Volkswagen zaprezentował siódmą generację modelu Golf w Berlinie podczas specjalnego wydarzenia w 2012 roku, w dwóch wersjach nadwozia, w tym w wersji trzydrzwiowej, która przyciągała klientów od pierwszej generacji Golfa.
Golf rozpoczął swoją historię na początku lat 70. i wciąż pozostaje udanym modelem. Jego sprzedaż na całym świecie oraz różnorodność opcji i wyborów silnikowych uczyniły go jednym z najlepiej sprzedających się samochodów na świecie. W modelu z 2012 roku niemiecki producent postanowił zachować starszą platformę MQB, używaną w Golfie MK VI, ale nieco ją ulepszyć w kilku elementach.
Jego ostro zarysowane reflektory, węższe od wewnętrznej strony, miały nieco agresywny wygląd. Srebrny pasek przebiegał przez grille u dołu, łącząc go z reflektorami, co stało się charakterystycznym elementem siódmej generacji. W wersji trzydrzwiowej zastosowano dłuższe drzwi, co ułatwiało wsiadanie i wysiadanie z pojazdu, oraz stałe tylne okna.
Wewnątrz wnętrze było bardziej zorientowane na kierowcę. Centralna konsola była nachylona w stronę kierowcy, co ułatwiało dostęp do przycisków i systemu multimedialnego. Standardowo zawierała 5,8-calowy wyświetlacz dotykowy, podczas gdy 8-calowe urządzenie z systemem nawigacji znajdowało się na liście opcji. Klimatyzacja była standardem już w podstawowej wersji, z opcją automatycznej regulacji klimatu.
Volkswagen zainstalował półsztywną tylną oś w pojazdach z silnikami o mocy poniżej 115 KM w dieslu i 125 KM w benzynie, a niezależne zawieszenie dla pozostałych.
Całkowicie nowy Volkswagen Golf został zaprezentowany w Berlinie, 36 lat po tym, jak oryginalny model zdefiniował mały samochód rodzinny. Siódma generacja VW Golfa opiera się na sukcesie swoich poprzedników, z których sprzedano ponad 29 milionów egzemplarzy, wprowadzając nowe standardy komfortu, praktyczności, bezpieczeństwa i efektywności w tej klasie.
Mimo że oferuje więcej przestrzeni dla pasażerów i bardziej zaawansowane funkcje technologiczne niż kiedykolwiek wcześniej, nowe metody produkcji przyczyniają się do tego, że Volkswagen Golf Mk VII jest o nawet 100 kg lżejszy niż jego poprzednik, co pozwala na osiągnięcie efektywności o 23 procent lepszej niż wcześniej. Co więcej, nowy Golf jest również bezpieczniejszy niż kiedykolwiek, dzięki nie tylko mocniejszej strukturze nadwozia (która jest także lżejsza o 23 kg), ale także dzięki szeregowi standardowych i opcjonalnych systemów bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego.
Nowy Volkswagen Golf jest zbudowany na tzw. platformie MQB (Modularer Querbaukasten) lub Modular Transverse Matrix. Umożliwia to standaryzację wielu parametrów komponentów pojazdu w różnych markach i klasach, a także dostęp do nowych układów napędowych i technologii, w tym innowacji w dziedzinie bezpieczeństwa i infotainment, które do tej pory były zarezerwowane dla pojazdów w wyższych segmentach.
O długości 4 255 mm, nowy Volkswagen Golf jest o 56 mm dłuższy od swojego poprzednika, z rozstawem osi wydłużonym o 59 mm do 2 637 mm. Oś przednia została przesunięta o 43 mm do przodu, co zwiększa przestronność wnętrza, a Golf jest również szerszy o 13 mm (szerokość wynosi 1 799 mm) i niższy o 28 mm (wysokość wynosi 1 452 mm). To przyczynia się do poprawy współczynnika oporu powietrza o 10 procent, który teraz wynosi 0,27 Cd.
Choć nowe wymiary samochodu są większe, jego ogólny design jest zdecydowanie rozpoznawalny jako Volkswagen Golf, dzięki DNA wzornictwa, które ewoluowało przez dekady. Walter de Silva, szef wzornictwa Volkswagen AG, powiedział: „Jednym z kluczy do sukcesu Golfa jest jego ciągłość. Jest tylko kilka samochodów, których design, jak w przypadku Volkswagena Golfa, został doskonalony i wzbogacany przez dziesięciolecia, przez co stał się ponadczasowy.”
Wnętrze Golfa jest teraz bardziej przestronne niż kiedykolwiek. Przestrzeń na nogi z tyłu poprawiła się o 15 mm, a fotele przednie zostały przesunięte o 20 mm dalej do tyłu, co jest korzystne dla wyższych kierowców. Szerokość ramion z przodu zwiększyła się o 31 mm do 1 420 mm (z tyłu jest 30 mm szerzej), a szerokość łokciowa o 22 mm do 1 469 mm (20 mm szerzej z tyłu). Zwiększyła się także pojemność bagażnika; jest on o 30 litrów większy, osiągając 380 litrów, a niski próg 685 mm ułatwia załadunek. Fotel pasażera z przodu również może być opcjonalnie składany do przodu, tworząc przestrzeń bagażową o długości do 2 412 mm.
