Produkcja Volkswagen e-Up! trwa nieprzerwanie od 2013 roku, a w 2019 roku przeszedł on znaczną modernizację w połowie cyklu. Jest częścią wielomiliardowej ofensywy na rynku pojazdów elektrycznych, która obejmuje również zupełnie nowe modele z linii ID. Odnowiony e-Up! został wyposażony w nową baterię, która oferuje zwiększony zasięg oraz bardziej konkurencyjną cenę w porównaniu do swojego poprzednika. Wizualne zmiany są minimalne, a ogólny język designu jest w dużej mierze identyczny z poprzednim modelem.
Nowa bateria litowo-jonowa ma pojemność prawie podwójnie zwiększoną, z 18,7 do 36,8 kWh, z czego 32,3 kWh to energia użytkowa. Dzięki średniemu zużyciu energii wynoszącemu około 12,9 kWh/100 km, odnowiony VW e-Up! może osiągnąć zasięg do 260 kilometrów na jednym ładowaniu. Korzystając z prądu stałego z opcjonalnego złącza do ładowania CCS, model można naładować od 0 do 80 procent w zaledwie godzinę. Przy użyciu prądu zmiennego z gniazdka 7,2 kW bateria może być naładowana do tych samych 80 procent w nieco ponad cztery godziny. e-Up! napędza silnik elektryczny, który osiąga moc maksymalną 83 koni mechanicznych oraz 212 Nm momentu obrotowego, dzięki czemu samochód osiąga prędkość 100 km/h (62 mph) ze startu w 11,9 sekundy. Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 130 km/h. Dostępne są co najmniej trzy różne profile jazdy oraz pięć poziomów odzyskiwania energii.
Zwiększony zasięg, niższa cena: Volkswagen zaprezentował nową wersję e-up! Nowa bateria pozwala temu elektrycznemu, kompaktowemu pojazdowi osiągnąć zasięg do 260 km w rzeczywistych warunkach drogowych. Odświeżony e-up! trafi do europejskich salonów zimą 2019 roku, z ceną w Niemczech wynoszącą zaledwie 21 975 euro, od której należy jeszcze odjąć dofinansowania. Stawki leasingowe i finansowe, jak również koszty eksploatacji są również niezwykle niskie, co czyni najmniejszy elektryczny model marki atrakcyjnym modelem wprowadzającym do świata elektromobilności Volkswagena.
32,3 kWh użytecznej pojemności energetycznej – nowa bateria
Kształt pozostał ten sam, ale wnętrze jest całkowicie nowe, ponieważ ogniwa baterii w odświeżonym e-up! oferują znacznie wyższą gęstość energetyczną niż poprzedni model. Jego pojemność brutto została niemal podwojona, z 18,7 do 36,8 kWh (odpowiada to 32,3 kWh użytej energii). Przy średnim zużyciu energii wynoszącym zaledwie 12,9 – 12,7 kWh/100 km, e-up! osiąga zasięg do 260 km na jednym ładowaniu, w rzeczywistych sytuacjach drogowych. Gdy bateria jest pusta, można ją naładować do 80% w zaledwie jedną godzinę za pomocą prądu stałego; gniazdo ładowania CCS, które jest do tego potrzebne, jest dostępne opcjonalnie. Przy użyciu prądu zmiennego osiągnięcie 80% naładowania z gniazdka 7,2 kW zajmuje nieco ponad cztery godziny.
Zwinny sprinter, który osiąga 100 km/h w 11,9 sekundy
Volkswagen e-up! jest kompaktowy, ale w pełni funkcjonalny, z miejscem dla czterech osób – i mnóstwem radości dla kierowcy. W szczytowym momencie, silnik elektryczny dostarcza 61 kW (83 PS), a z miejsca wysyła mocny moment obrotowy 212 Nm na przednią oś za pomocą jednostopniowej skrzyni biegów. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 11,9 sekundy; prędkość maksymalna wynosi 130 km/h. Kierowca może wybierać pomiędzy trzema profilami jazdy i pięcioma poziomami odzyskiwania energii. Duża bateria litowo-jonowa jest zainstalowana pod podłogą pojazdu, co zapewnia niskie położenie środka ciężkości i zwrotność. Z sześcioma poduszkami powietrznymi i nowym asystentem Linii Asystującej, nawet najmniejszy Volkswagen oferuje wysoki poziom bezpieczeństwa jako standard.
