Rewolucja elektryczna sprawiła, że niemiecki producent samochodów zaczął myśleć o regularnym pojeździe z silnikiem elektrycznym lub zupełnie nowej gamie modeli.
Nazwa ID została zaprezentowana na modelu produkcyjnym ID3, który był elektrycznym pojazdem z segmentu kompaktowego. Nazywano go „Golfem elektryków”, a wkrótce zyskał popularność na rynku. Volkswagen miał już kilka elektrycznych modeli, takich jak e-UP! czy e-Golf, ale celował wyżej. ID3 był dobrym punktem wyjścia, ale prawdziwą atrakcją okazał się ID4: elektryczny SUV o długim zasięgu.
Zaprojektowany wewnętrznie, ID4 prezentował muskularną sylwetkę z wysokim kształtem nadwozia, typowym dla SUV-ów. Z przodu miał podobny wygląd jak ID3, z wąską kratką i reflektorami w kształcie kropli, które miały wbudowane światła do jazdy dziennej. Wznosząca się linia okien prowadziła do skośnego słupka C. Z tyłu lampy tylne miały podobny kształt do reflektorów.
Wewnątrz, deska rozdzielcza samochodu opierała się głównie na dwóch wyświetlaczach: jednym jako zestawie wskaźników, a drugim dla systemu infotainment. Minimalistyczny trend kontynuowany był w wyglądzie deski rozdzielczej, z płaskimi i czystymi powierzchniami. Fizycznych przycisków do sterowania klimatyzacją było zaledwie kilka. Przednie fotele z wysokim oparciem zaprojektowane były z myślą o długich podróżach, oferując dobre wsparcie boczne, podczas gdy z tyłu znajdowała się kanapa z dzielonym oparciem na 3 osoby.
Podczas premiery Volkswagen oferował ID4 z silnikiem elektrycznym o mocy 201 KM, który napędzał tylne koła. Później gamę napędową uzupełniła wersja z napędem na wszystkie koła o mocy 302 KM.
Volkswagen of America, Inc. zaprezentował nowego ID.4 – elektrycznego SUV-a, który jest pierwszym długozasięgowym pojazdem elektrycznym marki sprzedawanym w Stanach Zjednoczonych. Ten kompaktowy SUV zaoferuje wszystkie najlepsze cechy obecnej gamy Volkswagenów – znakomite właściwości jezdne, odważny design i zaawansowaną technologię – w połączeniu z możliwością długiego zasięgu oraz trzyletnim dostępem do szybkiego ładowania z Electrify America bez dodatkowych kosztów, co skierowane jest do klientów w największym segmencie na rynku USA, wszystko to w cenie mającej na celu zdobycie serc klientów w tym segmencie.
„ID.4 został zaprojektowany, wyposażony i wyceniony tak, by zdobyć serca właścicieli SUV-ów, którzy są gotowi na elektryfikację – i zakochać się w Volkswagenie na nowo”, powiedział Scott Keogh, dyrektor generalny Volkswagen Group of America. „Prowadzi się jak GTI, ma przestronność Tiguana i charakter Beetle’a. To wszystko, co najlepsze w VW, w jednym pakiecie.”
Układ napędowy i ładowanie
Volkswagen ID.4 to elektryczny kompaktowy SUV oparty na modułowej architekturze napędu elektrycznego (MEB). Choć to najnowsza platforma marki, powraca również do korzeni Volkswagena, z silnikiem elektrycznym umieszczonym z tyłu, tak jak w oryginalnym Beetle’u.
Sercem ID.4 jest bateria składająca się z 288 ogniw w 12 modułach, umieszczonych w podwoziu, co zapewnia niski środek ciężkości dla optymalnych właściwości jezdnych oraz doskonały rozkład masy. Jest umieszczona w lekkiej aluminiowej strukturze, przymocowanej do ramy, co zwiększa sztywność.
