Volkswagen nie chciał całkowicie utracić segmentu kompaktowych SUV-ów, dlatego w 2004 roku wprowadził na rynek rodzinną wersję MPV opartą na modelu Golf. W 2008 roku przeszła ona lifting, po premierze Golfa MkIV.
W październiku 2008 roku na Paris Motor Show zaprezentowano szóstą generację Golfa. Dwa miesiące później Golf Plus zyskał wygląd przypominający znany kompakt Volkswagena. Był to potrzebny lifting dla samochodu, który zmagał się na kurczącego się rynku.
Przedni pas pojazdu miał podobne reflektory i grill jak Golf 6, natomiast tylne światła były zbliżone do tych z 5. generacji. Bagażniki dachowe były standardem w większości wersji. Nowy design felg oraz zmodyfikowany przedni zderzak poprawiły wygląd samochodu.
Dzięki wyższej linii dachu, wersja Plus zapewniała wyższą pozycję siedzącą wewnątrz, oferując jednocześnie wystarczająco dużo miejsca na głowę. Zwiększono również przestrzeń na nogi, dzięki czemu pięciu pasażerów mogło podróżować komfortowo. Większość wnętrza była podobna do Golfa 5, w tym deska rozdzielcza, konsola centralna i sterowanie.
W gamie silników znalazł się nowo opracowany turbodiesel o pojemności 1,6 litra. Dodano również nowszą jednostkę 2.0-TDI oraz ulepszone silniki benzynowe. Samochód oferował wybór skrzyń biegów manualnych lub automatycznych, w zależności od silnika. Ponieważ był oparty na Golfie 5, wyposażono go w niezależne zawieszenie na wszystkich kołach, co zwiększało komfort podróży pasażerów.
W ciągu zaledwie trzech i pół roku, pierwszy Volkswagen Golf Plus zdobył uznanie jako uznany produkt w rodzinie Golfów. Jego tożsamość marki: sprytny jak furgon, kompaktowy jak VW Golf. W tym czasie ponad 500 000 kierowców w całej Europie wybrało dodatkowe miejsca w środku i wyższe siedzenia, większą elastyczność oraz wygodę. Teraz Volkswagen wprowadza udoskonaloną wersję Golf Plus, która zostanie zaprezentowana na światowej premierze podczas Salonu Motoryzacyjnego w Bolonii w 2008 roku. Wprowadzenie nowej generacji Volkswagen Golf Plus na rynek europejski planowane jest na marzec 2009 roku.
Wizualnie nowy „Plus” łączy się z klasycznym stylem nadwozia właśnie wprowadzonej szóstej generacji Golfa. Jest to szczególnie widoczne w przedniej części pojazdu. Zmodyfikowano również tylny zderzak oraz belki dachowe. Nowe stalowe i aluminiowe felgi w różnych rozmiarach dopełniają zewnętrzny pakiet wizualnych zmian. Wewnątrz, udoskonalony Volkswagen Golf Plus prezentuje detale takie jak nowe materiały tapicerskie oraz elementy zastosowane również w Golfie, takie jak wskaźniki, opcje kierownicy i interfejs użytkownika dla automatycznej klimatyzacji (Climatronic).
Technicznie Volkswagen Golf Plus również wprowadza detale, które nowy Golf wprowadził po raz pierwszy w tym segmencie Volkswagena. Należą do nich nowoczesne, oszczędne i bardzo ciche silniki turbo-diesla z wspólną szyną paliwową (66 kW / 90 PS do 103 kW / 140 PS). Silniki TDIs ze wspólną szyną zmniejszają średnie zużycie paliwa o nawet 0,8 litra na 100 kilometrów.
