Golf GTI to najbardziej znany sportowy hatchback na rynku. Pojawił się w połowie lat 70. i jest produkowany od tego czasu. W 2013 roku dotarł do swojej siódmej generacji.
Model Golf GTI (Gran Tourer Injection) został zaprojektowany, aby zaspokoić potrzeby młodszych klientów poszukujących sportowych osiągów. Pierwszy GTI przyspieszał od 0 do 100 km/h (0-62 mph) w mniej niż 10 sekund, korzystając z 4-biegowej skrzyni manualnej. Ten czas był stopniowo poprawiany z każdą generacją.
Zewnętrzny design natychmiast rozpoznawalny jako Golf. Są jednak pewne szczegóły, które pozwalają go odróżnić. Z przodu znajdowała się czerwona linia przebiegająca przez kratkę i kontynuowana wewnątrz reflektorów. Większy przedni zderzak zawierał wloty powietrza, a wąska kratka miała wzór plastra miodu. Aerodynamiczne progi boczne nadawały samochodowi sportowy wygląd, podobnie jak tylni spojler. Standardowe koła ze stopów lekkich o średnicy 18 cali zostały zamontowane. Z tyłu znajdowały się dwa boczne wydechy.
Wnętrze łączyło klasyczne elementy designu z nowoczesnymi akcentami. Na przykład tapicerka miała ten sam wzór co oryginalny Golf GTI. Deska rozdzielcza, choć nowoczesna, była wyposażona w duże okrągłe wskaźniki prędkościomierza i obrotomierza. Pomiędzy nimi znajdował się niewielki wyświetlacz LCD dla komputera pokładowego. Jednostka multimedialna znajdowała się na konsoli centralnej i mogła zawierać system nawigacji.
Niezależne zawieszenie na wszystkie koła oraz opcjonalne adaptacyjne amortyzatory sprawiały, że samochód stabilnie trzymał się drogi.
W firmie Volkswagen litery „GTI” od ponad trzech dekad oznaczają doskonałą wydajność dynamiczną. W tradycji poprzednich modeli o tej samej nazwie, Volkswagen zaprezentował najnowszą wersję Volkswagena Golf GTI na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w Genewie w 2013 roku. Po raz pierwszy legendarny kompaktowy samochód sportowy dostępny jest w dwóch wersjach mocy: standardowej 220 KM oraz GTI Performance z 230 KM i blokadą dyferencjału na oś przednią.
Nowy GTI napędzany jest turbodoładowanym silnikiem benzynowym z bezpośrednim wtryskiem (TSI) o mocy 162 kW / 220 KM. Po raz pierwszy w historii ikony sportowego samochodu oferowana będzie specjalna wersja GTI Performance. W tej wersji maksymalna moc silnika wzrasta do 169 kW / 230 KM. Obie wersje GTI rozwijają maksymalny moment obrotowy wynoszący 350 Nm. Standardowy GTI przyspiesza do 100 km/h w 6,5 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 246 km/h. GTI Performance osiąga prędkość maksymalną 250 km/h i sprint do 100 km/h zajmuje tylko 6,4 sekundy.
Obie wersje GTI wyposażone są w system Stop-Start, spełniają normy emisji EU-6, które wejdą w życie w 2014 roku i – przy sześciobiegowej skrzyni biegów – osiągają tę samą niską wartość zużycia paliwa DIN wynoszącą 6,0 l/100 km (CO2: 139 g/km). Oznacza to, że Golf GTI oferuje poprawę wydajności paliwowej o 18 procent w porównaniu do poprzedniego modelu. Przy opcjonalnej sześciobiegowej skrzyni DSG, dwa samochody GTI zużywają odpowiednio 6,4 i 6,5 l/100 km (co odpowiada 148 i 150 g/km CO2).
Zewnętrzne – wymiary i design
Kiedy mowa o nowym Volkswagenie Golfie GTI, warto najpierw omówić jego rozkład techniczny. Nowy VW Golf GTI oparty jest na nowej modułowej macierzy poprzecznej (MQB). Technokratyczne wrażenie, jakie wywołuje ten termin – „modularny”, „poprzeczna macierz” – nie oddaje w pełni ogromnego potencjału związanego z MQB. Ten akronim oznacza zupełnie nowy układ konstrukcyjny Golfa (i wielu innych modeli Grupy Volkswagen). Ten nowy układ jest postrzegany jako bardzo mile widziany prezent przez projektantów Grupy, ponieważ mogą teraz wprowadzać całkowicie nowe proporcje pojazdu. Siódma generacja Golfa GTI doskonale to ilustruje.
