W 2008 roku, na targach motoryzacyjnych w Paryżu, Volkswagen zaprezentował szóstą generację modelu Golf. Był to zaskakujący krok w porównaniu do piątej generacji, która była w sprzedaży tylko przez pięć lat.
Szósta generacja była raczej przekształceniem piątej, ponieważ korzystała z tej samej platformy PQ35. W 2009 roku, na bazie modelu Mk6, producent wprowadził Golf GTD. To wersja z silnikiem diesla, która oferowała osiągi typowe dla sportowych hatchbacków, przy jednoczesnej wysokiej efektywności paliwowej.
GTD był dieslem w wersji Golf GTI. Charakteryzował się agresywnym wyglądem z dużą centralną kratką w przednim zderzaku oraz dwoma bocznymi wlotami powietrza dla hamulców tarczowych. W tych wlotach zamontowano światła przeciwmgielne. Kratka chłodnicy miała dwa poziome srebrne paski oraz chromowaną plakietkę z literami GTD. Z tyłu zainstalowano krótki spojler dachowy nad klapą bagażnika.
Wnętrze samochodu wyróżniało się sportowym wyglądem trójramiennej kierownicy, z literami GTD na dolnym ramieniu. Rozkład deski rozdzielczej był podobny do dobrze wyposażonego Golfa, z jednostką infotainment na centralnym panelu, powyżej jednostki sterującej klimatyzacją. Dzięki pięciodrzwiowej konfiguracji, był to dobry samochód dla rodziny, ale wystarczająco szybki, aby dostarczyć sportowych wrażeń.
Pod maską znajdował się ulepszony silnik turbodiesel o pojemności 2.0 litra, połączony z standardową sześciobiegową skrzynią manualną. Moc przekazywana była na przednie koła. Opcjonalnie dostępna była sześciobiegowa automatyczna skrzynia DSG (dual-clutch). W przypadku zainstalowania DSG, za kierownicą umieszczono dwa manetki do zmiany biegów: + i – .
Volkswagen wprowadził na rynek nowy model Golf, a mianowicie Golf GTD. Skrót GTD ma długą tradycję: już w 1982 roku pojawił się pierwszy Golf GTD – GTI wśród silników diesla. Nowy Volkswagen Golf GTD o mocy 125 kW / 170 PS skierowany jest do wszystkich miłośników silników diesla, którzy cenią sobie maksymalną dynamikę. Dlatego GTD ma wiele cech wspólnych z nowym Golfem GTI (155 kW / 210 PS). Podczas gdy GTI znajduje się w osobnej klasie dzięki efektywnemu silnikowi benzynowemu z turbodoładowaniem, który oferuje osiągi znacznie droższych samochodów sportowych, Golf GTD debiutuje z fenomenalną ekonomiką paliwową. Na 100 kilometrów zużywa jedynie 5,3 litra paliwa, co daje emisję CO2 wynoszącą zaledwie 139 g/km. Prędkość maksymalna wynosi 222 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 8,1 sekundy. Przy wysprzęgleniu silnika, TDI zaskakuje niezwykle sportowym dźwiękiem, oferując jednocześnie doskonały komfort podczas długich podróży dzięki bardzo dobrym właściwościom akustycznym.
Podobnie jak GTI, GTD będzie również dostępny z opcjonalną sześciobiegową skrzynią DSG zamiast standardowej sześciobiegowej. W opinii wielu ekspertów, to najbardziej efektywna automatyczna skrzynia biegów naszych czasów. Volkswagen Golf GTD z DSG osiąga prędkość maksymalną 220 km/h, a także przyspiesza do 100 km/h w 8,1 sekundy, zużywając średnio 5,6 litra diesla (147 g/km CO2). Dzięki tym doskonałym wartościom efektywności paliwowej, samochody GTD przy każdej wersji skrzyni biegów mogą przejechać około 1,000 kilometrów na jednym baku paliwa (55 litrów).
Układ napędowy
Najważniejszym elementem koncepcyjnym Volkswagena Golfa GTD jest silnik TDI z wtryskiem common rail o mocy 170 PS, stosowany w tej serii po raz pierwszy. Silnik o pojemności 1,968 cm3 należy do nowej generacji silników TDI, które są bardziej oszczędne, emitują mniej substancji szkodliwych i są bardziej wydajne. Równocześnie Volkswagen znacząco poprawił właściwości akustyczne silników TDI nowej generacji.
Maksymalna moc silnika GTD osiągana jest przy 4,200 rpm. W przedziale od 1,750 do 2,500 rpm silnik – tak sportowy jak i oszczędny – osiąga maksymalny moment obrotowy wynoszący 350 Newton-metrów. Jego specyficzny moment obrotowy wynosi 177,8 Newton-metrów na litr pojemności skokowej. W praktycznie każdej sytuacji drogowej, 16-zaworowy silnik czterocylindrowy oferuje moc silnika sportowego o sześciu cylindrach!