Podobnie jak w klasycznym Golfie, tradycyjna automatyczna skrzynia biegów została usunięta w Volkswagenie Golf Plus i zastąpiona 6-stopniowymi i 7-stopniowymi skrzyniami biegów z podwójnym sprzęgłem (DSG), które są zarówno oszczędne w zużyciu paliwa, jak i dynamiczne. Nowością w Volkswagenie Golf Plus są również opcjonalne systemy „Adaptacyjny Tempomat” (ACC), asystent parkowania „Park Assist” oraz kamera tylna. Na koniec, zmienione zostały również linie wyposażenia (Trendline, Comfortline oraz Highline jako wersja najwyższa).
Wizualny wygląd w stylu nowego „DNA designu Volkswagena”
Golf zawsze charakteryzował się niepowtarzalnym i liniowym designem. I nie dotyczy to tylko oryginalnej formy klasycznego samochodu; odnosi się to również do „specjalistów” z zespołu Golf – udanych modeli Volkswagena jak „GTI”, „Variant” i z pewnością „Plus”. Dzięki niedawnemu wprowadzeniu szóstej generacji Golfa, ta seria modeli osiąga nowy poziom dojrzałości w ponadczasowym i pewnym stylu oraz designie. Jest to oparte na nowo opracowanym „DNA designu Volkswagena”. Kluczowym aspektem jest niezwykle wysoki poziom wartości samochodu. Kluczowe elementy języka designu opracowanego przez zespół kierowany przez Waltera de Silvę stały się teraz charakterystyczne również dla nowego Golf Plus. I rzeczywiście w przedniej części samochodu:
Nowa przednia część
Dominującym elementem jest poziomo ułożony pas osłony chłodnicy pomiędzy nowym designem reflektorów (z standardowymi światłami dziennymi); składa się z dwóch wysokopolerowanych czarnych poprzeczek, w których wkomponowane jest logo VW. W wersji Highline każda z tych przekładek ma wąski pasek chromu na górze. Linia nowego zderzaka współgra z linią osłony chłodnicy. W przestrzeni poniżej zderzaka, zaprojektowanej na czarno, znajduje się kolejny wlot powietrza i światła przeciwmgłowe zintegrowane w zewnętrzne obszary oraz chromowana ramka wokół wlotu. Światła przeciwmgłowe przyjmują również nową funkcję statycznych świateł kierunkowych wprowadzoną w tym modelu. Pewne jest jedno: nowy design przedniej części i charakterystyczne reflektory nadają Volkswagenowi Golf Plus zdecydowanie bardziej dynamiczny i wyższej jakości wygląd.
Zmodyfikowana tylna część
Z tyłu projektanci zmienili zderzak. Efekt: zwiększona dynamika i precyzja. Zderzak jest teraz całkowicie pomalowany w kolorze samochodu. Jedynym wyjątkiem jest dolna część, gdzie znajduje się segment w wysokim połysku czarnego koloru w centrum, co daje wizualny efekt dyfuzora. W dolnej części zderzaka zintegrowano również odblaskowe światła. Tylnie światła z technologią LED zaprezentowane zostały w nowym ciemnoczerwonym („Czerwony wiśniowy”).
Profil boczny z nowymi belkami dachowymi
Profil boczny Volkswagena Golf Plus pozostał w dużej mierze niezmieniony. Jednak nowe belki dachowe zostały wkomponowane bardziej harmonijnie w całość sylwetki samochodu. W porównaniu do swojego poprzednika, ten samochód ma niższy profil, jest bardziej wyrafinowany i w wersji Highline malowany jest na srebrno (Trendline i Comfortline: czarny). W boku nowego modelu widać również nowe projekty kół. Nawet podstawowa wersja zyskuje nowe pełne osłony kół. W górnym zakresie, linia kombinacji kół i opon została uzupełniona nowym 18-calowym wzorem felgi aluminiowej „Bilbao” od Volkswagen Individual.