Bardziej dynamiczne proporcje
W porównaniu do poprzedniego modelu rozstaw osi wydłużono o 53 mm do 2,631 mm, ale jednocześnie przedni zwis skrócono o 12 mm. Równocześnie słupek A „przesunął się” bardziej w stronę tyłu, co wydłuża maskę i wizualnie przesuwa całą kabinę pojazdu do tyłu. Efekt „kabiny przesuniętej do tyłu” sprawia, że GTI wydaje się bardziej samochodem klasy premium niż klasy kompaktowej. Dodatkowo wysokość GTI zmniejszono o 27 mm do 1,442 mm. Długość samochodu zwiększyła się o 55 mm do 4,268 mm, a szerokość wzrosła o 13 mm do 1,799 mm. Wiele wartości, które składają się na istotny wynik: proporcje nowego Golfa GTI zyskały niezaprzeczalne zyski w dynamice.
Design z użyciem insygniów GTI
Projektanci systematycznie wykorzystali ten potencjał proporcji, aby nadać Golfowi GTI jeszcze bardziej imponującą postawę na drodze niż kiedykolwiek wcześniej. Tak jak w pierwszym Golfie GTI, siódma generacja również nosi typowe insygnia GTI. Na nowym modelu znajdują się czerwone paski wykończeniowe na grillu, które teraz rozciągają się do świateł. Również typowe dla GTI VII są dodatkowe otwory wlotowe w przednim spoilera; struktura plastra miodu na ekranach wlotu powietrza; pionowe światła przeciwmgłowe; reflektory ksenonowe z charakterystycznym sygnaturą świetlną; większy tylny spoiler; charakterystyczne, duże rury wydechowe, które są umieszczone daleko na zewnątrz oraz felgi aluminiowe zaprojektowane specjalnie dla Volkswagena Golfa GTI. Z pewnością wizualny efekt standardowych 17-calowych felg aluminiowych („Brooklyn” typu) i ich interakcja z sportowym zawieszeniem GTI (z obniżoną wysokością prześwitu o 15 mm) nie powinny być niedoceniane.
Przednia część w szczegółach. W przedniej części z opcjonalnymi światłami LED przeciwmgłowymi, które zostały dostosowane do GTI, znajduje się inny silny i istotny element GTI, który został całkowicie zreinterpretowany: czerwona linia na grillu. Kiedyś na pierwszym Golfie GTI otaczała ona całkowicie prostokątny grill. W szóstej generacji GTI zastosowano dwie czerwone linie, które obramowały górną i dolną część grilla. Teraz, w siódmej generacji, czerwona linia kończy dolną krawędź grilla, a następnie dodatkowo rozciąga się w lewo i w prawo do obudowy standardowych reflektorów bi-ksenonowych. Tak więc, czerwona linia biegnie na całej szerokości przedniej części; jako element poziomy biegnie równolegle do szwu maski i zderzaka.
Na samym dole zderzaka, pod poprzeczką pomalowaną w kolorze nadwozia, czarny wlot powietrza (z siatką w strukturze plastra miodu) nie jest już otoczony innym czarnym obszarem, lecz powierzchniami pomalowanymi w kolorze nadwozia. W ten sposób wlot powietrza robi silniejsze wrażenie; jednocześnie trzy boczne, błyszczące czarne aerodynamiczne płetwy pod reflektorami również kończą przednią część. Kolejnym detalem, który wpisuje się w precyzyjnie uformowany styl to czarny splitter (dolna krawędź przedniego spoilera), który jest znany ze sportów motorowych.
Profil boczny w szczegółach. W widoku bocznym najsportowszy Golf łatwo można rozpoznać po dłuższym wyglądzie jego sekcji dachu dzięki większemu tylnemu spoilerowi oraz felgom aluminiowym zaprojektowanym specjalnie dla GTI (standardowe 17 cali, opcjonalnie 18 i 19 cali). Nawet w profilu bocznym wyróżniają się lekkie kontury opcjonalnych świateł LED do jazdy dziennej i standardowych tylnych świateł LED.
Dodatkowo nowy VW Golf GTI wyróżnia się nowymi dynamicznymi proporcjami i formowaniem stylu, które jest dokładniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Poniżej klamek drzwi zintegrowano teraz wyraźnie widoczną i bardzo ostrą linię charakterystyczną. Ponieważ ta linia jest przerywana przez nadkola, w przeciwnym razie jest ciągła i stylistycznie odbija się w chromowanych paskach grilla i reflektorów oraz z tyłu w białych bocznych paskach grupy tylnych lamp. Osadzona nisko wokół, ta linia obniża wizualny środek ciężkości i nadaje samochodowi bardziej stabilną postawę na drodze. Kolejnym uderzającym elementem jest nowa linia wzdłuż boku bezpośrednio poniżej okien. Ta linia zaczyna się na przedzie w reflektorze, a następnie przesuwa się pod lusterkiem bocznym, które jest umieszczone bezpośrednio na linii, aż do tylnego bocznego okna, podkreślając premium proporcje Golfa GTI.