Dostęp do elektromobilności – w przystępnej cenie
Dzięki e-up!, Volkswagen oferuje swoim klientom model wprowadzający do elektromobilności w konkurencyjnej cenie. W Niemczech kompaktowy pojazd kosztuje zaledwie 21 975 euro, minus 4 380 euro dotacji od Volkswagena i państwa. Osoby jeżdżące e-up! jako samochodem służbowym korzystają z dodatkowej korzyści, ponieważ podatek wynosi tylko 0,5% wartości katalogowej. Koszty eksploatacji również są niskie: koszt energii potrzebnej do przejechania 100 km wynosi mniej niż 4 euro w Niemczech (na jesień 2019).
Aplikacje + więcej – wyposażenie
Atrakcyjne wyposażenie jest dostępne jako standard, na przykład system radiowy Composition Phone z interfejsem Bluetooth i DAB+, a także stacja dokująca dla smartfona z aplikacją maps + more oferującą wiele funkcji nawigacyjnych i multimedialnych. Dzięki aplikacji We Connect z e-Remote, klienci e-up! mogą zdalnie uruchamiać, zatrzymywać i programować ładowanie oraz klimatyzację podczas postoju samochodu. System klimatyzacji Climatronic oraz nowy system asystenta Linii Asystującej do utrzymywania pasa ruchu dopełniają listę wyposażenia. Dla wyrazistego wyglądu wybierz e-up! w stylu z czarnym lub białym dachem, przyciemnionymi szybami w tylnej części, felgami aluminiowymi oraz niebieskim podświetleniem wnętrza pojazdu.
Volkswagen przygotował także trzy pakiety wyposażeniowe, związane z asystą kierowcy, zimą i komfortem. Zawierają one funkcje takie jak tempomat oraz system kamer parkingowych, ogrzewanie siedzeń i szyb, a także automatyczne światła i drugi zdalny klucz. Oferta jest uzupełniana o indywidualne opcje, takie jak wielofunkcyjna kierownica z wykończeniem skórzanym, czy elektroniczny dźwięk silnika do ruchu miejskiego.
Elektryczna ofensywa trwa – Volkswagen pędzi naprzód. Podczas swojego debiutu rynkowego w 2013 roku, e-up! był pierwszym w pełni elektrycznym modelem Volkswagena, a ta aktualizacja stanowi część trwającej elektrycznej ofensywy marki: Volkswagen zamierza wprowadzić na rynek ponad 50 modeli w pełni elektrycznych do 2025 roku, a Grupa ma na celu sprzedaż do trzech milionów elektrycznych pojazdów rocznie.
Nowy ID.3 – zaprezentowany na IAA we Frankfurcie we wrześniu 2019 i zjeżdżający z taśmy produkcyjnej w Zwickau od początku listopada 2019 – odgrywa kluczową rolę w elektrycznej ofensywie. Wkrótce dołączy do niego SUV ID.CROZZ; następnie następcą kampera, ID.BUZZ; i sedan ID.VIZZION. Do końca 2022 roku Grupa Volkswagen zainwestuje ponad 30 miliardów euro w elektromobilność.
Siedem dojazdów do pracy pod rząd
Dzięki zasięgowi do 260 km w rzeczywistych warunkach jezdnych, odświeżony Volkswagen e-up! jest wszechstronny na krótkich i średnich dystansach. Kompaktowy specjalista miejski jest w stanie pokonać 35 kilometrów, które średni dojeżdżający codziennie pokonuje do i z pracy w Niemczech, siedem razy z rzędu bez ładowania. Co więcej, potrafi nawet pokonać trasę z Frankfurtu do Dusseldorfu bez zatrzymywania się.
