Golf GTI to najbardziej znany samochód typu hot-hatch na rynku. Pojawił się w połowie lat 70. i jest produkowany do dziś. W 2013 roku dotarł do swojej siódmej generacji, a wraz z nią powstała wersja dieslowska: GTD.
Pierwszy Golf GTD został wprowadzony na rynek w 1982 roku i oferował zaledwie 70 KM, co oznaczało o około 45 KM mniej niż w wersji GTI. Pomysł został jednak dobrze przyjęty przez publiczność. Oferował wystarczająco dużo frajdy przy znacznie niższych kosztach paliwa. W 2013 roku GTD charakteryzował się mniejszą mocą, ale większym momentem obrotowym niż bardzo ceniona wersja GTI.
Design zewnętrzny jest natychmiast rozpoznawalny jako Golf. Są jednak pewne drobne szczegóły, które pozwalają odróżnić te modele. Z przodu znajdowała się czerwona linia, która przechodziła przez wlot powietrza i była kontynuowana wewnątrz reflektorów. Większy przedni zderzak miał wloty powietrza, a wąska kratka miała kompozytowy wzór plastra miodu. Aerodynamiczne progi nadwozia nadawały samochodowi sportowego wyglądu, podobnie jak tylny spojler dachowy. Zamontowano standardowe 17-calowe felgi ze stopów lekkich. Z tyłu znajdowały się podwójne rury wydechowe po jednej stronie.
Wnętrze łączyło klasyczne elementy designu z nowoczesnymi akcentami. Wersja trzydrzwiowa miała dłuższe drzwi w porównaniu do wersji pięciodrzwiowej, ale oferowała tę samą przestronną kabinę z tyłu. Deska rozdzielcza, choć nowoczesna, miała duże okrągłe wskaźniki prędkościomierza i obrotomierza. Między nimi znajdował się mały wyświetlacz LCD dla komputera pokładowego. Jednostka multimedialna znajdowała się na konsoli centralnej i mogła zawierać system nawigacji.
Niezależne zawieszenie na wszystkie koła oraz opcjonalne adaptacyjne amortyzatory sprawiały, że samochód dobrze trzymał się drogi.
GTD – te trzy litery mówią wszystko. Oznaczają „Gran Turismo Diesel” – auto ekspresowe w ofercie Golfa na długie dystanse. Teraz mamy nowego Volkswagena Golfa GTD. Z mocą 135 kW / 184 KM, momentem obrotowym sięgającym 380 Nm, średnim zużyciem paliwa wynoszącym jedynie 4,2 l/100 km oraz emisją CO2 na poziomie zaledwie 109 g/km, to sportowe i ostro zaprojektowane GTD jest silniejsze, bardziej oszczędne i mniej emisyjne niż kiedykolwiek wcześniej. W porównaniu do poprzedniego modelu oferuje 14 KM więcej, 30 Nm większy moment obrotowy, o 0,9 l/100 km niższe zużycie paliwa oraz poprawę emisji CO2 o 25 g/km. Opcjonalnie Volkswagen oferuje GTD z automatyczną skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem (DSG); również tutaj niskie zużycie paliwa wynoszące 4,5 l/100 km (CO2: 119 g/km) pokazuje, że diesel jest bardzo wydajnym samochodem. W obu wersjach skrzyni biegów, nowy Golf GTD spełnia normę emisji Euro-6, która wchodzi w życie w 2014 roku.
System start-stop i 7,5 sekundy
Ten Golf to pierwszy GTD, który ma system start-stop na pokładzie jako standard, a w trybie regeneracji akumulatora wykorzystuje fazy zwalniania do ładowania baterii. Silnik wysokoprężny 2.0-litra z serii EA288 nie tylko został połączony z tymi „Technologiami BlueMotion”; został również całkowicie przeprojektowany. Efekty: czysta wydajność. Volkswagen Golf GTD przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 7,5 sekundy. Na czwartym biegu, ten Volkswagen wykonuje klasyczny manewr wyprzedzania (80 do 120 km/h) w bezpieczne 6,0 sekund. Jego prędkość maksymalna wynosi 230 km/h (DSG: 228 km/h), co pokazuje, że to także prawdziwy samochód sportowy. To samo dotyczy maksymalnego momentu obrotowego wynoszącego 380 Nm, który jest dostępny w stałej wartości od 1,750 do 3,250 obr./min.
Wyjątkowe właściwości jezdne
Atrybuty jego wyjątkowej pozycji jako sportowego samochodu obejmują także standardowe funkcje, takie jak zaawansowana funkcja dynamiki pojazdu XDS+, progresywne wspomaganie kierownicy, które jest zarówno bezpośrednie, jak i komfortowe, sportowe zawieszenie (o 15 mm niższe) oraz 17-calowe koła („Curitiba”) z oponami w rozmiarze 225. Ta kombinacja zapewnia właściwości jezdne, które wkraczają w zakres luksusowych i drogich samochodów sportowych.