Również charakterystyczny dla profilu bocznego samochodu jest niepowtarzalny słupek C, którego design również odnosi się do GTI I, a szczególnie do Golfa GTI IV, który sam rozwinął się w ikonę dzięki swoim czystym kształtom. W poprzednim Golfie linia charakterystyczna wciąż przebiegała przez słupek C. W nowym GTI tak już nie jest. Słupek C biegnie wzdłuż jednego jednorodnego powierzchni od początku dachu aż do tylnego nadkola. Powyżej nadkola, jednak silniej podkreśla całą szerokość samochodu – a w rezultacie, gdy ogląda się go z tyłu lub pod kątem z tyłu, nowy Volkswagen Golf GTI wygląda na bardziej solidny i mocny.
Po raz pierwszy sportowy Volkswagen ma, oprócz oznak GTI z przodu i z tyłu, czerwone tablice na przednich błotnikach na wysokości linii charakterystycznej z tym samym typograficznym wyglądem logo GTI, które stosowane jest od dziesięcioleci.
Tylny sekcja w szczegółach. Kolejnym przykładem harmonijnej integracji elementów specyficznych dla GTI jest nowy projekt tylnego spojlera, który jest znacznie większy niż jego odpowiednik w wersjach Golfa z mniej mocnymi silnikami; jest zintegrowany na równi z pokrywą bagażnika i nadwoziem. Spoiler, pomalowany w kolorze nadwozia, płynnie przechodzi w czarne elementy aerodynamiczne po bokach pokrywy bagażnika, co nawiązuje wizualnie do czarnego koloru w pierwszej generacji Golfa GTI. Innym elementem zaprojektowanym na czarno, obok elementów aerodynamicznych i przedniego splittera, jest dyfuzor z tyłu. Po lewej i prawej stronie dyfuzora znajdują się chromowane rury wydechowe.
Wnętrze – ergonomia i konfiguracja
Prawdopodobnie jedną z najważniejszych cech nowego Golfa GTI – związanych z wnętrzem – jest fakt, że samochód po prostu pasuje – jakby odlewany po to, aby był ergonomiczny. Kierowca po prostu otwiera drzwi, siada na standardowym sportowym fotelu, ustawia go, dostosowuje wysokość i długość sportowej kierownicy, zapięcie pasów bezpieczeństwa, uruchamia silnik, kładzie rękę na gałce zmiany biegów w kształcie piłki golfowej (dla manualnej skrzyni biegów) i rusza w drogę.
Ergonomia korzysta z MQB
Znacząco więcej miejsca oraz jeszcze lepsza ergonomia definiują przestrzeń kierowcy GTI. Wyżsi kierowcy szczególnie docenią pozycję fotela, która została przesunięta o 20 mm do tyłu; zakres regulacji kierownicy również został zmieniony. Odległości pedałów zostały również zoptymalizowane dzięki modułowej macierzy poprzecznej; na przykład przestrzeń między pedałem hamulca a pedałem przyspieszenia wzrosła o 16 mm. Inną poprawą ergonomiczną: w porównaniu do poprzedniego modelu, Volkswagen podniósł pozycję elementów sterowania skrzynią biegów o 20 mm; gałka zmiany biegów teraz lepiej leży w dłoni kierowcy.
Konfiguracja w legendarnym stylu GTI
Typowe insygnia GTI są ważne również we wnętrzu. Weźmy pod uwagę pokrowce na siedzenia: pierwszy GTI miał już pokrowce na siedzenia w legendarnym wzorze kratkowym. Tkanina Golfa GTI VI znana jako „Jacky” została – jak w przypadku każdej nowej generacji GTI – przeprojektowana i nosi teraz nazwę „Clark”. Oczywiście wzór kratkowy został zachowany. Fotele sportowe oferują wyjątkowo dobre właściwości ergonomiczne. Dodatkowo, przednie fotele mają regulację wysokości i manualnie regulowane podparcie lędźwiowe. Czerwone dekoracyjne szwy zapewniają sportowy kontrast; czarna podsufitka, która zawsze jest częścią GTI podkreśla sportowy układ wnętrza.
Jest również dość jasne, że standardowa skórzana wielofunkcyjna kierownica sportowa w stylu GTI z czerwonymi kontrastowymi szwami została ulepszona, podobnie jak pokrywa dźwigni zmiany biegów. Pasuje do czerwonego pierścienia w górnej części skórzanej gałki zmiany biegów. Akcenty na desce rozdzielczej są w „Checkered Black”, co dotyczy również dekoracyjnych wstawek w panelach drzwi i na konsoli centralnej. Również instrumenty GTI z kolorowym wyświetlaczem i niezależną grafiką instrumentów wyrażają mocne oświadczenie. Nie jest przypadkiem, że przypominają one wysokiej klasy chronometry. Kiedy silnik jest uruchamiany, wskaźniki obrotomierza i prędkościomierza raz osiągają maksymalne położenie skali, a następnie wracają. Specyficzny dla GTI wygląd wnętrza dopełniają czerwone oświetlenie nastrojowe, specjalne paski wykończeniowe i panele (paski wykończeniowe w przednich drzwiach z oświetleniem nastrojowym), szczotkowane stalowe pedały i podnóżek (po lewej), stalowe plateaux przy wejściu do drzwi z aplikacją ze stali nierdzewnej oraz oświetleniem nastrojowym, które również tutaj zintegrowano.