Wtrysk paliwa obsługiwany jest przez nowoczesny system common rail. Ciśnienia wtrysku paliwa do 1,800 bar i specjalne wtryskiwacze o ośmiu otworach osiągają szczególnie drobną atomizację oleju napędowego. Wtryskiwacze wyposażają piezoelektryczne wtryskiwacze do paliwa. Elektronowo sterowane kryształy piezoelektryczne – wspomagane hydraulicznie – uruchamiają wtrysk w ułamku sekundy. W porównaniu do konwencjonalnych zaworów elektromagnetycznych, technologia piezoelektryczna umożliwia większą elastyczność w procesach wtrysku z mniejszymi, precyzyjnie dawkowanymi ilościami paliwa oraz wieloma wtryskami, z maksymalnie siedmioma pojedynczymi wtryskami na cykl roboczy. Efekt to silnik o bardzo cichej i płynnej pracy, niezwykle szybka reakcja, doskonała ekonomia paliwowa i niskie emisje. Oczywiście Volkswagen Golf GTD spełnia normy Euro-5 dotyczące emisji.
Akustyka silnika również została poprawiona dzięki w pełni bezobsługowemu napędowi zębatemu dla wałka rozrządu wydechowego. Po raz pierwszy w tym TDI, Volkswagen zastosował wyjątkowo cichy, żeberkowy pasek V pokryty folią elastomerową do napędu komponentów pomocniczych. Przejście na technologię common rail oraz liczne inne działania akustyczne – takie jak warstwa wygłuszająca w przedniej szybie, rozbudowany pakiet tłumienia hałasu oraz aeroakustyczne dostosowanie nadwozia – sprawiły, że nowy VW Golf GTD jest jednym z najcichszych silników diesla w swojej klasie.
Dźwięk – sportowy dźwięk – do tej pory nie był mocną stroną silników diesla. Jednak nowy silnik common rail GTD rzeczywiście jest inny. Podobnie jak nowy Golf GTI, GTD również ma innowacyjny system dźwiękowy silnika, który akustycznie podkreśla moc silnika. Ponadto, TDI common rail ma również pozytywny wpływ na bezpieczeństwo pasywne: w porównaniu do silnika TDI z pompą i dyszą z poprzedniej generacji Golfa, nowy turbo-diesel ma znacznie niższy profil wertykalny. To poprawia bezpieczeństwo pieszych, ponieważ maska silnika teraz posiada większą strefę deformacji.
Zawieszenie
Nowy Volkswagen Golf GTD wyposażony jest w sportowe zawieszenie obniżone o 15 milimetrów. Cała architektura sprężyn, amortyzatorów i stabilizatora tylnego została całkowicie przestrojona dla sportowego turbo-diesla. Z przodu znane zawieszenie kolumnowe działa z sprężynami helikalnymi i amortyzatorami teleskopowymi. Z tyłu innowacyjne zawieszenie wielowahaczowe zapewnia, że system ESP rzadko musi ingerować.
Opcjonalnie nowego VW Golfa GTD można zamówić z dynamiczną kontrolą zawieszenia (DCC). System ten stale reaguje na nawierzchnię drogi i sytuację jazdy, odpowiednio modyfikując charakterystykę amortyzatorów. DCC reaguje także na przyspieszanie, hamowanie i wprowadzanie kierownicy. To rozwiązuje pozorny konflikt celów pomiędzy sztywnym, sportowym układem a komfortowym. Tło: Zysk w sportowości zazwyczaj oznacza utratę komfortu i odwrotnie. Idealne zawieszenie nieprzerwanie dostosowuje się do warunków drogowych oraz pragnień kierowcy lub pasażerów. Niemniej jednak wymagałoby to elektrycznie regulowanego tłumienia. DCC to właśnie taki system. Oprócz charakterystyki amortyzatorów, również elektro-mechaniczne wspomaganie kierownicy jest dostosowane. Dynamiczna kontrola zawieszenia oferuje trzy programy: „Normal”, „Sport” i „Komfort”. „Sport” i „Komfort” są wybierane za pomocą przycisku umieszczonego przed dźwignią zmiany biegów.
Zewnętrzny wygląd
Stylizacja i cechy Volkswagena Golfa GTD i GTI wyraźnie się pokrywają. Weźmy pod uwagę na przykład przednią część: Do cech charakterystycznych GTD i GTI należy ich design zderzaków z standardowymi przednimi światłami przeciwmgielnymi w typowym pionowym układzie. Ich reflektory i kratka chłodnicy są także identyczne pod względem konstrukcyjnym. W przypadku GTD role poziomych pasków w kratce chłodnicy – typowych dla GTI – są stylizowane na chrom. Gran turismo diesel dzieli również strukturę plastra miodu dolnych i górnych osłon kratki chłodnicy z GTI.
Z tyłu: Turbo-diesel posiada zmodyfikowany dyfuzor. Nawet jeśli z zakupem samochodu nie zamówiono emblemu GTD, to diesel Golf można rozpoznać po podwójnych chromowanych końcówkach wydechu po lewej stronie dyfuzora (GTI: jedna końcówka z lewej i jedna z prawej). Tylnie światła obu wersji Golfa są przyciemniane. Specjalne kolory nadwozia „Czarny” i „Czerwony Tornado” można zamówić w każdej wersji bez dodatkowych opłat; podkreślają one dynamiczny charakter obu „GT”.
