Volkswagen wprowadził sportową wersję Golfa VI rok po premierze szóstej generacji słynnego kompaktowego hatchbacka, oferując ją oczywiście w wersji trzydrzwiowej.
Kiedy producent samochodów wprowadził pierwszą generację Golfa GTI, zrobiono to w wersji trzydrzwiowej, co stało się standardowym nadwoziem dla wszystkich innych Golfa o sportowym zacięciu. Wersje pięciodrzwiowe oraz kombi były dodatkowymi opcjami. Ale oryginał miał tylko trzy drzwi, jak ten Golf VI R.
Walter da Silva był odpowiedzialny za projekt Golfa VI, a w wersji R dodał mocniejszy zderzak z szeroką kratką na środku oraz dwoma bocznymi wlotami powietrza, które miały chłodzić hamulce. Dodatkowo, standardowo zamontowano reflektory LED, które znacznie lepiej pasowały do agresywnego wyglądu tego hot-hatcha. Projektant wzbogacił także boczną sylwetkę samochodu unikalnymi progami, a z tyłu dodał splitter pod zderzakiem oraz dwa wydechy umieszczone centralnie. Ostatnim, ale nie mniej ważnym elementem, był spojler dachowy zdobiący górną część klapy bagażnika.
Wnętrze było wyposażone w wysokie siedzenia kubełkowe, zaprojektowane z myślą o lepszym wsparciu bocznym podczas szybkiego pokonywania zakrętów w porównaniu do innych wersji Golfa. Jak w każdym innym trzydrzwiowym Golfie, dostęp do tyłu uzyskiwano poprzez pochylanie przednich siedzeń do przodu. Mimo to, oferowały one przyzwoitą ilość miejsca dla dwóch dorosłych pasażerów.
Pod maską Volkswagena zainstalowano mocno strojony 2.0-litrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem. Generował on imponujące 270 KM, o 20 więcej niż w R32, swoim zasłużonym poprzedniku. Moc była przekazywana na wszystkie koła za pomocą nowego systemu napędu na wszystkie koła, dostępnego z sześciobiegową manualną skrzynią biegów lub sześciobiegową automatyczną (DSG).
Jednak na IAA w 2009 roku Volkswagen pokazuje – z debiutem modelu Volkswagen Golf R – że wartości zużycia paliwa mogą być nawet obniżone w obszarze samochodów sportowych z wyższej półki. I to bez jakichkolwiek kompromisów w zakresie osiągów dynamicznych. Wręcz przeciwnie. Tradycyjnie każda nowa wersja R tej serii modeli nosi tytuł „najmocniejszego Golfa wszech czasów.” Z mocą 199 kW / 270 KM (przy 6000 obr./min), nowy Volkswagen Golf R kontynuuje tę dynamiczną tradycję; poprzedni model przekazywał 184 kW / 250 KM do swojego napędu na wszystkie koła. Najważniejsze jest to, że podczas gdy teraz wycofany Volkswagen Golf R32 zużywał 10,7 litra paliwa na 100 kilometrów, nowy Volkswagen Golf R osiąga tylko 8,5 litra – o 2,2 litra lub 21 procent mniej! Emisje CO2 zostały zredukowane z 255 do 199 g/km. Podobnie jak wszystkie modele R, ten również został zaprojektowany przez Volkswagen Individual.
Równocześnie jego dane dotyczące osiągów również się poprawiły. Nowy Volkswagen Golf R przyspiesza od 0 do 100 km/h – również z napędem na wszystkie koła – w 5,7 sekundy. W przypadku poprzedniego modelu stoper zatrzymywał się na 6,5 sekundy. Nowy model pokonuje 1000 metrów w 25,4 sekundy, podczas gdy już znakomity Golf R32 pokonał ten dystans w 26,7 sekundy. Volkswagen Golf R radzi sobie nawet lepiej z opcjonalną skrzynią DSG, przyspieszając do 100 km/h w oszałamiające 5,5 sekundy i wymagając zaledwie 8,4 litra paliwa na 100 kilometrów (co odpowiada 195 g/km CO2) na stacji benzynowej.
