Volkswagen zaproponował wersję kabriolet dla serii Golf IV, ale był w tym pewien trik; tak naprawdę był to Golf III z reflektorami Golf IV.
Niemiecki producent samochodów wprowadził model Golf IV w sierpniu 1997 roku jako hatchbacka w wersji 3- i 5-drzwiowej. W 1998 roku do oferty dołączyła wersja kombi. Jednak czegoś brakowało: kabrioletu. Z budowaniem nowego pojazdu wiązały się pewne komplikacje, więc VW zdecydował się na mały podstęp: wziął Golf III Cabriolet i przekształcił go w Golf IV Cabriolet. To tak, jakby mieć model bez liftingu i zmieniać zderzaki oraz reflektory, aby wyglądały jak w wersji po liftingu.
Jego reflektory były wyraźnie zerwane z wersji MK IV, z czterema lampami w każdym reflektorze. Większość przednich paneli nadwozia została zaczerpnięta lub dopasowana do nowego wyglądu. Jednak z boku samochód ujawniał swoje prawdziwe pochodzenie, którym była wersja MK III. Gruby słupek B znajdował się za drzwiami, z architekturą bezpieczeństwa przebiegającą od lewej do prawej strony samochodu. Z tyłu, szyba materiałowa była widoczna za tylną kanapą, gdy była złożona.
Wewnątrz producent zamontował dokładnie ten sam kokpit, co w serii Golf III, z centralnym panelem skierowanym w stronę kierowcy. Golf IV Cabriolet oferował jedynie ręcznie otwierane okna, brak klimatyzacji oraz brak radia w wersji podstawowej. Wyższe wersje wyposażeniowe miały elektrycznie otwierane okna, dobry system audio oraz automatyczną skrzynię biegów.