Volkswagen Eos, korzystając z krótszej platformy Passata, był tańszym kabrioletem w porównaniu do luksusowych konkurentów na rynku.
W oferowanej wersji z miejscami dla 4 dorosłych, EOS charakteryzował się nowoczesnym, składanym dachem oraz sportowym wyglądem, wyróżniającym się na tle innych modeli VW. Składany dach został zaprojektowany przez OASys i można go było otworzyć i zamknąć w około 25 sekund.
Choć EOS dostępny był w trzech wersjach wyposażenia, model podstawowy był dobrze wyposażony, ponieważ klienci nie mieli opcji do wyboru.
Model bazowy obejmował 16-calowe felgi aluminiowe, tapicerkę z winylu, klimatyzację, elektryczne szyby oraz podgrzewane lusterka zewnętrzne.
Wyższe wersje 2.0T dodawały podgrzewane fotele przednie, automatyczną klimatyzację w dwóch strefach, komputer pokładowy oraz elektrycznie regulowane fotele kierowcy, a także udostępniały szeroką gamę dodatkowych funkcji.
Najwyższa wersja posiadała silnik V76 o pojemności 3,2 litra, rozwijający moc 250 KM. Inne cechy obejmowały 17-calowe felgi aluminiowe, prawdziwą skórzaną tapicerkę, drewniane akcenty we wnętrzu, wycieraczki z czujnikiem deszczu oraz lusterka wsteczne z automatycznym przyciemnieniem.
Dla wyższych wersji wyposażenia dostępne były inne pakiety, takie jak Sport Package i Technology Package, które zawierały większe koła, poprawioną zawieszenie, lepszy system audio, czujniki parkowania oraz adaptacyjne reflektory bi-xenonowe.
Pomimo że niektórzy użytkownicy zgłaszali problemy z przeciekającą wodą, EOS wciąż pozostawał popularnym wyborem na rynku.
Po ponad milionie kabrioletów VW serii Beetle, Karmann Ghia, Golf i New Beetle, nowy model Eos zadebiutował w maju 2006 roku. Jako pierwszy standardowy samochód na świecie, czteromiejscowy Eos wyposażony jest w pięcioczęściowy dach kabrioletowy, przesuwany i coupé (dach CSC).
Twardy dach składa się ściśle, co zapewnia mocny design
Przyjazna panorama: Dach CSC otwiera lub zamyka się całkowicie w zaledwie 25 sekund, oferując zarówno techniczną, jak i wizualną finezję. Po pierwsze: przednia część dachu wykonana jest w przezroczystym szkle, które można wykorzystać jako panoramiczny dach słoneczny, otwierając go całkowicie lub odchylając do góry o 35 milimetrów. Nawet w zamkniętym trybie dach tworzy jasną, przyjazną i świeżą atmosferę we wnętrzu. Po drugie: dzięki szerokiemu dachowi CSC udało się zaprojektować krótki słupek szyby przedniej, co potęguje uczucie czystego kabrioletu. Po trzecie: kolejną zaletą jest strumieniowa proporcja, wydłużona linia dachu, muskularny tył i ogólny wysoki poziom jakości.
Jeden VW, dwa segmenty: Klientela, do której kierowany jest Eos, jest stosunkowo szeroka, ponieważ kabriolet-coupé znajduje się pomiędzy klasą A a klasą B. Przykład klasy A (klasa Golf): Eos prezentuje się jako pojazd o ogólnym wrażeniu wyższej jakości klasy B. Dodatkowo Eos wyróżnia się na tle wielu konkurentów w segmencie A dzięki wyższemu zakresowi osiągów silników oraz nowoczesnym technologiom, takim jak automatyczna skrzynia biegów DSG z podwójnym sprzęgłem, system dźwiękowy Dynaudio i oczywiście nowy dach CSC. Przykład klasy B (klasa Passat): Choć Eos jest nieco krótszy od swoich konkurentów, oferuje stosunkowo przestronne i w każdym razie komfortowe wnętrze. Żaden kabriolet z wyższej półki w klasie B nie oferuje szklanego dachu słonecznego, tylko jeden ma składany dach stalowy. Co więcej, Eos ma zdecydowanie bardziej korzystną cenę. Mówiąc inaczej: ten Volkswagen przekracza granice klas.
