Kiedy Volkswagen zaprezentował model Golf VI na targach motoryzacyjnych w Paryżu w 2008 roku, wprowadził również wersję GTI, dostępną w nadwoziu trzy- i pięciodrzwiowym.
Mimo że nie był już najszybszym hot-hatchem, Golf GTI pozostał kultowym samochodem. Volkswagen oferował jeszcze mocniejsze wersje Golfa, takie jak Golf R, ale GTI wciąż cieszył się dużym zainteresowaniem. Wersja pięciodrzwiowa idealnie łączyła cechy kompaktowego rodzinnego hatchbacka z samochodem sportowym. Jednak Golf z 2008 roku był tak naprawdę dużym liftingiem Golfa MK5, znanym jako MK6.
Pomimo pięciu drzwi, samochód zachował oryginalne cechy trzydrzwiowego GTI. Charakteryzował się agresywną stylistyką z dużym centralnym grillem w przednim zderzaku. Para bocznych wlotów powietrza na zewnętrznych stronach zderzaka pomogła w chłodzeniu hamulców. Główna kratka chłodnicy miała dwie poziome srebrne listwy oraz chromowaną emblemat GTI. Aby dopełnić sportowy wygląd, GTI z 2008 roku był wyposażony w krótki spojler dachowy oraz dwa wydechy umieszczone na zewnętrznych stronach tylnego zderzaka.
Wnętrze samochodu wyróżniało się trójramienną kierownicą o sportowym designie, na dolnym ramieniu której znajdowały się litery GTI. Rozkład deski rozdzielczej był podobny do dobrze wyposażonego Golfa, z jednostką multimedialną na centralnym panelu, powyżej panelu klimatyzacji. Jej unikalna tapicerka w kratę przypominała oryginalnego Golfa MK1 GTI. Dzięki pięciodrzwiowej konfiguracji był to odpowiedni samochód dla rodziny, ale wystarczająco szybki, aby zapewnić sportowe doznania podczas jazdy.