Akustyczny aktor i wybór profilu jazdy
Opcjonalny akustyczny aktor, opracowany specjalnie dla VW Golf GTD, może nadać akustyczny akcent pracy TDI. Na podstawie prędkości obrotowej silnika i trybu wybranego selektora profilu kierowcy – opcja, która automatycznie współpracuje z akustycznym aktorem – jest kontrolowana za pośrednictwem magistrali CAN i generuje dźwięk ukierunkowany na komfort („Tryby Normal i Eco”) lub mocny i donośny ton („Tryb Sport”). Dźwięk silnika jest kierowany przez aktora wbudowanego w komorze silnika i wprowadzany do wnętrza przez szybę, a stamtąd odbierany jako dźwięk generowany z zewnątrz przez system wydechowy. W rzeczywistości jest jednak niesłyszalny na zewnątrz samochodu. Im szybciej jedzie GTD, tym cichszy jest dźwięk, dzięki czemu komfort na długich trasach nie jest zakłócany.
Światła do jazdy w zakrętach w przednim spoilera
Podobnie jak nowy Golf GTI, Golf GTD również opuszcza fabrykę w Wolfsburgu z bi-ksenonowymi reflektorami, w tym światłami do jazdy w zakrętach jako standard. Podczas gdy przednia część Golfa GTI zdobi czerwony pasek wykończeniowy, GTD lśni eleganckim i stonowanym chromowanym wykończeniem. Ten chromowany pas wykończeniowy sięga w reflektory i dzieli przednią część na górny obszar z LED-owymi światłami dziennymi i bi-ksenonowymi elementami oraz dolną część z kierunkowskazami. Poniżej znajduje się zderzak zaprojektowany specjalnie dla modeli GT z (opcjonalnymi) LED-owymi światłami przeciwmgielnymi zintegrowanymi po prawej i lewej stronie oraz elementami prowadzącymi powietrze polakierowanymi na czarno oraz dolnym wlotem chłodnicy z czarną strukturą plastra miodu.
Szyby przyciemniane w części tylnej pojazdu
Z tyłu, przyciemniane LED-owe tylne światła z wbudowanymi białymi paskami na wysokości linii tornado dla świateł cofania, podwójne chromowane rury wydechowe umieszczone po lewej stronie, charakterystyczny dla GT spojler dachowy z bocznymi elementami aerodynamicznymi na tylnej szybie oraz oznaczenie GTD sprawiają, że ten samochód wyróżnia się jako sportowy Golf z silnikiem TDI. Po raz pierwszy w „modelach GT” można także zamówić tylne okna z fabrycznie zainstalowanym przyciemnieniem, które ma 90 procent zamiast 65 procent. Jeśli chodzi o Golfa GTI, wybór standardowych kolorów nadwozia dla nowego GTD obejmuje trzy klasyczne kolory GT: „Tornado red”, „Czarny” i „Czysta biel”.
Sportowe siedzenia z klasą
Pasażerowie wsiadają do wnętrza przez standardowe aluminiowe nakładki progowe o białym podświetleniu. Kierowca i pasażer z przodu zajmują sportowe fotele obite klasycznym materiałem w kratę GT – zwanym „Clark” w GTD (i GTI). Fotele GTI i GTD są identyczne pod względem koncepcji. Z przodu oba są wyposażone w regulację wysokości, manualne podparcie lędźwiowe oraz kieszeń na oparciu fotela. Ich właściwości ergonomiczne są doskonałe. Wizualnie, zamiast czerwonych elementów GTI, elementy GTD mają melange czerni, szarości i bieli oraz chromowane detale. Skórzana tapicerka („Wiedeń”) może być zamówiona jako opcja. Czarny podsufitka dopełnia sportową atmosferę w górnej części.
Wyświetlacz dotykowy i oświetlenie ambientowe
Oprócz automatycznej klimatyzacji (Climatronic), systemu ostrzegania kierowcy i radia Composition Touch (w tym gniazda na kartę SD i interfejs AUX-IN), oświetlenie ambientowe jest również standardowym wyposażeniem. Osłony pedałów i podnóżek wykonane ze szczotkowanej stali nierdzewnej, trójramienne, wielofunkcyjne sportowe koło kierownicy pokryte skórą (z akcentami aluminiowymi), gałka zmiany biegów GTD oraz zestaw wskaźników z rozszerzonymi opcjami regulacji „Premium” wskazują na ekskluzywny sportowy charakter nowego Volkswagena Golfa GTD.
Nawigacja z Google Earth™