Volkswagen wprowadził na rynek wersję R swojego modelu Golf rok po premierze szóstej generacji tego kompaktowego hatchbacka.
Golf był już fenomenem, a Volkswagen starał się jak najlepiej wyprzedzić konkurencję w segmencie sportowych hatchbacków. Wcześniej oferował wersję R32, gdzie liczba oznaczała pojemność silnika. W modelu z 2009 roku zrezygnowano z tego oznaczenia, pozostawiając jedynie literę R.
Szóstą generację Golfa zaprojektował Walter da Silva, który również zajął się wyglądem wersji R. Zainstalował wyższy zderzak z szeroką kratką w środku oraz dwoma wlotami powietrza po bokach, potrzebnymi do chłodzenia hamulców, w których umieścił światła do jazdy dziennej. Nowe reflektory LED były standardowym wyposażeniem wersji R. Progi lekko zmieniono z obu stron, a z tyłu samochód miał dyfuzor pod zderzakiem oraz podwójny wydech umieszczony na środku. Aby dopełnić sportowy wygląd, projektant dodał unikalny spojler na górze pokrywy bagażnika.
Wewnątrz samochód przeszedł modernizację w porównaniu do innych modeli i wyposażono go w kubełkowe fotele z wysokim podparciem bocznym. Był to sportowy samochód z napędem na cztery koła, a pasażerowie musieli być dobrze trzymani na miejscu podczas ostrego pokonywania zakrętów, przynajmniej pasażerowie z przodu. Z tyłu znajdowała się ta sama kanapa, co w pozostałych modelach. Volkswagen zainstalował specyficzną kierownicę z srebrną emblematyką oraz niebieską literą R na dolnym ramieniu.
Pod maską niemiecki producent zamontował wysoko przygotowany, 2.0-litrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem. Osiągał moc 270 KM, co oznaczało wzrost o 20 KM w porównaniu do swojego poprzednika R32. Moc była przenoszona na wszystkie koła za pośrednictwem nowego systemu napędu na cztery koła, za pomocą sześciobiegowej skrzyni manualnej lub sześciobiegowej automatycznej (DSG).
Na targach IAA w 2009 roku Volkswagen zaprezentował debiut modelu Volkswagen Golf R, udowadniając, że wartości zużycia paliwa mogą być nawet obniżone w segmencie luksusowych samochodów sportowych. I to bez jakichkolwiek kompromisów w zakresie wydajności dynamicznej. Wręcz przeciwnie. Zazwyczaj każda nowa wersja R tego modelu nosi tytuł „najszybszego Golfa w historii.” Z mocą 199 kW / 270 KM (przy 6,000 obr./min), nowy Volkswagen Golf R kontynuuje tę dynamiczną tradycję; poprzedni model przekazywał 184 kW / 250 KM na swoje napędy na wszystkie koła. A oto kluczowy moment: Podczas gdy zrezygnowany już Volkswagen Golf R32 zużywał 10,7 litra paliwa na 100 kilometrów, nowy Volkswagen Golf R zużywa tylko 8,5 litra – o 2,2 litra lub 21 procent mniej! Emisja CO2 została obniżona z 255 do 199 g/km. Tak jak wszystkie modele R, także ten został zaprojektowany przez Volkswagen Individual.
Jednocześnie poprawiły się również jego osiągi. Nowy Volkswagen Golf R przyspiesza od 0 do 100 km/h – również z napędem na wszystkie koła – w czasie 5,7 sekundy. W przypadku poprzedniego modelu, stoper zatrzymywał się na 6,5 sekundy. Nowy model pokonuje dystans 1,000 metrów w czasie 25,4 sekundy, podczas gdy już znakomity Golf R32 przekroczył ten dystans w 26,7 sekundy. Volkswagen Golf R robi to jeszcze lepiej z opcjonalną skrzynią biegów DSG, osiągając 100 km/h w oszałamiające 5,5 sekundy i wymagając jedynie 8,4 litra paliwa na 100 kilometrów (co odpowiada 195 g/km CO2) przy dystrybutorze.
