Volkswagen rozpoczął produkcję modelu Lavida w 2008 roku, wprowadzając go na rynek chiński w tym samym roku.
Grupa Volkswagen zaczęła współpracować z FAW pod koniec lat 80., gdy chiński producent samochodów montował model Audi 100 w Chengdu – Syczuan. Później, w 1991 roku, utworzyli FAW – Volkswagen Automobile Co., Ltd. Ich celem było tworzenie, rozwijanie i produkowanie pojazdów na rynek chiński. Lavida była jednym z ich wspólnych projektów. Zbudowano go na tej samej platformie co Golf MKIV i Bora/Jetta MkIV, ale z rozstawem osi wydłużonym o 10 cm (3.9″).
Wygląd samochodu znacznie różnił się od modelu Bora/Jetta. Miał opływowe reflektory w kształcie elipsy oraz chromowaną kratkę z dwiema podwójnymi szczelinami. Przednie drzwi były standardowej wielkości, natomiast tylne były dłuższe niż te w modelu Bora/Jetta, a nachylona tylna szyba tworzyła iluzję jeszcze dłuższego pojazdu. Z tyłu, tylne światła umieszczone w rogach miały kształt podobny do reflektorów z przodu.
Wewnątrz projektanci stworzyli deskę rozdzielczą z zaokrąglonym przodem oraz opcjonalnym wysuwanym ekranem nawigacyjnym nad centralną konsolą. Panel wskaźników miał inny design niż w standardowych modelach Volkswagena, z dwiema dużymi tarczami prędkościomierza i obrotomierza połączonymi okrągłym pierścieniem. Na środku znajdował się wyświetlacz LCD, który pokazywał informacje z komputera pokładowego. W przeciwieństwie do Bora/Jetta, jego chiński odpowiednik oferował wystarczająco dużo miejsca na nogi dla pasażerów tylnej kanapy, chociaż nachylona kabina nie zapewniała wystarczającej przestrzeni nad głową dla wyższych pasażerów.