Jakość i wizerunek przekraczają granice klas. To całkowicie nowa koncepcja fundamentalna dla projektowania wnętrza siódmej generacji Golfa, która reprezentuje przełom w sportowej i wysokiej jakości architekturze wnętrz GTI: szczególnie zauważalna jest szeroka konsola centralna, która jest skierowana w stronę kierowcy; jest bardziej charakterystyczna dla klasy premium niż klasy kompaktowej. Pośrodku konsoli centralnej, pod przełącznikiem świateł awaryjnych, znajduje się pięciocalowy do ośmiocalowego dotykowy ekran informacyjny z jego przyciskami menu i pokrętłami. Po raz pierwszy Volkswagen stosuje tutaj generację ekranów dotykowych (opcjonalnie), która zawiera czujniki zbliżeniowe oraz funkcjonalność reagującą na gesty przesuwania palców (gesty przesuwania i powiększania jak w smartfonie).
Pod modułem infotainment znajdują się dobrze zaprojektowane elementy sterujące standardowym automatycznym systemem klimatyzacji z podziałem na dwie strefy (Climatronic). Następnie znajduje się dolna część konsoli centralnej, która biegnie w linii do dużego środkowego podłokietnika. Po prawej stronie kierowcy znajdują się przyciski dla nowego elektrycznego hamulca ręcznego i jego funkcji Auto Hold. Obok niego znajduje się zamykana przegroda z zintegrowanymi interfejsami multimedialnymi (AUX-IN, USB i opcjonalnie Apple); przegroda jest wystarczająco duża, aby pomieścić smartfona.
Pod środkowym podłokietnikiem znajduje się szeroki schowek, który można regulować o 100 mm długości i pięć poziomów wysokości. Ta przegroda jest również dobrze wymiarowana. Nowa funkcja tutaj w związku z mobilnym interfejsem „Comfort” to indukcyjny interfejs zewnętrznej anteny: smartfon jest umieszczany w uniwersalnym uchwycie w schowku, gdzie antena telefonu jest indukcyjnie „sprzężona” i połączona z zewnętrzną anteną pojazdu. Wyrafinowane: dekoracyjne wstawki w panelach wykończeniowych GTI mają, jak wspomniano, jasną szew w ramach standardowego systemu oświetlenia nastrojowego.
Więcej miejsca na długość. Pomimo całej swojej sportowości, Golf GTI jest więcej niż tylko samochodem sportowym; jest wszechstronny. I to również opisuje siódmą generację GTI. To sprawia, że Golf GTI będzie dobrą opcją jako samochód biznesowy na każdy dzień w roku. Tło: większe wymiary nadwozia w długości i szerokości, większy rozstaw osi, zoptymalizowane szerokości kół oraz pakiet zmodyfikowany w MQB mają pozytywny wpływ na komfort. Wnętrze GTI jest teraz 14 mm dłuższe (1,750 mm), na przykład. W tylnej strefie siedzenia opcjonalnego czterodrzwiowego Golfa GTI pasażerowie cieszą się o 15 mm większą przestrzenią na nogi. Z przodu szerokość ramion wzrosła o 31 mm do 1,420 mm, a szerokość łokci wzrosła teraz o 22 mm do szerokości 1,469 mm. W tylnej strefie siedzenia szerokość ramion również poprawiła się o dodatkowe 31 mm, a szerokość łokci o 20 mm.
Dodatkowo tylna kanapa składa się i ma podział 60:40. Po złożeniu powstaje prawie pozioma podłoga bagażnika o długości 1,558 mm. Od Comfortline Golf może być również wyposażony w otwarcie bagażnika w środku tylnego oparcia. Pomyślnie zrealizowane koncepcje przestrzenne nowego Golfa wykazują wiele innych usprawnień. Pojemność bagażnika, na przykład, wzrosła o 30 litrów do 380 litrów; zmienny podłoga bagażnika można również obniżyć o 100 mm. Perfekcja w szczegółach: otwór ładunkowy do przestrzeni bagażowej ma teraz zaledwie 655 mm wysokości – najlepsza wartość w segmencie podstawowym. Równocześnie maksymalna szerokość przestrzeni bagażowej wzrosła o 228 mm do 1,272 mm. Volkswagen zwiększył także szerokość otworu bagażnika o 47 mm do 1,023 mm.
