Pierwszy Volkswagen Golf GTD zadebiutował w 1982 roku, a pierwsza wersja kombi Golfa pojawiła się w 1993 roku. W 2015 roku oba te elementy połączono, tworząc pierwszy Golf GTD Variant.
Na targach motoryzacyjnych w Genewie w 2015 roku niemiecki producent samochodów zaprezentował pierwszego kombi GTD w gamie Volkswagena Golfa. Nowa wersja przekształciła Golfa w szybki samochód rodzinny. Jednak nie był to tylko kombi z mocniejszym silnikiem. Oferował pełen pakiet.
Od zewnątrz Golf GTD Variant (kombi) miał inny przód niż pozostałe modele. Charakteryzował się większym, szerszym otworem w przednim zderzaku. Po obu stronach umieszczono dwa dodatkowe szerokie wloty powietrza, a opcjonalnie dostępne były diodowe światła przeciwmgielne. Szary pasek biegł wzdłuż przedniego pasa, u dołu kraty i wewnątrz standardowych reflektorów bi-Xenon. Był to element charakterystyczny dla wersji GTD. Z tyłu zainstalowano spojler dachowy oraz podwójne zakończenie wydechu w chromie. Przyciemnione lampy tylne były specyficzne dla kombi GTD.
Wewnątrz przednie siedzenia obito klasycznym wzorem „Clark” w kratkę GT. Standardowo wyposażone były w ambientowe oświetlenie oraz system radiowy „Composition Touch”. Jeśli chodzi o przestrzeń bagażową, GTD Variant oferował 605 litrów (21,3 stopy sześcienne) do linii okien, a po złożeniu tylnych siedzeń aż do 1620 litrów (57,2 stopy sześcienne).
Silnik o mocy 184 KM był połączony z standardową 6-biegową skrzynią manualną, a opcjonalnie dostępna była 6-biegowa automatyczna. Samochód miał system XDS+, elektroniczny blokadę różnicową zintegrowaną z systemem ESP.
W 1982 roku na rynek wprowadzone zostało pierwsze Golf GTD, które stało się ikoną sportowych diesli. Było to możliwe dzięki wyjątkowej umiejętności tego modelu Golfa, który łączył osiągi sportowego auta z ekonomiką paliwową małego samochodu. Teraz, po raz pierwszy od oryginalnego Golf GTD, Volkswagen wprowadza na rynek najsportowszy model kompaktowego diesla jako Variant. Zwinny diesel Variant napędzany jest silnikiem TDI o pojemności 2.0 litra i mocy 135 kW / 184 KM. Łączne zużycie paliwa przy 6-biegowej manualnej skrzyni biegów wynosi 4.4 l/100 km (co odpowiada 115 g/km CO2). Opcjonalnie Volkswagen oferuje Golfa GTD Variant z automatyczną skrzynią biegów DSG, której zużycie paliwa wynosi 4.8 l/100 km (CO2: 125 g/km), co także jest bardzo efektywną wartością. Niskie emisje zapewniają takie technologie, jak katalizator do przechwytywania NOx; Volkswagen Golf GTD Variant spełnia również normy emisji Euro-6 jako Variant.
Dynamika jazdy i właściwości jezdne
Volkswagen Golf GTD Variant jest wyposażony w system start-stop, a w trybie regeneracji energii wykorzystuje fazy hamowania do ładowania akumulatora. Silnik turbodiesla o pojemności 2.0 litra charakteryzuje się wspomnianą już efektywnością paliwową i dużą mocą. Silnik, wyposażony w dwa wałki wyrównawcze, rozwija maksymalny moment obrotowy wynoszący 380 Nm w zakresie od 1750 do 3250 obr/min. Ta skoncentrowana efektywność pozwala nowemu Golfowi GTD Variant przyspieszyć od 0 do 100 km/h w zaledwie 7.9 sekundy, niezależnie od wersji skrzyni biegów. Jego prędkość maksymalna wynosi 231 km/h (DSG: 229 km/h), co czyni go sportowym autem wśród dieselów Variant. Dodatkowe cechy sportowego charakteru to m.in. funkcja dynamiki pojazdu XDS+, ESC Sport, progresywne, bezpośrednie i komfortowe wspomaganie kierownicy, sportowe zawieszenie (obniżone o 15 mm) oraz koła 17-calowe w designie „Curitiba” z oponami o rozmiarze 225.