W kokpicie konsola centralna jest teraz bardziej nachylona w stronę kierowcy, co ułatwia dostęp do dodatkowych sterowników, w tym nowej generacji systemów infotainment z ekranem dotykowym, które są dostępne w Volkswagenie Golfa. Wszystkie modele Golfa mają teraz systemy dotykowe jako standard, zaczynając od systemu z 5,8-calowym wyświetlaczem w kolorze, a kończąc na szczytowym systemie nawigacji satelitarnej z 8-calowym wyświetlaczem. System działa na podstawie gestów, które będą znajome użytkownikom smartfonów. Wśród funkcji znajdują się cyfrowe radio DAB, porty pomocnicze (w tym USB), przygotowanie do telefonu Bluetooth i dostęp do informacji o podróży pojazdu.
Pomiędzy przednimi siedzeniami, przestrzeń została zwiększona dzięki nowemu elektronicznemu hamulcowi ręcznemu z funkcją auto-hold. Po raz pierwszy w Volkswagenie, przegroda pod centralną podłokietnikiem opcjonalnie zawiera uniwersalny uchwyt na telefon z anteną indukcyjną, który nie tylko zwiększa siłę sygnału telefonu umieszczonego w nim, ale także zmniejsza zużycie energii w jego baterii.
Nowy VW Golf ma również wiele innowacyjnych standardowych systemów bezpieczeństwa, a opcjonalne systemy obejmują wiele, które wcześniej były dostępne tylko w pojazdach z wyższych klas. Standardem we wszystkich nowych modelach Golfa jest system hamowania wielokrotnego zderzenia. Automatycznie hamuje pojazd po kolizji, aby znacznie zredukować energię kinetyczną i tym samym zminimalizować ryzyko drugiego uderzenia. Badania w Niemczech pokazują, że około jedna czwarta wypadków z obrażeniami osobistymi to zdarzenia wielokrotne. Standardowo dostępny jest także system PreCrash, który zadebiutował w Touaregu. Jeśli wykryje możliwość wypadku, wstępnie napina pasy bezpieczeństwa i zamyka okna oraz szyberdach, pozostawiając tylko małą przerwę, aby zapewnić jak najlepszą ochronę z poduszek powietrznych.
Inne elektroniczne wspomagacze to Adaptacyjny Tempomat (standardowy w Wielkiej Brytanii od modeli SE wzwyż), który wykorzystuje czujniki radarowe do utrzymywania ustalonej odległości od pojazdu z przodu; Front Assist, który może zatrzymać pojazd w pełni i działa przy prędkościach do 150 km/h (ok. 93 mph); oraz funkcja awaryjnego hamowania w mieście, która działa do 30 km/h (ok. 19 mph) i może zmniejszyć lub zapobiec ryzyku wystąpienia wypadków. System Alertu Kierowcy, wprowadzony w Passacie, monitoruje dane wejściowe kierowcy, aby wykryć oznaki zmęczenia; podczas gdy system Lane Assist, działający na podstawie kamery, może pomóc utrzymać samochód w danym pasie, zapewniając pomoc w przeciwwagi tam, gdzie to konieczne. System Dynamic Light Assist opcjonalnie maskuje światła drogowe pojazdu, zapewniając doskonałe oświetlenie bez oślepiania nadjeżdżających pojazdów.
Kierownica VW Golfa teraz korzysta z systemu o zmiennym przełożeniu, który oferuje zwinne prowadzenie w dynamicznych sytuacjach jazdy, a jednocześnie zapewnia stabilność przy dużych prędkościach i łatwość manewrowania w mieście. Jeśli zdecydujesz się na najnowszą generację Park Assist, nowy Golf VII zaparkuje się samodzielnie w miejscu nie dłuższym niż 80 cm od jego długości.
Po raz pierwszy Volkswagen Golf oferuje również wybór profilu kierowcy, który pozwala na wybór z czterech trybów – Eco, Sport, Normal i Individual; przy skrzyni DSG dostępna jest także piąta opcja – Comfort. Każdy z tych trybów zmienia mapowanie pedału gazu i zarządzanie silnikiem (i inne parametry) zgodnie z wybranym stylem, więc w trybie Eco, na przykład, zarządzanie silnikiem, klimatyzacja i systemy pomocnicze są regulowane w celu osiągnięcia maksymalnej efektywności paliwowej.
Napęd VW Golfa VII stanowi nowa gama silników benzynowych i diesla, z których wszystkie wyposażone są w systemy Stop/Start oraz regeneracji energii. Przy wprowadzeniu do sprzedaży, silniki benzynowe to jednostka 1,2 TSI o mocy 85 KM zwracająca 4,9 l/100 km (około 57,6 mpg i 113 g/km) oraz jednostka 1,4 TSI o mocy 140 KM z technologią aktywnego odcinania cylindrów, która może dezaktywować dwa cylindry i osiąga do 4,8 l/100 km (58,9 mpg i 112 g/km). Silniki diesla wprowadzane do sprzedaży to jednostka 1,6 o mocy 105 KM, która zwraca 3,8 l/100 km (74,3 mpg i 99 g/km) oraz jednostka 2,0 o mocy 150 KM, która zwraca 4,1 l/100 km (68,9 mpg i 106 g/km).