Układ napędowy – silniki TSI
Golf GTI VII napędzany jest zaawansowanym silnikiem serii EA888 – dwulitrowym turbodoładowanym silnikiem benzynowym z bezpośrednim wtryskiem (TSI) z nowym projektem głowicy cylindrów. TSI produkuje 162 kW / 220 KM (od 4,500 do 6,200 obr./min). Ikona sportowego samochodu jest opcjonalnie dostępna w wersji o zwiększonej wydajności jako Golf GTI Performance. W tej wersji silnik produkuje 169 kW / 230 KM (od 4,700 do 6,200 obr./min). Obie wersje GTI są standardowo wyposażone w system Stop/Start i przy sześciobiegowej skrzyni biegów osiągają tę samą niską wartość zużycia paliwa NEDC wynoszącą 6,0 l/100 km (CO2: 139 g/km). Łączne zużycie paliwa nowego Volkswagena Golfa GTI zostało zredukowane o 1,3 litra na 100 km, co stanowi 18 procent w porównaniu do poprzedniego modelu (155 kW / 210 KM). Sześciobiegowa skrzynia dwusprzęgłowa (DSG) jest dostępna opcjonalnie dla obu poziomów mocy. Uznawana wysoka zwinność Golfa GTI została jeszcze raz zwiększona w nowym modelu w porównaniu do poprzedniego modelu. W dwóch etapach:
Etap 1 – standardowy GTI: wersja bazowa 220 KM teraz generuje o 10 KM więcej niż poprzedni model. Jednocześnie jej maksymalny moment obrotowy wzrósł znacząco o 70 Nm do 350 Nm (od 1,500 do 4,400 obr./min). W ten sposób Golf GTI wkracza na rynek z wysoce doskonałymi wartościami elastyczności: w czwartym biegu Golf GTI przyspiesza z 80 do 120 km/h w 5,0 sekund; w piątym biegu zajmuje to 6,0 sekund. Inne dane, które nie powinny być pominięte w GTI: nowy przyspiesza do 100 km/h w 6,5 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 246 km/h.
Etap 2 – GTI Performance: Ci, którzy wybierają Golfa GTI z pakietem wydajności, uruchamiają drugi etap. Jak wspomniano, moc samochodu tutaj zwiększa się o 10 KM, podczas gdy maksymalny moment obrotowy pozostaje identyczny. 230 KM mocy umożliwia osiągnięcie prędkości maksymalnej 250 km/h i tylko 6,4 sekundy na sprint do 100 km/h. Jego maksymalny moment obrotowy 350 Nm dostępny jest od 1,500 do 4,600 obr./min.
Zaawansowany silnik turbodoładowany z bezpośrednim wtryskiem (TSI)
Silnik nowego Golfa GTI oparty jest na czterocylindrowym silniku EA888 – teraz w swojej trzeciej generacji. W porównaniu do poprzedniej generacji silnika, dokonano wielu zmian technicznych w celu zmniejszenia zużycia paliwa i emisji, jednocześnie zwiększając wartości mocy i momentu obrotowego. W rezultacie nowy model jest pierwszym Golfem GTI, który spełnia normy Euro-6 dotyczące emisji.
Efektywne zarządzanie cieplne. Silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem charakteryzuje się innowacyjnymi modyfikacjami technicznymi, takimi jak chłodzenie spalin zintegrowane w głowicy cylindrów oraz podwójny system wtrysku z wtryskiem bezpośrednim i wielopunktowym. Nowy w pełni elektroniczny system sterowania chłodziwem TSI umożliwia znacznie skuteczniejsze zarządzanie cieplne z krótszą fazą nagrzewania; zmniejsza to straty tarcia, co skutecznie poprawia wydajność paliwową. Opracowano nowy moduł wirnikowy do inteligentnego zarządzania cieplnego. Umożliwia to całkowite zablokowanie wlotu chłodziwa do silnika lub dostosowanie go do minimalnego przepływu objętości w fazie nagrzewania silnika. W stanie gorącym temperatura chłodziwa może być szybko i całkowicie zmieniana na różne temperatury w zależności od obciążenia silnika i zewnętrznych warunków.
Nowo opracowana głowica cylindrów. Wyjątkową innowacją w tej klasie mocy jest pętla cyrkulacji spalin chłodzonej wodą do turbodoładowarki, w pełni zintegrowana w nowo opracowanej głowicy cylindrów. Tego rodzaju chłodzenie spalin przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa przy pełnym obciążeniu w nowym Golfie GTI. Ponadto, 1,984 cm³ TSI ma zmienną regulację zaworów z podwójną regulacją wałków rozrządu. Dodatkowo, podnoszenie zaworu po stronie wydechowej może być zmieniane w dwóch etapach. Umożliwia to optymalne sterowanie procesem wymiany ładunku dla lepszej wydajności, oszczędności paliwa i niskiej emisji.
GTI spełnia normy emisji Euro-6. Jak wspomniano, w celu spełnienia norm Euro-6 zastosowano również system podwójnego wtrysku – z wtryskiem bezpośrednim i wielopunktowym. Ponieważ system może w dowolnym momencie dowolnie wybierać najoptymalniejszy rodzaj wtrysku, można zredukować emisję cząstek stałych w szerokich mapach i również zmniejszyć zużycie paliwa. Kolejnym celem rozwoju było znaczne zmniejszenie wewnętrznego tarcia. W tym celu dokonano takich zmian jak przekształcenie wałów wyważających w łożyska o niskim tarciu, optymalizacja napędu wału korbowego oraz opracowanie pompy olejowej, która działa tylko w razie potrzeby. Jednocześnie zmniejszono również wagę silnika GTI. Znaczna część oszczędności pochodzi z nowej cienkowarstwowej miski olejowej o grubości zaledwie 3 mm, lekkiego wału korbowego, chłodzenia spalin poprzez zintegrowanie kolektora wydechowego w głowicy cylindrów, plastikowej miski olejowej oraz zastosowania aluminium w śrubach.