W momencie wprowadzenia na rynek pojazd będzie oferowany z baterią o pojemności 82 kWh (brutto) oraz elektrycznym silnikiem synchronicznym z magnesami trwałymi o mocy 201 koni mechanicznych i 228 funtach stopy momentu obrotowego. Volkswagen szacuje, że modele ID.4 82kWh RWD 1st Edition będą miały zasięg 250 mil na pełnym ładowaniu według cyklu EPA. Szacowana przez EPA ekonomia paliwowa dla jazdy miejskiej wynosi 104 MPGe; jazda autostradowa otrzymała ocenę 89 MPGe, a połączenie jazdy miejskiej i autostradowej 97 MPGe. Potężna, elektryczna wersja z napędem na wszystkie koła o mocy 302 KM zadebiutuje później w 2021 roku.
ID.4 oferuje także trzy lata szybkiego ładowania z Electrify America bez dodatkowych kosztów, co pomaga zredukować obawy o zasięg. ID.4 można ładować zarówno prądem przemiennym (AC), jak i stałym (DC) w trybie szybkiego ładowania. Wbudowana ładowarka 11 kW pozwala na naładowanie baterii o 33 mile w około godzinę, a pełne naładowanie trwa około siedmiu i pół godziny przy domowej lub publicznej stacji ładowania poziomu 2. Na stacji szybkiego ładowania DC, przy mocy 125 kW, ID.4 może naładować się od 5 do 80 procent w około 38 minut.
Podwozie
ID.4 został zaprojektowany, aby być mocny, a jednocześnie zwrotny. Podwozie i nadwozie wykonane są ze stali. Z przodu zastosowano zawieszenie typu kolumnowego z dolnymi wahaczami, sprężynami śrubowymi, teleskopowymi amortyzatorami i stabilizatorem. Z tyłu ID.4 korzysta z tylnej osi wielowachaczowej z sprężynami śrubowymi, teleskopowymi amortyzatorami i stabilizatorem. Z 3,5 obrotami od skrajności do skrajności i znakomitym promieniem skrętu wynoszącym 33,5 stopy, ID.4 wydaje się zwrotny, szczególnie wśród innych kompaktowych SUV-ów.
ID.4 wykorzystuje kombinację różnych typów hamulców. Z przodu znajdują się hamulce tarczowe, a z tyłu bębnowe – różnica ta jest spowodowana specyficznymi potrzebami pojazdów elektrycznych. Ze względu na to, że EV polegają na hamowaniu regeneracyjnym, hamulce tarczowe z tyłu mogą być mniej skuteczne niż bębny po dłuższych okresach nieużywania.
Eksterior
Podobnie jak platforma, design Volkswagen ID.4 reprezentuje krok w przyszłość z ukłonem w stronę przeszłości. Z przodu logo Volkswagena umieszczone jest centralnie, ponieważ brakuje kratki chłodnicy, jak w Beetle’u. Duże reflektory LED płynnie przechodzą do tyłu, sugerując aerodynamiczny charakter samochodu, podczas gdy rzeźbiony przedni zderzak z dużymi wlotami i akcentami w kształcie plastra miodu nadaje mu potężny wygląd. Modele z pakietem Statement mają podświetlane logo Volkswagena oraz podświetlaną linię świetlną, która ciągnie się od niego, tworząc uderzający sygnał świetlny.
Od przodu do tyłu czyste, płynne linie przeplatają się z wyraźnymi krawędziami, co nadaje elegancki, a jednocześnie futurystyczny wygląd. Łagodnie uformowany fragment bocznej sekcji zakrzywia się pod wyraźnie zarysowaną linią barku oraz wtopionymi w nadwozie klamkami drzwi. Niska linia okien prowadzi do mocnego słupka C – klasycznego elementu designu Volkswagena – zakończonego dużym spojlerem. Aerodynamicznie dopracowana sylwetka ID.4 pomaga osiągnąć doskonały współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,28.