Design
Istnieje tylko kilka samochodów, których design, podobnie jak w przypadku Volkswagena Golfa, był nieustannie udoskonalany, zmieniany i wzbogacany przez dekady, co uczyniło go ponadczasowym. W tym procesie projektanci Volkswagena wielokrotnie nadawali nowy wyraz cechom produktu Golfa. Należą do nich typowe słupki C, długa linia dachu oraz charakterystyczne przednie i tylne nadwozie. Te detale sprawiają, że nowy Golf jest bardziej wyjątkowy, cenniejszy i bardziej trwały niż jakikolwiek inny kompakt.
W rozwijaniu nowego Golfa zespoły kierowane przez głównych projektantów Waltera de Silvę (Grupa) i Klausa Bischoffa (Marka) oparły swoją pracę zarówno na ogromnej swobodzie twórczej, która pozwala na wiele różnych podejść do nowego wzornictwa, jak i na zasadach DNA wzornictwa Volkswagena. Rzut oka na to DNA ujawnia klucz do wzornictwa nowego VW Golfa.
Rozwój DNA
W ostatnich latach projektanci Volkswagena wyodrębnili wybór podstawowych elementów z historii marki, które określają jako „historyczne DNA”. Wszystkie aktualne projekty Volkswagen odpowiadają temu DNA, a samochody w ten sposób przekazują nowoczesne, postępowe wrażenie, które jednak – i to jest kluczowe – wydaje się znajome. To DNA obejmuje elementy takie jak linia dachu pierwszego Golfa, okna boczne i poprzeczkę kratki chłodnicy w zredukowanej formie, a także typowe słupki C i nadkola Golfa Mk4.
To DNA tworzy unikalny, niepowtarzalny język cech produktu i wzornictwa. Język cech produktowych z jednej strony pozostawia znajome wrażenie, a z drugiej strony nową sensację w oczach obserwatora. Cechy te to wizualne charakterystyki, takie jak funkcjonalność, solidność, szczerość i niezawodność. Te cechy są generowane przez język formy doskonalony przez wiele lat. Tworzy on typowy design produktów Volkswagena, który dzisiaj cieszy się sukcesem na całym świecie.
Proporcje premium
„Ten język formy”, wyjaśnia Bischoff, „jest logiczny, solidny, skoncentrowany na produkcie, czysty i precyzyjny, a także odzwierciedla DNA wzornictwa marki jako doskonały wzór kreatywności. Architektura bazowa nowego Golfa jest więc niezaprzeczalna. Prezentuje się jako prosta, mocna, zrozumiała, niezawodna i bezpieczna. Zaczynając od czystego elementu tej przejrzystej architektury bazowej, detale, takie jak oszczędne wykorzystanie i rozmieszczenie linii rzeźbiarskich, są bardziej niczym finezyjne niuanse. Innym niezwykle ważnym punktem jest to, że w siódmej generacji proporcje Golfa całkowicie się zmieniły, sprawiając, że samochód wygląda bardziej premium niż kiedykolwiek wcześniej!”
Marc Lichte, wiodący projektant nadwozia, tłumaczy: „Proporcje zmieniły się, ponieważ tutaj skorzystaliśmy z Modular Transverse Matrix. Przykładowo przednie koła przesunięto o 43 mm do przodu. Przedni zwis jest więc krótszy, a jednocześnie maska wygląda na dłuższą.” Klaus Bischoff potwierdza to: „Wizualnie kabina pasażerska przesunęła się ku tyłowi, tworząc wrażenie „samochodu-tyłu”. Takie proporcje nazywamy proporcjami pojazdów klasy premium, gdzie maska jest długa, a kabina pasażerska znajduje się daleko z tyłu. Dlatego w nowym Golfie mamy proporcje, które normalnie występują tylko w wyższych klasach rynku.”
Sylwetka z potężnymi liniami
Marc Lichte: „I staraśmy się podkreślić te zmienione proporcje elementami wzorniczymi. Pod klamkami drzwi zintegrowaliśmy wyraźnie widoczną i bardzo ostrą linię charakterystyczną. Chociaż ta linia jest przerywana przez nadkola, w przeciwnym razie jest ciągła i odbija się w chromowanych elementach kratki chłodnicy i reflektorach, a z tyłu w białych bocznych listwach tylnych kloszy. Ustawiona głęboko wokół, ta linia obniża pozorny środek ciężkości i sprawia, że samochód wydaje się bardziej solidny na drodze. Innym wyrazistym elementem jest nowa linia wzdłuż bocznego ramienia tuż poniżej okien. Ta linia zaczyna się z przodu w reflektorze, następnie przesuwa się pod lusterkiem, które znajduje się dokładnie na tej linii, aż do tylnej szyby, podkreślając premium proporcje nowego Golfa.” Nadkola są również szczególnie wyraziste, a wraz z szerszym rozstawem kół, dłuższym rozstawem osi i wymiarami opon do 18 cali sprawiają, że Golf wydaje się bardziej dynamiczny.
