Pierwszy Volkswagen Golf GTD zadebiutował na rynku w latach 80-tych. To był czas, gdy ludzie cieszyli się na widok diesli na drogach. Niższe zużycie paliwa było bardzo przekonujące. W 1982 roku wprowadzono pierwszą wersję dieslowską GTI, oznaczoną logo GTD. Najnowszy Golf GTD zadebiutował w tym samym czasie, co ósma generacja Golf GTI.
Golf GTD z 2020 roku został wyposażony w liczne funkcje, które wyróżniają go spośród innych wersji Golfa. Pełne reflektory LED są standardem, a srebrna linia biegnie wzdłuż górnej części maski. Aby wiedzieć, kto właśnie Cię wyprzedził, GTD ma podwójny wydech z lewej strony pojazdu. GTI ma po jednym na każdej stronie, a GTE nie ma żadnych widocznych rur wydechowych. Na dachu z tyłu pojazdu znajduje się dłuższy spojler, który obniża linię dachu, dzięki czemu samochód wygląda na niższy niż reszta gamy Golfów.
Wewnątrz zachowano szary wzór w gorącym hatchbacku z silnikiem diesla, w przeciwieństwie do czerwonego w GTI i zielonego w GTE. Na centralnej konsoli dominuje jednostka infotainment z 10-calowym wyświetlaczem dotykowym. System ten ma możliwość komunikacji z innymi pojazdami w ruchu, aby wymieniać informacje na temat tras. System znany jako Car2X będzie miał pełną funkcjonalność, gdy cała infrastruktura w miastach zostanie wdrożona.
Samochód staje się ikoną, gdy jego DNA projektowe i charakter pozostają rozpoznawalne przez dekady. Ważne jest również, aby ikona dostarczała świeżych pomysłów, aby sprostać wyzwaniom naszych czasów. Podobnie jak VW Golf GTI. Od 44 lat Volkswagen na nowo wynajduje tę ikonę sportowych, kompaktowych aut, zachowując oryginalną koncepcję — z pokolenia na pokolenie. Ósma reinterpretacja Golfa GTI świętuje teraz swoje debiut. Nowo zaprojektowany i inżynieryjnie przekształcony – w pełni zdigitalizowany i zintegrowany. Golf GTI, który jest gotowy na nowoczesne czasy. Golf Mk1 z 1976 roku dawno przekształcił się w rodzinę pojazdów. W 1982 roku pojawił się pierwszy Golf GTD z turbodoładowanym silnikiem diesla, a w 2014 roku pierwszy Golf GTE z napędem hybrydowym z możliwością ładowania. Dlatego naturalnym jest, że nowy Golf GTD i nowy Golf GTE świętują swoje światowe premiery obok nowego VW Golfa GTI. Trzy warianty Golfa, trzy charaktery, trzy efektywne i czyste układy napędowe – ale jedna filozofia designu i specyfikacji.
GTI
Nowy Volkswagen Golf GTI to zwinny, surowy, efektywny i nowoczesny kompaktowy samochód sportowy – o mocy 180 kW (245 KM).
GTE
Z mocą systemową 180 kW nowy Volkswagen Golf GTE jest tak samo mocny jak Golf GTI. Napęd hybrydowy został zaprojektowany z myślą o osiągach sportowych i łączy elektryczną zrównoważoną energię oraz zerowe emisje na dystansie około 60 kilometrów z doskonałymi osiągami dynamicznymi.
GTD
Nowy Volkswagen Golf GTD to prawdziwy wytrzymały sportowiec. W tej wersji moc 147 kW (200 KM) połączono z bardzo dużymi zasięgami paliwowymi.
EKSTERIER
Design nowych, sportowych modeli Golfa urzeka nieskazitelnym urokiem. Standardowe reflektory LED są umieszczone nisko i tworzą wyrazisty poprzeczny pas w połączeniu z kratką chłodnicy. W górnej części maski znajduje się wąska linia rozciągająca się nad przednią częścią – czerwona w przypadku GTI, niebieska dla GTE i srebrna dla GTD. Wszystkie są typowymi insygniami, podobnie jak czerwony frame kratki chłodnicy w pierwszym Golfie GTI. Gdy włączone są światła dzienne – gdy kierowca zbliża się z kluczykiem (opcjonalnie) – taśma LED w reflektorze odzwierciedla czerwoną, niebieską lub srebrną linię. Po raz pierwszy standardowa kratka chłodnicy jest podświetlona, co stanowi kontynuację taśmy LED. Tworzy to nowy, niepowtarzalny design reflektorów Golfa GTI, GTE i GTD. Inną znaczącą cechą jest typowo duża, jednoczęściowa dolna krata powietrzna w wzorze plastra miodu. Jest ona otoczona z zewnątrz czarną aplikacją, z wyrazistym, skrzydłowym designem po bokach. Nowe insygnium GTI obejmuje również opcjonalne światła przeciwmgielne, które teraz są zintegrowane w formie X w kracie powietrznej.
Wyrazisty kontur
Sekcja boczna charakteryzuje się przyciągającymi wzrok, standardowymi 17-calowymi felgami Richmond, unikalnymi dla GTI. Na życzenie dostępne są felgi 18-calowe lub 19-calowe. Czerwono malowane: zaciski hamulcowe nowych, sportowych modeli Golfa. GTI i GTD również noszą znak z odpowiednim napisem na bocznej części przedniego skrzydła. GTE nie ma tej funkcji, ale zamiast tego posiada dodatkowe złącze po stronie pasażera do ładowania akumulatora. Wszystkie trzy modele mają szersze progi boczne w czerni – z designem splittera podobnym do tych stosowanych w samochodach wyścigowych. Progi łączą się w przedni spoiler i tylny dyfuzor. Indywidualizowany spoiler wydłuża linię dachu na samym szczycie konturu. Dominującym elementem konstrukcyjnym sekcji bocznej jest słupek C, charakterystyczny dla wszystkich wersji Golfa. Wizualnie posuwa nadwozie do przodu i przenosi kultowe grafiki oryginalnego Golfa i GTI do nowoczesnej rzeczywistości.
Doskonałe tylne wykończenie
Nowy Golf ma potężny kontur ramienia oraz wyrazisty design tylnej części. Korzystają na tym także nowe, sportowe modele, które standardowo są wyposażone w zestawy lamp tylnych LED. Napisy GTI, GTE lub GTD są teraz umieszczone centralnie pod emblematem Volkswagena, a nie po stronie kierowcy, jak to było wcześniej. Spoiler dachowy został wydłużony do tyłu i łączy się z czarną obwódką wokół tylnej szyby, co sprawia, że Golf GTI, GTE i GTD wyglądają jeszcze bardziej płasko niż słabsze modele. Na dole sportowy dyfuzor odróżnia nowe wersje od pozostałych modeli z serii. Różnią się również końcówkami układów wydechowych – GTI ma jedną końcówkę z lewej i jedną z prawej, GTD ma podwójną końcówkę po lewej stronie, a w GTE nie widać końcówki wydechu.
WNĘTRZE
Od czasu debiutu pierwszego Golfa GTI, ten samochód jest jak idealnie dopasowana para dżinsów. Już na początku Volkswagen stworzył charakterystyczne, dynamiczne insygnia z licznymi szczegółami wnętrza – sportowa kierownica z trzema srebrnymi podwójnymi ramionami i wtopionym emblematem Wolfsburga, gałka zmiany biegów w kształcie czarnej piłki golfowej, sportowe siedzenia GTI w kratę z czarnymi bocznymi osłonami – wszystkie z nich uważane są za klasyczne elementy designu.
Ukłon w stronę przeszłości, ukłon w stronę przyszłości
Choć Volkswagen poprawia cyfrowe i sieciowe możliwości ósmej generacji Golfa – a tym samym GTI, GTE i GTD – w niespotykanym dotąd stopniu, aby przyszłościowo zabezpieczyć ofertę, wiele z oryginalnych insygniów wciąż można znaleźć na pokładzie. Jednak sportowa kierownica z przeszłości została przekształcona w nową, wielofunkcyjną skórzaną kierownicę sportową z dotykowymi przyciskami i opcjonalnym przyciskiem Travel Assist, aby pomóc potężnym modelom Golfa osiągnąć maksymalną prędkość 210 km/h podczas aktywacji Travel Assist. Trzy srebrne ramiona pozostały – w GTI wnętrze centralnego ramienia ma czerwone wykończenie, podczas gdy GTE i GTD mają niebieskie i srebrne wykończenia odpowiednio. Klasyczny wzór w kratę sportowych siedzeń również pozostał. Nowy wzór kraty nosi nazwę Scalepaper. Szwy szaro-czarnego designu są czerwone w GTI, niebieskie w GTE i jasnoszare w GTD. Czerwony, niebieski lub czarny są również używane dla wszystkich dekoracyjnych szwów i obramowań, w zależności od modelu.
Gotowy na nowoczesny wiek
Innovision Cockpit unosi się w górę po otwarciu drzwi w Golfie GTI, GTE i GTD. To fuzja najwyższej klasy wersji 10,25-calowego Digital Cockpit (cyfrowe instrumenty) oraz 10-calowego systemu nawigacji. Wizualne i funkcjonalne połączenie dwóch ekranów tworzy nową i spójną architekturę cyfrową. Podświetlenie tła, które również jest standardem, osadza wyświetlacze i wszystkie inne podświetlone obszary wnętrza (panel deski rozdzielczej, wykończenie drzwi, schowek z interfejsem dla telefonu komórkowego, podłoga) w spektrum 30 konfigurowalnych kolorów. Golf GTI, który jest standardowo wyposażony w 6-biegową skrzynię manualną, ma nową gałkę zmiany biegów GTI. Golf GTI jest dostępny z opcjonalną, automatyczną 7-biegową skrzynią dwusprzęgłową (DSG); GTD jest dostępny wyłącznie z tą skrzynią DSG. GTE jest wyposażony w 6-biegową DSG opracowaną dla napędu hybrydowego. Modele wyposażone w DSG generalnie działają za pośrednictwem systemu shift by wire; sam dźwignia DSG jest specjalnie zaprojektowana. Funkcjonalność standardowego przycisku start/stop dla systemów napędowych trzech sportowych modeli Golfa została dostosowana – po otwarciu drzwi pulsuje na czerwono, aż do momentu uruchomienia systemu napędowego.
WYPOSAŻENIE STANDARDOWE
Ogólnie, każdy nowy Golf jest wyposażony w systemy wspomagające, w tym system utrzymania pasa ruchu Lane Assist, autonomiczne hamowanie awaryjne Front Assist z monitorowaniem pieszych, elektroniczną blokadę różnicową XDS oraz Car2X (lokalna komunikacja z innymi pojazdami i infrastrukturą drogową). Standardowe cyfrowe instrumenty oraz system infotainment dostosowany do mobilnych usług i funkcji We Connect i We Connect Plus, które zostały tutaj zintegrowane. Wielofunkcyjna kierownica, jedn strefowa automatyczna klimatyzacja (Climatronic), system komfortowego uruchamiania Press & Drive, Bluetooth dla telefonu komórkowego, reflektory LED, lampy tylne LED, światła dzienne LED, lampki do czytania LED oraz dwa porty USB-C. Ta gama wyposażenia ponownie znacznie się poszerza dla modeli GTI, GTE i GTD.
Zwiększone wyposażenie
Na zewnątrz, wyposażenie przedstawione powyżej jest uzupełnione o 17-calowe felgi aluminiowe, spersonalizowany przedni pas, żebrowany tylny dyfuzor, samodzielny spoiler dachowy, odpowiednie logotypy modelu, indywidualne systemy końcówek wydechowych, czerwone zaciski hamulcowe oraz wydłużenia progów. Funkcje obejmują sportowe zawieszenie (tylko GTI i GTD; o 15 mm niższe) oraz system Keyless Access do zamykania i uruchamiania, wraz z towarzyszącym oświetleniem. Wnętrze składa się z najwyższej wersji Digital Cockpit (wielokrotne konfiguracje ekranów) oraz 10-calowego systemu nawigacji, które łączą się, tworząc Innovision Cockpit. Kolor i grafika Digital Cockpit odpowiadają odpowiedniemu modelowi. W wielu innych szczegółach, tak jak w przypadku nadwozia, Golf GTI, GTE i GTD również różnią się specyficznymi kolorami przypisanymi do odpowiedniego systemu napędowego – czerwonym (GTI), niebieskim (GTE) i srebrnym (GTD). Wszystkie pedały są wykonane ze stali nierdzewnej.
