Volkswagen zaskoczył wszystkich, wprowadzając na rynek model ID.4. Producent samochodów ogłosił, że to dopiero początek jego przygody z elektrycznością. Następnie pojawił się ID.5, który potwierdził te zapowiedzi.
Podczas gdy ID.4 skupiał się na rodzinnych i tradycyjnych pojazdach, ID.5 poszedł o krok dalej. VW stworzył go z myślą o tych, którzy poszukują sportowego, a jednocześnie ekologicznego samochodu. Oba modele dzieliły tę samą platformę, jednak ID.5 stanowił wyraźną ewolucję w wielu aspektach, nie tylko w kwestii designu.
Z przodu, samochód zachował te same reflektory LED co jego poprzednik. Choć miał element przypominający kratkę nad zderzakiem, w rzeczywistości była to zamknięta płyta, przechodząca od strony do strony z LED-owym światłem dziennym. Podobnie jak w ID.4, również tutaj znajduje się dolna kratka, która pomaga schłodzić baterie i system elektryczny. Do słupka B samochód wyglądał podobnie do swojego bardziej konwencjonalnego odpowiednika. Następnie, opadająca linia dachu nadała mu styl coupe, prowadząc do szerokiej klapy bagażnika. Małe skrzydło z LED-owym trzecim światłem hamowania dodało sportowego charakteru. Aby dopełnić sportowy profil samochodu, Volkswagen zamontował zestaw lekkich felg aluminiowych o średnicy 21 cali.
Wnętrze, mimo opadającego dachu, było wystarczająco przestronne dla czterech dorosłych pasażerów. Przed kierowcą znajdował się minimalistyczny kokpit z centralną częścią wyposażoną w 12-calowy ekran infotainment. Dodatkowo, na liście opcji znalazł się wyświetlacz heads-up. Jeśli chodzi o bagażnik, ponieważ samochód był nieco dłuższy niż ID.4, oferował tę samą pojemność 549 litrów (19.4 cu-ft).
ID.5 był dostępny z napędem na tylną oś w dwóch wersjach mocy: 176 KM i 204 KM.
Elegancki i dynamiczny design, znakomita aerodynamika, szeroki zasięg. Nowy ID.5 oraz sportowy ID.5 GTX z napędem na wszystkie koła i podwójnym silnikiem to nowe, długozasięgowe modele szczytowe w rodzinie ID. Jak wszystkie modele ID, pierwszy e-SUV coupé Volkswagena oparty jest na modułowej matrycy napędu elektrycznego Volkswagena (MEB).
„ID.5 to nadwozie przyszłości: aerodynamiczne, ekspresywne, sportowe, a dzięki MEB, z krótkimi zwisami,” mówi Jozef Kaba, szef designu Volkswagena. „Dzięki temu udało się zapewnić przestronne wnętrze mimo dynamicznej linii dachu – wcześniej to po prostu nie było możliwe.”
Nowa generacja oprogramowania 3.0 umożliwia aktualizacje „over-the-air” i aktywację dodatkowych funkcji, dzięki czemu ID.5 może przez długi czas pozostawać na bieżąco. Innowacyjne systemy wspomagania, takie jak Travel Assist z danymi ze zbiorowiska, pozwalają na jeszcze bardziej relaksujące i przewidujące doświadczenie jazdy. Nowy opcjonalny Park Assist Plus z funkcją pamięci zajmie się spersonalizowanymi procesami parkowania na życzenie.
Mierzący 4599 mm długości (ID.5 GTX: 4582 mm), e-SUV coupé od Volkswagena zadebiutuje w 2022 roku z trzema opcjami silnikowymi. ID.5 będzie napędzany elektrycznym silnikiem umieszczonym z tyłu. Napęd na wszystkie koła w modelu ID.5 GTX będzie obsługiwany przez silnik elektryczny na przedniej i tylnej osi.
„Elektroniczny Menedżer Dynamiki Pojazdu to przełomowy rozwój Volkswagena,” mówi Thomas Ulbrich, członek zarządu ds. rozwoju technicznego. „Połączyliśmy go z innymi ważnymi systemami kontrolnymi, a także jest zintegrowany z funkcją kontroli napędu na wszystkie koła. To wprowadza całkowicie nowy poziom sportowej przyjemności z jazdy, trakcji i bezpieczeństwa jazdy.”