Volkswagen ID.4 znajduje się w samym centrum segmentu kompaktowych SUV-ów pod względem wielkości. Jest o 4,6 cala krótszy od Volkswagena Tiguana, mierząc 180,5 cala, z o 0,9 cala krótszym rozstawem osi wynoszącym 108,9 cala. Jest o 1,9 cala niższy od Tiguana, mając 64,4 cala wysokości w wersji z napędem na tylną oś, i o 0,5 cala szerszy, mając 72,9 cala.
ID.4 będzie dostępny w sześciu kolorach nadwozia: białym metalicznym Glacier, czarnym metalicznym Mythos, szarym Moonstone, srebrnym metalicznym Scale, niebieskim metalicznym Dusk i czerwonym metalicznym King’s. Wszystkie modele posiadają dach w kolorze nadwozia, czarne relingi dachowe oraz 19-calowe koła ze stopów aluminium. Pakiet Statement dodaje panoramiczny stały szklany dach, premium reflektory LED z systemem adaptacyjnego oświetlenia przedniego (AFS) oraz zewnętrzne lusterka boczne z funkcją składania i oświetleniem podświetlającym, podczas gdy pakiet Gradient (sprzedawany w zestawie z pakietem Statement) podnosi średnicę kół do 20 cali, dodaje czarny dach oraz srebrne relingi i akcenty.
Wnętrze
Pierwszy całkowicie elektryczny SUV Volkswagena oferuje dużo przestrzeni i nowoczesny design. Objętość pasażerska jest podobna do Tiguana, mimo mniejszego rozmiaru, wynosząc 99,9 stóp sześciennych. Miejsce na nogi wynosi komfortowe 41,1 cala dla pasażerów z przodu i 37,6 cala w tylnym siedzeniu. Pojemność bagażnika to 30,3 stopy sześcienne za drugim rzędem i 64,2 stopy sześcienne przy złożonych siedzeniach.
Wnętrze ID.4 odzwierciedla futurystyczny wygląd eksterioru, z funkcjonalnością kontrolowaną niemal całkowicie za pomocą dotyku lub poleceń głosowych. Wyświetlacz ID.Cockpit (cyfrowy wyświetlacz kierowcy) o przekątnej 5,3 cala zastępuje tradycyjny zestaw wskaźników i jest obsługiwany za pomocą ikon dotykowych na skórzanym, podgrzewanym wielofunkcyjnym kole kierownicy. Trzy kafelki pokazują najważniejsze informacje, a pod nimi wyświetlany jest stan baterii i zasięg. Tradycyjny dźwignia zmiany biegów została zastąpiona dużym przełącznikiem z boku ID.Cockpit, a panel sterowania po lewej stronie kierownicy integruje funkcje oświetleniowe, w tym automatyczne światła.
10-calowy wyświetlacz dotykowy Discover Pro znajduje się w środkowej części deski rozdzielczej, lekko skierowany w stronę kierowcy. Ten ekran można dostosować do preferencji kierowcy, zarządza standardowym systemem nawigacji, wszelkimi telematykami, rozrywką, systemami wsparcia kierowcy i ustawieniami pojazdu; z pakietem Statement można go zaktualizować do 12-calowego wyświetlacza dotykowego Discover Pro Max. Menu można przemieszczać za pomocą gestów, po prostu przesuwając rękę przed ekranem. Suwaki do regulacji głośności i temperatury znajdują się na pochylonej powierzchni pod wyświetlaczem.
„Cześć ID.” – naturalne sterowanie głosowe jest standardem w ID.4. Samochód wykonuje polecenia wydawane przez kierowcę i pasażerów oraz potrafi rozumieć wiele poleceń w codziennym języku, takie jak „Cześć ID., jest mi zimno”, aby podnieść temperaturę.
ID.4 będzie wyposażony w ID. Light – pasek świetlny poniżej przedniej szyby, który wspiera kierowców w wielu sytuacjach poprzez intuicyjne efekty świetlne w różnych kolorach i dźwiękowe sygnały. Na przykład, ID. Light informuje kierowcę, że system napędowy pojazdu jest aktywny oraz że samochód został odblokowany lub zablokowany. Podkreśla informacje wydawane przez niektóre systemy wsparcia kierowcy i nawigacji oraz sygnalizuje zarówno wizualnie, jak i akustycznie detale, takie jak wskaźnik stanu naładowania, sygnały hamowania i nadchodzące połączenia telefoniczne.