Wnętrze
Volkswagen Golf Plus, zawsze oferowany jako czterodrzwiowy z dużym hatchbackiem, jest jednym z najbardziej uniwersalnych i praktycznych pojazdów w swojej klasie. Niektóre cechy, które realizują te właściwości: lekko podwyższona i bardzo wyprostowana pozycja siedząca, tylna kanapa (dzielona 40:60 i składana, oparcie dzielone 40:20:40) z 160 milimetrami przestrzeni na przesuwanie, opcjonalne składane siedzenie pasażera z przodu, zmienny podłoga bagażnika, przemyślany do ostatniego szczegółu koncept przechowywania oraz przestrzeń dla pasażerów i ich bagażu.
Nowe wskaźniki i automatyczna klimatyzacja
Wskaźniki mają teraz taki sam wygląd jak w nowym Golfie, Passacie i Passacie CC. Dominują tutaj dwa okrągłe wskaźniki w szczotkowanych chromowanych obudowach, które są nawet dostarczane w podstawowym wyposażeniu. Skalowanie wskaźników podświetlane jest na biało (niezależnie od tego, czy światła są włączone czy wyłączone); wskaźniki są w kolorze czerwonym. Grafika wyświetlacza wielofunkcyjnego (MFA) zlokalizowanego pomiędzy obrotomierzem a prędkościomierzem również jest w kolorze białym – standard w wszystkich wersjach wyposażenia. Analogicznie do Golfa i Passata, w Volkswagenie Golf Plus pojawia się nowa generacja kierownicy, doskonale dopasowana pod względem dotyku i wyglądu.
Jeśli Volkswagen zamówiony jest z automatyczną klimatyzacją (Climatronic), do zestawu dołączony jest nowy interfejs użytkownika opracowany do sterowania temperaturą i wentylacją.
Nowe technologie I – nowoczesne silniki
Nowy Volkswagen Golf Plus będzie oferowany z pięcioma silnikami benzynowymi (59 kW / 80 PS do 118 kW / 160 PS) oraz czterema nowymi silnikami turbo-diesel (66 kW / 90 PS do 103 kW / 140 PS). Wszystkie silniki są czterocylindrowe, wszystkie silniki są doładowane począwszy od 90 PS, wszystkie silniki spełniają normę emisji Euro-5. Z wyjątkiem wariantów podstawowych, każdy z silników benzynowych i wysokoprężnych może być połączony z 6-stopniową lub 7-stopniową skrzynią biegów DSG – to oznacza koniec tradycyjnej automatycznej skrzyni biegów z momentem obrotowym w Volkswagenie Golf Plus, zastąpionej przez technologię DSG.
Aby lepiej zrozumieć, jak efektywnie działają DSG, można wziąć pod uwagę Volkswagena Golf Plus TSI o mocy 90 kW / 122 PS (o pojemności 1.4 litra) z 7-stopniowym DSG: ten Volkswagen osiąga prędkość 200 km/h przy zużyciu zaledwie 6.3 litra paliwa na 100 kilometrów (146 g/km CO2).
Nowy Common Rail TDI
Po Golfie, na początku 2009 roku, Volkswagen całkowicie przekształci również Volkswagena Golf Plus w silniki z wspólną szyną paliwową z czterema zaworami na cylinder. Silniki TDI mają moc 66 kW / 90 PS, 77 kW / 105 PS, 81 kW / 110 PS i 103 kW / 140 PS. Od momentu wprowadzenia na rynek, silniki TDI będą dostępne z mocą 110 PS i 140 PS. Zawsze w standardzie we wszystkich silnikach wysokoprężnych: filtr cząstek stałych (DPF). Oprócz oszczędności paliwa i dynamiki, nowe silniki TDI charakteryzują się również zauważalnie dobrymi właściwościami niskiej emisji hałasu.
Pionierskie są również wartości zużycia paliwa tego samochodu: Volkswagen Golf Plus TDI o prędkości 189 km/h z mocą 110 PS zużywa średnio zaledwie 5,1 litra paliwa na 100 kilometrów. Emisja CO2 dla silnika TDI o pojemności 2.0 litra wynosi zaledwie 134 g/km.