XDS+
Technicznie, elektroniczny mechanizm różnicowy XDS+ jest funkcjonalnością zintegrowaną w systemie kontroli stabilności (ESC), która poprawia dynamikę pojazdu. XDS+ jest rozwinięciem systemu XDS, znanego z poprzednich modeli; jego działanie zostało rozszerzone na wszystkie niezhamowane stany jazdy. Nowy system poprawia zwinność i zmniejsza kąt skrętu, jaki kierowca musi wprowadzić, dzięki celowym interwencjom hamulcowym na wewnętrznych kołach obu osi. Dodatkowo XDS+ działa na wszystkich możliwych współczynnikach tarcia drogowego, co skutkuje precyzyjniejszym prowadzeniem, nawet na śniegu.
ESC Sport
W nowym Volkswagenie Golfie GTD Variant, Volkswagen oferuje funkcję „ESC Sport” dla bardzo doświadczonych kierowców. System aktywowany jest za pomocą dwustopniowego przełącznika na konsoli centralnej. Krótkie naciśnięcie przycisku dezaktywuje funkcję ASR (kontroli trakcji). Jeśli przycisk zostanie przytrzymany przez więcej niż trzy sekundy, system kontroli stabilności (ESC) przechodzi w tryb „ESC Sport”. Przy bardzo szybkim prowadzeniu z wieloma zakrętami, na przykład na torze wyścigowym, ESC reaguje później, co pozwala na jeszcze bardziej zwinne właściwości jezdne. Alternatywnie, ESC można włączyć lub wyłączyć poprzez ustawienia menu CAR.
Progresywne wspomaganie kierownicy
Dzięki progresywnemu wspomaganiu kierownicy, kierowcy Golfa GTD Variant nie będą musieli tak często obracać kierownicą, aby wykonać zakręt. W trakcie jazdy przez ciasne zakręty nie będą również musieli tak często przesuwać rąk na kole. W przypadku progresywnego wspomagania, potrzebne są 2.1 obrotów koła, aby osiągnąć maksymalne skręcenie; w standardowym systemie wspomagania mniej mocnych modeli Golfa potrzeba 2.75 obrotów. Jak to działa: konwencjonalne systemy kierownicze działają z stałym przełożeniem; nowy system kierowniczy Volkswagena Golfa GTD Variant działa natomiast z progresywnym przełożeniem. To wyraźnie redukuje wysiłek przy manewrowaniu i parkowaniu. Na krętych drogach oraz podczas skręcania kierowca odczuwa większą dynamikę dzięki bezpośredniemu ustawieniu.
Technologia napędu
TDI w Golfie GTD Variant to jeden z czterocylindrowych silników diesla serii EA288. Ten efektywny silnik spełnia limity normy emisji Euro-6, nawet w sportowej wersji Golfa Variant. Kluczowe cechy silnika GTD to zmienna synchronizacja zaworów (VVT), dwuobiegowa recyrkulacja spalin (EGR), integracja intercoolera w kolektorze dolotowym, system common rail, który teraz działa z ciśnieniem 2000 bar zamiast 1800 bar oraz turbodoładowanie dostosowane do wyższych poziomów mocy.
Zmienna synchronizacja zaworów
Zmienna synchronizacja zaworów z regulatorem wałka rozrządu to najważniejszy element redukujący emisję spalin już w silniku. Wprowadzone w silniku GTD rozwiązanie umożliwia uzyskanie wysokiego stopnia efektywnego sprężania podczas rozruchu na zimno oraz w fazie rozgrzewania, niskomisyjną kompresję z bardzo dobrymi wartościami NOx i cząstek stałych oraz dobrą, ciągłą wentylację komory spalania aż do pełnego zakresu obciążenia.
Dwuobiegowy system EGR
Dwuobiegowa recyrkulacja spalin ma kluczowe znaczenie w osiąganiu minimalnej emisji. Składa się z chłodzonego systemu EGR niskiego ciśnienia (LP-EGR) po stronie spalin oraz niechłodzonego systemu EGR wysokiego ciśnienia (HP-EGR) po stronie dolotowej. Siłą napędową tego rozwiązania były rygorystyczne wymagania normy emisji Euro-6, które nakładają obowiązek dalszego obniżenia emisji po zimnym uruchomieniu. Niechłodzone EGR wysokiego ciśnienia jest przede wszystkim wykorzystywane w tym celu; poprawia proces spalania, zwiększając temperaturę powietrza dolotowego. To z kolei podnosi temperaturę spalin, co przyspiesza reakcję katalizatorów. Efekty: niska emisja HC (węglowodorów) przy jednoczesnym utrzymaniu niskiej wartości NOx. Dodatkowo, mieszanie niechłodzonych spalin (HP-EGR) podczas jazdy na niskich obrotach zapobiega chłodzeniu systemu kontroli emisji, gdy temperatura pracy silnika jest niska. Tymczasem system EGR niskiego ciśnienia wykorzystuje swoje zalety podczas normalnej eksploatacji i w pełnym zakresie obciążenia, aby zapewnić skuteczną redukcję NOx, nawet przy wyższych wymaganiach obciążeniowych.
