Volkswagen nie odniósł zbyt wielu sukcesów w segmencie samochodów kabrioletów. Marka była zbudowana na zasadzie „forma podąża za funkcją”, a ich design rzadko był pociągający. Mimo to, mieli kilka ciekawych modeli, jak chociażby Golf R Cabriolet z 2013 roku.
Szósta generacja Volkswagena Golfa miała wersję R, oferującą dużą moc, napęd na wszystkie koła oraz doskonałe osiągi. Biorąc pod uwagę jej sukces, zarząd VW postanowił wprowadzić wersję ze składanym dachem, nazwaną Golf R Cabriolet.
Golf R Cabriolet miał kilka cech, które odróżniały go od Golfa GTI Cabriolet. Oprócz oznaczeń, różniły się także koła, kratka wlotu powietrza oraz chromowane końcówki wydechu.
Wnętrze Golfa R Cabriolet wyposażono w sportowe fotele z przodu oraz skrzynię DSG. Adaptacyjne amortyzatory były standardowym wyposażeniem. Dzięki temu, samochód mógł zachowywać się jak normalny, komfortowy kabriolet, lub jak sportowy pojazd. Ale auto nie było szybkie tylko na asfalcie. Szybko otwierało i zamykało swój materiałowy dach, osiągając czasy 9 sekund i 11 sekund, odpowiednio.
Problem z Golfem R Cabriolet polegał na tym, że miał o 60 KM więcej niż Golf GTI Cabriolet, a jego cena była wyższa niż w przypadku Golfa R hatchback. Mimo że Golf R miał napęd na wszystkie koła, jego wersja otwarta była tylko na przednią oś. Jednak był wystarczająco szybki jak na swoją klasę, osiągając przyspieszenie od 0 do 100 km/h (0-62 mph) w 6,4 sekundy. Duży zestaw hamulcowy składał się z pary tarcz o średnicy 345 mm (13,5″) z przodu i 310 mm (12,2″) z tyłu.
Od co najmniej dziesięciu lat oznaczenie modelu „R” odnosi się do najsilniejszych samochodów marki Volkswagen w klasie kompaktowej. Dotychczas były to zawsze samochody z solidnymi stalowymi dachami, a niektóre miały nawet przesuwne szyby dachowe. Teraz Volkswagen wprowadza model R w wersji kabriolet po raz pierwszy: nowy VW Golf R Cabriolet. Ten sportowy samochód trafi do klientów do wiosny 2013 roku; a pierwsi nabywcy będą jeździć najsilniejszymi i najszybszymi samochodami Golf Cabriolet w historii. Ogromną moc napędową generuje silnik turbo o pojemności 2.0 litra z bezpośrednim wtryskiem benzyny (TSI), który rozwija moc 195 kW / 265 PS. Maksymalny moment obrotowy ma równie duże znaczenie dla osiągów dynamicznych: z niskich 2 500 obr./min wał korbowy TSI generuje 350 Nm momentu obrotowego, przekazywanego na standardową 6-biegową skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem (DSG). Ten wysoki poziom momentu obrotowego pozostaje stały aż do 5 000 obr./min: imponująca charakterystyka momentu obrotowego i niezwykle zwrotne właściwości jezdne to kluczowe cechy nowego Golfa R Cabriolet.
6,4 sekundy i 8,2 litra zużycia paliwa
Kierowcy, którzy w pełni wykorzystają potencjał mocy samochodu, mogą przyspieszyć otwarty Golf do 100 km/h w zaledwie 6,4 sekundy. Prędkość maksymalna pojazdu jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. 6-biegowa skrzynia DSG jest idealnym partnerem, szybko zmieniając biegi i nie przerywając przekazywania mocy. Ponieważ otwarty samochód sportowy ma dużo mocy przy najniższych obrotach, a silnik rzadko musi kręcić się na wysokich obrotach, zużycie paliwa jest niższe, niż można by się spodziewać w przypadku tak mocnego auta: 8,2 l/100 km (co odpowiada 190 g/km CO2).
