Golf GTD był dla hatchbacków diesla tym, czym Golf GTI był dla wersji benzynowej: sportowym samochodem, który cieszył się dużym zainteresowaniem wśród młodych ludzi. W wersji diesla oferował lepszą efektywność paliwową.
W 2009 roku Volkswagen zaprezentował Golf GTD podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Lipsku. Pojazd był dostępny w wersjach z trzema i pięcioma drzwiami. To nie był pierwszy model GTD w historii. Pierwsza generacja zadebiutowała w 1982 roku na pierwszej generacji Golfa. Oferował 70 KM z silnika diesla 1.6 o turbodoładowaniu. I tak dotarliśmy do 2009 roku.
Szósta generacja Golfa również miała wersję GTD, obok GTI. Była oferowana w wersjach z trzema lub pięcioma drzwiami. Wersja trzydrzwiowa miała sportowy wygląd, z kratką w stylu plastra miodu, 17-calowymi felgami ze stopów lekkich oraz chromowanymi detalami na przedniej części nadwozia. Z tyłu znajdowały się podwójne wydechy oraz spojler na dachu. Jedynymi różnicami na zewnątrz w porównaniu do GTI były emblematy i standardowe koła.
Wewnątrz, Volkswagen znany jest z szerokiego programu personalizacji. Standardowy pojazd miał materiałowe fotele o specyficznym wzorze, wyświetlacz komputera pokładowego między chromowanymi, okrągłymi wskaźnikami na desce rozdzielczej oraz przyzwoity system multimedialny.
Pod maską znajdował się silnik 2.0 turbodiesel, który oferował o 100 KM więcej niż oryginalny GTD. Był połączony z 6-biegową skrzynią manualną jako standard lub 7-biegową skrzynią DSG z technologią podwójnego sprzęgła.
Volkswagen wprowadził na rynek nową wersję Golfa: Golf GTD. Skrót GTD ma długą tradycję: w 1982 roku zadebiutował pierwszy Golf GTD – GTI wśród silników diesla. Nowy Volkswagen Golf GTD z mocą 125 kW / 170 KM przyciąga wszystkich fanów diesli, którzy cenią sobie maksymalną dynamikę. Dlatego GTD wykazuje wyraźne podobieństwo do nowego Golfa GTI (155 kW / 210 KM). Podczas gdy GTI działa w swojej klasie z efektywnym silnikiem benzynowym z turbodoładowaniem, który oferuje osiągi znacznie droższych samochodów sportowych, Golf GTD debiutuje z fenomenalną oszczędnością paliwa. Co 100 kilometrów przechodzi jedynie 5,3 litra paliwa przez piezo wtryskiwacze silnika typu common rail, który właściwie trudno uznać za diesel. To odpowiada emisji CO2 wynoszącej tylko 139 g/km. Prędkość maksymalna wynosi 222 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h zajmuje tylko 8,1 sekundy. Gdy kierowca przyspiesza, silnik TDI zaskakuje bardzo sportowym brzmieniem, jednocześnie oferując doskonały komfort jazdy na długich dystansach dzięki bardzo dobrym właściwościom akustycznym.
Podobnie jak GTI, GTD będzie również dostępny w opcjonalnej wersji z sześciobiegową przekładnią DSG zamiast standardowej sześciobiegowej wersji. W opinii wielu ekspertów jest to najefektywniejsza automatyczna skrzynia biegów naszych czasów. Volkswagen Golf GTD z DSG osiąga prędkość maksymalną 220 km/h, a do 100 km/h przyspiesza w 8,1 sekundy, zużywając średnio 5,6 litra diesla (147 g/km CO2). Dzięki doskonałym wartościom ekonomii paliwowej, samochody GTD z dowolną wersją przekładni mogą pokonać około 1000 kilometrów na jednym baku paliwa (55 litrów).
Układ napędowy
Najważniejszym elementem koncepcyjnym Volkswagena Golfa GTD jest silnik TDI z systemem common rail o mocy 170 KM, stosowany po raz pierwszy w tej serii modeli. Silnik o pojemności 1968 cm3 należy do nowej generacji silników TDI, które są bardziej efektywne, mniej emisyjne i mocniejsze. Jednocześnie Volkswagen znacząco poprawił właściwości akustyczne silników TDI nowej generacji.
Maksymalna moc silnika GTD osiągana jest przy 4200 obr./min. W zakresie od 1750 do 2500 obr./min silnik – tak sportowy, jak i oszczędny – rozwija maksymalny moment obrotowy 350 niutonometrów. Jego specyficzny moment obrotowy wynosi 177,8 niutonometra na litr pojemności. W praktycznie każdej sytuacji jazdy, czterocylindrowy silnik 16-zaworowy oferuje moc silnika sportowego o sześciu cylindrach!
