Volkswagen wprowadził model Fox w 2003 roku, głównie na rynek amerykański, a jego rozwój odbył się w Brazylii, jednak w 2005 roku zaprezentowano go również w Europie.
W 2005 roku Volkswagen nie miał taniego auta dla rynku europejskiego, które mogłoby konkurować z francuskimi i włoskimi samochodami z tej kategorii. Wówczas zarząd firmy zaproponował wprowadzenie modelu Fox w wersji trzydrzwiowej, który miał za zadanie rywalizować z Renault Twingo, Peugeot 107 i Fiatem Seicento.
Fox charakteryzował się dużymi lampami i kratką chłodnicy z trzema poziomymi żebrami, a jego przednia część wyglądała bardziej jak w aucie segmentu kompaktowego. Zderzak był wysoki i miał czarną dolną część, co miało na celu optyczne pomniejszenie samochodu. Jednak w rzeczywistości tak nie było. Z boku Fox miał wysoką linię okien i przerośnięte panele drzwiowe. Z tyłu klapa bagażnika była niemal pionowa z lekko pochyloną tylną szybą.
Jednak Fox zaskakiwał przestronnością wnętrza. Dzięki wysokiej kabinie, producent mógł umieścić siedzenia wyżej, co zapewniało więcej miejsca na nogi dla pasażerów z tyłu, nie ograniczając jednocześnie przestrzeni nad głową. Prosta deska rozdzielcza przypominała tę zamontowaną w słynnym VW Garbusie, z dużym prędkościomierzem otoczonym wskaźnikami. Fox był po prostu budżetowym autem z ręcznie otwieranymi oknami w podstawowej wersji wyposażenia, ale producent oferował elektryczne szyby, klimatyzację i radio CD w wyższych wersjach. Dodatkowo, tylne okna miały system uchylny, co ułatwiało wentylację wnętrza.
Pod maską VW oferował wybór trzech silników, w tym 1,4-litrowy silnik turbodiesel, który był bardzo oszczędny w zużyciu paliwa.