Również na równie świetnym poziomie jest VW Golf Plus TDI o mocy 140 PS. W tej wersji o pojemności 2.0 litra, średnio dokładnie 5.1 litra diesla dociera do wspólnej szyny wtryskowej na 100 kilometrów: to o 0.8 litra mniej niż w TDI z technologią pompa-wtrysk, która już była bardzo efektywna. Równocześnie Volkswagen zmniejszył emisję CO2 w VW Golf Plus TDI o prędkości 204 km/h z 153 do 135 g/km!
Nowe technologie II – Park Assist
Po raz pierwszy w Volkswagenie Golf Plus zaktualizowana generacja modelu oferuje asystenta parkowania „Park Assist”. System ten umożliwia niemal automatyczne parkowanie równoległe do jezdni. Kierowca musi tylko włączyć pedał gazu, hamulec i sprzęgło. W tym czasie Golf Plus samodzielnie manewruje w wcześniej zmierzonym miejscu parkingowym, sterowany przez sensory.
Nowe technologie III – Kamera tylna
Również nowością w Volkswagenie Golf Plus jest opcjonalna kamera tylna – „Rear Assist”. Kamera znajduje się w emblemacie VW w klapie bagażnika. Gdy włączony jest bieg wsteczny, logo VW unosi się do góry razem z kamerą, aby zeskanować przestrzeń za Golfem Plus z tej pozycji. System można zamówić w połączeniu z systemami radiowymi RCD 510 i RNS 510 z ekranem dotykowym. Obraz z kamery jest przesyłany bezpośrednio na ekran dotykowy.
Nowe technologie IV – Wizualny asystent parkowania
Jeśli Volkswagen Golf Plus zamówiony jest z „ParkPilot” lub „Park Assist” – razem z jednym z systemów radiowych lub nawigacyjnych RCD 310, RNS 310, RCD 510 lub RNS 510 – można uzyskać nowy wizualny wyświetlacz jako alternatywę dla kamery tylnej. „Wizualny asystent parkowania” pokazuje widok z góry na pojazd na wyświetlaczu oraz symbolicznie przedstawia potencjalne przeszkody z przodu i z tyłu, dokładnie tam, gdzie się znajdują.
Nowe technologie V – Adaptacyjny tempomat ACC
Innym nowym systemem asystującym w Golfie Plus jest „Adaptacyjny Tempomat (ACC)”. Gdy „ACC” jest aktywowany, VW Golf Plus automatycznie hamuje i przyspiesza na podstawie pomiarów laserowych. Kierowca wybiera prędkość między 30 a 210 km/h. Ważne: „Adaptacyjny Tempomat (ACC)” nie tylko utrzymuje zadana prędkość, ale także zachowuje zadaną odległość do następnego pojazdu na drodze.
Volkswagen Golf Plus Trendline
Volkswagen będzie oferował tę wersję z wysokim dachem Golfa w trzech liniach wyposażeniowych „Trendline”, „Comfortline” i „Highline”. „Highline” zastępuje poprzednią wersję topową „Sportline”.
Wersja podstawowa „Trendline” wcale nie jest oszczędną opcją. W standardzie znajdują się funkcje bezpieczeństwa takie jak sześć poduszek powietrznych, zagłówki aktywne przy wypadku oraz ESP. Komfort doskonali takie detale jak system klimatyzacji (Climatic), elektryczne okna, regulowane na wysokość siedzenie kierowcy, nowe i atrakcyjne pokrycia siedzeń z tkaniny („Flow”), możliwość przesuwania tylnej kanapy, wielofunkcyjny wyświetlacz (MFA), antena tylna, chromowe ramki wokół otworów wentylacyjnych, wspomaganie kierownicy z regulacją zależną od prędkości, szkło przyciemniane oraz centralny zamek. Lusterka zewnętrzne, klamki drzwiowe i zderzaki są również malowane w kolorze nadwozia. Standardowe belki dachowe są utrzymane w czarnym kolorze.