Ogromny przyrost efektywności nowego Golfa R nie wynika z jakiegoś magicznego triku, lecz jest efektem zaawansowanego downsizingu. Jego legendarna poprzednia wersja generowała moc z pojemności 3,2 litra („32”) i sześciu cylindrów. W nowym modelu osiąga się to za pomocą czterech cylindrów i 2,0 litra pojemności – wysoko zaawansowanego silnika benzynowego z bezpośrednim wtryskiem i doładowaniem (TSI). Na stacji benzynowej i na krętej górskiej drodze, to high-tech połączenie przewyższa klasyczną jednostkę sześciocylindrową z wielopunktowym wtryskiem. Dowodem na to, że nawet brzmienie czterocylindrowego silnika może zrobić duże wrażenie, są piąta i szósta generacja VW Golfa GTI, które również napędzane są czterocylindrowym silnikiem TSI. A Volkswagen Golf R prezentuje jeszcze szerszą „gamę dźwięków.”
Charakterystyka momentu obrotowego TSI jest równie imponująca. Dla porównania: Sześciocylindrowy silnik poprzedniego modelu generował maksymalny moment obrotowy 320 Nm przy 2500 obr./min. A to już było niezwykle dobre. Z kolei silnik z turbo doładowaniem czterocylindrowy z bezpośrednim wtryskiem nowego Volkswagena Golfa R przekazuje 350 Nm momentu obrotowego na wał korbowy, co jest dostępne już od 2500 obr./min, a także może utrzymywać ten szczytowy moment do 5000 obr./min. Tak więc nowy samochód dostarcza fascynująco wysoki poziom podstawowych osiągów dynamicznych. Volkswagen Golf R32 i Golf R są naprawdę równi tylko w jednej dyscyplinie; obydwa osiągają prędkość maksymalną 250 km/h (elektronicznie ograniczoną w Volkswagenie Golfie R).
TSI w Volkswagenie Golfie R
W nowym Volkswagenie Golfie R zastosowano silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem serii EA113; jego turbosprężarka sprawia, że jest on bardzo elastyczny i zmienny aż do najwyższych zakresów mocy. Silnik TSI o pojemności 1984 cm3 generuje szacunkową moc 100,3 kW / 136,6 KM na litr pojemności, a jego reakcja jest równie imponująca. Moc silnika można spontanicznie wydobyć w mgnieniu oka w całym jego zakresie prędkości. Silnik również wyraźnie podkreśla swoje możliwości akustycznie. Wizualnie: Jego dwa chromowane końcówki wydechu są widoczne w centrum zderzaka pod zintegrowanym dyfuzorem – cecha „R”, która była również widoczna w poprzednim modelu.
Czterocylindrowy silnik rozwija swoją ogromną moc napędową za pomocą turbosprężarki (do 1,2 bara ciśnienia doładowania) z intercoolerem. Silnik, ważący zaledwie 152 kilogramy, jest sterowany za pomocą w pełni elektronicznego systemu zarządzania silnikiem z E-Gas. Cylindry silnika czterocylindrowego zostały wyposażone w wzmocnione śruby, w przeciwieństwie do mniej wydajnych wersji TSI. Wzmocnione są również korbowody, aby wiarygodnie przekazywać wysoki moment obrotowy silnika na wał korbowy. Na koniec, blok cylindrów również został wzmocniony, aby poradzić sobie z agresywnymi siłami działającymi na silnik.
Nowy napęd na wszystkie koła w Volkswagenie Golfie R
Jako standardowe wyposażenie, Volkswagen Golf R przekazuje moc TSI na drogę za pomocą najnowszej generacji systemu napędu na wszystkie koła 4Motion Volkswagena. W porównaniu do wersji zastosowanej w Golfie R32, system przeszedł znaczny rozwój. Przede wszystkim przekazywanie mocy między osiami przednią a tylną – szczególnie różnicowy napęd na wszystkie koła, który działa w kąpieli olejowej – wykazuje wyraźne postępy w porównaniu do poprzedniej generacji. Najważniejsze z nich: Aktywacja różnicowego napędu na wszystkie koła nie wymaga już różnicy prędkości między osiami przednią a tylną.