„Dwa kolejne elementy,” wyjaśnia Klaus Bischoff, „są charakterystyczne dla sylwetki nowego Golfa. Dwa typowe elementy Golfa: słupek C i linia dachu. W poprzednim Golfie linia charakterystyczna przecinała jeszcze słupek C. Tak nie jest w nowym Volkswagenie Golfie. Słupek C biegnie więc wzdłuż jednej jednolitej powierzchni od początku dachu aż do tylnego nadkola. Powyżej nadkola jednak mocniej przyjmuje całą szerokość samochodu – i w rezultacie, oglądany od tyłu lub pod kątem z tyłu, nowy Golf wygląda bardziej solidnie i bardziej dynamicznie. Widząc go z boku, precyzja wzornictwa słupka C zwraca uwagę, przypominając naciągniętą strunę łuku, co nadaje Golfowi szybki wygląd nawet w stanie spoczynku, jednocześnie oddając hołd Golfom Mk2 i Mk4 – oba ikony designu.” Po prawej stronie pojazdu nawet kształt wlewu paliwa jest zintegrowany z tym elementem strzały. Główny projektant Klaus Bischoff kontynuuje: „Kontur linii dachu został również całkowicie przeprojektowany. Tutaj także – nad oknami bocznymi – Golf wyświetla teraz dalszą linię, która biegnie od spojlera krawędzi dachu przez słupki A. To jedna z tych cech charakterystycznych, które nadają Golfowi szczególnie wysoką jakość z boku – linia, która na pierwszy rzut oka może pozostać niezauważona, ale jest kolejnym detalem zmierzającym do wizualnej precyzji.”
Sekcja przednia
DNA wzornictwa Volkswagena manifestuje się w „twarzy”, która ma atrakcyjne cechy. Ponadto, w taki sam sposób jak w pierwszym Golfie, definiuje poziomo zrównoważone elementy, które tworzą pewną szerokość. Razem tworzą przednią część, która jest rozpoznawalna w każdym lusterku wstecznym jako Volkswagen. Każda klasa Volkswagena ma swoje własne cechy charakterystyczne w tym zakresie. W klasie Volkswagena Golfa należą do nich na przykład lekko uniesione reflektory i określona maksymalna wysokość dla kratki chłodnicy.
W porównaniu do swojego poprzednika, nowy Golf prezentuje całkowicie przebudowaną modulację powierzchni. Podczas gdy w Golfie Mk6 nadkola były wyższe niż maska – efektywnie ją ramując – tak jest teraz odwrotnie. Z boku linie zgięć tworzą najniższe punkty nadkoli, przed którymi przekształcają się pionowo w nadkola. Górna krawędź nadkoli jest uformowana przez linię, jakby przecięta nożem, która zaczyna się od słupków A. Wszystkie linie razem tworzą V-kształtną maskę.
Pod maską znajdują się przeprojektowane reflektory oraz stosunkowo wąski pas kratki chłodnicy. Na dole kratka chłodnicy jest otoczona – z lewej i prawej strony znaku towarowego Volkswagena – chromowaną listwą, która tam gdzie zamontowane są lampy ksenonowe, jest kontynuowana w obudowie reflektora. Szczególnie uderzającą cechą jest LED-owe światło do jazdy dziennej reflektora ksenonowego. Tymczasem dolny wlot powietrza, w połączeniu z obszarem w kolorze nadwozia pod reflektorami, wspiera mocne poziome ułożenie designu przedniej części. Wlot powietrza jest teraz otoczony obszarem w kolorze nadwozia, który, nawet przy bardzo pewnym wyglądzie samochodu, nadaje mu charakterystyczny Volkswagenowski uśmiech. Innym kluczowym elementem wzornictwa jest zakręt na zewnętrznych końcach zderzaka, co produkuje – szczególnie z widoku ptaka – zmianę kształtu.
Widok z tyłu
Typowe elementy Golfa z tyłu to wyraźna geometria tylnych świateł, tylna szyba rozciągająca się aż do słupków C oraz duża jednorodna powierzchnia wokół znaku towarowego Volkswagena. Ikoniczne: nawet bez znaku towarowego czy nazwy modelu, siódma generacja tego bestsellera jest natychmiast rozpoznawalna jako Golf. A jednak każda linia jest nowa. Dotyczy to zarówno zespołów tylnych świateł (z wyraźnymi konturami w kształcie litery L, cieńszymi od wewnętrznej strony i kończącymi się na słupku C na zewnątrz), jak i klapy bagażnika, która sięga znacznie niżej oraz najniższego progu bagażnika w swojej klasie (665 mm). Pozioma krawędź załamująca światło blisko dolnej części klapy bagażnika, która kontynuuje na zderzaku, oraz próg bagażnika biegnący równolegle poniżej, podkreślają sportową pełną szerokość nowego Golfa. Elementy te odpowiadają również liniom znacznie bardziej wyrazistego i optycznie 'wydłużonego’ zderzaka. Sam zderzak jest całkowicie pomalowany, aż do dołu, z wyjątkiem centralnie zintegrowanego dyfuzora, który również zawiera rurę wydechową, utrzymaną w czerni.