Nowa bateria litowo-jonowa jest kluczowa dla tego długiego zasięgu: oferuje 32,3 kWh użytecznej pojemności energetycznej, co odpowiada 36,8 kWh brutto – prawie dwa razy więcej niż jej poprzednik (18,7 kWh brutto). Programiści e-up! zmienili koncepcję ogniw baterii, przechodząc od ogniw pryzmatycznych do ogniw bateryjnych w formie torby, które mają elastyczne zewnętrzne powłoki z plastiku pokrytego aluminium. Wykorzystywana technologia litowo-jonowa gwarantuje wysoką gęstość energetyczną i długi okres eksploatacji; ogniwa mogą nieprzerwanie dostarczać i przyjmować prąd przy szerokich zmianach temperatury i stanu naładowania. Zwiększona gęstość energetyczna i poprawa przestrzenna sprawiają, że objętość baterii została zmniejszona nawet o około 20 litrów.
Nowy system baterii integruje 168 ogniw bateryjnych w formie torby, zgrupowanych w moduły po dwanaście. 14 modułów tworzy dwa bloki: jeden płaski, długi pod przednimi siedzeniami, a drugi krótki, wysoki pod tylną kanapą. Wraz ze wszystkimi regulatorami, bezpiecznikami i połączeniami, cały system waży 248 kg – zaledwie 15 kg więcej niż jego poprzednik. Gwarancja na baterię oferowana przez Volkswagena obejmuje osiem lat lub 160 000 km.
Kompaktowy o wysokiej wydajności
Inne komponenty w układzie napędowym wysokiego napięcia pozostają praktycznie niezmienione. Elektronika mocy i sterująca przekształca prąd stały z baterii na prąd trójfazowy do silnika elektrycznego, i wykonuje przeciwną funkcję podczas odzyskiwania energii hamowania. Silnik elektryczny PSM (silnik synchroniczny z trwałymi magnesami) jest kompaktowy i osiąga wysoki stopień wydajności. Dostarcza 40 kW mocy ciągłej i 61 kW mocy szczytowej (54/83 PS), a z miejsca zapewnia pełny moment rozruchowy wynoszący 212 Nm. Jednostopniowa skrzynia biegów przekazuje siły na przednią oś; jest produkowana w fabryce komponentów Volkswagena, tak jak silnik elektryczny i bateria wysokiego napięcia.
Trzy strategie jazdy do wyboru
Odświeżony Volkswagen e-up! zużywa zaledwie 12,9 – 12,7 kWh energii na 100 km. W Niemczech, gdzie średni koszt kilowatogodziny wynosi 30,5 centa (na jesień 2019), oznacza to mniej niż 4 euro za 100 km podróży. Ta wysoka wydajność osiągana jest dzięki kilku czynnikom: niskiej masie własnej wynoszącej 1 160 kg (bez kierowcy), zoptymalizowanym oponom o małym oporze toczenia oraz doskonałej aerodynamice. Współczynnik oporu powietrza wynosi tylko 0,31 – niewiele jak na tak kompaktowy pojazd.
W odświeżonym e-up! kierowcy mogą wybierać spośród trzech profili jazdy: tryb standardowy oraz programy Eco i Eco+, które są aktywowane za pomocą przycisków. W trybie Eco zarządzanie napędem redukuje moc silnika do 50 kW (68 PS) i moment obrotowy do 167 Nm; maksymalna prędkość jest ograniczona do 115 km/h, a klimatyzacja jest wyłączona. Tryb Eco+ sprawia, że e-up! jest jeszcze bardziej ekonomiczny w użytkowaniu, ograniczając moc do 40 kW (54 PS), 133 Nm momentu obrotowego oraz maksymalną prędkość do 90 km/h.
Charakterystyka jazdy może być dalej wpływana w zakresie odzyskiwania energii hamowania wykonanego przez silnik elektryczny. Kierowca może wybierać spośród pięciu trybów przy użyciu dźwigni selektora: D, D1, D2, D3 i B. W zależności od wybranego trybu, odzyskiwanie energii hamowania zastępuje konwencjonalne hamowanie w wielu sytuacjach. W trybie D, pojazd porusza się swobodnie, gdy kierowca zwalnia pedał gazu. Tryb B jest zupełnie odwrotny: w tym trybie odświeżony e-up! odzyskuje maksymalną energię podczas jazdy na luzie – może to być nawet 40 kW przy 100 km/h.