Wszystkie typy silników ID.5 są zasilane dużą, długozasięgowa baterią. Niski współczynnik oporu powietrza wynoszący 0.26 (lub 0.27 w ID.5 GTX) zwiększa efektywność i wydłuża zasięg pojazdu. Ta zdolność jest dodatkowo wspierana przez zintegrowany spojler w szerokim, aerodynamicznie ukształtowanym tylnej klapie. Elektryczne wloty powietrza z przodu pojazdu otwierają się tylko w razie potrzeby, aby zapewnić optymalny przepływ powietrza.
Nowe coupe e-SUV Volkswagena emanuje niezależnością i wyjątkowością z każdego kąta. Charakterystyczna technologia LED, z paskami świetlnymi z przodu (opcjonalnie) i z tyłu, jednoznacznie identyfikuje ID.5 jako członka rodziny ID. Wiele cech – w tym uderzający zderzak, malowane panele drzwi oraz nowa linia dachu – odróżniają e-SUV coupé od ID.4, który zdobył tytuł Samochodu Roku. Ekspresyjny design coupé ma wysoki wskaźnik rozpoznawalności. Duży wlot powietrza i matrycowe reflektory IQ.Light LED z inteligentnymi światłami drogowymi oraz tylne światła LED w technologii 3D jako standard nadają ID.5 GTX jeszcze bardziej dynamiczny wygląd. Menedżer Dynamiki Pojazdu sieciowo łączy systemy napędu i kontroli podwozia, podczas gdy opcjonalne adaptacyjne podwozie DCC zapewnia optymalne właściwości jezdne. ID.5 i ID.5 GTX poruszają się w trybie D i rekuperują energię w trybie B.
Nowy styl nadwozia i koncept przestrzenny przypominający salon podkreślają innowacyjną siłę Volkswagena oraz jego rodzinę ID. Pomimo coupe-typowego kształtu, ID.5 ma tylko 12 mm mniej miejsca na głowę z tyłu niż Volkswagen ID.4. Długa rozstaw osi wynosząca 2766 mm ułatwia warunki przestrzenne we wnętrzu porównywalne z SUV-ami wyższej klasy. Pojemność bagażnika wynosi 549 litrów, a materiały i wykonanie pojazdu są wysokiej jakości. Materiały pokrycia siedzeń różnią się w zależności od wersji wnętrza. Opcjonalne siedzenia sportowe Top wyróżniają się perforowanymi logo ID u góry oparć.
Ultra nowoczesny cyfrowy kokpit oferuje nową koncepcję obsługi. Wyświetlacz kierowcy i multimodalny system o wysokiej rozdzielczości dostarczają wyjątkowo wyraźne wizualizacje. Innowacyjny, rozszerzony wyświetlacz typu head-up (opcjonalny) w polu widzenia kierowcy przedstawia dodatkowe informacje. Nowe oprogramowanie ID. 3.0 zawiera różne ulepszenia, w tym naturalną obsługę głosową („Cześć ID”). Jest teraz zdolne do uczenia się oraz umożliwia dostęp online do informacji z chmury. Dla nastrojowego oświetlenia wnętrza, funkcja Ambient Lighting oferuje wybór spośród 30 kolorów. Usługi We Connect dostarczają kierowcy informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym, aktualizacje map online, informacje o stacjach ładowania, radio internetowe i wiele więcej.
Dzięki komunikacji Car2X, Volkswagen podnosi bezpieczeństwo na zupełnie nowy poziom. Dane z kompatybilnych pojazdów w flocie Volkswagena oraz sygnały z infrastruktury w promieniu do 800 metrów mogą być lokalnie interpretowane w ułamku sekundy, co umożliwia kierowcom ostrzeżenia o niebezpiecznych obszarach, wypadkach i zatorach. Światło ID. w kokpicie pomaga, dostarczając wizualne ostrzeżenia.
Z ID.5 i ID.5 GTX, Volkswagen wchodzi w zupełnie nowy segment rynku, co przyspiesza jego elektryczną ofensywę we wszystkich klasach pojazdów w ramach strategii ACCELERATE. Do 2030 roku co najmniej 70 procent sprzedaży jednostkowej Volkswagena w Europie ma pochodzić z pojazdów elektrycznych – to równowartość ponad miliona pojazdów. W Ameryce Północnej i Chinach celem jest, aby pojazdy elektryczne stanowiły co najmniej 50 procent sprzedaży jednostkowej. Aby osiągnąć te cele, Volkswagen wprowadzi na rynek co najmniej jeden pojazd elektryczny każdego roku. Emisja CO2 na pojazd ma zmniejszyć się o nawet 40 procent do 2030 roku. Na swojej „Drodze do ZERO”, firma planuje stać się neutralna klimatycznie nie później niż do 2050 roku.