Volkswagen Golf Plus Comfortline
Golf Plus Comfortline jest wyposażony w jeszcze więcej funkcji. W standardzie, dodatkowych w stosunku do wersji Trendline, znajdują się 16-calowe koła z oponami w rozmiarze 205, paski ochronne z boku również w kolorze nadwozia, chromowane akcenty na osłonie chłodnicy, schowek w podsufitce, składane stoliki oraz kieszenie na oparciach przednich siedzeń, specjalne pokrycia siedzeń („Porch Studio F”), komfortowe siedzenia oraz regulowane na wysokość siedzenie pasażera z przodu, haki na torby w bagażniku, przedni podłokietnik, tempomat (GRA), ParkPilot z przodu i z tyłu, skórzana kierownica, gałka zmiany biegów oraz dźwignia hamulca ręcznego, podwójna podłoga bagażnika oraz nowy system radiowy RCD 210 z odtwarzaczem CD.
Volkswagen Golf Plus Highline
„Highline” – wersja topowa serii modeli – to oznaczenie wyposażeniowe o wielkiej tradycji w Volkswagenie. Podobnie jak w Golfie, zostało ono ponownie przyjęte dla tej serii modeli, aby jednocześnie wycofać poprzednie wersje „Sportline” w ramach restrukturyzacji linii wyposażenia. VW Golf Plus Highline oferuje dodatkowe detale, takie jak sportowe siedzenia (środkowe panele w Alcantarze), światła przeciwmgłowe z statycznym oświetleniem skrętnym, przedni podłokietnik, Wielofunkcyjny Wyświetlacz Plus, automatyczną klimatyzację (Climatronic), srebrne belki dachowe, pakiet zimowy (w tym podgrzewane siedzenia, system czyszczenia reflektorów), system radiowy RCD 210 z odtwarzaczem CD, wielofunkcyjną kierownicę oraz 17-calowe felgi aluminiowe („Porto”).
Jako opcje w każdej wersji dostępne są również takie detale jak reflektory bi-xenonowe z oświetleniem zakrętów, wielofunkcyjne kierownice, osiem różnych typów felg aluminiowych (od 15 do 18 cali), pakiet sportowy (w tym sportowe zawieszenie, monitorowanie ciśnienia w oponach oraz przyciemniane boczne szyby), dziewięć kolorów metalicznych i perłowych, trzy systemy radiowe i dwa systemy nawigacyjne, kilka systemów głośnomówiących, system audio, interfejs Mobile Device Interface (MDI) jako interfejs dla urządzeń audio z złączem USB oraz moduł odbiornika cyfrowego (DAB) dla systemów radiowych. Tak więc ten wszechstronny samochód oferuje nie tylko dodatkową przestrzeń, ale także dodatkowe możliwości personalizacji.
Volkswagen Golf Plus Edycja Kolekcjonerska
Na koncepcji samochodu opartej na nowym Volkswagenie Golf Plus, Volkswagen Individual prezentuje, jak nieograniczone są możliwości indywidualizacji: Edycja Kolekcjonerska.
Ten samochód koncepcyjny jest wyposażony w ekskluzywny kolor nadwozia „Biały perłowy”. Odpowiedni kontakt z drogą zapewniają opony w rozmiarze 225/40 na nowych 18-calowych felgach aluminiowych „Bilbao”. Wnętrze i zewnętrze Volkswagena Golf Plus Edycja Kolekcjonerska emanuje swoistą atmosferą lounge. I to nie tylko ze względu na zintegrowaną w konsoli centralnej ekspres do kawy. Wnętrze wykończone jest wysokiej jakości skórą nappa w kolorze „Titanium black” i „St. Tropez” (kremowa biel) – co tworzy bardzo nowoczesną i miejską atmosferę. Perfekcja w każdym detalu jest widoczna w dekoracyjnych szwach „Viaggio” pomiędzy poszczególnymi sekcjami wykończenia skórą nappa.