Zaawansowany system kontroli emisji
Aby zapewnić zgodność samochodu z normą Euro-6, w Golfie GTD Variant zamontowano katalizator do przechwytywania NOx, umieszczony przed filtrem cząstek stałych. Układ wydechowy ma również dwa czujniki tlenu; jeden czujnik kontroluje tryby pracy z ograniczoną ilością powietrza dla katalizatora do przechwytywania NOx; służy on również jako parametr wejściowy dla modelu przechowywanego w sterowniku silnika do określenia emisji NOx i sadzy. Drugi czujnik tlenu jest używany do określenia obciążenia zanieczyszczeń i stanu starzenia katalizatora NOx. Ponadto, trzy czujniki temperatury, również zintegrowane w układzie wydechowym, dostarczają parametrów wejściowych dla kontroli trybów regeneracji i temperatur spalin.
Wałki wyrównawcze w silniku GTD
TDI z Golfa GTD Variant nie tylko charakteryzuje się niską emisją, efektywnością paliwową i wysokim momentem obrotowym, ale także pracuje płynnie, ponieważ posiada dwa wałki wyrównawcze z łożyskami przeciwciernymi, które eliminują swobodne siły bezwładności występujące w każdym systemie silnika tłokowego.
Wygląd zewnętrzny
Nowy Volkswagen Golf GTD Variant opuszcza fabrykę w Wolfsburgu, mając w standardzie bi-xenonowe reflektory i światła do jazdy w zakrętach. Jedną z cech wyróżniających GTD jest dyskretna elegancka chromowana listwa w grillu chłodnicy, która śledzi te same sportowe linie, co jej legendarny czerwony odpowiednik w Golfie GTI, który jednak nie jest oferowany jako Variant. Chromowana listwa przechodzi do reflektorów, dzieląc je na górną część z elementami bi-xenonowymi i dolną część z kierunkowskazem. Pod reflektorami znajduje się zderzak zaprojektowany specjalnie dla modeli GT, z wbudowanymi LED-owymi światłami przeciwmgielnymi (opcjonalnie) po lewej i prawej stronie oraz elementami prowadzącymi w błyszczącej czerni oraz dolnym wlotem chłodnicy z czarną strukturą plastra miodu. Z boku, Golf GTD Variant wyróżnia się 17-calowymi felgami w stylu „Curitiba” z oponami 225 oraz poszerzeniami progów. Z tyłu, chromowane końcówki podwójnego wydechu po lewej stronie oraz oznaczenie GTD identyfikują ten sportowy Golf Variant. Dodatkowo, ten Golf jest standardowo wyposażony w ciemnoczerwone lampy tylne. Tak jak w wersjach dwu- i cztero-drzwiowych Golfa GTD, w standardzie oferowane są trzy kolory nadwozia GT: „Tornado Red”, „Black” i „Pure White”.
Wnętrze
Obok dynamiki samochodu, wszechstronność to kolejna cecha nowego Volkswagena Golfa GTD Variant. Dzięki objętości bagażnika wynoszącej 605 litrów (załadowanego do oparć tylnych siedzeń), Volkswagen oferuje niezwykle dużą przestrzeń bagażową, nawet przy pięciu osobach na pokładzie. Gdy pojazd jest załadowany do oparć przednich siedzeń i do podsufitki, pojemność bagażowa wzrasta do 1620 litrów. Aby ukryć bagażnik za tylną kanapą przed niepożądanymi spojrzeniami, standardowo wyposażony jest w pokrywę; gdy nie jest potrzebna, roletę, jak i siatkę działową, można schować pod podłogą bagażnika. Dodatkowo, podłoga bagażnika może być regulowana wysokościowo lub całkowicie usunięta.
Sportowe fotele GT w standardzie