Układ jezdny – układ i elektronika
Golf GTI oferowany jest z standardowym zawieszeniem sportowym dostosowanym do wyższej mocy samochodu Volkswagen. Dlatego nadwozie zostało obniżone o 15 mm w porównaniu do słabszych modeli Golfa. Z przodu zawieszenie MacPherson zapewnia precyzyjne prowadzenie; z tyłu znajduje się modularne zawieszenie wydajnościowe. Standardowo wyposażony w dodatkowo ulepszoną funkcję dynamiczną XDS+ oraz nowy system kierowniczy o zmiennej charakterystyce (wymagana znacznie mniejsza ilość ruchu kierownicy od jednego końca do drugiego: nieco ponad dwa pełne obroty), Volkswagen Golf GTI wkracza bardziej niż kiedykolwiek w dziedzinę wysokiej klasy i znacznie droższych samochodów sportowych dzięki swojej zwinnej i bezpiecznej charakterystyce prowadzenia.
Golf GTI Performance
Golf GTI Performance, którego moc została zwiększona do 230 KM, robi szczególnie imponujące wrażenie z blokadą dyferencjału przedniego, która została opracowana wyłącznie dla tej wersji. W tym Volkswagenie zalety specyficznego dla GTI zawieszenia sportowego, nowego systemu kierowniczego o zmiennej charakterystyce, dodatkowo zaawansowanej funkcji dynamicznej XDS+ oraz elektronicznej blokady dyferencjału przedniego łączą się w znacznie lepsze prowadzenie niż większość konkurentów. Golf GTI Performance jest również wyposażony w wentylowane wewnętrznie hamulce tarczowe na wszystkich czterech kołach. System hamulcowy wykorzystuje tarcze o wymiarach 340 x 30 mm z przodu i 310 x 22 mm na tylnych kołach. GTI o mocy 220 KM ma wentylowane tarcze na przednich kołach, a na tylnych tarcze niewentylowane (przód: 314 x 30 mm; tył: 300 x 12 mm).
Dynamika pojazdu
Układ jezdny nowego Golfa GTI został dostosowany do maksymalnej przyjemności z jazdy połączonej z wysokim poziomem stabilności pojazdu. Kierowcy zauważą, że reakcja na kierownicę jest teraz jeszcze bardziej zwinna niż w poprzednim modelu dzięki bardziej bezpośrednim przełożeniom układu kierowniczego. Maksymalne osiągalne prędkości w zakrętach również wzrosły, dzięki bardziej neutralnemu dostrojeniu układu jezdnego i optymalizacjom systemu XDS+. W Golfie GTI Performance potencjał przyspieszenia poprzecznego został jeszcze zwiększony dzięki blokadzie dyferencjału przedniego; dotyczy to szczególnie przyspieszenia samochodu w zakrętach. W przypadku obu wersji nowego Golfa GTI ich neutralne prowadzenie w zakrętach łączy się z bardzo dobrą stabilnością pojazdu aż do maksymalnych prędkości, dzięki innowacyjnemu i starannemu rozmieszczeniu wszystkich elementów układu jezdnego. Ta wyjątkowo wysoka stabilność pojazdu jest szczególnie zauważalna podczas zmian pasa i podczas zmian obciążenia silnika. Zespół rozwojowy również szczególnie starał się dostroić nowego Golfa GTI do harmonijnych i przewidywalnych reakcji układu jezdnego. Rezultatem jest to, że kierowcy będą mogli szybko i intuicyjnie opanować prowadzenie GTI w bardzo krótkim czasie.
Równolegle do ulepszeń dotyczących dynamiki pojazdu, poprawiono również komfort zawieszenia w porównaniu do poprzedniego modelu. Na przykład siły przyspieszenia działające na pasażerów podczas jazdy po małych i dużych nierównościach drogi zostały zauważalnie zmniejszone. Poziomy komfortu osiągnięte w nowym Golfie GTI pokazują, że sportowe prowadzenie niekoniecznie wiąże się z nieprzyjemnym szorstkim odczuciem z jazdy. Opisany szeroki zakres pozytywnych właściwości prowadzenia – bezpośrednie, neutralne i stabilne prowadzenie aż do granic wydajności, połączone z wysokim poziomem komfortu jazdy – sprawiają, że właściwości jezdne siódmej generacji Golfa GTI są wyjątkowe w konkurencyjnym polu.