Ekskluzywne wyposażenie standardowe
Jako nowy flagowy model kabrioletu Golf, oprócz standardowego wyposażenia, takiego jak system ochrony przy przewróceniu, ten model będzie również oferować bi-ksenonowe reflektory, LED-owe światła do jazdy dziennej, LED-owe tylne światła, 18-calowe felgi aluminiowe, sportowe fotele (z przodu), skórzaną tapicerkę, automatyczną klimatyzację, system audio z odtwarzaczem CD, sportowe zawieszenie oraz zderzaki o unikalnym designie wyścigowym. Jednak inną kluczową cechą tego Golfa Cabriolet jest jego składany dach, który zapewnia komfort jazdy nawet przy najwyższych prędkościach. Posiada standardowy elektrohydrauliczny mechanizm otwierania, który otwiera dach w 9.0 sekund. Wyjątkowo sportowy i dobrze wyposażony Volkswagen Golf R Cabriolet będzie kosztować 43 325 euro na swoim rodzimym rynku w Niemczech.
133,6 PS na litr pojemności i 6-biegowa DSG
W nowym Volkswagenie Golf R Cabriolet, turbosprężarka bardzo elastycznego silnika EA113 z bezpośrednim wtryskiem paliwa oferuje dużą zmienność aż do najwyższych zakresów mocy. Jak już wspomniano, silnik produkuje moc 265 PS, która jest dostępna od 6 000 obr./min. Czterocylindrowy silnik o pojemności 1 984 cm³ ma stosunek mocy do pojemności wynoszący 98,3 kW, czyli 133,6 PS na litr. Dzięki temu silnik TSI jest bardzo responsywny. Silnik czterocylindrowy rozwija swoją imponującą moc napędową za pomocą turbosprężarki (do 1,2 bara ciśnienia doładowania) i intercoolera. Tłoki czterocylindrowego silnika zostały wyposażone w wzmocnione śruby w porównaniu do mniej mocnych wersji TSI. Projektanci silnika również wzmocnili korbowody, aby niezawodnie przenosiły wysoki moment obrotowy do wału korbowego. Na koniec, blok cylindrów również został wzmocniony, aby wytrzymać wyższe siły silnika. Moc TSI jest przekazywana na przednie koła za pośrednictwem standardowej 6-biegowej skrzyni DSG.
Wysokość zawieszenia obniżona o 25 mm
W odniesieniu do swojego zawieszenia „R”, VW Golf R Cabriolet zachowuje wyrafinowany układ zawieszenia innych modeli Golf w wersji kabriolet. Oznacza to znajome amortyzatory ze sprężynami śrubowymi i teleskopowymi na przodzie oraz zawieszenie wielowahaczowe z tyłu, aby elektroniczny program stabilizacji rzadko musiał interweniować. Jednak wysokość zawieszenia modelu R została obniżona o 25 mm, a sprężyny, amortyzatory i stabilizatory otrzymały sportowe dostrojenie, zgodne z charakterem pojazdu.
Adaptacyjne sterowanie zawieszeniem
System adaptacyjnego sterowania zawieszeniem DCC jest dostępny jako opcja; jego działanie zostało również zsynchronizowane z charakterem Volkswagena Golfa R Cabriolet. System nieustannie dostosowuje tłumienie zawieszenia do warunków drogowych i sytuacji jazdy. Oprócz standardowego trybu „Normal”, kierowca może również ręcznie aktywować ustawienie tłumienia „Sport” lub „Comfort”.
Silne hamulce i właściwości jezdne
System hamulcowy został również zmodyfikowany do wyższych osiągów jazdy Golfa R Cabriolet. Zamiast systemu 16-calowego, zastosowano system 17-calowy, który charakteryzuje się wentylowanymi wewnętrznie tarczami i „R”-specyficznymi zaciskami hamulcowymi pomalowanymi na błyszcząco czarno z logo „R” na wszystkich czterech kołach. Tarcze przednie mają średnicę 345 mm, a tylne 310 mm. System kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem również otrzymał sportową charakterystykę. Gdy VW Golf R Cabriolet jest zamawiany z systemem DCC do kontroli dynamiki pojazdu, wspomaganie kierownicy ma zmodyfikowaną charakterystykę dostosowaną do wybranego trybu („Sport”, „Normal”, „Comfort”).
