Volkswagen zaprojektował model Gol specjalnie na konkretne rynki, z określonymi wymaganiami i, co najważniejsze, w niższej cenie.
Pierwsza generacja Gola została wprowadzona na rynek w 1980 roku w Brazylii i była zbudowana na specjalnej platformie, która nie była używana w żadnym innym modelu Volkswagen. Szybko przeskakując do 2008 roku, Gol dotarł do swojej trzeciej generacji. W odróżnieniu od swoich poprzedników, dzielił platformę z modelem Polo.
Volkswagen opracował Gol jako hatchbacka, a jego kształt pozostał niezmieniony na przestrzeni lat. Wzornictwo inspirowały inne produkty Volkswagena. Reflektory były połączeniem projektu Passata CC i Tiguana, jednak ogólny wygląd był unikalny dla Gola. W przeciwieństwie do europejskich modeli, które charakteryzowały się bardziej kanciastym stylem, południowoamerykański brat miał zaokrąglone krawędzie i opadający słupek C. Brazylijscy projektanci umieścili na dachu spojler nad tylną klapą.
Wnętrze Gola zawierało niektóre elementy pochodzące z katalogu części Volkswagena, takie jak panel instrumentów czy system audio, ale ogólny design był inny. Z przodu zamontowano parę kubełkowych foteli z wysokim bocznym wsparciem, a na tylnych siedzeniach znalazła się dzielona kanapa.
Pod maską Volkswagen zainstalował dwa silniki dostosowane do lokalnych rynków, które mogły pracować zarówno na etanolu, jak i na benzynie. Obie wersje były połączone z pięciobiegową manualną skrzynią biegów. Dla silnika 1.0-litrowego dostępna była 5-biegowa automatyczna skrzynia, natomiast dla wersji 1.6-litrowej była na liście opcji 6-biegowa automatyczna.
Mały samochód wyprodukowany w Brazylii doskonale odpowiada na potrzeby klientów w Ameryce Południowej. Volkswagen Gol, podobnie jak wszystkie VW produkowane w Brazylii, może jeździć na dowolnej mieszance benzyny i etanolu bez utraty mocy, dzięki technologii Total Flex.
Prezydent stanu Luiz Inácio Lula da Silva przybył na zaproszenie Viktora Klimy, Generalnego Przedstawiciela Grupy Volkswagen na Amerykę Południową, i zajął pierwsze miejsce za kierownicą nowego Volkswagena Gola. Członek Zarządu Korporacyjnego, Garcia Sanz, powiedział, jakie będą główne cechy i znaczenie ekonomicznego małego samochodu: „To fascynujący samochód, który stanowi kolejny rozdział w historii sukcesu Volkswagena Gola.”
Od 1953 roku VW jest największym producentem samochodów w Europie w Brazylii i zatrudnia około 21 000 pracowników w pięciu lokalizacjach, produkując samochody, autobusy i ciężarówki, a także silniki i skrzynie biegów. W latach 70. Volkswagen był pierwszą firmą motoryzacyjną, która opracowała pojazdy na rynki Ameryki Południowej. Z 17 modelami Volkswagen ma największą różnorodność wśród producentów samochodów w Brazylii i dysponuje siecią około 600 dealerów.