Volkswagen wprowadził na rynek piątą generację Golfa w 2003 roku, a w kolejnym roku producent zaprezentował najbardziej pożądaną wersję: GTI.
Pierwsza generacja Golfa wykorzystała wersję GTI jako swoją sportową odmianę. Później producent wprowadził specjalne wersje, takie jak R32, które oferowały więcej mocy. Jednak oznaczenie GTI pozostało najważniejsze wśród fanów Golfa, a model z 2004 roku nie był wyjątkiem.
Volkswagen zdawał sobie sprawę, że nastolatki z lat 70., kiedy wprowadzono pierwsze GTI, w 2004 roku były już rodzicami i potrzebowały więcej miejsca oraz komfortu dla swoich rodzin. Dlatego nikogo nie zdziwiło, że oferta GTI obejmowała pięciodrzwiową wersję, która zapewniała większy komfort dla pasażerów, nie rezygnując przy tym z osiągów i emocji. Niezależnie od wersji nadwozia, wszystkie GTI V generacji miały inny pakiet aerodynamiczny niż reszta gamy. Z przodu znajdował się obniżony zderzak z głęboko rzeźbioną kratką pośrodku i dwoma bocznymi wlotami dla świateł przeciwmgielnych. Dolna część kratki była ozdobiona czerwoną linią i chromowanym znakiem GTI. Z boków znajdowały się podwójne chromowane końcówki wydechu, a na górze klapy bagażnika umieszczony był spojler.
Wnętrze również zasługuje na uwagę – Volkswagen zainstalował fotele kubełkowe z wysokim oparciem, z haftowanym napisem GTI na zagłówkach. Ekskluzywnie dla tej wersji, Golf miał oznaczenie GTI na dolnym ramieniu kierownicy. Z tyłu, pięciodrzwiowe GTI miało punkty kotwiczenia Isofix dla fotelików dziecięcych na dzielonej kanapie.