Standardowe 18-calowe felgi
Standardowe felgi w Volkswagenie Golf R Cabriolet to 18-calowe felgi aluminiowe typu „Talladega” w kolorze „Sterling Silver” z oponami 225/40. Ten sam typ felgi można zamówić w opcjonalnej wersji 19-calowej z oponami 235/35. Felgi 19-calowe można również zamówić w kolorze „Czarnym”.
Budowa dachu składany
Dach składany składa się z mechanizmu, wewnętrznej podsufitki, izolacyjnego wypełnienia oraz zewnętrznej osłony. Perfekcja w codziennej praktyczności: zespół projektowy zaprojektował połączenia szwów podłużnych zewnętrznych materiałów osłony (panel centralny i dwa panele boczne) tak, aby pełniły one rolę dodatkowej rynny odprowadzającej wodę. Perfekcja w aerodynamice: zamontowane między podłużnymi ramami mechanizmu dachu znajdują się łącznie 4 poprzeczne belki dachu oraz tzw. przednia belka dachu (pierwszy duży element poprzeczny za ramą przedniej szyby). Dach składany jest połączony z belkami dachu za pomocą pasów mocujących z materiału z zapięciami śrubowymi. W związku z tym, nawet przy wyższych prędkościach, materiałowy dach utrzymuje swój kształt, co pozytywnie wpływa na aerodynamikę. Aby zapewnić dobry widok za samochodem, tylna podgrzewana szyba dachowa została zaprojektowana jako wyjątkowo duża jak na kabriolet.
Lato w 9,0 sekund
System dachu VW Golf R Cabriolet został przyjęty 1:1 z innych modeli w serii. Standardowy elektrohydraulicznie sterowany dach składany aktywowany jest z centralnego przełącznika na konsoli środkowej. Dach można nawet otworzyć (9,0 sekundy) lub zamknąć (11,0 sekund) podczas jazdy z prędkościami do 30 km/h. Dwa hydrauliczne pompy aktywowane przez centralny przełącznik generują wymagane ciśnienie. Podjęto także środki w tej dziedzinie, aby zapewnić, że powstaje jak najmniej hałasu; jednostka hydrauliczna jest zatem otoczona izolacją. Dach składany Golfa Cabriolet jest całkowicie automatycznie zwalniany i zaciągany przez system blokady elektromagnetycznej.
Ochrona przy przewróceniu
W ciągu zaledwie jednej czwartej sekundy od przekroczenia przez pojazd zdefiniowanej wartości przyspieszenia poprzecznego lub kąta nachylenia, system ochrony przy przewróceniu kabrioletu wysuwa się za tylnymi zagłówkami. Dwa moduły ochrony przy przewróceniu składają się z jednego stałego profilu aluminiowego i jednego ruchomego profilu aluminiowego w nim, który jest wstępnie napięty sprężyną. Wewnętrzny profil jest utrzymywany w pozycji spoczynkowej przez wyłącznik magnetyczny lub elektromagnes. Gdy zostaje uruchomiony przez sterownik poduszki powietrznej w reakcji na zbliżający się przewrócenie, elektromagnes otwiera zaczep blokujący i zwalnia wewnętrzny profil. Podczas gdy wysuwa się, zaczep podpórki przemieszcza się po zębatce zamontowanej do wewnętrznego profilu i uniemożliwia opadanie wewnętrznego profilu.
Składana tylna kanapa
Konstrukcja dwóch modułów wysuwanych została znacznie uproszczona, dzięki czemu – mimo ochrony przy przewróceniu – stało się możliwe wdrożenie rozwiązania umożliwiającego przejazd ładunku podobnie jak w nowym Beetle Cabriolet o szerokości 526 mm i wysokości 381 mm, a także składane tylne oparcia.