Nowe wzornictwo w całej gamie
Design CSC: Gdy dach jest zamknięty, dach CSC łukowo wygina się pomiędzy tyłem a przednią szybą. Tworzy to znakomity dach coupé, elegancki i sportowy. Krzywizna dachu jest wydłużona, tył muskularny, a ogólne wrażenie to wysoka jakość. Po otwarciu dachu oczywiste jest, że Eos został specjalnie zaprojektowany jako kabriolet-coupé, a jego bryła nie pochodzi z istniejącego modelu. Dzięki dachowi CSC udało się utrzymać krótki słupek szyby przedniej i kompaktowy tył. Skutkiem tego są wyraźne proporcje w stylu klasycznych kabrioletów. Żadna antena nie zakłóca jego wyglądu. Tło: deweloperzy wbudowali każdą antenę w pokrywę bagażnika wykonaną z wysoko wytrzymałego tworzywa sztucznego.
Cechy CSC: Pięciosekcyjna struktura CSC oferuje nie tylko wizualne, ale także praktyczne korzyści. Po pierwsze, czucie czystego kabrioletu. Ponieważ słupek szyby przedniej – a dokładniej – poprzeczka dachu – wystaje do wnętrza w znacznie mniejszym stopniu niż w wielu podobnych pojazdach, nad kierowcą i przednim pasażerem widnieje tylko niebo. Po drugie: optymalny dostęp. Zredukowana szerokość słupka szyby ułatwia wejście do otwartego Eos, ponieważ nie trzeba manewrować wokół ramy. Po trzecie: zintegrowany dach CSC modelu Eos wpuszcza światło, powietrze i dobrą atmosferę. Całkowite otwieranie i zamykanie systemu dachu odbywa się bardzo szybko – od pierwszego 'kliknięcia’ do ostatniego 'klik’ zajmuje to tylko około 25 sekund. Gdy wszystko jest zamknięte, system potwierdza zakończenie akcji sygnałem dźwiękowym. Dodatkowo dach CSC oferuje ogólne zalety nieograniczonej przydatności przez cały rok oraz niższy poziom hałasu przy zamkniętym dachu. Twarda powłoka utrudnia także życie wandalom i złodziejom.
Bardzo szeroki i mocny
Wymiary: Kabriolet-coupé ma szerokość 1,79 metra, długość 4,41 metra i wysokość 1,44 metra. Wzajemne relacje tych wymiarów wpływają na dynamikę Eos: ze względu na stosunkowo dużą szerokość w porównaniu z długością i wysokością, Eos mocno stoi na kołach. Znacząca szerokość toru (ponad 1,55 metra) nie tylko dobrze wygląda, ale również dodaje zwrotności i prowadzenia. Efekt to radość z jazdy, niezależnie od tego, czy dach jest w górze, czy w dół. Pięć silników o zakresie mocy od 115 KM do 250 KM
Silniki: Eos dostępny jest z czterema silnikami benzynowymi (zakres mocy 85 kW / 115 KM, 110 kW / 150 KM, 147 kW / 200 KM i 184 kW / 250 KM) oraz z silnikiem TDI o mocy 103 kW / 140 KM ze standardowym filtrem cząstek stałych. Dla silników do 147 kW używany jest czterocylindrowy system wtrysku bezpośredniego. Opcja 184-kW czerpie swoją moc z sześciu cylindrów; zmiany biegów odbywają się za pomocą skrzyni biegów DSG z podwójnym sprzęgłem.
Sportowo-eleganckie wnętrze
Wnętrze: Wnętrze zostało również nowo zaprojektowane. Choć szczegóły dotyczące funkcji i użycia (np. światła, klimatyzacja, systemy radiowe) są znane z innych modeli, wiele elementów Eos zostało opracowanych na nowo. Należą do nich kokpit, drzwi i pokrywy boczne, a także tylne siedzenia oraz automatyczna klimatyzacja specjalnie zaprojektowana dla kabrioletu. Po raz pierwszy Volkswagen oferuje opcjonalnie elektrycznie uruchamiane siedziska easy-entry: 'zapamiętują’ one pozycję siedzenia kierowcy i przedniego pasażera wzdłuż i wracają do niej – wystarczy nacisnąć przycisk – po tym, jak pasażerowie z tyłu wsiądą lub wysiądą. W tym elektrycznym systemie regulacji siedziska na 12 pozycji zintegrowano również wsparcie lędźwiowe.
Bagażnik: Przy otwartym dachu dostępna przestrzeń wynosi 205 litrów, a po zamknięciu objętość wzrasta do 380 litrów. Na ostatnich milimetrach pokrywa bagażnika zamyka się za pomocą systemu elektronicznego blokowania jako standardowe wyposażenie. Dodatkowo znajduje się otwór serwisowy wbudowany w tylną kanapę.
Bogate wyposażenie standardowe / Eos Individual