Koło kierownicy, kolumna kierownicza oraz obudowy wyświetlacza i paneli sterujących w drzwiach zostały wykończone w kolorze Piano Black. Fotele w ID.4 wykonane są z czarnej tkaniny w modelach podstawowych oraz z materiału sztucznego w kolorze Lunar Gray lub Galaxy Black w modelach z pakietem Statement. Modele podstawowe ID.4 mają fotele sześciokierunkowe z regulacją elektryczną, a pakiet Statement dodaje fotele dwunastokierunkowe, z funkcją masażu w odcinku lędźwiowym oraz pamięcią ustawień, a także podświetlenie ambientowe w 30 kolorach.
Volkswagen ID.4 oferuje szereg funkcji komfortu i wygody, które znajdziemy także w pozostałej gamie marki. Standardowe wyposażenie obejmuje wycieraczki z czujnikiem deszczu, automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne, klimatyzację Climatronic® z podziałem na strefy oraz system bezkluczykowego dostępu KESSY®. Aby zarządzać zimnymi warunkami, ID.4 ma standardowo podgrzewane koło kierownicy, podgrzewane lusterka boczne i dysze spryskiwaczy, a w modelach z napędem na wszystkie koła – podgrzewaną szybę przednią. Pakiet Statement dodaje radio satelitarne SiriusXM® z trzymiesięczną próbą, regulowaną podłogę w bagażniku oraz elektrycznie otwieraną klapę bagażnika z funkcją łatwego otwierania i zamykania.
Aby dopełnić nowoczesny pakiet, ID.4 standardowo oferuje bezprzewodowe ładowanie mobilne, bezprzewodowe połączenie z aplikacją oraz Volkswagen Car-Net® z możliwością korzystania z WiFi w samochodzie, gdy subskrybujesz plan danych. Hotspot Car-Net pozwala pasażerom na dostęp do internetu z maksymalnie czterema podłączonymi urządzeniami jednocześnie, w tym tabletami, smartfonami, laptopami, konsolami do gier i innymi – wszystko z prędkością 4G LTE.
Bezpieczeństwo i technologie wspomagające kierowcę
Aby chronić pasażerów, ID.4 oferuje połączenie pasywnych i aktywnych systemów bezpieczeństwa. Standardowo wyposażony jest w sześć poduszek powietrznych – przednie i boczne dla pasażerów z przodu oraz poduszki kurtynowe dla miejsc siedzących na zewnątrz. Ponadto zastosowano szereg systemów bezpieczeństwa elektronicznego, takich jak system ABS (zapobiegający blokowaniu kół) oraz ESC (elektroniczna kontrola stabilności).
W odniesieniu do baterii, ekstrudowana aluminiowa rama chroni system baterii przed uszkodzeniem w przypadku wypadku, a wymienna aluminiowa płyta podwozia chroni baterię przed wpływem drogi. Dodatkowo, bateria jest również odłączana, jeśli pojazd jest zaangażowany w poważny wypadek.
W standardowym wyposażeniu znajduje się technologia zaawansowanej pomocy kierowcy IQ.DRIVE®, która obejmuje wszystkie modele ID.4 i zawiera ostrzeżenie o kolizji oraz autonomiczne hamowanie awaryjne z monitorowaniem pieszych (Front Assist); monitor ślepego pola (Side Assist); ostrzeżenie o ruchu w tylnym obszarze; adaptacyjny tempomat (ACC); system utrzymywania pasa ruchu (Lane Assist); Travel Assist; oraz Emergency Assist. Oprócz funkcji IQ.DRIVE, ID.4 zawiera Dynamic Road Sign Display; kontrola odległości parkowania; oraz kontrola świateł drogowych (Light Assist).