Zasilanie paliwem obsługiwane jest przez najnowszej generacji system common rail. Ciśnienia wtrysku sięgające 1800 bar i specjalne wtryskiwacze ośmiotłoczkowe osiągają szczególnie drobną atomizację paliwa diesel. Wtryskiwacze wyposażają piezoelektryczne wtryskiwacze. Sterowane elektrycznie kryształy piezo – wspomagane hydrauliką – inicjują wtrysk w ułamkach sekundy. W porównaniu do konwencjonalnych zaworów elektromagnetycznych, technologia piezo pozwala na większą elastyczność w procesach wtrysku z mniejszymi, precyzyjnie dozowanymi ilościami paliwa i wieloma wtryskami, sięgającymi do siedmiu pojedynczych wtrysków w jednym cyklu roboczym. Efektem tego jest bardzo cichy i przyjemnie gładko działający silnik, wyjątkowo szybka reakcja, doskonała oszczędność paliwa i niskie emisje. Oczywiście Volkswagen Golf GTD spełnia normy emisji Euro-5.
Akustyka silnika poprawiana jest przez całkowicie bezobsługowy napęd zębaty dla wałka rozrządu. Po raz pierwszy w tym TDI Volkswagen zastosował wyjątkowo cichą, żebrowaną paskową przekładnię napędową, pokrytą folią elastomerową do napędu komponentów pomocniczych. Przejście na technologię common rail oraz liczne inne środki akustyczne – takie jak folia tłumiąca w szybie czołowej, rozbudowany pakiet wygłuszający oraz aeroakustyczne dostosowanie nadwozia – sprawiły, że nowy VW Golf GTD jest jednym z najcichszych dieselów w swojej klasie.
Dźwięk – sportowy dźwięk – nie był dotąd mocną stroną silników diesla. Jednak nowy silnik common rail w GTD jest w rzeczy samej inny. Podobnie jak nowy Golf GTI, GTD również ma innowacyjny system dźwięku silnika, który akustycznie podkreśla moc silnika. Dodatkowo, sam silnik TDI common rail pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo bierne: w porównaniu do silnika TDI z pompy i wtrysku w poprzedniej generacji Golfa, nowy turbo-diesel ma znacząco niższy profil pionowy. To poprawia bezpieczeństwo pieszych, ponieważ maska silnika teraz wykazuje większy obszar deformacji.
Układ jezdny
Nowy Volkswagen Golf GTD jest wyposażony w sportowe zawieszenie obniżone o 15 milimetrów. Cała architektura sprężyn, amortyzatorów i tylnego stabilizatora została całkowicie dostosowana do sportowego turbo-diesla. Z przodu znane zawieszenie typu kolumnowego działa z sprężynami spiralnymi i teleskopowymi amortyzatorami. Z tyłu innowacyjne zawieszenie wielowahaczowe zapewnia, że system ESP rzadko musi interweniować.
Opcjonalnie nowy VW Golf GTD można zamówić z dynamicznym sterowaniem podwoziem (DCC). System stale reaguje na drogę i sytuację jazdy, dostosowując charakterystykę amortyzatorów. DCC reaguje także na przyspieszenie, hamowanie i ruchy kierownicy. Rozwiązuje to pozorny konflikt celów pomiędzy sztywnym, sportowym ustawieniem a komfortowym. Tło: Zyskanie sportowości zazwyczaj oznacza utratę komfortu i odwrotnie. Idealne zawieszenie nieprzerwanie dostosowuje się do warunków drogowych oraz życzeń kierowcy lub pasażerów. Wymagałoby to jednak elektrycznie regulowanego tłumienia. DCC jest właśnie takim systemem. Oprócz charakterystyki amortyzatorów, dostosowywane jest również elektro-mechaniczne wspomaganie kierownicy. Dynamiczne sterowanie podwoziem oferuje trzy programy: „Normalny”, „Sport” i „Komfort”. „Sport” i „Komfort” wybiera się za pomocą przycisku znajdującego się przed dźwignią zmiany biegów.
Wygląd zewnętrzny
Styl i cechy Volkswagena Golfa GTD i GTI wyraźnie pokazują podobieństwa. Rozważmy na przykład przód: Wyróżniające cechy GTD i GTI to ich projekt zderzaków z standardowymi przednimi światłami przeciwmgielnymi w typowym pionowym układzie. Ich reflektory i kratka chłodnicy mają również identyczną konstrukcję. W przypadku GTD poziome paski w kratce chłodnicy – charakterystyczne dla GTI – są stylizowane w chromie. Gran turismo diesel dzieli także strukturę plastra miodu w dolnych i górnych osłonach kratki chłodnicy z GTI.
Rozważmy tył: Turbo-diesel ma tutaj zmodyfikowany dyfuzor. Nawet jeśli nie zamówiono znaku GTD przy zakupie samochodu, diesel Golf można rozpoznać po podwójnych chromowanych końcówkach wydechu po lewej stronie dyfuzora (GTI: jedna końcówka z lewej i jedna z prawej). Światła tylne obu wersji Golfa mają przyciemnione szkło. Specjalne kolory nadwozia „Czarny” i „Czerwony Tornado” mogą być również zamówione w obu samochodach bez dodatkowych opłat; podkreślają dynamiczny charakter obu „GT”.
