Kiedy Volkswagen wprowadził oznaczenie GTI do Golfa w latach 70., nie zdawał sobie sprawy, jak ogromny wpływ te trzy litery będą miały na rynek. Wersja GTX modelu ID.5 starała się opowiedzieć tę samą historię swoim klientom: to jest wersja specjalna.
Jako że ID.5 to crossover SUV, umieszczanie na nim oznaczenia GTI nie wydawało się stosowne. Ponadto, jako pojazd elektryczny, informowanie o tym, że ma silnik z wtryskiem paliwa, nie byłoby czymś, z czego można się chwalić. Jednak litera X sugerowała system napędu na wszystkie koła.
Ta topowa wersja miała podobny kształt, ale było w niej kilka szczegółów, które robiły różnicę. Z przodu, GTX miał szeroką trapezoidalną kratę. W pionowych wlotach powietrza umieszczono trzy diody LED, które nie były dostępne w standardowym modelu ID.5. Innym małym detalem było okno dachowe. W końcu, podczas gdy wersja nie-GTX miała boczny łuk w kolorze nadwozia, wersja bardziej sportowa miała czarny.
Wewnątrz, ID.5 GTX dysponował sportowymi fotelami kubełkowymi z wyższym bocznym wsparciem. Tak więc, chociaż trudno uwierzyć, że ktoś kupiłby go do wyścigów po mieście, producent zainstalował fotele, które zapewniały niezbędne wsparcie boczne. W podobny sposób jak jego odpowiednik, miał wyświetlacz TFT zamontowany na kolumnie kierownicy, więc poruszał się razem, gdy kierowca musiał dostosować kierownicę.
Najważniejszą różnicą między tymi bliźniakami była przekładnia, gdzie GTX miał napęd na wszystkie koła. Był również mocniejszy, zapewniając prawie 300 koni mechanicznych dla niemieckiego crossovera SUV-coupe.
Elegancki i dynamiczny design, znakomita aerodynamika, szeroki zasięg. Nowy ID.5 oraz sportowy ID.5 GTX z napędem na cztery koła i podwójnym silnikiem to nowe, długozasięgowe modele premium w rodzinie ID. Jak wszystkie modele ID, pierwszy e-SUV coupé Volkswagena oparty jest na modułowej matrycy elektrycznego napędu Volkswagena (MEB).
„ID.5 to nadwozie przyszłości: aerodynamiczne, ekspresyjne, sportowe, a dzięki MEB z krótkimi zwisami,” mówi Jozef Kaba, szef designu Volkswagena. „Dzięki temu udało nam się zapewnić przestronną kabinę mimo dynamicznej linii dachu – wcześniej to po prostu nie było możliwe.”
Nowa generacja oprogramowania 3.0 umożliwia aktualizacje przez internet oraz aktywację dodatkowych funkcji, co pozwala ID.5 pozostawać na bieżąco przez długi czas. Innowacyjne systemy wspomagające, takie jak Travel Assist z danymi z sieci, umożliwiają jeszcze bardziej zrelaksowaną i przewidywalną jazdę. Nowy opcjonalny Park Assist Plus z funkcją pamięci zajmie się spersonalizowanym procesem parkowania na życzenie.
Mierzący 4599 mm długości (ID.5 GTX: 4582 mm), e-SUV coupé Volkswagena zadebiutuje w 2022 roku z trzema wariantami silnikowymi. ID.5 będzie napędzany silnikiem elektrycznym umieszczonym z tyłu. Napęd na cztery koła w ID.5 GTX będzie obsługiwany przez silnik elektryczny na przedniej i tylnej osi.
„Elektroniczny Menedżer Dynamiki Pojazdu to przełomowy rozwój Volkswagena,” mówi Thomas Ulbrich, członek zarządu ds. rozwoju technicznego. „Połączyliśmy go z innymi ważnymi systemami sterującymi, a jest on również zintegrowany z funkcją kontroli napędu na cztery koła. To wprowadza zupełnie nowy poziom sportowej przyjemności z jazdy, trakcji i bezpieczeństwa prowadzenia.”
Wszystkie typy silników ID.5 zasilane są dużą, długozasięgową baterią. Niski współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,26 (lub 0,27 w ID.5 GTX) zwiększa efektywność i wydłuża zasięg pojazdu. Ta zdolność jest dodatkowo wspierana przez zintegrowany spojler w szeroko otwierających się, aerodynamicznie ukształtowanych drzwiach bagażnika. Elektryczne wloty powietrza z przodu pojazdu otwierają się tylko wtedy, gdy jest to konieczne, aby zapewnić optymalny przepływ powietrza.
