana i kompetentnie wypełnia nadkola, które zostały powiększone przez solidne przedłużenia. Te przedłużenia łączą się z bocznymi progami, które sięgają do drzwi, nadając pojazdowi wyjątkowo solidny i mocny charakter.
Aby uzyskać dodatkowe 12 milimetrów prześwitu, CrossTouran został wyposażony w zmodyfikowaną wersję podwozia off-road, które jest opcjonalne w tej serii: obejmuje ona również dłuższy system zawieszenia. Srebrne anodowane relingi dachowe z czarnym mocowaniem nie były jednak częścią standardowego wyposażenia z powodów wizualnych. To klasyczny sposób montażu systemu mocowań i boxów dachowych. Maksymalne dopuszczalne obciążenie wynosi 100 kilogramów.
„Cross” to unikalna marka produktowa, jak „GTI” lub „R”
Nazwa „Cross” reprezentuje niezależną markę produktową, jak „GTI” lub „R”, z konkretnym designem oraz zestawem wyposażenia zaprojektowanym specjalnie dla CrossTourana. Wśród cech znajdują się system klimatyzacji „Climatic”, elektrycznie sterowane okna z przodu i z tyłu oraz regulowane w pionie komfortowe siedzenia z podparciem lędźwiowym z przodu.
WNĘTRZE / BAGAŻNIK
Kolorowy design specjalnie stworzony dla CrossTourana oraz doskonała funkcjonalność ułatwiają codzienną jazdę
Dzięki funkcjonalnemu designowi, a zwłaszcza w kolorach wnętrza „Pomarańczowy/Szary”, wnętrze CrossTourana wprowadza młodzieńczą i przyjemną atmosferę. Szczególnie w połączeniu z zewnętrznym kolorem „Red Rock” ta kombinacja pomarańczowo-szara ma szczególny urok. Dla tych, którzy wolą mniej ostentacyjne rozwiązania, odpowiednim kontrapunktem jest kolorystyka „Latte Macchiato”.
Odpowiednie materiały pokryciowe (design: „Eclypt Elon”) są stosowane nie tylko w komfortowych fotelach z przodu i tylnej kanapie, ale także w tapicerce drzwi. Strukturę plastra miodu wbudowaną w boki siedzeń oraz górną część tylną dostrzega się od razu. Szwy kierownicy z trzema ramionami pokrytej perforowaną skórą są skontrastowane jaśniejszymi szwami.
Praktyczny indywidualny system siedzeń CrossTourana pokazuje, jak wszechstronny może być pojazd. Trzy lekkie siedzenia ustawione obok siebie w drugim rzędzie można szybko i łatwo przesuwać – wzdłuż i skośnie, składać lub demontować. CrossTouran może być opcjonalnie wyposażony w trzeci rząd siedzeń; jeśli zajdzie taka potrzeba, dwa pełnowymiarowe fotele można łatwo opuścić osobno do podłogi bagażnika.
Jeśli chodzi o wykorzystanie, CrossTouran jest również niezwykle elastyczny w transportowaniu bagażu. W podstawowej konfiguracji bagażnik ma pojemność 695 litrów. W razie potrzeby maksymalna pojemność ładunkowa może być zwiększona do 1 989 litrów poprzez usunięcie drugiego rzędu siedzeń i obniżenie trzeciego rzędu do podłogi bagażnika. Nawet duże przedmioty czy sprzęt rekreacyjny na weekend nie stanowią problemu dla CrossTourana.
BEZPIECZEŃSTWO
Wysoka stabilność kabiny pasażerskiej oraz standardowe poduszki powietrzne z przodu, boczne i czołowe
CrossTouran również nie idzie na kompromisy w kwestii bezpieczeństwa. Laserowo spawane, a dzięki wysokowytrzymałej stali, szczególnie sztywne nadwozie Tourana oferuje wysoki poziom bezpieczeństwa biernego. Rozbudowane standardowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa obejmuje optymalizowane poduszki powietrzne w przednich fotelach oraz zewnętrznych siedzeniach w drugim rzędzie, poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, boczne poduszki powietrzne w oparciach przednich i system poduszek powietrznych dla pierwszego i drugiego rzędu siedzeń w połączeniu z trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa na wszystkich miejscach, co zapewnia optymalną ochronę pasażerów.