XDS+
System XDS, który po raz pierwszy wprowadzono w Golfie VI, został dalej rozwinięty w zaawansowany system XDS+ dla nowego Volkswagena Golfa GTI. Technicznie, elektroniczna blokada dyferencjału XDS+ jest funkcjonalnością zintegrowaną w programie stabilizacji elektronicznej (ESC) dla poprawy dynamiki pojazdu. XDS+ to rozszerzenie XDS, które jest znane z poprzedniego modelu; jego funkcjonalność została teraz rozszerzona na wszystkie niezablokowane stany jazdy. Nowy system poprawia zwinność i redukuje potrzebę wprowadzania kątów skrętu dzięki selektywnym interwencjom hamulcowym na kołach po wewnętrznej stronie zakrętu obu osi. Dodatkowo, XDS+ działa w przypadku wszystkich wyobrażalnych wartości tarcia drogi; skutkuje bardziej precyzyjnym prowadzeniem, nawet na śniegu. Znane zalety XDS – takie jak znacznie zredukowane podsterowności i poprawiona przyczepność – zostały również doskonalone.
Blokada dyferencjału przedniego
Nowo zaprojektowana elektroniczna blokada dyferencjału przedniego jest stosowana wyłącznie w Golfie GTI Performance. Do tej pory Volkswagen jest jedynym producentem samochodowym, który wykorzystuje elektronicznie sterowaną blokadę dyferencjału w produkcyjnym modelu z napędem na przednie koła. W porównaniu do czysto mechanicznych blokad, blokada dyferencjału przedniego zintegrowana w Golfie GTI Performance oferuje zalety, takie jak zmienny stopień zablokowania oraz pełne połączenie z funkcjami ESC, EDS i XDS+. Umożliwia to całkowite uniknięcie negatywnego wpływu na reakcję kierownicy i precyzję kierowania, które w przeciwnym razie występują z mechanicznymi blokadami. W rezultacie system realizuje pełny potencjał i maksymalną wydajność blokady dyferencjału w odniesieniu do dynamiki pojazdu, ponieważ komfort nie jest w żaden sposób naruszany.
Funkcjonalność blokady dyferencjału przedniego. Blokada dyferencjału przedniego działa tutaj bez strat energii, tak że moc produkowana przez silnik jest przekazywana w 100% na drogę i jest w pełni dostępna do napędzania GTI.
Elektroniczna blokada dyferencjału przedniego wykorzystuje jednostkę z wieloma tarczami umieszczoną między prawym wałem napędowym a obudową dyferencjału. Ciśnienie hydrauliczne potrzebne do aktywacji tarcz generowane jest przez elektryczny silnik napędzający pompę. Moment blokujący, który jest generowany, jest proporcjonalny do ciśnienia hydraulicznego. Ciśnienie hydrauliczne sterowane jest przez prędkość pompy, która jest określona przez moduł sterujący. Ten moduł sterujący przyjmuje wiele danych wejściowych – takich jak prędkość kół, prędkość pojazdu, kąt skrętu i przyspieszenie poprzeczne – i oblicza idealny moment blokujący.
1,600 Nm maksymalnego momentu blokady. Jeśli moduł sterujący wykryje poślizg kół na jednym z przednich kół, tarcze są aktywowane, aby rozdzielić moment obrotowy z koła z niższym poziomem przyczepności na koło z wyższym poziomem. Maksymalny moment blokady wynosi 1,600 Nm, co oznacza, że w razie potrzeby cały moment obrotowy napędowy może być skierowany tylko do jednego przedniego koła; to odpowiada wartości blokady wynoszącej 100 procent. Wytwarza to maksymalną przyczepność dla pojazdu z napędem na przednie koła, nawet w trudnych warunkach drogowych i w sytuacjach zakrętowych.
Efekt wektoryzacji momentu. Przy przyspieszaniu z zakrętu moment obrotowy jest zwiększany na kole po zewnętrznej stronie zakrętu. Powoduje to asymetryczny rozkład momentu obrotowego, który dostosowuje się do dynamicznego rozkładu obciążenia kół. To nazywane jest „efektem wektoryzacji momentu”, który redukuje podsterowność. W rezultacie Golf GTI Performance prowadzi neutralnie i precyzyjnie podąża za idealną linią. Istniejący poziom przyczepności jest optymalnie wykorzystywany. To pozwala kierowcy na zastosowanie znacznie większej siły na pedale przyspieszenia w apexie zakrętu, co z kolei skutkuje znaczną wyższą prędkością wyjazdu z zakrętów Golf GTI Performance.
ESC interweniuje łagodniej i z opóźnieniem. W bardzo dynamicznych sytuacjach, takich jak szybka jazda przez zmienne zakręty, nieoczekiwane manewry unikania lub zmiany obciążenia, blokada dyferencjału przedniego jest wykorzystywana do tłumienia ruchów skrętnych. Kiedy występuje nadsterowność, blokada dyferencjału przedniego generuje stabilizujący moment skrętu; oznacza to, że interwencje ESC mogą być dokonywane łagodniej i później lub mogą być całkowicie uniknięte. W ten sposób kontrolowana blokada dyferencjału przedniego oznacza jeszcze więcej przyjemności z jazdy i lepsze osiągi.