Dzieje się tak, ponieważ, w przeciwieństwie do poprzedniej generacji, po raz pierwszy zastosowano elektryczną pompę do budowy ciśnienia. Elektryczna pompa dostarcza olej do hydraulicznego zbiornika, którego ciśnienie robocze wynosi 30 bar. Moduł sterujący oblicza idealny moment napędowy dla osi tylnej i kontroluje, poprzez zawór, ile ciśnienia oleju jest aplikowane do roboczych tłoków wielopłytkowego sprzęgła. Nacisk przy płytkach sprzęgła wzrasta proporcjonalnie do żądanego momentu na osi tylnej. Ilość momentu, który jest przekazywany, może być regulowana ciągłe w zależności od wielkości ciśnienia zastosowanego na płytkach sprzęgła. W porównaniu do poprzedniej generacji 4Motion, system działa niezależnie od poślizgu, ponieważ ciśnienie robocze systemu jest zawsze dostępne. Podczas startu i przyspieszania, to skutecznie zapobiega ślizganiu się kół na osi przedniej, ponieważ moduł sterujący reguluje rozkład momentu w oparciu o dynamiczne obciążenia osi. W ekstremalnych przypadkach niemal 100 procent momentu napędowego można skierować na oś tylną. To prowadzi do dalszych zysków w zakresie aktywnego bezpieczeństwa i osiągów dynamicznych.
Sportowe zawieszenie i hamulce w VW Golfie R
Podczas pracy nad zawieszeniem inżynierowie rozwojowi mogli zaadaptować system pierwszej klasy z aktualnej produkcji Golfa. Oznacza to: Z przodu znane zawieszenie typu McPherson z sprężynami helikalnymi i teleskopowymi amortyzatorami; z tyłu zawieszenie wielowahaczowe zapewnia, że standardowy ESP rzadko musi interweniować. Niemniej jednak, podstawowy układ został przekształcony w sportowe zawieszenie z obniżoną o 25 milimetrów wysokością prześwitu, a sprężyny, amortyzatory i stabilizatory zostały w pełni dostosowane do tego.
System hamulcowy został również zmodyfikowany, aby sprostać wyższemu poziomowi osiągów jazdy w Volkswagenie Golfie R. Zamiast układu 16-calowego, zastosowano układ hamulcowy 17-calowy z wentylowanymi wewnętrznie tarczami dookoła oraz zaciskami hamulcowymi specyficznymi dla modelu R, pomalowanymi na wysoki połysk na czarno z logo R. Z przodu tarcze mają średnicę 345 milimetrów, a z tyłu 310 milimetrów. Elektroniczny program stabilizacji (ESP) został również zmodyfikowany. Można go przełączyć na nowy tryb sportowy za pomocą przycisku ESP. Podczas bardzo szybkich i krętych jazd – jak na torze wyścigowym – system ESP opóźnia interwencję, umożliwiając jeszcze bardziej responsywne właściwości prowadzenia. Elektryczne wspomaganie kierownicy Golfa R zyskało również sportowy charakter. Jeśli samochód sportowy zamówiony jest z opcjonalnym systemem DCC dynamic control, wspomaganie kierownicy przyjmuje specjalnie dostosowany charakter w każdym z trybów jazdy systemu (Sport, Normal, Komfort).
Zawieszenie utrzymuje kontakt z drogą dzięki standardowym nowo zaprojektowanym 18-calowym obręczom aluminiowym typu „Talladega” z oponami 225/40. Opcjonalnie, dostępne są te same obręcze w wersji 19-calowej z oponami 235/35.
Cechy zewnętrzne VW Golfa R
Podobnie jak w przypadku pierwszych dwóch generacji Super Golfa (I zaczynającej w 2002 roku, II w 2005 roku) oraz nowego modelu siostrzanego, Volkswagen Scirocco R, nowy Golf R również dysponuje całkowicie zmodyfikowanym zestawem cech zewnętrznych i wewnętrznych. Projektanci Volkswagena, pod kierownictwem Klausa Bischoffa, nadali Volkswagenowi Golfowi R unikalny wygląd z zestawem dobrze skoordynowanych ulepszeń. Volkswagen Golf R niewątpliwie oznacza szczyt serii modeli, a jakość jego stylizacji podąża za podstawowym postulatem „La Semplicità” przedstawionym przez szefa grupy projektowej, Waltera de Silvę.