GTI z turbodoładowanym silnikiem benzynowym
Nowy Volkswagen Golf GTI jest napędzany 2,0-litrowym silnikiem turbodoładowanym (EA888 evo4) o mocy 180 kW (245 KM). Maksymalny moment obrotowy wynosi 370 Nm. Silnik czterocylindrowy jest standardowo połączony z 6-biegową skrzynią manualną (MQ350). Opcjonalnie dostępna jest 7-biegowa skrzynia dwusprzęgłowa (DQ381 DSG).
GTE z hybrydą plug-in
Hybrydowy napęd Volkswagena Golfa GTE zasadniczo składa się z silnika benzynowego 1,4-litrowego turbodoładowanego (EA211 TSI) o mocy 110 kW (150 KM), modułu hybrydowego z silnikiem elektrycznym (85 kW), 6-biegowej DSG (DQ400e) oraz nowej baterii litowo-jonowej. Napęd generuje maksymalną moc 180 kW (245 KM) oraz maksymalny moment obrotowy 400 Nm. W porównaniu do swojego poprzednika zasięg w trybie elektrycznym znacznie wzrósł do około 60 km. Inżynierowie Volkswagena osiągnęli ten wzrost zasięgu poprzez poprawę aerodynamiki Golfa i zwiększenie zawartości energii w akumulatorze o 50% do 13 kWh. Może być napędzany z prędkościami do 130 km/h w trybie elektrycznym. Gdy akumulator jest wystarczająco naładowany, Golf GTE zawsze zaczyna w trybie elektrycznym E-MODE. Napęd przełącza się na tryb hybrydowy, jeśli pojemność energii akumulatora spadnie poniżej określonego poziomu lub jeśli prędkość wzrośnie powyżej 130 km/h. W trybie hybrydowym kierowca ma możliwość utrzymania stanu naładowania za pomocą trzech symboli na ekranie systemu infotainment (symbol równości „=”), zwiększenia go (strzałka w górę „↑”) lub zredukowania do określonego poziomu (strzałka w dół „↓”). Dzięki temu można wjechać do obszaru miejskiego zasilanym elektrycznie i bez emisji, nawet na koniec dłuższej podróży, jeśli zajdzie taka potrzeba. Gdy nawigacja jest aktywna, zarządzanie akumulatorami również przewiduje uwzględnienie danych drogowych i topograficznych, aby zapewnić dostępność zdefiniowanej energii akumulatora w momencie dotarcia na miejsce. W tym procesie wykorzystanie akumulatora jest dostosowywane na podstawie danych o trasie, aby osiągnąć optymalny zasięg elektryczny.
GTD z turbodoładowanym silnikiem diesla
Długodystansowy samochód sportowy posiada 2,0-litrowy, czterocylindrowy turbodoładowany silnik diesla (TDI) o mocy 147 kW (200 KM). Silnik Volkswagena Golf GTD (seria EA288 evo) generuje imponująco wysoki maksymalny moment obrotowy wynoszący 400 Nm. TDI dostarcza tę moc już przy bardzo niskich prędkościach obrotowych. Jak w przypadku wszystkich turbodoładowanych silników diesla w nowym Golfie, układ napędowy GTD jest połączony z dwoma katalizatorami SCR połączonymi szeregowo (SCR = Selektywna Redukcja Katalityczna). Ten nowy podwójny system dozowania SCR z podwójnym wtryskiem AdBlue znacznie redukuje emisję tlenków azotu w porównaniu do swojego poprzednika. Volkswagen oferuje Golfa GTD z 7-biegową skrzynią dwusprzęgłową (DQ381 DSG) jako standard.
UKŁAD ZAWIESZENIA
Volkswagen opracował i udoskonalił układ zawieszenia Golfa GTI, GTE i GTD w połączeniu z przednim zawieszeniem McPhersona i tylnego zawieszenia wielowahaczowego. Po raz pierwszy zastosowano nowy system zarządzania dynamiką jazdy znany jako Vehicle Dynamics Manager. System ten kontroluje zarówno funkcję XDS, jak i dynamikę boczną regulowanych amortyzatorów (opcjonalne DCC). To znacznie zwiększa zakres między maksymalnym komfortem a maksymalną dynamiką, a pojazd korzysta z wyraźnie zaostrzonych cech prowadzenia w rezultacie.
Adaptacyjne sterowanie zawieszeniem DCC