W trybach od D1 do B wiele lekkich i średnich operacji hamowania wykonywanych jest wyłącznie przez silnik elektryczny. Hydrauliczne hamulce kół, którymi steruje elektromagnetyczny wzmacniacz hamulca (e-BKV), aktywują się tylko wtedy, gdy kierowca mocno wciśnie pedał hamulca – przy opóźnieniu wynoszącym około 0,3 g lub więcej. Przejście między hamowaniem elektrycznym a konwencjonalnym – znane jako blendowanie – jest harmonijne, a pedał hamulca można zawsze stosować w precyzyjnych przyrostach.
Standardowy wyświetlacz wielofunkcyjny w zestawie wskaźników wyświetla wszystkie informacje ważne dla jazdy elektrycznej, w tym wybrane tryby jazdy i poziomy odzyskiwania energii, wartości zużycia paliwa, zasięg i aktywne procesy ładowania.
Przyjemność z jazdy spotyka bezpieczeństwo
Odświeżony Volkswagen e-up! to zwinny pojazd. W trybie standardowym przyspiesza z miejsca do 100 km/h w 11,9 sekundy – o pół sekundy szybciej niż jego poprzednik. Przyspieszenie zatrzymuje się na 130 km/h, aby zachować zasięg. Bateria litowo-jonowa znajduje się idealnie pod podłogą pojazdu, gdzie zapewnia zrównoważoną dystrybucję obciążenia osi oraz niski środek ciężkości – obie cechy sprzyjają zwrotności i jednocześnie bezpieczeństwu. Elektroniczna kontrola stabilności (ESC) integruje asystenta ruszania na wzniesieniu.
Bezpieczeństwo bierne również ma wysokpriorityt. System baterii integruje belkę wzmacniającą, która wzmacnia zewnętrzną powłokę i chroni pasażerów w przypadku kolizji bocznej. Poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu, a także dwie poduszki kurtynowe i boczne są standardem, podobnie jak nowy system asystenta Linii Asystującej. Przy prędkościach powyżej 65 km/h, ten system asystujący może wykryć, czy pojazd nieumyślnie opuszcza swój pas, w takim przypadku interweniuje, dokonując korekty kierowania.
Czas ładowania wynoszący zaledwie jedną godzinę przy użyciu prądu stałego
Odświeżony VW e-up! ładowany jest za pomocą prądu zmiennego. Gdy ładowanie odbywa się przy użyciu połączenia 7,2 kW, pusta bateria litowo-jonowa wraca do 80% SOC (stanu naładowania) w nieco ponad cztery godziny. Wtyczka ładowania typu 2, która jest wymagana do tego, jest dostępna jako standard. Spółka córka Volkswagena, Elli (Electric Life), oferuje nowe ścienne ładowarki ID.Charger do ładowania w domu, a nawet najtańsze z nich dostarczają 7,2 kW mocy. Volkswagen Naturstrom® jest również dostępny od Elli. To energia pozyskiwana w 100% z odnawialnych źródeł – obecnie głównie z elektrowni wodnych w Niemczech i sąsiednich krajach, takich jak Austria i Szwajcaria. Gdy jest używana do zasilania e-up! pojazd nie tylko jest lokalnie wolny od emisji, ale także globalnie.
Aplikacja We Connect z e-Remote zapewnia jeszcze większą wygodę podczas ładowania. Właściciele odświeżonego e-up! mogą za pomocą aplikacji zaprogramować swoje pożądane godziny wyjazdu, aby upewnić się, że zawsze wyruszają z pełną baterią. Łatwo można także zdalnie kontrolować klimatyzację – ogrzewanie i chłodzenie wnętrza pojazdu – zdalnie z kanapy, gdy pojazd jest zaparkowany. Ta funkcja jest aktywna podczas procesu ładowania, aby nie stracić energii elektrycznej. Aplikacja We Connect pozwala również na zdalny dostęp do statusu pojazdu (pozycja parkingowa, światła i podobne) oraz danych o jeździe.