Wzmocnienia nadwozia
Wszystkie kabriolety Golfa oferują maksymalne bezpieczeństwo dzięki systemowi ochrony przy przewróceniu, wzmocnionej ramie przedniej szyby oraz licznym innym modyfikacjom konstrukcyjnym (podwozie, panele boczne, poprzeczniki, drzwi). Liczne wzmocnienia nadają kabrioletowi Golf R o długości 4 266 mm, szerokości 1 782 mm i wysokości (dach w górze) 1 405 mm ekstremalnie wysokie wartości sztywności skrętnej. Z przodu kabriolet ma osłonę silnika wykonaną z aluminium, co wraz z mocowaniami zwiększa sztywność. Dodatkowo, mocowanie silnika działa jako tłumik drgań, aby zmniejszyć hałas z przodu samochodu. Po każdej stronie samochodu, dwa boczne wzmocnienia w rejonie progów oraz dwa ukośne wsporniki, z przodu i z tyłu, a także wzmocnione złącze tylnego podwozia prowadzą do dalszego wzrostu sztywności i znacznego zmniejszenia rezonansowych drgań nadwozia. To, co nazywa się współczynnikiem statycznej sztywności skrętnej, osiąga wartość ponad 13 500 niutonometrów na stopień; pierwsza rezonansowa częstotliwość skrętna leży powyżej 17,5 Hz – to świetny wynik jak na kabriolet.
Poduszki powietrzne specyficzne dla kabrioletu
Systemy ochronne są uzupełnione przez wzmocnienia w drzwiach oraz standardowe przednie i boczne poduszki powietrzne głowy i klatki piersiowej. Te ostatnie są specjalnie zaprojektowane dla kabrioletu, ponieważ oczywiście niemożliwe jest zamontowanie bocznych poduszek powietrznych w obszarze dachu. Zintegrowane w bocznych sekcjach oparć siedzeń poduszki powietrzne głowy i klatki piersiowej wystrzeliwują zatem obok kierowcy i pasażera z przodu wzdłuż całej wysokości wnętrza Golfa Cabriolet. Na stronie kierowcy wbudowano również standardową poduszkę powietrzną na kolana. W połączeniu z pasem bezpieczeństwa, ta poduszka pochłania energię z rejonu miednicy i nóg, co prowadzi do zmniejszenia obciążenia pasażerów.
Bezpieczny i komfortowy
Wszystkie wersje Golfa Cabriolet oferują standardowe cechy takie jak dach składany, który otwiera się i zamyka całkowicie automatycznie, automatyczny system ochrony przy przewróceniu, elektroniczny program stabilizacji oraz klimatyzację. Volkswagen Golf R Cabriolet oferuje również liczne dodatkowe funkcje jako standard.
Wyposażenie zewnętrzne i koła
W swoim nadwoziu i podwoziu, VW Golf R Cabriolet wyróżnia się następującymi elementami:
- Chromowane końcówki wydechu (po lewej i prawej)
- Obudowy lusterek bocznych w wyglądzie błyszczącej czerni
- Bi-ksenonowe reflektory (obudowy reflektorów w czerni)
- Zaciski hamulcowe malowane na czarno z logo „R”
- Dyfuzor w wyglądzie błyszczącej czerni
- Grill chłodnicy w wysokim połysku czerni (z logo „R” po prawej stronie)
- LED-owe tylne światła
- LED-owe światła do jazdy dziennej (wbudowane w zderzak)
- 18-calowe felgi aluminiowe
- Wlot powietrza na przednim zderzaku w błyszczącej czerni
- Wygląd wyścigowy zderzaków
- Tylny spojler w kolorze nadwozia
- Rozszerzenia progów w kolorze nadwozia
Wnętrze
„R”-specyficzne detale wnętrza obejmują następujące elementy:
- Aluminiowe akcenty („Silver Lane”) jako wykończenie deski rozdzielczej i drzwi
- Chromowane akcenty na przełącznikach regulacji lusterka
- Chromowane obramowania na pokrętle włącznika świateł
- Aluminiowe płyty progowe z logo „R”
- Skórzana gałka hamulca ręcznego
- Panel wskaźników z niebieskimi wskaźnikami
- Multifunkcyjna skórzana kierownica z aluminiowymi wykończeniami i sterowaniem DSG
- Pedały ze stali nierdzewnej
- Gałka zmiany biegów jest pokryta skórą i ma wygląd aluminiowy
- Sportowe fotele (z przodu) z kieszeniami na plecach, logami na zagłówkach (z przodu) i skórzanymi pokrowcami siedzeń („Vienna” Cool Leather)
- Dywaniki materiałowe (z przodu i z tyłu)
- Dekoracyjne szwy w kolorze „Art Grey”
Funkcjonalność i bezpieczeństwo
VW Golf R Cabriolet oferuje również następujące funkcje funkcjonalne i bezpieczeństwa: