Volkswagen zaprezentował model Golf Variant (kombi) podczas Targów Motoryzacyjnych w Genewie w 2007 roku. Był to długo oczekiwany członek rodziny Golfów.
Podczas gdy rynek zaczynał przekształcać się z MPV na crossover i SUV-y, Volkswagen oraz inni producenci samochodów nadal obstawiali przy rynku kombi jako prawdziwej alternatywie, co okazało się słusznym założeniem. Takie pojazdy oferowały lepsze koszty eksploatacji niż crossovery i MPV, a jednocześnie zapewniały wystarczająco dużo miejsca w środku dla rodziny z małym dzieckiem.
Golf V odniósł ogromny sukces dzięki swojemu designowi i zastosowanej technologii. Skoszone światła przednie z większymi lampami oraz płynne linie nadwozia sprawiły, że stał się od razu hitem. Został opracowany z pewnymi kompromisami w designie, jednak nie było się czym martwić. Stracił mniej punktów w praktyczności, niż zyskał na wizerunku. Był o 36 cm (14.2″) dłuższy od wersji hatchback, co wynikało z dodatkowej przestrzeni bagażowej. W przeciwieństwie do swojego poprzednika, tylna klapa i słupki D zostały nachylone, aby poprawić wygląd samochodu.
Wnętrze Golfa V było proste i schludne, z dużą konsolą centralną pomiędzy kierowcą a pasażerem. Niebieska, podświetlana deska rozdzielcza była łatwa do odczytania i komfortowa podczas długich tras. Na środkowym panelu, w zależności od wybranej opcji, producent zamontował radio CD w wersjach podstawowych lub kompletny system multimedialny z nawigacją satelitarną. Pasażerowie z tyłu mogli wygodnie usiąść dzięki wydłużonej linii dachu, która oferowała wystarczająco dużo miejsca na głowę. Golf Variant był standardowo wyposażony w dzieloną tylną kanapę, co umożliwiało zwiększenie przestrzeni ładunkowej.