Na zewnątrz modyfikacje obejmują nowe koła i hamulce oraz nowe projekty zderzaków. Z przodu, trzy bardzo duże wloty powietrza charakteryzują VW Golfa R w obszarze zderzaka; żaluzje na wlotach pomalowane są na wysoki połysk na czarno, a standardowe paski LED, które pełnią rolę świateł do jazdy dziennej, są zintegrowane w dwóch zewnętrznych wlotach powietrza. Również żaluzje w grillu chłodnicy pomalowane są na wysoki połysk na czarno. Po prawej stronie grilla znajduje się nowo zaprojektowane logo R w kolorze chromu. Reflektory bi-ksenonowe, wliczone w cenę, oświetlają drogę przez noc. Z boku Volkswagen Golf R identyfikuje się po kołach Talladega, rozszerzeniach progów w kolorze nadwozia oraz lusterkach pomalowanych na wysoki połysk na czarno.
Można również rozpoznać Volkswagena Golfa R jako niezależny model wyższej klasy z tyłu. Oprócz zderzaka z dyfuzorem i końcówkami wydechu, logo R oraz większego spojlera dachowego, wyróżniają się również nowo zaprojektowane światła tylne. Działają one w standardowej, charakterystycznej technologii LED. Osłony świateł tylnych również są przyciemniane.
Cechy wnętrza VW Golfa R
Szósta generacja Volkswagena Golfa, dzięki swoim wysokiej jakości materiałom wykończeniowym, przekracza granice do następnej wyższej klasy. Golf R również korzysta z tego wizerunku jakości; znajduje się w swojej klasie na podstawie rezerw mocy. Dodatkowe specjalne ulepszenia opracowane przez Volkswagen Individual podkreślają wysoką klasę tego samochodu.
Kluczowym elementem wyposażenia jest nowo zaprojektowany system „Top Sport” z doskonałymi właściwościami ergonomicznymi. Kierowca po prostu siada, dostosowuje siedzenie wzdłuż i na wysokość, ustawia kierownicę, zapina pasy i jest gotowy do drogi. Fotel pasuje jakby był szyty na miarę. Razem z podobnie dostosowanymi Volkswagenami Golf GTI i Golf GTD, Golf R wyznacza tutaj standardy w międzynarodowej konkurencji. Centralne panele sportowych foteli są wykończone materiałem w szarym-czarnym designie „Kyalami” – nazwanym na cześć toru wyścigowego o tej samej nazwie w RPA. Przednia krawędź fotela jest wykończona tkaniną Titan Black, natomiast wewnętrzne panele bocznych podpór wykończone są mikrofibrą w kolorze kryształowej szarości „San Remo”. Pozostałe elementy fotela oraz podsufitka są w kolorze czarnym. Nowe logo R jest również wyszywane na przednich zagłówkach. Na życzenie dostępne są również sportowe fotele kubełkowe dla kierowcy i pasażera z przodu. W tym przypadku centralne panele siedzeń są pokryte tkaniną mikro-fibrową „San Remo”. Na zewnątrz fotele kubełkowe pokryte są czarną skórą.
Wszystkie szwy wnętrza w kolorze „Art Grey”; to samo dotyczy dekoracyjnych szwów na trójramiennej skórzanej kierownicy. Perforowana skóra jest używana na górze i na dole kierownicy, zapewniając maksymalny uchwyt. Boki kierownicy, wyposażone w ergonomiczne atrybuty motorsportowe, są pokryte ciągłą skórą. Ramiona w eleganckim czarnym lakierze fortepianowym dodają eleganckiego akcentu, który uzupełnia sportowy wizerunek. Środkowe ramię kierownicy nosi nowe logo R. Fascynujący kontrast materiałowy lakieru fortepianowego i chromu przekazuje wizerunek pasji do finezji i precyzji w każdym detalu.