Ogromny wzrost efektywności nowego Golfa R nie opiera się na żadnym magicznym sztuczce, lecz wynika z zaawansowanego downsizingu. Jego legendarna poprzednia wersja generowała moc z pojemności silnika wynoszącej 3,2 litra („32”) i sześciu cylindrów. W nowym modelu osiągnięcie mocy następuje przy czterech cylindrach i 2,0 litra pojemności – wysoce zaawansowany silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem i turbosprężarką (TSI). Na stacji benzynowej i na krętej górskiej drodze, to wysokotechnologiczne połączenie przewyższa klasyczną jednostkę sześciocylindrową z wielopunktowym wtryskiem. Dowodem na to, że nawet dźwięk czterocylindrowego silnika może robić wrażenie, są piąta i szósta generacja VW Golfa GTI, które również napędzane są przez czterocylindrowy TSI. A Volkswagen Golf R exhibituje jeszcze większą „rozpiętość dźwiękową.”
Charakterystyka momentu obrotowego TSI również robi duże wrażenie. Dla porównania: Sześciocylindrowy silnik poprzedniego modelu miał maksymalny moment obrotowy wynoszący 320 Nm przy 2,500 obr./min. To już było niezwykle dobre. Silnik turbo czterocylindrowy z bezpośrednim wtryskiem nowego Volkswagena Golfa R przekazuje jednak 350 Nm momentu obrotowego na wał korbowy, który jest dostępny już od 2,500 obr./min, ale może utrzymać tę wartość szczytową aż do 5,000 obr./min. Nowy samochód dostarcza zatem fascynująco wysoki poziom podstawowej wydajności dynamicznej. Volkswagen Golf R32 i Golf R są w rzeczywistości równi tylko w jednej dziedzinie; obydwa osiągają prędkość maksymalną 250 km/h (elektronicznie ograniczoną w Volkswagenie Golfie R).
TSI w Volkswagenie Golfie R
W nowym Volkswagenie Golfie R zastosowano silnik benzynowy z serii EA113 z bezpośrednim wtryskiem; jego turbosprężarka czyni go bardzo elastycznym i zmiennym nawet w najwyższych zakresach wydajności. Silnik TSI o pojemności 1,984 cm3 ma imponującą moc specyficzną wynoszącą 100,3 kW / 136,6 KM na litr pojemności, a jego reakcja jest równie imponująca. Moc silnika można w mgnieniu oka przywołać w całym zakresie prędkości. Silnik podkreśla również swoje możliwości akustycznie. Wizualnie również: Jego dwa chromowane rury wydechowe można zobaczyć w centralnej części zderzaka pod zintegrowanym dyfuzorem – cecha „R”, którą także prezentował poprzedni model.
Silnik rzędowy czterocylindrowy rozwija swoją ogromną moc napędową za pomocą turbosprężarki (do 1,2 bara ciśnienia doładowania) z chłodzeniem powietrza. Silnik, ważący zaledwie 152 kilogramy, jest kontrolowany przez w pełni elektroniczny system zarządzania silnikiem z E-Gas. Cylindry silnika czterocylindrowego zostały wyposażone w wzmocnione śruby, w przeciwieństwie do mniej mocnych wersji TSI. Również wzmocnione są korbowody, aby mogły niezawodnie przekazywać wysoki moment obrotowy silnika na wał korbowy. Na koniec, blok silnika również został wzmocniony, aby poradzić sobie z agresywnymi siłami silnika.
Nowy napęd na wszystkie koła w Volkswagenie Golfie R
Jako standardowe wyposażenie, Volkswagen Golf R przekazuje moc TSI na drogę za pomocą najnowszej generacji systemu napędu na wszystkie koła 4Motion. W porównaniu do wersji zastosowanej w Golfie R32, system przeszedł znaczną modernizację. Przede wszystkim, transmisja mocy pomiędzy osiami przednią a tylną – szczególnie dyferencjał na wszystkie koła, który działa w kąpieli olejowej – wykazuje wyraźne ulepszenia w porównaniu do poprzedniej generacji. Najważniejsze: Aktywacja dyferencjału na wszystkie koła już nie wymaga różnicy prędkości pomiędzy osiami przednią i tylną.
Dzieje się tak dlatego, że w przeciwieństwie do poprzedniej generacji, po raz pierwszy używana jest elektryczna pompa do budowania ciśnienia. Elektryczna pompa dostarcza olej do hydraulicznego zbiornika, którego ciśnienie robocze wynosi 30 bar. Moduł sterujący oblicza idealny moment obrotowy dla osi tylnej i kontroluje, poprzez zawór, ile ciśnienia oleju jest stosowane do roboczych tłoków sprzęgła wielopłytkowego. Nacisk na płytki sprzęgłowe rośnie proporcjonalnie do pożądanego momentu obrotowego na osi tylnej. Ilość momentu obrotowego, która jest przekazywana, może być ciągle dostosowywana w zależności od wielkości ciśnienia stosowanego na płytkach sprzęgłowych. W porównaniu do poprzedniej generacji 4Motion, system działa niezależnie od poślizgu, ponieważ ciśnienie robocze systemu jest zawsze dostępne. Przy ruszaniu i przyspieszaniu, to skuteczniej zapobiega ślizganiu się kół na osi przedniej, ponieważ moduł sterujący reguluje rozkład momentu obrotowego w oparciu o dynamiczne obciążenia osi. W skrajnych przypadkach niemal 100 procent momentu obrotowego może być kierowane na oś tylną. To przynosi dalsze zyski w zakresie aktywnego bezpieczeństwa i wydajności dynamicznej.
Sportowe zawieszenie i hamulce w VW Golf R
Jeśli chodzi o zawieszenie, inżynierowie rozwojowi mogli zastosować system wysokiej jakości z aktualnej produkcji Golfa. Oznacza to: Z przodu znane zawieszenie McPhersona z sprężynami śrubowymi i teleskopowymi amortyzatorami; a z tyłu zawieszenie wielowahaczowe zapewnia, że standardowe ESP rzadko musi interweniować. Niemniej jednak, podstawowy układ został przekształcony w sportowe zawieszenie z obniżoną wysokością o 25 milimetrów, a sprężyny, amortyzatory i stabilizatory zostały całkowicie dostosowane do tego.
System hamulcowy również został zmodyfikowany, aby sprostać wyższemu poziomowi osiągów jazdy w Volkswagenie Golfie R. Zamiast systemu 16-calowego używany jest system hamulcowy o średnicy 17 cali z wewnętrznie wentylowanymi tarczami i kaliperami hamulcowymi specyficznymi dla modelu R w wysokim połysku z logo R. Z przodu tarcze mają średnicę 345 milimetrów, a z tyłu 310 milimetrów. Elektroniczny program stabilizacji (ESP) również został zmodyfikowany. Można go przełączyć na nowy tryb sportowy za pomocą przycisku ESP. Podczas bardzo szybkiej jazdy w zakrętach – jak na torze wyścigowym – system ESP opóźnia interwencję, umożliwiając jeszcze bardziej responsywne właściwości prowadzenia. Elektro-mechaniczne wspomaganie kierownicy Golfa R również zyskało sportowej cechy. Jeśli sportowy samochód zamówiono z opcjonalnym systemem DCC do dynamicznego sterowania zawieszeniem, wspomaganie kierownicy przyjmuje nawet specjalnie dostosowaną charakterystykę dla każdego z trybów jazdy systemu (Sport, Normal, Komfort).
Zawieszenie utrzymuje kontakt z drogą poprzez standardowe, nowo zaprojektowane 18-calowe felgi aluminiowe (typ „Talladega”) z oponami 225/40. Opcjonalnie, te same felgi dostępne są w wersji 19-calowej z oponami 235/35.
Cechy zewnętrzne VW Golfa R
Tak jak w dwóch pierwszych generacjach Super Golfa (I zaczynającej w 2002 roku, II w 2005) i nowym modelu siostrzanym, Volkswagenie Scirocco R, nowy Golf R również ma całkowicie zmodyfikowany zestaw cech zewnętrznych i wewnętrznych. Projektanci Volkswagena, dowodzeni przez Klausa Bischoffa, nadali Volkswagenowi Golfowi R niezależny wizerunek z zestawem dobrze skoordynowanych ulepszeń. Volkswagen Golf R niewątpliwie oznacza szczyt serii modelowej, a jakość jego stylizacji podąża za podstawowym postulatem „La Semplicità”, który został sformułowany przez szefa grupy projektowej, Waltera de Silvę.
Na zewnątrz, personalizacja obejmuje nowe felgi i hamulce oraz nowe wzory zderzaków. Z przodu, trzy bardzo duże wloty powietrza charakteryzują VW Golfa R w strefie zderzaka; żaluzje na wlotach są malowane na wysoki połysk na czarno, a w standardzie zintegrowane paski LED, które służą jako światła dzienne, znajdują się w dwóch zewnętrznych wlotach powietrza. Również malowane na wysoki połysk na czarno są dwa żaluzje w grillu chłodnicy. Po prawej stronie grilla umieszczone jest nowo zaprojektowane logo R w kolorze chromu. Reflektory Bi-Xenon, włączane bez dopłaty, oświetlają drogę po zmroku. Z boków, Volkswagen Golf R identyfikowany jest przez swoje felgi Talladega, rozszerzenia progów w kolorze nadwozia oraz obudowy lusterek malowane na wysoki połysk na czarno.
Można również rozpoznać Volkswagena Golfa R jako niezależny model najwyższej klasy z tyłu. Oprócz zderzaka z dyfuzorem i rurami wydechowymi, logo R i większego spojlera na dachu, wyróżniają się nowo opracowane światła tylne. Działają one w standardowej technologii LED, charakterystycznej dla tego modelu. Osłony świateł tylnych są również przyciemniane.
Cechy wnętrza VW Golfa R
Szósta generacja Volkswagena Golfa, ze swoimi wysokiej jakości materiałami wnętrza, przekracza granice do następnej wyższej klasy. Golf R również korzysta z tego wizerunku jakościowego; znajduje się w własnej lidze na podstawie swoich rezerw mocy. Dodatkowe specjalne ulepszenia opracowane przez Volkswagen Individual podkreślają wysoką klasę samochodu.
Kluczową opcją wyposażenia jest nowo zaprojektowany system „Top Sport seat system” z doskonałymi właściwościami ergonomicznymi. Kierowca siada, reguluje długość siedzenia i wysokość, ustawia kierownicę, zapina pasy i jest gotów do drogi. Fotel pasuje jakby był szyty na miarę. Razem z równie dostosowanym Volkswagenem Golfem GTI i Golfem GTD, Golf R wyznacza standardy w tym zakresie wśród międzynarodowej konkurencji. Środkowe panele sportowych foteli są tapicerowane w szaro-czarny wzór z siatką „Kyalami” – nazwanym na cześć toru wyścigowego o tej samej nazwie w RPA. Przednia część siedzenia jest pokryta tkaniną Titan Black, podczas gdy wewnętrzne panele bocznych podpór są pokryte mikrofibrą w kolorze kryształowym szaro-srebrnym „San Remo”. Pozostałe komponenty siedzenia i podsufitka są w kolorze czarnym. Nowe logo R jest również wyszyte na przednich zagłówkach. Fotele wyścigowe dla kierowcy i pasażera z przodu są również dostępne jako opcja. W takim przypadku, środkowe panele siedzeń są tapicerowane mikrofibrą „San Remo”. Od zewnątrz, fotele są pokryte czarną skórą.
Wszystkie szwy wnętrza są w kolorze „Art Grey”; to samo dotyczy dekoracyjnych szwów na trójramiennej skórzanej kierownicy. Perforowana skóra jest używana na górze i na dole kierownicy, zapewniając maksymalny chwyt. Boki kierownicy, wyposażone w ergonomiczne cechy wyścigowe, są pokryte jednolitą skórą. Szprychy w finezyjnym czarnym lakierze fortepianowym dodają elegancki aspekt, aby dopełnić sportowy wizerunek. Centralna szprycha kierownicy nosi nowe logo R. Fascynujący kontrast materiałowy między lakierem fortepianowym a chromem przekazuje obraz pasji do finezji i precyzji w każdym detalu.