Volkswagen wprowadził model Touran MPV w 2003 roku, korzystając z tej samej platformy co Golf V, a w 2011 roku zaprezentował dwie wersje faceliftingowe oraz crossoverowego CrossTourana.
Po udanym wprowadzeniu dwóch innych pojazdów w stylu crossover, Polo i Golf Plus, Volkswagen postanowił podnieść poprzeczkę i w 2006 roku dodał pakiet Cross dla modelu Touran. W 2011 roku powrócił z odświeżoną wersją kompaktowego MPV.
Chociaż francuscy producenci samochodów dominowali w tym segmencie, Volkswagen intensywnie pracował nad tym, aby dogonić konkurencję i zaoferować pojazdy rodzinne, które nadawałyby się na długie podróże oraz do przewożenia dużych ładunków. Platforma Golf MKV była jedną z najlepszych na rynku, co przekonało producenta do jej wykorzystania podczas projektowania CrossTourana. Miał on te same podzespoły co CrossGolf Plus, co znacznie uprościło proces produkcji. Model Touran z 2010 roku posiadał już nowe reflektory, które przypominały te zamontowane w Golfie VI, co nadawało mu atrakcyjniejszy wygląd. W wersji Cross producent dodał plastikowe nakładki na nadkola oraz dodatkowe osłony na dolnej części nadwozia.
Wnętrze CrossTourana wyróżniało się specyficzną tapicerką, która była oferowana w zestawie z obszytą skórą kierownicą oraz dźwignią zmiany biegów. Wygląd deski rozdzielczej był taki sam jak w standardowym Touranie, różnił się jednak od tego w standardowym Golfie. W zestawie wskaźników producent zamontował dwie duże tarcze dla prędkościomierza i obrotomierza oraz mniejsze wskaźniki u dołu dla poziomu paliwa i temperatury płynu chłodzącego.
Pod maską CrossTouran otrzymał szereg nowych, pomniejszych silników, które były jednak bardziej wydajne dzięki technologii turboładowania. W wersji podstawowej znajdował się silnik wysokoprężny o pojemności 1,6 litra, podczas gdy najbardziej sportowa wersja dysponowała silnikiem benzynowym z turbo doładowaniem o pojemności 1,4 litra.
To pozytywne stwierdzenie dotyczące stylu życia na lato: nowy Volkswagen CrossTouran! Po CrossPolo i CrossGolfie wprowadzonych na początku roku, VW CrossTouran wypełnia lukę w rodzinie modeli Cross. Kompaktowy MPV Volkswagena, który jest 'bardziej ekstrawagancki’, jest już dostępny do zamówienia w cenie od 27 700 euro.
Touran już odzwierciedla nowy design Volkswagena i zachwyca dynamiczną linią nadwozia, nowoczesnym, potężnym tyłem oraz dwuczęściowymi lampami tylnymi. Jednak Volkswagen CrossTouran tradycyjnie 'robi krok dalej’ – dzięki zmodyfikowanemu zestawowi do jazdy po złych drogach i przedłużonym sprężynom zawieszenia uzyskuje o 20 milimetrów większy prześwit w porównaniu do standardowego modelu. Dodatkowo, zastosowanie opon 215 z przodu i 235 z tyłu, obie na 17-calowych felgach aluminiowych, podnosi jego możliwości. Dzięki wyrazistym elementom zewnętrznym nowy CrossTouran od razu jest postrzegany jako niezależny model. Poszerzone nadkola tworzą całość z bocznymi progami, które sięgają aż do drzwi. Sportowego charakteru nadają mu zróżnicowane zderzaki z przodu i z tyłu oraz czarne, teksturowane listwy ochronne na drzwiach.
Oprócz specyficznego designu marka 'Cross’ – podobnie jak 'GTI’ i 'R’ – symbolizuje również specjalnie zaprojektowany zestaw funkcji. Oprócz felg aluminiowych, zestawu nadwozia i zawieszenia do jazdy po trudnych nawierzchniach, nowy Volkswagen CrossTouran oferuje wiele dodatkowych funkcji: reling dachowy w matowym aluminium, dekoracyjne wykończenie w wyglądzie stali nierdzewnej, elektryczne szyby z przodu i z tyłu, dodatkowo wygodne fotele z regulacją wysokości i wsparciem lędźwiowym, skórzana kierownica oraz skórzane wykończenie na dźwigni zmiany biegów i hamulca ręcznego, a także specjalny wzór pokrowców na fotele.
Dzięki sumie swoich specjalnych cech VW CrossTouran błyszczy walorami Wolfsburga: komfortem i wygodą wnętrza (40 schowków i opcjonalna trzecia rząd siedzeń), radością z jazdy oraz świadomością ekologiczną. Na przykład, oprócz znanych silników TSI i TDI, nowy Volkswagen CrossTouran jest również dostępny z wyjątkowo wydajnym i przyjaznym dla środowiska silnikiem gazowym 'EcoFuel’. Zużycie paliwa podczas jazdy na gazie wynosi 4,8 kilograma na 100 kilometrów, co odpowiada emisji CO2 na poziomie 133 gramów na kilometr. Dodatkowe zbiorniki gazu znajdują się pod podłogą, dzięki czemu ładowność pojazdu, wynosząca do 1 989 litrów, nie jest naruszona.