Lekka konstrukcja – poszukiwanie każdego grama
Zaoszczędzenie do 100 kg wagi to złożone zadanie, szczególnie w klasie kompaktowej. Faktem jest, że nie każdy producent samochodów podąża drogą lekkiej konstrukcji – poszukując każdego ostatniego grama – tak dokładnie jak Volkswagen. Powód jest jasny: intensywne prace badawczo-rozwojowe kosztują pieniądze. To, że mimo wyższej specyfikacji cena wyjściowa siódmej generacji Golfa nie wzrosła ani o centa, odzwierciedla innowacyjną siłę tej marki.
Całkowity pojazd – jak oszczędności sumują się do 100 kg
Jeśli podzielisz Golfa na podstawowe obszary wyposażenia elektrycznego, silników, podwozia i nadwozia, analiza pokazuje – w zależności od modelu, specyfikacji i rodzaju silnika – następujący podział dla redukcji wagi:
Do -6,0 kg = Elektryka
Do -40,0 kg = Silniki
Do -26,0 kg = Podwozie
Do -37,0 kg = Nadwozie
W czysto matematycznych terminach całkowity potencjalny zysk to więc nawet aż 109 kilogramów. Jednakże, z powodu opcji konfiguracyjnych, które mogą być zrealizowane w praktyce, maksymalny zysk osiągnięty w danym pojeździe wynosi 100 kg. Największa redukcja wagi uzyskana jest z silników i nadwozia. Szczególnie interesujące jest spojrzenie w szczegóły nadwozia (karoseria i wnętrze) i zaoszczędzone 37 kilogramów tutaj, co pokazuje jak konstrukcja lekka, kompatybilna z masową produkcją może być osiągnięta w 2012 roku.
Nadwozie – jak oszczędności sumują się do 37 kg
-0,4 kg = Deska rozdzielcza
-1,4 kg = Moduł wspornika (pod deską rozdzielczą)
-2,7 kg = Klimatyzacja
-7,0 kg = Fotele przednie i tylne (w zależności od wersji)
-23,0 kg = Karoseria
-2,5 kg = Różne
Deska rozdzielcza
0,4 kg nie brzmi jak dużo. Ale tutaj wkracza perfekcja w detalu. Jeśli zignorujesz 0,4 kg, nigdy ostatecznie nie osiągniesz 100 kg. Volkswagen nie tylko udało się uczynić deskę rozdzielczą o 20 procent lżejszą dzięki nowemu procesowi wstrzykiwania pianki termoplastycznej – nośna, kanapkowa struktura pod elegancką powierzchnią składa się z tego materiału – ale także udało się stworzyć deskę rozdzielczą o 20 procent bardziej sztywną jednocześnie.
Moduł wspornika
1,4 kg również przyczynia się do przezwyciężenia wagi. Na module wspornika zamontowane są zarówno układ kierowniczy, jak i deska rozdzielcza. Razem wspornik waży 5,8 kg. Redukcję wagi osiągnięto dzięki koncepcji lekkiej konstrukcji z wykorzystaniem komponentów stalowych. Na podstawie analizy obliczeń Metody Elementów Skończonych (FEM), struktura modułu wspornika została zaprojektowana tak, aby była jak najlżejsza i tak mocna, jak to konieczne. Optymalne grubości stalowych ścianek oraz środki projektowe, takie jak specjalnie wbudowane falisty kształt, poprawiły sztywność wspornika, jednocześnie zmniejszając jego wagę o wspomniane 1,4 kg. Wykorzystując takie metody jak Metoda Elementów Skończonych, inżynierowie Volkswagena zasadniczo naśladują przykłady występujące w przyrodzie, gdzie świat naturalny jest w stanie osiągnąć zdumiewający stosunek między przekrojem części a jej sztywnością – np. w łodydze trawy lub ziarna. To właściwa droga.
Klimatyzacja
Cały system klimatyzacji Golfa został zaprojektowany na nowo i jest o 2,7 kg lżejszy. Niezależnie od wagi, wszystkie jednostki klimatyzacji Volkswagena Golfa z ich wysoko wydajnymi cyklami chłodzenia wyznaczają standardy w zakresie komfortu i efektywności. Dzieje się tak, ponieważ działają bardzo cicho (do 5 dB(A) mniej), osiągają pożądaną temperaturę znacznie szybciej i są bardzo energooszczędne (o 4 Ampery mniej) dzięki nowemu systemowi sterowania wentylatorem z inteligentnym klimatyzatorem. Redukcja wagowa o 2,7 kg jest osiągana dzięki takim modyfikacjom konstrukcyjnym jak optymalizacja grubości ścian różnych komponentów systemu, zmniejszenie średnic linii ciśnieniowych, nowy system mocowania i zoptymalizowany pod względem wagi wydajny wymiennik ciepła.
System siedzeń
Oprócz licznych drobnych modyfikacji siedzeń, waga została zredukowana – szczególnie z tylnych oparć – aby zaoszczędzić łącznie do 7 kg. Ponownie, Metoda Elementów Skończonych (FEM) i stopy stali o wysokiej wytrzymałości w połączeniu z laserowym spawaniem umożliwiły optymalizację grubości ścianek i geometrii profilu. Inżynierowie osiągnęli oszczędności wagi na poziomie ponad 15 procent w ten sposób i dzięki zastosowaniu lżejszych mechanizmów zapinania oparcia.
Karoseria
Karoseria musi być mocna i sztywna, aby zapewnić optymalne bezpieczeństwo i maksymalny komfort. Niemniej jednak jej struktura powinna pozostać atletycznie szczupła, aby cały pojazd był lekki i efektywny. Połączenie tych dwóch parametrów wciąż pozostaje jednym z największych wyzwań w świecie motoryzacyjnym. Zwłaszcza gdy samochód – jak Golf – musi być przystępnym pojazdem dla milionów ludzi. Bardzo drogie materiały, takie jak aluminium, magnez czy włókno węglowe są więc wykluczone w tym segmencie – przynajmniej jeśli są stosowane w grand style. Dlatego Volkswagen polega na synergiach Modular Transverse Matrix (MQB), innowacyjnym wykorzystaniu stali o wysokiej wytrzymałości oraz zaawansowanych metodach produkcji. Redukcja wagi o 23 kg przy bardziej rygorystycznych wymaganiach dotyczących bezpieczeństwa i sztywności oraz większych wymiarach pojazdu – osiągnięta bez dodatkowych kosztów – pokazuje, że można tego dokonać z powodzeniem.
Silniki – drastycznie zmniejszone spalanie
Fakt, że nowy Golf opiera się koncepcyjnie na Modular Transverse Matrix, ma dalekosiężne konsekwencje: ten Golf został całkowicie przeprojektowany w praktycznie każdej dziedzinie – nadwozie, wnętrze, silniki, wszystkie systemy informacyjne i rozrywkowe oraz liczne nowe systemy wspomagające kierowcę. Elementy, które zostały przeniesione, to w głównej mierze cechy techniczne, które były już przyszłościowe w poprzednim modelu – na przykład sześciobiegowa i siedmiobiegowa bezpośrednia skrzynia biegów (DSG). Wszystko inne jest nowe. A to „nowe” naprawdę oznacza nowe! Na przykład silniki: żaden z nich nie został przeniesiony bez modyfikacji. Dokładnie rzecz biorąc, Volkswagen opracował dwie całkowicie nowe generacje silników dla Golfa. Każda wersja jest wyposażona w standardzie w system Stop/Start (redukujący spalanie nawet o 4 procent) i tryb odzyskiwania energii z hamowania (obniżający emisję CO2 o około 4 procent). Dzięki wszystkim tym działaniom udało się zmniejszyć emisję CO2 o nawet 23 procent.
Wybór profilu kierowcy
Po raz pierwszy Golf jest teraz również oferowany z systemem wyboru profilu kierowcy, narzędziem, dzięki któremu postępowi kierowcy mogą osiągnąć szczególnie efektywny styl jazdy. Dostępne są cztery tryby – a w połączeniu z DCC (adaptacyjne sterowanie podwoziem) pięć – trybów jazdy: Eco, Sport, Normal, Individual oraz w połączeniu z DCC, Comfort. W profilu jazdy Eco zarządzanie silnikiem, klimatyzacja i inne systemy pomocnicze są kontrolowane tak, aby osiągnąć optymalne zużycie paliwa. Dodatkowo w pojazdach z DSG, podczas jazdy w trybie Eco dostępna jest funkcja „coasting”. Jeśli kierowca zdejmie nogę z gazu – na przykład podczas dojeżdżania do świateł lub na zjazdach – DSG odłącza się, a silnik pracuje na jałowym biegu. Tak długo, jak kierowca prowadzi odpowiednio, kinetyczna energia Golfa może być w ten sposób wykorzystana w optymalny sposób.
Silniki benzynowe
Silniki benzynowe, które są stosowane, to wyłącznie doładowane silniki TSI z bezpośrednim wtryskiem (cztery zawory, cztery cylindry). Silniki benzynowe oferowane przy wprowadzeniu do sprzedaży w nowym Volkswagenie Golfie generują 63 kW / 85 KM oraz 103 kW / 140 KM. Nawet model bazowy wyróżnia się średnim zużyciem paliwa wynoszącym zaledwie 4,9 l/100 km (równoważne 113 g/km CO2) – o 0,6 litra mniej niż w poprzednim modelu. Po raz pierwszy pojawi się także Golf z odcinaniem cylindrów (ACT aktywne zarządzanie cylindrami). Model wyposażony w ten system to 140 KM TSI, który spełnia już przyszły standard EU6. Średnie spalanie wynosi zaledwie 4,8 l/100 km (112 g/km CO2). Dla porównania: odpowiadający silnik o mocy słabszej o 18 KM w już efektywnym poprzednim modelu (90 kW / 122 KM) spalał 6,2 l/100 km (144 g/km CO2).
ACT – jak to działa w szczegółach
Aktywne zarządzanie cylindrów (ACT) w silniku 1.4 TSI jest naprawdę przełomowe. Volkswagen jest pierwszym producentem na świecie, który zainstalował innowację technologiczną oszczędzającą paliwo w masowej produkcji czterocylindrowego silnika. W przypadku nowego Golfa Mk7 jest to silnik TSI o mocy 103 kW / 140 KM. Zasada działania systemu aktywnego zarządzania cylindrami: gdy obciążenie silnika jest niskie lub umiarkowane, dwa cylindry są wyłączane, co zmniejsza zużycie paliwa w cyklu jazdy EU o 0,4 l/100 km. System odcinania aktywuje się w zakresie obrotów od 1 400 do 4 000 rpm przy poziomie momentu obrotowego do 85 Nm.
Silniki diesla
Wszystko również jest nowe w przypadku silników diesla. Silniki o wtrysku diesla, także czterocylindrowe, czterosuwowe i także zazwyczaj doładowane, początkowo generują 77 kW / 105 KM i 110 kW / 150 KM. Jak efektywnie działają silniki diesla w nowym Golfie, pokazuje model bazowy TDI o mocy 105 KM i średnim zużyciu paliwa wynoszącym zaledwie 3,8 l/100 km (99 g/km CO2). Golf Mk6 osiągnął ten wynik tylko w modelu BlueMotion, natomiast w przypadku nowego Golfa nie dotyczy to modelu bazowego. Dodatkowo, 150 KM TDI Volkswagena Golfa jest również bardzo efektywny, co podkreśla jego średnie zużycie paliwa wynoszące 4,1 l/100 km (106 g/km CO2). Najlepsze wyniki osiąga ponownie Golf BlueMotion: przy pełnym wykorzystaniu wszystkich indywidualnych rozwiązań w technologicznej ofercie Volkswagena nowy Golf BlueMotion emituje zaledwie 85 g/km CO2 i średnio zużywa tylko 3,2 litra diesla na 100 kilometrów, ustanawiając tym samym nowe standardy – typowy przykład innowacyjnej siły Volkswagena, pokazujący, że firma zawsze wprowadza ustalenia jednej generacji BlueMotion do kolejnego modelu produkcyjnego, dostarczając stałe ulepszenia.
Innowacje – demokratyzacja high-tech
Nowy Golf jest pierwszym samochodem w klasie kompaktowej, w którym – mimo znaczących zysków w zakresie komfortu i bezpieczeństwa – masa samochodu została zredukowana o do 100 kg. Fakt ten podkreśla sukces Volkswagena w masowej produkcji postępowych samochodów. Równocześnie flota nowych technologii potwierdza innowacyjną siłę marki w klasie kompaktowej. W Volkswagenie Golfie technologie te są bardziej dostępne dla większej liczby ludzi niż kiedykolwiek wcześniej.
Nowe systemy – zoptymalizowane bezpieczeństwo i wygoda
Nowe systemy wspomagające obejmują hamulec wielokrotnego zderzenia – Grupa Volkswagen jest jedynym producentem samochodów na świecie, który wdraża taki system jako standard w samochodzie kompaktowym – proaktywny system ochrony pasażerów, standardową elektroniczną blokadę różnicową XDS (jak w poprzedniej generacji Golfa GTI), adaptacyjny tempomat ACC plus asystenta Front Assist oraz funkcję awaryjnego hamowania w mieście, asystenta pasa ruchu Lane Assist, wykrywanie zmęczenia, rozpoznawanie znaków drogowych oraz najnowszą generację automatycznego asystenta parkowania ParkAssist, w tym OPS (360-stopniowy wyświetlacz), a także zautomatyzowane funkcje oświetleniowe Light Assist i Dynamic Light Assist. Istnieją również inne nowe technologie, takie jak progresywne kierowanie (optymalizujące wydajność dynamiczną i lepszy komfort), wybór profilu jazdy z pięcioma trybami (’Eco’, 'Sport’, 'Normal’, 'Individual’ oraz w połączeniu z DCC, 'Comfort’), elektroniczny hamulec ręczny, nowo opracowane ergonomiczne siedzenie sportowe (siedzenie ergoActive), zabezpieczenie przed użyciem niewłaściwego paliwa w silnikach diesla, nowa klimatyzacyjna szyba komfortowa, która również jest pierwsza w tej klasie i nowa generacja systemów informacyjnych i rozrywkowych.
System hamowania wielokrotnego zderzenia
Innowacyjną nową cechą jest system hamowania wielokrotnego zderzenia w Golfie, który już zdobył nagrodę za innowacje w zakresie bezpieczeństwa od największego niemieckiego klubu samochodowego (ADAC). Tło: badania w zakresie wypadków wykazały, że około jedna czwarta wszystkich wypadków drogowych z obrażeniami osobistymi to wypadki wielokrotne – chodzi tu o drugie uderzenie po początkowej kolizji.
