Stary Volkswagen Bus, który wiózł ludzi na Woodstock, był minivanem, który wszystko zaczął, a Multivan z 2003 roku był jego piątą generacją.
Niemiecki producent samochodów był już znany ze swojej gamy pojazdów dostawczych i próbował zdobyć rynek samochodów osobowych. Warto wspomnieć, że w 2003 roku Volkswagen Pojazdy Użytkowe oraz Volkswagen Samochody Osobowe były różnymi odnogami tej samej firmy i czasami nie podążały tymi samymi ścieżkami ani nie używały tych samych części. Multivan był oparty na piątej generacji Transportera i był luksusowym vanem marki niemieckiej.
W przeciwieństwie do swoich „rodzeństw”, takich jak Transporter, Kombi czy Shuttle, Multivan miał konkurować z Mercedesem-Benz V-Class i GMC Sonomą. Zewnętrznie wciąż zachowywał charakterystyczny kanciasty kształt, ale zyskał bardziej wyrafinowany wygląd dzięki ładnie zaprojektowanym reflektorom, które przypominały te montowane w Passacie, z linią w kształcie litery V wskazującą na logo VW. Jego kratka z dwoma żebrami miała chromowane akcenty, aby podkreślić luksusowy wygląd, a wysoki przedni zderzak był wyposażony w światła przeciwmgielne na dole. W zależności od opcji, samochód był dostępny z jednymi lub dwoma przesuwanymi drzwiami dla pasażerów z tyłu.
Wewnątrz, dział LCV Volkswagena zainstalował wysokie fotele dla siedmiu osób oraz przesuwane szyny dla różnych akcesoriów wnętrza, takich jak składany stół, lodówka czy mobilne biuro. Fotele kapitańskie z regulowanym nachyleniem i możliwością obrotu pozwalały właścicielowi wykorzystać samochód jako biuro w terenie. W zależności od opcji, użytkownik mógł przekształcić pojazd w mały kamper.