Wnętrze
Wnętrze samochodu również podąża za filozofią GT Volkswagena. A to oznacza ergonomię w czystej postaci, uzupełnioną cechami dostosowanymi do Volkswagena Golfa GTD. Jak w każdym Golfie szóstej generacji, wyjątkowo wysokiej jakości materiały wywołują natychmiastowe wrażenie dzięki przyjemnemu wyglądowi i dotykowi. „Sportowe fotele” – takie same jak te w Golfie GTI – definiują wyższy standard. Ich właściwości turystyczne i wyścigowe są legendarne, podobnie jak ich stylizacja. W przeciwieństwie do GTI, czarne sportowe fotele GTD są uzupełnione jasnoszarym wzorem w diamentowe paski zamiast czerwonych. Nazwa wzoru pozostaje ta sama: „Jacky”. Jako kolor dla tzw. szwu zakrywającego zastosowano elegancki jasnoszary („Art Grey”) zamiast czerwonego („Flash Red”). Fotele kierowcy i pasażera z przodu są regulowane pod względem wysokości i mają wsparcie lędźwiowe. W tym samochodzie system siedzeń można zamówić z pełnym czarnym skórzanym wykończeniem „Wiedeńskim”.
Kolejnym wyróżnieniem jest standardowa skórzana, trójramienna sportowa kierownica. Jej dolny promień jest wyraźnie spłaszczony, co zazwyczaj zarezerwowane jest dla samochodów wyścigowych. Poziome ramiona zostały zintegrowane w stylizacji miejsc do chwytania. Ergonomicznie idealne miejsca do chwytania pokryte są gładką skórą, podczas gdy inne obszary kierownicy mają skórę perforowaną. Tak samo elegancka, jak sportowa, jest chromowana estetyka trzech ramion; sygnatura GTD została wkomponowana w pionową oś. Kierownica dostępna jest również jako wielofunkcyjna na specjalne zamówienie. Gdy Golf GTD występuje z przekładnią DSG, jego funkcjonalność kierownicy jest rozszerzona o manetki zmiany biegów („-” z lewej, „+” z prawej) znajdujące się przy dwóch poziomych ramionach.
Również dźwignia hamulca ręcznego oraz otoczenie zmiany biegów pokryte są standardową czarną skórą. Tutaj również jasnoszare szwy stanowią kontrast kolorystyczny. Chromowane obramowania są standardowe w przypadku przełącznika świateł obrotowych, włączników do szyb elektrycznych, dysz wentylacyjnych i akcentów do włączników regulacji lusterek elektrycznych. Tymczasem obszary wskaźników i wykończenia drzwi mają wykończenie w czarnym połysku „Black Stripe”. Osłony pedałów i podparcie stopy wykonane są ze stali nierdzewnej z wbudowanym profilowanym antypoślizgowym gumowym wykończeniem.
W pełni wyposażony
Dodatkowo wnętrze VW Golfa GTD zawiera dodatkowe detale (w porównaniu do wersji bazowej: Golf Trendline) takie jak czarna podsufitka i czarne wykończenia słupków dachowych, dwustrefowy system klimatyzacji („Climatronic”), lampki do czytania z przodu i z tyłu, wyświetlacz wielofunkcyjny „Plus” z komputerem pokładowym, podłokietniki centralne z przodu i z tyłu, dwa dodatkowe wentylatory powietrza oraz uchwyty na kubki z tyłu, możliwość przeładunku bagażu na tylnej kanapie, dodatkowy schowek w bagażniku oraz system radiowy RCD 210.
Standardowe cechy zewnętrzne obejmują lusterko zewnętrzne po stronie pasażera, które opada podczas jazdy na wstecznym, przednie światła przeciwmgielne z chromowanymi ramkami, pakiet zimowy (z podgrzewanymi dyszami spryskiwaczy, podgrzewanymi fotelem przednim, systemem czyszczenia reflektorów oraz wskaźnikiem niskiego poziomu płynu spryskiwaczy) oraz „ParkPilot” (z czujnikami w przednich i tylnych zderzakach). Standardowe cechy bezpieczeństwa obejmują ESP (z asystentem kontrakcji, asystentem hamowania i stabilizacją przyczepy) oraz siedem poduszek powietrznych, w tym poduszkę powietrzną na kolano po stronie kierowcy.
Opcjonalnie Volkswagen oferuje te same reflektory Bi-Xenon w Golfie GTD, co w Golfie GTI, w tym dynamiczne oświetlenie zakrętów. Reflektory obracają się w promieniu skrętu do 13 stopni na zewnątrz i siedem stopni do wnętrza. Stylizacja reflektorów ściśle odpowiada sportowemu charakterowi GTD. Wbudowane podwójne moduły (Xenon na zewnątrz, światła postojowe / kierunkowskazy wewnątrz) mają każda chromowaną obudowę, przez którą projekcja wizualna jest bardzo imponująca.