System hamowania wielokrotnego zderzenia automatycznie hamuje pojazd, gdy bierze udział w wypadku, aby znacznie zmniejszyć jego pozostałą energię kinetyczną. Uruchomienie systemu hamowania wielokrotnego zderzenia opiera się na wykryciu pierwotnej kolizji przez czujniki poduszek powietrznych. Hamowanie pojazdu za pomocą systemu hamowania wielokrotnego zderzenia jest ograniczone przez jednostkę sterującą ESC do maksymalnej wartości opóźnienia 0,6 g. Ta wartość jest taka sama, jak poziom opóźnienia zapewniany przez Front Assist. Umiejętność kierowcy do kontrolowania samochodu jest więc zapewniona nawet w sytuacji, gdy automatyczne hamowanie jest wyzwolone.
Kierowca może w każdej chwili „przejąć kontrolę” nad systemem hamowania wielokrotnego zderzenia; na przykład, jeśli system rozpoznaje, że kierowca przyspiesza, zostaje on dezaktywowany. Automatyczny system jest również dezaktywowany, jeśli kierowca rozpocznie mocne hamowanie przy jeszcze wyższym poziomie opóźnienia. W istocie, system hamowania wielokrotnego zderzenia stosuje hamulce, aż osiągnięta zostanie prędkość pojazdu 10 km/h. Ta pozostała prędkość pojazdu może być użyta do skierowania do bezpiecznego miejsca po procesie hamowania.
Proaktywna ochrona pasażerów (PreCrash)
Proaktywna ochrona pasażerów to typowy przykład technologii, która przenoszona jest z klasy luksusowej do klasy kompaktowej. Volkswagen po raz pierwszy wdrożył system proaktywnej ochrony pasażerów w Touaregu. Teraz system ten debiutuje w Golfie, stając się jednym z niewielu pojazdów w swojej klasie na całym świecie, które oferują taki system ochrony.
Jeśli system proaktywnej ochrony pasażerów wykryje potencjalną sytuację wypadkową – na przykład poprzez zainicjowanie mocnego hamowania za pomocą aktywnego asystenta hamowania – pasy bezpieczeństwa kierowcy i pasażera z przodu automatycznie się napinają, aby zapewnić jak najlepszą ochronę za pomocą poduszki powietrznej i systemu pasów. Kiedy wykrywana jest wysoce krytyczna i niestabilna sytuacja jazdy – np. ostry nadsterowność lub podsterowność z interwencją ESC – okna boczne (z wyjątkiem małej przerwy) i szyberdach są zamykane. To dlatego, że poduszki powietrzne głowy i boczne oferują optymalne podparcie i osiągają swoją maksymalną skuteczność przy prawie całkowicie zamkniętych oknach i szyberdachu.
Adaptacyjny tempomat
Do tej pory, adaptacyjny tempomat (ACC) zarezerwowany był dla pojazdów w wyższych segmentach, takich jak Volkswagen CC czy Phaeton. Teraz ACC dotarł do klasy kompaktowej z VW Golfem. System wykorzystuje czujnik radarowy zintegrowany z przodu samochodu. ACC działa w zakresie prędkości od 30 do 160 km/h przy manualnej skrzyni biegów oraz od 0 do 160 km/h przy DSG (skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem). W pojazdach z DSG system Adaptacyjnego Tempomatu interweniuje na tyle, że w zależności od sytuacji samochód zwalnia do zatrzymania i w trybie Stop-and-Go automatycznie rusza. ACC utrzymuje wcześniej wybraną prędkość i określoną odległość, a także automatycznie hamuje lub przyspiesza w ruchu. Dynamika systemu może być indywidualnie regulowana poprzez wybór jednego z programów jazdy dostępnych jako opcja w nowym Golfie.
Asystent Front Assist
Asystent Front Assist działa podobnie jak ACC, wykorzystując radarowy czujnik zintegrowany z przodu samochodu, który na bieżąco monitoruje odległość do nadjeżdżającego ruchu. Nawet z wyłączonym ACC, Front Assist wspomaga kierowcę w krytycznych sytuacjach, wstępnie przygotowując układ hamulcowy i ostrzegając kierowcę za pomocą wizualnych i dźwiękowych sygnałów o konieczności reakcji. Jeśli kierowca nie hamuje wystarczająco mocno, system automatycznie generuje wystarczającą siłę hamowania, aby uniknąć kolizji. Jeśli z kolei kierowca w ogóle nie reaguje, Front Assist automatycznie zwalnia samochód, aby w optymalnych warunkach zminimalizować prędkość impaktu. System również wspiera kierowcę, dając ostrzeżenie, gdy samochód zbliża się za blisko do pojazdu przed nim. Nowa funkcja awaryjnego hamowania w mieście jest częścią Front Assist.
Funkcja awaryjnego hamowania w mieście