Volkswagen wprowadził trzecią generację Golfa w 1991 roku, a decyzja o produkcji wersji kombi zajęła mu dwa lata.
Golf stał się już kultowym samochodem po wyprodukowaniu milionów egzemplarzy z dwóch pierwszych generacji. W rezultacie każdy fan z niecierpliwością czekał na nową generację. Podczas gdy niektórzy cieszyli się ze zmian, inni twierdzili, że to już nie ten sam Golf. Rzeczywiście, był większy, szerszy, a komfort stał się ważniejszy od sportowych osiągów. Jednak był to znacznie lepszy samochód. W wersji kombi stał się prawdziwym kompaktowym pojazdem dla młodego pokolenia z dziećmi.
Projektanci Volkswagena porzucili okrągłe reflektory swoich poprzedników i wprowadzili szersze lampy z zaokrąglonym wnętrzem. Grilla zmniejszono, a zderzaki powiększono, rozciągając je od jednego nadkola do drugiego. W wersji kombi Golf Variant miał inne tylne drzwi oraz dodatkowy zestaw szyb między słupkami C i D. Z tyłu, płaska, pionowa klapa umożliwiała łatwiejszy dostęp do dużego bagażnika.
Wewnątrz, Volkswagen zamontował zakrzywioną deskę rozdzielczą z wyższym, nachylonym w stronę kierowcy panelem centralnym. Zestaw wskaźników zachował podobny układ z czterema zegarami, ale producent wprowadził mały wyświetlacz LED na dole. W podstawowych wersjach Golf III miał ręcznie otwierane okna i manualnie regulowane lusterka. Wyższe wersje wyposażenia miały elektrycznie sterowane lusterka, okna i zamki. Z tyłu, Volkswagen zamontował rozkładaną kanapę, która mogła zwiększyć pojemność bagażnika z 466 litrów (16,46 cu-ft) do 1428 litrów (50,36 cu-ft).