Na życzenie, zaktualizowany e-up! może zawierać złącze ładowania CCS (Combined Charging System) w klapce gniazda ładowania nad prawym tylnym kołem, co umożliwia ładowanie prądem stałym na publicznych stacjach ładowania. Przy 40 kW mocy dostarczanej na tych stacjach, pusta bateria może zostać naładowana do 80% w ciągu 60 minut.
Właściciele odświeżonego e-up! w Niemczech mogą korzystać z karty i aplikacji Charge&Fuel, a w przyszłości także aplikacji We Charge, co umożliwia ładowanie pojazdu w licznych stacjach ładowania i fakturowanie online za zużycie. Grupa Volkswagen i jej partnerzy zainstalują około 36 000 stacji ładowania w całej Europie do 2025 roku – z czego 11 000 zostanie zainstalowanych przez samą markę Volkswagen. Będą się one głównie znajdować w lokalizacjach Volkswagena. Grupa jest także motorem napędowym sieci szybkiego ładowania IONITY, która zbuduje 400 parków ładunkowych wzdłuż głównych autostrad Europy do końca 2020 roku.
Elektromobilność musi stać się przystępna
Mając to na uwadze, Volkswagen oferuje odświeżonego e-up! na rynkach europejskich w bardzo atrakcyjnych cenach. W Niemczech, gdzie przedsprzedaż rozpoczęła się we wrześniu 2019 roku, kompaktowy pojazd elektryczny kosztuje zaledwie 21 975 euro, przy dwóch dofinansowaniach, które obniżają cenę jeszcze bardziej: Volkswagen pokrywa 2 380 euro kosztów, a niemiecki rząd kolejne 2 000 euro (na październik 2019). Dla pracowników, którzy używają e-up! jako pojazdu służbowego, podatek wynosi tylko 0,5% wartości katalogowej, a nie 1% – kolejna korzyść finansowa, która niemal stanowi podwyżkę. Dzięki niskiej cenie, atrakcyjnym stawkom leasingowym i finansowym oraz niskim kosztem eksploatacji, zupełnie nowy e-up! może być interesujący dla klientów, którzy rozważają zakup używanego pojazdu.
Kompaktowe wymiary, świetne wyposażenie
Nawet w wersji podstawowej, krótki na 3,6 metra VW e-up! to w pełni wyposażony pojazd, z czterema drzwiami w standardzie. Wraz z oznaczeniem e-up!, niebieskie paski wykończeniowe z przodu i z tyłu wskazują na elektryczny system napędowy. Przód samochodu ozdobiony jest nowym logo Volkswagena w stylu 2D, z lampami LED do jazdy dziennej w kształcie litery C – kolejną cechą charakterystyczną elektrycznych pojazdów Volkswagena. Kratki w kształcie plastra miodu zdobią wloty powietrza. Klamki drzwi i obudowy lusterek zewnętrznych malowane są w kolorze nadwozia, do wyboru jest trzy jednolite i trzy metaliczne odcienie oraz wykończenie perłowe; kolory Costa Azul Metallic i Czerwony są nowe.
Przestrzeń i komfort
System klimatyzacji Climatronic, centralny zamek i nowy system asystujący Linii Asystującej są standardowo montowane w odświeżonym e-up!
Podobnie jest w przypadku sześciu poduszek powietrznych – dwóch przednich, dwóch kurtynowych i dwóch bocznych. Wszystkie cztery siedzenia mają detektory zajętości, a siedzenia przednie mają zintegrowane zagłówki. Pokrowce siedzeń w stylu Fusion, a dywaniki podłogowe są obszywane dekoracyjnym przeszyciem.
Wysokość siedzenia kierowcy jest regulowana, a oparcia tylnej kanapy można składać w proporcjach 40:60. W zależności od położenia tylnych siedzeń, bagażnik może pomieścić od 251 do 959 litrów bagażu. Zmienna podłoga bagażnika (standard w niemieckim rynku) zatrzaskuje się na obu poziomach, a do jej regulacji wystarczy prosty ruch ręki. Siatka i hak torby w schowku utrzymują torby na zakupy na swoim miejscu.