Ceny i sprzedaż
Ceny Volkswagena ID.4 zaczynają się od 39 995 USD za model ID.4 Pro z napędem na tylną oś (dostępny w pierwszym kwartale 2021 roku), zanim zastosowane zostaną potencjalne ulgi podatkowe w wysokości do 7 500 USD. Z tymi zniżkami cena wyjściowa ID.4 jest zbliżona do modelu 2021 Tiguan SEL. Dla wysoko wykwalifikowanych klientów przez Volkswagen Credit, miesięczna opłata leasingowa za 36-miesięczny leasing z rocznym przebiegiem 10 000 mil wynosi 379 USD miesięcznie przy wpłacie 3 579 USD przy podpisaniu umowy, nie wliczając podatków, tytułów, opłat licencyjnych, opcji i opłat dealerskich.
Na początku 2021 roku dostępny będzie model ID.4 AWD Pro (43 695 USD). Oba modele Pro mają zasadniczo takie samo wyposażenie, a modele AWD generują moc 302 KM, dodając podgrzewaną przednią szybę i hak holowniczy. Te modele można dodatkowo wyposażyć w dwa pakiety – pakiet Statement (4 500 USD) oraz pakiet Gradient (1 500 USD), który jest oferowany tylko z pakietem Statement.
Volkswagen ID.4 zadebiutował z limitowaną edycją ID.4 1st Edition (cena MSRP 43 995 USD). Modele 1st Edition mają takie samo wyposażenie jak model Pro, a pakiety Statement (poza podświetlanym logo VW) i Gradient są standardowe. Te modele zawierają również unikalne cechy, w tym pedały gazu i hamulca z logo „play” i „pause”, kierownicę i kolumnę, ozdobny element radia oraz wyspę drzwiową wykończone w kolorze Electric White, oznaczenie 1st Edition, czarne kapsle lusterek oraz hak holowniczy.
Volkswagen planuje wprowadzenie elektrycznego ID.4 we wszystkich 50 stanach, oraz w swojej sieci ponad 600 dealerów. Na stronie VW.com zadebiutowała platforma rezerwacyjna, umożliwiająca klientom rezerwację ID.4 przed dotarciem do salonów, z w pełni zwrotną opłatą rezerwacyjną w wysokości 100 USD. Gdy produkcja pojazdu rozpocznie się, osoby rezerwujące będą zapraszane do potwierdzania zamówienia poprzez dodatkową w pełni zwrotną zaliczką na pojazd w wysokości 400 USD. Od momentu złożenia rezerwacji, przez produkcję aż po dostawę, klient może śledzić, na jakim etapie jest ich zamówienie i kiedy można spodziewać się przybycia ID.4 do lokalnego dealera VW w prostym, przejrzystym procesie. W tym czasie klient może dokonać transakcji z dealerem i sfinalizować zakupy.
Produkcja
Volkswagen zobowiązał się do osiągnięcia neutralności węglowej do 2050 roku, zgodnie z porozumieniem paryskim w sprawie klimatu. Mając to na uwadze, ID.4 jest produkowane w fabryce w Zwickau z neutralnym bilansem węglowym.
Fabryka w Zwickau korzysta z energii elektrycznej pozyskiwanej z odnawialnych źródeł. Obiekt obejmuje wysoko wydajną elektrociepłownię, która w dłuższej perspektywie ma wykorzystywać neutralny węglowo gaz ziemny. Produkcja ogniw baterii, które są pozyskiwane zewnętrznie, jest nieuchronnie energochłonna, jednak Volkswagen zobowiązał swojego dostawcę ogniw do korzystania wyłącznie z energii elektrycznej generowanej z odnawialnych źródeł do ich produkcji. Te działania redukują ślad węglowy produkcji ID.4. Pozostałe dostawy neutralne pod względem węgla są realizowane poprzez certyfikowane kredyty węglowe na różne projekty w Azji i Ameryce Południowej, które kompensują pozostałe emisje CO2.