Wysoki poziom aktywnego bezpieczeństwa zapewnia program elektronicznej stabilizacji ESP, w tym funkcja przeciwdziałania i stabilizacja przyczepy, a także elektryczne wspomaganie kierownicy regulowane prędkością.
SILNIKI / SKRZYNIE BIEGÓW
Sześć oszczędnych silników, dwie skrzynie biegów i zakres mocy od 75 do 125 kW
Niezależnie od tego, czy jest to podstawowy, oszczędny silnik, dynamiczna alternatywa czy silnik TSI lub TDI o dużym momencie obrotowym, CrossTouran oferuje odpowiedni silnik dla każdego zastosowania i gustu. Wszystkie silniki spełniają normę emisji Euro 4.
SILNIKI BENZYNOWE
CrossTouran 1.6 o mocy 75 kW / 102 KM
Wersja podstawowa to „najmniejszy” czterocylindrowy silnik Tourana o pojemności 1,6 litra i mocy 75 kW / 102 KM. Z podstawowym silnikiem i pięciobiegową skrzynią manualną CrossTouran osiąga już prędkość 176 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 13,3 sekundy. Zużycie paliwa ogranicza się do 8,3 litra na 100 kilometrów.
CrossTouran 1.4 TSI o mocy 103 kW / 140 KM
„Mały” silnik Twincharger TSI zasługuje na szczególną uwagę. Dzięki podwójnemu doładowaniu przez kompresor i turbosprężarkę charakteryzuje się on niezwykle wysokim momentem obrotowym i zwinnym charakterem. Niemniej jednak, silnik jest niezwykle oszczędny, zużywając 7,6 litra paliwa na 100 kilometrów. Dla tych, którzy cenią sobie komfort, CrossTouran z tym rodzajem silnika można również zamówić z automatyczną skrzynią DSG (skrzynia biegów o bezpośredniej zmianie biegów).
CrossTouran 1.4 TSI o mocy 125 kW / 170 KM
Najmocniejszy silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem ma sportowy temperament i będzie po raz pierwszy stosowany w CrossTouranie. Biegi w Twinchargerze o mocy 125 kW / 170 KM będą zmieniane za pomocą automatycznej skrzyni DSG, która jest standardem. Również wyróżnia się niskim zużyciem paliwa, osiągając średnio 7,8 litra na 100 kilometrów. Z tym silnikiem CrossTouran osiąga maksymalną prędkość 208 km/h i przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 8,7 sekundy.
SILNIKI DIESLA
CrossTouran 1.9 TDI o mocy 77 kW / 105 KM
Silnik 1.9 TDI z technologią bezpośredniego wtrysku pompowo-wtryskowego i turbosprężarką ma standardową sześciobiegową skrzynię biegów, ale może być również łączony z innowacyjną automatyczną skrzynią DSG. Silnik przyspiesza od zera do 100 km/h w ciągu 13,8 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 176 km/h (DSG: 174 km/h). Przy średnim zużyciu paliwa wynoszącym zaledwie 6,2 (DSG: 6,5) litra na 100 km jest również bardzo oszczędny.
CrossTouran 2.0 TDI o mocy 103 kW / 140 KM
Czterocylindrowy wtrysk bezpośredni 2.0 TDI osiąga imponujące 320 Nm momentu obrotowego. W połączeniu z standardową sześciobiegową skrzynią biegów osiąga maksymalną prędkość 196 km/h. 140-konny TDI można opcjonalnie wyposażyć w automatyczną skrzynię DSG. Jako TDI DSG, najpopularniejszy kompaktowy van w Niemczech osiąga prędkość 194 km/h. Ma średnie zużycie paliwa wynoszące zaledwie 6,2 (DSG: 6,8) litra na 100 km.
CrossTouran 2.0 TDI o mocy 125 kW / 170 KM