ESC Sport
W nowym Golfie GTI Volkswagen oferuje funkcję „ESC Sport” dla bardzo doświadczonych kierowców. System aktywowany jest dwustopniowym przełącznikiem na konsoli centralnej. Jeśli kierowca naciśnie przycisk raz krótko, dezaktywuje funkcję ASR (kontrola trakcji). Kiedy przycisk jest naciśnięty dłużej niż trzy sekundy, Elektroniczny Program Stabilizacji (ESC) przełącza się w tryb „ESC Sport”. W bardzo szybkiej jeździe z wieloma zakrętami – na przykład na torze wyścigowym – system ESC reaguje z opóźnieniem, co umożliwia jeszcze bardziej zwinne właściwości prowadzenia. Alternatywnie do aktywacji przez przycisk na konsoli centralnej, ESC można teraz również aktywować lub dezaktywować za pomocą ustawień w menu CAR.
Progressywne układ kierowniczy
System kierowniczy o zmiennej charakterystyce debiutuje w nowym Golfie GTI. Jest on standardowym wyposażeniem obu poziomów mocy. Ten system kierowniczy pozwala kierowcom na obrót o danym promieniu przy mniejszych ruchach kierownicy. To znaczy, że kierowca nie musi tak często sięgać przez kierownicę w ciasnych zakrętach. W przypadku kierownicy progresywnej potrzeba 2,1 obrotu kół (380°), aby osiągnąć ograniczenie; w standardowym systemie kierowniczym słabszych modeli Golfa potrzeba 2,75 obrotu (500°). Tło: Konwencjonalne systemy kierownicze działają z stałym przełożeniem. Nowe kierownice Golfa GTI działają z progresywną charakterystyką przełożenia kierownicy. Zmniejsza to zauważalnie pracę kierownicy podczas manewrowania i parkowania. Na drogach wiejskich z wieloma zakrętami, a także przy wykonywaniu zakrętów, kierowca odczuwa wzrost dynamiki dzięki bardziej bezpośredniemu układowi.
Technicznie, kierownica progresywna różni się od podstawowego systemu kierowniczego głównie dzięki zmiennemu rozstawowi zębów i mocniejszemu silnikowi elektrycznemu. Jej różnica funkcjonalna: w przeciwieństwie do stałych przełożeń, które z konieczności zawsze reprezentują kompromis między wydajnością dynamiczną a komfortem, w tym przypadku ząbkowanie wału kierowniczego jest znacznie modyfikowane przez skok kierownicy. To skutkuje bardziej precyzyjną i odprężoną jazdą w środkowym zakresie kierowania do wysokich prędkości; dzięki mniejszym kątom wprowadzenia ruchu, które są wymagane, system oferuje znacznie większą zwinność i większą przyjemność z jazdy na drogach z wieloma zakrętami. Przy niższych prędkościach, na przykład w ruchu miejskim lub podczas parkowania, Golf GTI jest znacznie łatwiejszy do prowadzenia dzięki niższym kątom wprowadzenia ruchu – co oferuje zauważalny wzrost komfortu.
DCC dynamiczne kontrola zawieszenia
W Golfie GTI działa druga generacja systemu dynamicznej kontroli zawieszenia DCC. DCC oferuje trzy tryby jazdy „Comfort”, „Normal” i „Sport”, które są teraz wybierane i wyświetlane w sekcji „Wybór profilu jazdy” na ekranie dotykowym w konsoli centralnej. Oprócz trybu „Normal”, system DCC, który został specjalnie dostosowany do GTI, oferuje teraz tryb „Comfort”, który jest rzeczywiście nastawiony na komfort, ale nadal odzwierciedla typowe właściwości GTI. W trybie „Sport” wprowadzane jest szczególnie dynamiczne i zwinne prowadzenie. W profilu „Indywidualnym” tryb DCC można nawet skonfigurować z dowolnymi pożądanymi właściwościami profilu jazdy.
System DCC adaptacyjnie reguluje zawory amortyzatorów za pomocą dalszego rozwoju i udoskonalonego algorytmu sterowania Volkswagena, który ustala charakterystykę amortyzacji. Przy tym DCC ocenia sygnały wejściowe z czujników przesunięcia kół oraz akcelerometrów, a także dane magistrali pojazdu z szyny Chassis-CAN. Następnie oblicza optymalną siłę amortyzacji dla każdej sytuacji podczas jazdy i adaptacyjnie dostosowuje tę siłę. Siły tłumienia są selektywnie stosowane indywidualnie do czterech kół.
W nowej generacji DCC możliwe jest teraz także całkowite niezależne zróżnicowanie tłumienia odbicia i kompresji dla poprzecznych manewrów dynamicznych – istotna korzyść w optymalizacji dynamiki pojazdu. Zawory tłumienia zostały również zmodyfikowane, aby uzyskać jeszcze lepszą reakcję.
MacPherson przednie zawieszenie