System radiowy Composition Phone z sześcioma głośnikami, interfejsem Bluetooth i DAB+, a także stacja dokująca dla smartfona maps + more są standardem. Aplikacja maps + more przekształca smartfon klienta z systemem Android lub iOS w wszechstronne narzędzie, które jest inteligentnie połączone z samochodem i internetem. Ma przeprojektowany interfejs użytkownika, a deska rozdzielcza może być spersonalizowana za pomocą widgetów. Użytkownik kontroluje funkcje za pomocą przycisków i kontrolerów lub, w wielu przypadkach, za pomocą wprowadzania odręcznego.
Dzięki aplikacji maps + more, zarówno kierowcy, jak i pasażerowie w e-up! mogą słuchać muzyki z radia lub serwisu streamingowego, rozmawiać przez telefon i nawigować offline, korzystając z map 2D lub 3D, w tym z wejściem głosowym i ostrzeżeniem o prędkości. Aplikacja pokazuje dane dotyczące jazdy, takie jak bilans odzyskiwania energii, stan baterii i zasięg. Pomaga również w poszukiwaniu stacji ładowania i umożliwia zaprogramowanie do trzech timerów ładowania i klimatyzacji. Zintegrowany Think Blue.Trainer pomaga kierowcy utrzymać oszczędny styl jazdy.
Więcej wyróżniającego stylu
Odświeżona wersja Volkswagena e-up! w stylu, która zaczyna się od 23 000 euro w Niemczech, wygląda jeszcze lepiej. Dach i lusterka zewnętrzne są malowane w kontrastowym czarnym lub białym kolorze, a panele progowe są w głównym kolorze pojazdu. Z przodu znajdują się aluminiowe panele progowe z oznaczeniem e-up!, a tylne boczne szyby i tylna szyba są przyciemniane. E-up! w stylu ma standardowo 15-calowe felgi aluminiowe w designie Blade (opcjonalnie w wersji podstawowej). Felgi 16-calowe w designie Upsilon są dostępne jako opcja. Wyrazisty wygląd e-up! w stylu kontynuuje się w wnętrzu pojazdu, z pokrowcami siedzeń w nowym designie Cross, z wzorem skóry rekina w górnej części deski rozdzielczej oraz niebieskim podświetleniem.
Trzy pakiety wyposażeniowe do wyboru
Wybór trzech pakietów wyposażeniowych umożliwia dalsze udoskonalenie e-up! Pakiet zimowy obejmuje ogrzewanie przednich siedzeń i szyby, a także ogrzewanie i elektryczną regulację lusterek zewnętrznych. Pakiet asystenta kierowcy obejmuje akustyczny system kontrolek parkowania, system tempomatu oraz system kamer tylnych. Pakiet komfortowy integruje wysoko regulowane siedzenie pasażera z przodu, czujnik deszczu, automatyczne światła z funkcjami Leaving Home i Coming Home oraz drugi zdalny klucz.
Indywidualne opcje dopełniają listę dostępnych opcji. Należą do nich wielofunkcyjna kierownica z wykończeniem skórzanym, pasująca do uchwytu hamulca ręcznego i gałki dźwigni selektora. Przy prędkościach od 5 do 22 km/h, zwłaszcza w ruchu miejskim, głośnik emituje syntetyczny dźwięk silnika, aby ostrzec pieszych o zbliżającym się pojeździe.
Elektryczne pojazdy dla każdego
Elektryczna ofensywa Volkswagena zyskuje ogromny impet. Oparta jest na modułowej macierzy napędu elektrycznego (MEB), która będzie podstawą dla licznych nowych modeli o bardzo różnych rozstawach osi i koncepcjach. Nowy ID.3 jest w tym pionierem. Jego produkcja rozpoczęła się na początku listopada, a SUV ID.CROZZ, następcą ID.BUZZ kampera oraz sedan ID.VIZZION mają wkrótce zadebiutować.
Już w 2025 roku firma planuje produkować do 3 milionów w pełni elektrycznych pojazdów rocznie; do tego czasu na rynku będzie ponad 50 elektrycznych pojazdów, z czego ponad 20 pochodzi z marki Volkswagen. Do końca 2022 roku zainwestowane zostanie ponad 30 miliardów euro, a wspólne przedsięwzięcia w Chinach zainwestują dodatkowe 15 miliardów euro w ciągu następnych kilku lat.