Nowe coupé e-SUV Volkswagena emanuje niezależnością i unikalnością z każdego kąta. Charakterystyczna technologia LED, z paskami świetlnymi z przodu (opcjonalnie) i z tyłu, jednoznacznie identyfikuje ID.5 jako członka rodziny ID. Wiele cech – w tym efektowny zderzak, malowane panele drzwiowe oraz nowa linia dachu – odróżnia e-SUV coupé od ID.4, który został uznany za Samochód Roku. Ekspresyjny design coupé ma wysoki wskaźnik rozpoznawalności. Duży wlot powietrza oraz reflektory LED IQ.Light z inteligentnymi światłami drogowymi oraz 3D LED tylne światła w standardzie nadają ID.5 GTX jeszcze bardziej dynamiczny wygląd. Menedżer Dynamiki Pojazdu łączy systemy sterowania napędem i zawieszeniem, podczas gdy opcjonalne adaptacyjne zawieszenie DCC zapewnia optymalne właściwości jezdne. ID.5 i ID.5 GTX poruszają się w trybie D, a w trybie B odzyskują energię.
Nowy styl nadwozia i przestrzenny koncept przypominający lounge podkreślają innowacyjną siłę Volkswagena i jego rodziny ID. Mimo coupé typu ID.5 ma tylko o 12 mm mniej przestrzeni nad głową z tyłu niż Volkswagen ID.4. Długi rozstaw osi wynoszący 2766 mm ułatwia warunki przestrzenne we wnętrzu porównywalne z SUV-ami z wyższych klas. Pojemność bagażnika wynosi 549 litrów, a materiały oraz wykonanie pojazdu są najwyższej jakości. Materiały pokryciowe siedzeń różnią się w zależności od wersji wnętrza. Opcjonalne fotele sportowe Top wyróżniają się perforowanymi logo ID na górze oparć.
Ultra nowoczesny cyfrowy kokpit oferuje nowy koncept obsługi. Wyświetlacz dla kierowcy oraz wysokorozdzielczy system multimedialny dostarczają wyrazistych wizualizacji. Innowacyjne, rozszerzone rzeczywistości head-up display (opcjonalnie), w polu widzenia kierowcy, prezentuje dodatkowe informacje. Nowe oprogramowanie ID. 3.0 zawiera różne ulepszenia, w tym naturalne sterowanie głosowe („Hallo ID”). Jest teraz zdolne do nauki i umożliwia dostęp do informacji z chmury. Dla atmosferycznego oświetlenia wnętrza, funkcja Ambient Lighting oferuje wybór do 30 kolorów. Usługi We Connect dostarczają kierowcy informacji o ruchu w czasie rzeczywistym, aktualizacje map online, informacje o stacjach ładowania, radio internetowe i wiele więcej.
Dzięki komunikacji Car2X Volkswagen podnosi bezpieczeństwo na zupełnie nowy poziom. Dane z kompatybilnych pojazdów w flotach Volkswagena i sygnały z infrastruktury w promieniu do 800 metrów mogą być lokalnie interpretowane w ułamku sekundy, umożliwiając kierowcom ostrzeganie o niebezpiecznych obszarach, wypadkach i zatrzymanym ruchu. ID. Light w kokpicie pomaga, dostarczając wizualne ostrzeżenia.
W przypadku ID.5 i ID.5 GTX Volkswagen wchodzi na całkowicie nowy rynek i tym samym rozwija swoją elektryczną ofensywę we wszystkich klasach pojazdów w ramach strategii ACCELERATE. Do 2030 roku co najmniej 70 procent sprzedaży jednostkowej Volkswagena w Europie ma pochodzić z pojazdów elektrycznych – to odpowiada ponad milionowi pojazdów. W Ameryce Północnej i Chinach celem jest, aby pojazdy elektryczne stanowiły co najmniej 50 procent sprzedaży jednostkowej. Aby osiągnąć te cele, Volkswagen planuje wprowadzać na rynek co najmniej jeden pojazd elektryczny rocznie. Emisja CO2 na pojazd ma zmniejszyć się o nawet 40 procent już do 2030 roku. W ramach „Drogi do ZERO” firma planuje stać się neutralna klimatycznie najpóźniej do 2050 roku.