Wnętrze
Wnętrze samochodu również odzwierciedla filozofię GT Volkswagena. Oznacza to ergonomię w najczystszej formie, uzupełnioną o cechy dostosowane do Volkswagena Golfa GTD. Jak w każdym szóstym pokoleniu Golfa, użyte materiały o wyjątkowo wysokiej jakości robią natychmiastowe wrażenie swoim przyjemnym wyglądem i odczuciem. „Fotele sportowe” – takie same jak te w Golfie GTI – definiują wyższy standard. Ich właściwości do jazdy na długim dystansie i wyścigów są legendarne, podobnie jak ich stylizacja. W przeciwieństwie do GTI, czarne sportowe fotele GTD są uzupełnione jasnoszarym wzorem w diamentową kratkę zamiast czerwonego. Nazwa wzoru jest identyczna: „Jacky”. Jako kolor dla tzw. szwów kapeluszowych użyto eleganckiego jasnoszarego („Art Grey”) zamiast czerwonego („Flash Red”). Fotele kierowcy i pasażera z przodu są regulowane pod względem wysokości i wyposażone w podparcie lędźwiowe. W tym samochodzie można zamówić system siedzeń z pełnym czarnym wykończeniem ze skóry „Wiedeńskiej” jako opcję.
Innym wyróżniającym elementem jest standardowa skórzana kierownica sportowa z trzema ramionami. Jej dolny promień jest zauważalnie spłaszczony, co jest cechą zazwyczaj zarezerwowaną dla samochodów wyścigowych. Poziome ramiona zostały wkomponowane w stylizację uchwytów. Ergonomiczne uchwyty pokryte są gładką skórą, podczas gdy inne części kierownicy mają skórę perforowaną. Tak samo elegancki, jak sportowy, jest chromowany wygląd trzech ramion; podpis GTD został wkomponowany w pionowe ramię. Kierownica jest również dostępna jako wielofunkcyjna jako specjalna opcja. Gdy Golf GTD występuje z przekładnią DSG, funkcjonalność kierownicy jest rozszerzona o dodatkowe łopatki do zmiany biegów („-” po lewej, „+” po prawej) umieszczone przy dwóch poziomych ramionach.
Standardowo pokryte czarną skórą są również dźwignia hamulca ręcznego i obudowa dźwigni zmiany biegów. Również tutaj jasnoszare nici tworzą kontrast kolorystyczny. Chromowane obramowania to standard w przełączniku świateł obrotowych, przyciskach sterowania szybami, wylotach powietrza i akcentach do przełączników regulacji lusterek. Z kolei strefy paneli wskaźników i drzwi są wykończone akcentami w połysku „Black Stripe”. Nakładki na pedały i podparcie stopy wykonane są ze stali nierdzewnej z wbudowanym profilem antypoślizgowym.
W pełni wyposażony
Ponadto wyposażenie wnętrza VW Golfa GTD zawiera dodatkowe detale (w porównaniu z bazową wersją: Golf Trendline), takie jak czarne wykończenie sufitu i czarne wykończenia słupków dachowych, dwustrefowy system klimatyzacji („Climatronic”), lampki do czytania z przodu i z tyłu, wielofunkcyjny wyświetlacz „Plus” z komputerem pokładowym, podłokietniki z przodu i z tyłu, dwa dodatkowe wyloty powietrza i uchwyty na kubki z tyłu, możliwość przejścia ładunkowego w tylnym siedzeniu, dodatkowy schowek w bagażniku oraz system radiowy RCD 210.
Standardowe elementy zewnętrzne obejmują zewnętrzne lusterko pasażera, które opuszcza się podczas jazdy do tyłu, przednie światła przeciwmgielne z chromowanymi ramkami, pakiet zimowy (z podgrzewanymi dyszami spryskiwaczy, podgrzewanymi fotelami, systemem czyszczenia świateł i wskaźnikiem niskiego poziomu płynu spryskiwacza) oraz system „ParkPilot” (z czujnikami w przednim i tylnym zderzaku). Standardowe funkcje bezpieczeństwa obejmują ESP (z asystentem przeciwdziałania poślizgowi, asystentem hamowania i stabilizacją przyczepy) oraz siedem poduszek powietrznych, w tym poduszkę powietrzną na kolana po stronie kierowcy.
Jako opcję Volkswagen oferuje te same reflektory Bi-Xenon w Golfie GTD, co w Golfie GTI, w tym dynamiczne oświetlenie zakrętów. Reflektory obracają się o kąt do 13 stopni na zewnątrz i siedem stopni do wewnątrz. Stylizacja reflektorów ściśle odpowiada sportowemu charakterowi GTD. Wbudowane podwójne moduły (Xenon zewnętrzny, światło parkingowe / kierunkowskazy wewnętrzne) mają chromową obudowę, przez którą projektowany jest bardzo imponujący obraz wizualny.