Lat 70. były czasem eksploracji dla Volkswagena, który starał się przyciągnąć większą uwagę rynku, oferując model Polo w wersji z trzema boksami, nazwaną Derby.
Po niespodziewanym i ogromnym sukcesie, jaki odniósł model Golf, zarząd był zadowolony. Kompaktowy hatchback był maszyną do zarabiania pieniędzy i zapewniał wsparcie finansowe dla innych projektów. Pierwszym krokiem było wzięcie modelu Audi 50, który był za drogi dla tego segmentu rynku, i przekształcenie go w Volkswagena Polo. Następnie, gdy klienci zaczęli domagać się sedanów, dział badań i rozwoju dodał bagażnik do małego hatchbacka, tworząc w ten sposób model Derby. To był kolejny wielki hit, który sprzedał się lepiej niż trzydrzwiowe Polo w 1977 roku.
Volkswagen poinformował, że studio projektowe Bertone brało udział w procesie projektowania, ale jego wkład był mniejszy. W przeciwieństwie do Golfa, który zaprojektował Giugiaro, małe Derby otrzymało przednią część Polo aż do słupków C, a projektanci Volkswagena dodali bagażnik. Okrągłe reflektory i czarny plastikowy gril z poziomymi żebrami były podobne.
Wewnątrz design był prosty, z przejrzystą deską rozdzielczą, przerywaną parą nawiewów pośrodku. Poniżej dodano półkę, która pokrywała całą szerokość samochodu. Panel instrumentów był jak najprostszy, z tylko prędkościomierzem i wskaźnikiem poziomu paliwa. Dla innych ważnych informacji, takich jak temperatura płynu chłodzącego czy ciśnienie oleju, Volkswagen polegał na lampkach ostrzegawczych. Było to wystarczające dla czterech dorosłych pasażerów.